הבלבול שנוצר אתמול (יום ג') עקב החלטת קבינט הקורונה להכניס לרשימת המדינות שברמת סיכון מרבי 18 מדינות נוספות - תחילה החל מסוף השבוע הזה ולאחר מכן החל מ-11.8.21, יום רביעי הבא, גרמה לכאוס גם בצד הנוסעים וגם בקרב סוכנויות הנסיעות.

יוון עדיין בראש אך מי תחליף אותה?

יעדים פופולריים כמו איים ביוון, מדינות מערב אירופה כמו איטליה וגרמניה, וארה"ב - היעד הכי מבוקש מצד ישראלים בחודשים האחרונים - עומדים להיכנס לאותה רשימה ולכן ניתן לצפות שאת המקומות הראשונים בעשרת היעדים הפופולריים מישראל יחליפו בקרוב יעדים שלא רגילים להיות שם, דוגמת: מונטנגרו, מדינות מזרח אירופה,לצד אוסטריה ושווייץ היותר מבוקשות גם בשגרה.
4 צפייה בגלריה
לא צריך יותר מזה בחופשה. חוף ויטלי
לא צריך יותר מזה בחופשה. חוף ויטלי
מאז אתמול - אנשים ממהרים להזמין חופשות קצרות ביוון
(צילום: הילה מור אלון)
עם זאת, נראה שעם ישראל לא מוותר בקלות על החופשה היוונית שלו וממהר להזמין מהיום למחר חופשות קצרות מאוד רק כדי להספיק לנפוש שם רגע לפני שהדרישה לחזור משם לבידוד של שבוע תיכנס לתוקף.
"ההודעות התכופות על יעדים אדומים או כאלה שנדרש בידוד לאחר החזרה מהם, גורמות לשינוי באופי ההזמנות. אנו רואים יותר ויותר אנשים המזמינים טיסות בטווח של יומיים שלושה קדימה - כאשר הם חשים מספיק בטוחים לגבי היעד שלהם", מסביר אבישי כהן, מנכ״ל אמדאוס ישראל.
"מאידך, אנחנו לא רואים ביטולים למרבית המדינות שנדרש בידוד עם החזרה מהן, בעיקר מכיוון שקיימות עדיין טיסות מתנב"ג, ובמצב כזה עלויות הביטול גבוהות מאד כיוון שהן נובעות מהחלטה אישית של הנוסע", מוסיף כהן, מנכ"ל החברה לפתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות שעובדת עם כ-3,500 סוכני נסיעות בישראל מתוך כ4,500, ולכן יש לה ראיה כוללת על תחום התיירות היוצאת.
4 צפייה בגלריה
ישראייר מגבירה טיסות לאתונה
ישראייר מגבירה טיסות לאתונה
ישראייר מגבירה טיסות לאתונה
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, חברות תעופה הודיעו אתמול והיום על הגברת והוספת טיסות שלהן אל היעדים שיהפכו ל"אדומים" בקרוב ומצד שני גם לאלו שמהן החזרה לא נדרש בידוד. למשל, חברת ישראייר הודיעה היום (יום ד') כי היא מתגברת את לוח הטיסות שלה מאתונה בתאריכים 8,9,10.8.21. "זאת על מנת לתת מענה לביקושים הגבוהים של אלו הרוצים לחזור לארץ ולהימנע מבידוד", נמסר מהחברה כאשר מחיר לכרטיס טיסה יחל מ-300 דולר.
לדברי מנכ"ל אמדאוס, חוסר הוודאות וההזמנות ברגע האחרון, מייצרים מצב שבו סוכנויות הנסיעות מתקשות להתחייב למקומות בטיסות ובבתי המלון ולייצר חבילות. לסוכנויות הנסיעות יש קושי ביצירת חבילות זולות בגלל חוסר היכולת של הסוכנים להתחייב", מה שיתגלגל בסופו של דבר אל כיסו של הצרכן.
4 צפייה בגלריה
אבישי כהן, מנכ"ל אמדאוס ישראל
אבישי כהן, מנכ"ל אמדאוס ישראל
אבישי כהן, מנכ"ל אמדאוס ישראל
(צילום: שרון לוין)
"חשוב מאד שמקבלי ההחלטות יעשו את המירב כדי לתת מידע על התכנית ארוכת הטווח - אולי על יעדים שנמצאים 'על הכוונת' בטווח של שבועיים קדימה - כך שניתן יהיה לייצר התנהלות מחושבת ומתוכננת שתואמת את הנסיבות", אמר כהן.

מחירים נמוכים יותר ביעדים ה"חדשים"

אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף, אמר ל-ynet: "אנחנו נמצאים כבר שנה וחצי בתוך רכבת ההרים הזו, מצב שמאלץ אותנו לעשות התאמות במפת היעדים ולפתוח יעדים חדשים. במסגרת מגבלות הקורונה החדשות אנחנו נראה את בוקרשט, מונטנגרו ובאקו ממלאות את לוח הטיסות בנתב"ג".
בניגוד לדבריו של כהן, מנכ"ל אמדאוס שהסביר מדוע צפויה עליית מחירים בחבילות לחו"ל, כהן מגורי אומר דווקא כי "נוכל לראות טיסות למונטנגרו, כולל כבודה ב-349 דולר ב-19.8.21. טיסה שעד כה נמכרה בשוק בטווח של בין 450-500 דולר".
עוד אמר סמנכ"ל שיווק ומכירות השטיח המעופף כי "נכון להיום אנחנו לא רואים ביטולים לשבוע הקרוב ליוון, גם בקרב לקוחות שחוזרים לאחר תאריך הבידוד. חלק מהלקוחות שהזמינו חופשה לאוגוסט לבולגריה לדוגמה, מעבירים את החופשה לרומניה - יעד שלא מצריך בידוד בחזור".
4 צפייה בגלריה
מפרת קוטור מאחת התצפיות בהר לובצ׳ן
מפרת קוטור מאחת התצפיות בהר לובצ׳ן
היעד שתופס תאוצה עם מחירים טובים - מונטנגרו
(רון פרץ)
טלי נוי, סמנכ"ל שיווק ומכירות באיסתא, סיפרה ל-ynet על חלוקה של שני סוגים בסוג ההזמנות החל מהודעת הקבינט אתמול: "היו בקשות של החלפת יעדים לחופשות במדינות 'ירוקות' כמו לרומניה, פולין, מונטנגרו, אוסטריה ומרוקו. מצד שני הופתענו לראות שיש גם הרבה אנשים שהבידוד לא מונע מהם לצאת לחופשה וההזמנות הן מהיום למחר. אנשים רוצים לנצל את הזמן ופוחדים שיוטל כאן סגר בחגים. אנו רואים בנוסף גם הזמנות ליוון ולארה"ב, למרות החזרה משם לבידוד".
מאפליקציית חוליו, המתמקדת בנופש לרגע האחרון, מדווחים על עלייה של 40% בהזמנות החל מאתמול. אלירן חזק, מנהל פעילות חוליו, הסביר כי "החל משעות הערב ראינו עלייה חדה בהזמנת טיסות לרגע האחרון. לקוחות שמחפשים את מבצעי הנופש מעכשיו לעכשיו ורוצים לנצל את חו"ל לפני שתחול חובת בידוד".
לדבריו, היעדים המבוקשים ביותר הם אלו עליהם תחול חובת הבידוד החל משבוע הבא: בורגס, כרתים, קורפו, רודוס ומיקונוס. "רוב ההזמנות הן לסופ"ש הקרוב. למעשה, מאתמול היה לנו את אחד הימים החזקים בהזמנות בקיץ הנוכחי".