4 צפייה בגלריה
השלט שאוסר על הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר על הנסיעה בכביש 171
השלט שאסר על הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
המועצה האזורית רמת הנגב החליטה לפתוח מחדש את כביש 171 המוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב - שנה לאחר שנחשף ב-ynet כי נסגר לתנועת אזרחים על פי החלטת ראש המועצה ערן דורון, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה וטען כי "הכביש משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות".
פתיחת הכביש התאפשרה בזכות פעילותה של חטיבת פארן של צה"ל, שלקחה על עצמה בשבועות האחרונים את תיקון הליקויים שהתגלו בכביש. לאחר בחינת התיקונים, המליץ יועץ תנועה מיוחד שנשלח מטעם ראש המועצה לפתוח את הכביש מחדש - והדבר אושר על ידי ועדת התמרור של המועצה האזורית.
פתיחת הכביש תתאפשר יחד עם הגבלות שונות, כאשר הנסיעה בו תותר בין השעות 7:00 ל-16:00 ובמהירות של עד 50 קמ"ש. לאחר החגים ולאחר הגשמים הבאים שיירדו באזור יבוצעו בדיקות תקופתיות למצב הליקויים שסודרו.
בנוסף, גם כביש 10 שסגור רוב השנה לתנועת אזרחים בשל קרבתו לגבול מצרים ייפתח במלואו עבור המטיילים בתקופת החגים - לראשונה מאז שכביש 171 המהווה קישור חשוב אליו נסגר. לאורכו של כביש יפהפה זה נפרסים נופי מדבר מסתוריים שמאפשרים הצצה אל מרחבי סיני, לצד פנינות חמד קטנות וטבעיות שכמעט לא נגעו בהן.
4 צפייה בגלריה
ערן דורון
ערן דורון
"מצפה לבואם של מטיילים רבים". ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון
"אני שמח מאוד שאנו מביאים בשורה גדולה לקראת השנה החדשה עבור המטיילים ותושבי האזור עם פתיחתם של הכבישים האהובים", אמר ראש המועצה ערן דורון. "אני מודה לחטיבת פארן של צה"ל בפיקודו של אלוף-משנה שמר רביב, על העבודה הקשה והמאומצת לתיקון הליקויים בכביש 171 שאפשרו לנו בהתאם לאישור יועץ הבטיחות שלנו במועצה לקבל את ההחלטה לפתוח את הכביש, וכן מודה לחטיבה גם על פתיחתו של כביש 10 – שהינו ציר מרהיב לנסיעה. אני מצפה לבואם של מטיילים רבים שייהנו מהנופים המדהימים של מרחב הנגב וקורא להם לנהוג באחריות וזהירות, להקשיב להוראות ולזכור שאין לנו נגב אחר ועליו אנו צריכים לשמור".
המועדים המתוכננים לפתיחת כביש 10 עד סוף 2023:
  • ראש השנה (17-16 בספטמבר) - פתיחה מלאה מחמוקי ניצנה/מצפור בר לב עד צומת שקמה/אילת
  • סוכות (29 בספטמבר עד 7 באוקטובר) - פתיחה מלאה מחמוקי ניצנה/מצפור בר לב עד צומת שקמה/אילת
  • חנוכה (17-9 בדצמבר) - פתיחה מלאה מחמוקי ניצנה/מצפור בר לב עד צומת שקמה/אילת
  • "הסנה הבוער" (22-21 בדצמבר) - פתיחה חלקית מחמוקי ניצנה/מצפור בר לב עד הר כרכום
כביש 171 הוא כביש הרוחב היחיד בהר הנגב. אורכו 33 קילומטרים והוא מחבר בין צומת הרוחות שעל כביש 40 (בה"ד 1) לבין צומת הר חריף שעל כביש 10, סמוך לגבול מצרים. הכביש עובר ברובו לאורך השפה הצפונית של מכתש רמון ואין לאורכו שום יישוב, והוא מוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב.

"יום חג למטיילים"

"אני רוצה להודות, בשמי ובשם מדריכים וחברות נוספות, לראש המועצה ערן דורון ומפקד חטיבת פארן אלוף-משנה שמר רביב על המאמצים שהושקעו ועל הדאגה למטיילים ובטיחותם", אמר הוד שטרלינג מחברת טיולי רדיוס. "זהו יום חג למטיילים, לחברות ולמדריכי הטיולים שהמרחב של הר כרכום וכביש 171 ודרכי היציאה ממנו לשטח מהווים חלק מפרנסתם. זו בשורה משמחת כפליים כאשר אנחנו נמצאים יום לפני ערב ראש השנה החדשה. לציבור הנהגים אנחנו פונים ומבקשים סעו בזהירות ושימרו על חוקי התנועה, זהו כביש פראי ומיוחד בנופיו ובמבנהו".
מהחברה להגנת הטבע, שמאז סגירת הכביש, פעלה לפתיחתו, נמסר: "אנחנו מברכים את המועצה האזורית על ההחלטה החשובה לפתוח את הכביש לציבור המטיילים, ומקווים שכל הגורמים הרלוונטיים יבצעו מהר ככל האפשר את העבודות הנדרשות, על מנת שהכביש יהיה בטוח לנסיעה ופתוח, באופן סדיר וקבוע".
4 צפייה בגלריה
נוף מכתש רמון מאזור הר רמון
נוף מכתש רמון מאזור הר רמון
נוף מכתש רמון מאזור הר רמון
(צילום: גלעד כרמלי)
4 צפייה בגלריה
נווה מדבר אמיתי. אחד מבורות המים בשמורת בורות לוץ
נווה מדבר אמיתי. אחד מבורות המים בשמורת בורות לוץ
אחד מבורות המים בבורות לוץ אחרי חורף גשום במיוחד
(צילום: גלעד כרמלי)
במרץ האחרון הגישו החברה להגנת הטבע, ביחד עם חוגי הסיירות של קק"ל, אשכולות – פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית ושורה של תיירנים ותושבים מקומיים בנגב, עתירה מינהלית דחופה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד סגירת כביש 171. עם זאת, בית המשפט החליט לדחות את העתירה בנימוק כי משרדי הממשלה כבר מעורבים באירוע ואמורים להעביר חוות דעת רשמיות שיסייעו לקידום יעיל של הכשרת הכביש.
אף על פי כן, המדינה עדיין לא לקחה אחריות קבועה על הכביש. בחודש שעבר הייתה אמורה להתקיים פגישה בין מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן למנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, לאחר שראש המועצה דורון התריע כי הוא מתכוון לסגור את הכביש גם בפני רכבי צה"ל - אך ברגע האחרון היא נדחתה. "זו פגישה שחיכינו לה חודשים, ומטרתה הייתה לדבר על מי לוקח אחריות. בינתיים, היא עדיין שלי", אמר דורון ל-ynet.
לפי משרד התחבורה, כביש 171 לא נכלל בקריטריונים של תחזוקה על ידי חברת נתיבי ישראל "מכיוון שהוא אינו דרך גישה יחידה ליישוב, התנועה בו דלילה, והוא מיועד בעיקרו לצרכים צבאיים ולצורכי תיירות". בשל כך, הם הסבירו, "תחזוקת הדרך לא מתוקצבת על ידי משרד התחבורה, והיא מוטלת, בדומה לדרכים אחרות שאינן עומדות בקריטריונים, על הרשות המקומית, גורמי הביטחון, או משרד התיירות".
משרד הביטחון מצידו הפנה אל משרד התחבורה "שהכביש באחריותו", ואילו משרד התיירות מסר כי הוא "פועל בשיתוף משרד התחבורה לפתיחת הכביש, שמהווה עורק תיירותי חשוב ומשמעותי באזור, ואף אישר תקציב להקמת תחנות אוטובוס לאורכו".