"חלון שמתנפץ זה דבר שקורה. הוא לא מהווה סכנה למטוס ואם הנוסעים עושים את כל מה שצריך, הוא גם לא מהווה סכנה לנוסעים". אל"מ במילואים נרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, התראיין הבוקר (יום א') ל-ynet Live והתייחס לתקרית האווירית שאירעה בסוף השבוע כאשר חתיכה מגוף המטוס של חברת אלסקה איירליינס התנתקה במהלך הטיסה והותירה חור בגודל של דלת בצד המטוס. מדובר במטוס בואינג מדגם 737-9 מקס שטס מפורטלנד לקליפורניה.

בתקרית לא היו נפגעים. "התוך של המטוס", הסביר ירקוני, "ה'בפנוכו', כמו שאומרים הגששים, הוא מדוחס ברמה שמייצרת לחץ של חמצן כמעט כמו בגובה פני הקרקע, בעוד שהמטוס נמצא בגובה, ולכן יש לחץ רב שמופעל מבפנים החוצה. זו גם הסיבה בדרך כלל להתנפצות של חלון. ברגע שחלון מתנפץ קורים כמה דברים בו זמנית. אחד, כל מי שנמצא בקרבת החלון, אם הוא לא קשור, ימצא את עצמו עף החוצה, נשאב, שזה מאוד לא נעים, אם להתבטא בעדינות.
"הפתרון לזה, לפחות זה שאני נוקט בו, זה תמיד להיות חגור. אם אני לא קם, אני קשור. כל הזמן. ככה גם הטייסים, אגב, שיושבים בקוקפיט, כל הזמן קשורים. זה טיפ שאני יכול לתת.
"מעבר לזה, כשזה קורה, אז קורים כמה דברים. אחד, הטייסים בדרך כלל מפחיתים את כמות האוויר שנכנסת לתוך התא בשביל למנוע העפה של עוד דברים, וב', אם זה בגובה רב, אז גם יורדות מסכות חמצן כי ברגע שהלחץ בפנים מושווה ללחץ בחוץ אז יש סיטואציה שבה חסר חמצן, והמטוס מנמיך בפרוצדורה שמתורגלת הרבה מאוד פעמים".
2 צפייה בגלריה
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
(Instagram/@strawberrvy via REUTERS)
2 צפייה בגלריה
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
(Instagram/@strawberrvy via REUTERS)
ירקוני הדגיש כי גם אם המסכות יורדות, לא צריך להילחץ: "זה לא שאתה תוך שניות בודדות מאבד את ההכרה או מת, זה תהליך שלוקח זמן ולכן, איך אני תמיד אומר: 'כשאתה ממהר תעשה את הדברים לאט-לאט', כי אז תעשה אותם טוב. לכן כשהן יורדות צריך פשוט לשים את המסכה ולנשום ומפה והלאה לתת לטייסים לעשות את העבודה, המטוס ינחת, וחוץ מרעש לא יהיה שום דבר.
בעקבות התקרית, רשות התעופה הפדרלית בארה"ב הודיעה על השבתת כל 171 מטוסי הבואינג 737-9 מקס במדינה. גם טורקיש איירליינס הודיעה כי היא מקרקעת את חמשת מטוסיה מדגם זה עד לבירור העניין. "הסיבה לקרקוע פשוטה, הסביר ירקוני, "לא יודעים למה זה קרה, ועד שבודקים מה קרה חייבים לקרקע את כולם. נגיד שיש פה איזשהו פגם בייצור וחלון כזה נשבר אחרי 10,000 שעות במקום אחרי 100 אלף שעות, ויש עוד כמה מטוסים בני אותו גיל, אז צריך קודם כל לקרקע את כולם ולראות מה קרה, ואם יש איזו בעיה בייצור או בתכנון, אז מתקנים ומטפלים. זה הליך שגרתי.

"אנחנו מאוד מאוד ברי מזל"

סרטון של נוסע שפורסם בסוף השבוע ברשתות החברתיות מראה את חלק המטוס שבו פשוט אין פאנל, והנוסעים לידו חשופים לאוויר החיצוני. הסרטון, שנראה כאילו צולם מכמה שורות מאחורי התקרית, מציג מסכות חמצן שנפתחו ברחבי המטוס, ולפחות שני אנשים יושבים בסמוך לחור בגוף המטוס.

"הדיילת הגיעה ואמרה לי שיהיה בסדר", סיפרה לאחר הנחיתה אמה וו, נוסעת שחוותה את רגעי האימה. "זה היה חמוד כי כולם היו בפאניקה". החלון התנפץ זמן קצר אחרי ההמראה והמטוס שב בבטחה לנמל התעופה בפורטלנד. מספר נוסעים טופלו בפציעות קלות, וכמה מהם סיפרו שהטלפונים שלהם נשאבו החוצה לאוויר.
ג'ניפר הומנדי, מנהלת המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה, אמרה כי למרבה המזל איש לא ישב ליד החור שנפער. "אנחנו מאוד מאוד ברי מזל שזה לא הסתיים בטרגדיה", אמרה המונדי. "חלקים מהמושב שליד החלון, כולל משענת הראש, חסרים".
אלסקה איירליינס מסרה בהודעה כי היא עובדת עם בואינג כדי להבין מה קרה למטוס, שלפי מינהל התעופה האזרחי (FAA) קיבל את תעודת הכשירות האווירית שלו ב־25 באוקטובר 2023. ה-FAA והמועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה הודיעו על פתיחת חקירה משלהן.
זו לא הפעם הראשונה בה המטוסים החדישים ביותר של בואינג מעורבים בתקלות אוויריות מפחידות. ב-2019 גרמו התרסקויות של שניים מתוך מטוסי 737-8 מקס, שהרגו את כל 346 האנשים על סיפון הטיסות, לקרקוע של המטוס במשך 20 חודשים, מה שעלה לבואינג יותר מ-20 מיליארד דולר.
רק בחודש שעבר ביקשה בואינג מחברות תעופה לבדוק את כל מטוסי ה-737 מקס שלהן לאיתור בורג רופף פוטנציאלי במערכת ההגה. לבעיה הזו כנראה אין קשר למקרה של טיסה 1282, אבל מומחית התעופה מרי שיאבו אמרה בסוף השבוע כי "יש שאלות רציניות לגבי בקרת האיכות של בואינג שה־FAA חייבת לחקור".