ישראל בדרך הבטוחה לסגירה נוספת של השמיים. לראשונה מאז סוף אוקטובר שיעור החיוביים חצה את רף האחוז, ובמקביל מקדם ההדבקה בעלייה ועומד על 1.14. המומחים מזהירים לקראת חגיגות הסילבסטר, ואפילו הרחיקו עד פורים. ראש הממשלה נפתלי בנט עדיין לא הודיע רשמית על סגירת נתב"ג, אבל מכורח הנסיבות השמיים מתחילים להיעצר, ועוד ועוד מדינות נכנסות לרשימת המדינות האדומות. נוסעים שהזמינו טיסות מנסים להקדימן, או לחילופין לבטלן בתקווה להשיג החזר כספי כלשהו. מוקדי ההזמנות של סוכני וחברות התיירות עובדים שעות נוספות – והבלגן חוגג.
קחו לדוגמה את הזוג אפי וגילי מהוד השרון, שהיו אומרים לטוס לארה"ב בחמישי לפגוש את בנם אותו לא ראו מספר חודשים, והקדימו את הטיסה להיום כדי להספיק לטוס לפני שארה"ב תוכרז כאדומה. אבי ויסנשטרן, קצין משוחרר טרי מהרצליה, היה אמור לטוס עם חבריו לטיול לאמסטרדם, אבל הולנד הכריזה על סגר, והיא נכללת ברשימה האדומה. "נראה שהלך הכסף, זה מרגיז ממש", אמר אבי. "קנינו כרטיסים באיזי ג'ט בעלות של 171 אירו לכרטיס, ועל ביטוח לקורונה שילמנו עוד 16 אירו לאדם. בדקנו לגבי החזר ונתבשרנו שנקבל 35 שקלים בלבד לכל אחד. קנינו לואו-קוסט ואכלנו אותה".

מיכה ונורית להמן, מספרים את הסיפור שלהם: "נרשמנו לטיול מאורגן של פגסוס לאמירויות שנקבע לינואר. עלות הטיול היא 12 אלף שקל לזוג. ביטול מצידנו בימים הקרובים מחייב אותנו ב-8,400 שקל. ככל שהמועד מתקרב עלות הביטול גבוהה יותר. מדיניות פגסוס היא שכל עוד יש טיסות למדינת היעד והיא קולטת תיירים - הטיול מתקיים. לא ברור לי איך ישראלי אמור לטוס בלי אישור ממשרד הבריאות. אגב, רכשנו ביטוח, אך הוא מכסה רק במקרה שנקבל תוצאה חיובית בבדיקה לפני הטיסה או אם פיתחנו חום".
חברת פגסוס מסרה תחילה בתגובה כי היא "שומרת ופועלת עפ"י החוק. פגסוס אינה חברת ביטוח. כלל מרכיבי הטיול אינם ניתנים לביטול, אלא במקרה של סגירת השמיים וביטול טיסות לאור העברת הנחיות ברורות ע"י הממשלה. לפנים משורת הדין ניתנה האפשרות למטיילים היוצאים בשבוע הקרוב לדחות את הטיול למועד חלופי בינואר-פברואר".
לאחר פרסום הכתבה עדכנה החברה את תגובתה לנוסח הזה: "בהמשך להחלטות הממשלה אשר מכניסות את הלקוחות ואת חברות התיירות למצב בלתי אפשרי והתמודדות צד מול צד, כאשר שני הצדדים בפועל נמצאים באותה סירה והממשלה לא לוקחת אחריות ולא נותנת פתרונות מסודרים בעקבות סגירת סקטור שלם - בהמשך לכל הנ"ל, אנו כחברה שוב נאלצים להתמודד עם גל חמישי אשר גורם לנו לנזקים מולכם, לקוחותינו, ושולח אותנו להתמודדות בלתי אפשרית בשאלת האחריות הכספית. למרות כל זאת, קיבלנו החלטה לאפשר לכלל לקוחותינו הרשומים לטיולים היוצאים עד 8 בינואר 2022 להגן על כספם ולהימנע מדמי ביטול ומהתמודדות מולנו כגוף אשר גם ניזוק פיננסית, בכך שאנו מאפשרים לכל הלקוחות לעבור לטיולים במועדים מאוחרים יותר, קרי עד סוף חודש מרץ 2022".

מנכ"ל ישראייר: "נבטל מאות טיסות"

ובינתיים בשטח, במהלך היום צפויים לעבור בנתב"ג 25,800 נוסעים ב-217 טיסות בינלאומיות. מתוכם ב-12,100 נוסעים יוצאים ב-108 טיסות יוצאות וכ-13,700 נוסעים נכנסים ב-109 טיסות נכנסות. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר הבוקר בשיחה עם ynet בנתב"ג כי "רואים מאז סוף נובמבר ירידה הדרגתית, איטית, בכמות הנוסעים שיש על כל טיסה. היום בעצם הכמויות מתהפכות, היום כמות הנוסעים היוצאים היא משמעותית יותר נמוכה מכמות הנוסעים ששבים".
סירקיס הדגיש כי החברה מחויבות לנוסעיה ולכן תמשיך בפעילות לפחות עוד שבוע. "אלה שיוצאים היום אנחנו צריכים להשיב אותם בדרך כלשהי לארץ", אמר סירקיס. "לוח הטיסות שלנו לא הולך להשתנות באופן דרמטי עד סוף דצמבר, ולאחר מכן אנחנו חווים שינוי מאוד משמעותי. נערכנו לחודש פיק בפעילות שלנו, סיימנו את נובמבר כנובמבר הטוב ביותר בתולדות ישראייר, עם הטסה של 50 אלף נוסעים, ותכננו להטיס 90 אלף נוסעים בחודש דצמבר. לשם כך נערכנו וחכרנו חמישה מטוסים מטראוול סרוויס – אנחנו הולכים לבטל מאות טיסות". מנכ"ל ישראייר הוסיף והעריך כי החברה "תדמם מנועים לפחות לחמישה שבועות".
מנכ"ל חברת התעופה הוסיף ומתח ביקורת על הממשלה: "אנחנו לבד בתוך האירוע הזה. בעבר משרד האוצר היה קשוב, אבל היום הוא בעיקר דואג להגיד לעובדים שלנו לבצע הסבה מקצועית". לדבריו, המדינה צריכה לסייע כלכלית ולהעניק רשת ביטחון לכל הענף, לא רק לחברות התעופה. "אם שדה התעופה לא יהיה קיים, לא יהיה לאן לטוס", אמר סירקיס. "אם חברות ההנדלינג לא תהיינה קיימות – לא יהיה לאן לטוס. אם סוכני הנסיעות לא יהיו קיימים, לא יהיה לאן לטוס".
לבסוף סיפר על התוכניות לזמן הקרוב. "נצטרך לעמוד בשקט, בסבלנות, חמישה שבועות ולהמתין עד שתחלוף הסערה", אמר מנכ"ל ישראייר. "נקדים פעולות תחזוקה, נתחזק את המטוסים, נעבור חזק על מערכות ה-I.T. שלנו לקראת פסח ולקראת העונה. מיצינו כבר את צעדי ההתייעלות שלנו, ישראייר מפעילה היום עשרה מטוסים עם 350 עובדים. לפני הקורונה הפעלנו 6 מטוסים עם 450 עובדים, אין לנו יותר לאן להתייעל".
2 צפייה בגלריה
לוח טיסות עיכובים
לוח טיסות עיכובים
חוסר ודאות בלוח הטיסות
(צילום: shutterstock)
גם בחברת אל על התייחסו היום להתפתחויות. "לאור החלטות ממשלת ישראל אנחנו חווים ירידה חדה בביקוש טיסות למדינות שהוגדרו כאדומות. הטיסה למדינות אלו נאסרה על ידי ממשלת ישראל", נמסר מחברת התעופה הישראלית הגדולה ביותר. אל על נאלצת לבטל עשרות טיסות בעקבות המצב המתואר. לקוחות החברה המחזיקים כרטיסים למדינות אדומות רשאים להחליף יעד ללא תשלום (למעט מסי נמל). נמשיך לתת מענה ללקוחותינו למציאת פתרונות חלופיים, נשמר את הקשר האווירי עם ארה"ב, אנגליה וצרפת ונפעיל טיסות למגוון יעדים אליהם רשאים ישראלים לטוס".
מחברת התעופה ארקיע נמסר היום כי "טיסות החברה השבוע יתקיימו כסדרן על מנת לאפשר לנוסעיה לחזור מיעדיה בחו"ל. ארקיע תמשיך להפעיל טיסות ליעדיה השונים. נוסעים אשר מעוניינים לבטל את טיסתם יוכלו לשנות ליד אחר בשנת 2022 בעלות הפרש המחיר ליעד. באם יש טיסות שיבוטלו, נאפשר לנוסעים להשאיר את כספם בארקיע להזמנה עתידית, או לקבל את כספם בחזרה".
כמו כן, חברות בריטיש איירווייז הודיעה כי היא מבטלת את טיסותיה לתל אביב. חברות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה בזמן הקרוב.

"אי ודאות בלתי נסבלת עבור הנוסעים"

בשיחות שקיימנו עם גורמים נוספים בענף שמענו דברים דומים על אודות תסכול רב וחוסר ודאות. שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה יש עצירה של הזמנות חדשות לחו"ל, לצד מעבר להזמנת חופשות בישראל: "אם הממשלה לקחה החלטה וסוגרת את השמיים, היא צריכה לפצות את העסקים בענף. אשת טורס לא קיבלה שקל מהמדינה, ובתוכנית הסיוע שפורסמה נמשכת האפליה לרעה כלפי החברות".
טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא, מוסיפה: "למעשה, השמיים נסגרו. ללקוחות שאמורים היו לטוס למדינות אדומות אנו מאפשרים לבחור ולהמיר לחופשה בישראל, או לחילופין לדחות את הנסיעה או לקבל החזר לפי מדיניות הספקים השונים והחברה. אנחנו רואים האטה של הזמנות".
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אומר: "מרבית הנוסעים מתורגלים אחרי שנתיים של קורונה, ולרובם כרטיסים גמישים. הבעיה מתרחשת כאשר מתחילות שמועות סביב יעדים שיהפכו לאדומים, ומכך שידיעות לא מדויקות מפורסמות בכלי התקשורת. לדוגמה, בלגיה הופיעה בחוסר אחריות ברשימה שיצאה לתקשורת, אבל בסופו של דבר כלל לא עלתה להצבעה. דבר כזה גורם לנזק כספי כי אנשים משנים או מבטלים כרטיסים".
2 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נתב"ג, השבוע
(צילום: יריב כץ)
מנכ"ל גוליבר זיו רוזן אמר כי "המצב החדש יוצר אי ודאות בלתי נסבלת עבור הנוסעים שלא יודעים אם המדינה אליה מתכננים לטוס תהיה אדומה ומה זה אומר בפועל. לא הגיוני שבכל יום החלטות חדשות יתקבלו ללא דיון משמעותי עם גורמים בענף. מצד אחד, לא מעט לקוחות רוצים לטוס ומאבדים אמון כלפיי החלטות הממשלה חסרות הפרופורציה למול נתוני התחלואה הקשה בעולם - אז בשל הכרזת המדינות כאדומות, הם לא יכולים. מצד שני, כמות רבה של לקוחות שמבקשים לא לצאת, אך בשל האנדרלמוסיה שנוצרת פה, חברות התעופה לא ממהרות לבטל את הטיסה ולכן הלקוחות לא יכולים לקבל את כספם חזרה".
רוזן הוסיף ואמר: "לא רק המדינות אדומות - ענף התיירות במצב חירום וממשלת ישראל איננה מספקת פתרונות ראויים ויעילים לענף קריטי וחיוני לחברה מתפקדת. ענף שלם מחכה לתשובות ופתרונות אמיתיים ומהר לפני שהמסכות חמצן לא ייפתחו".
רונן כץ, הבעלים והמנכ"ל של חברת סקי דיל, אמר כי "עבודה של חודשים רבים יורדת לטמיון, יחד עם ביטולים של לקוחות שהזמינו חופשת סקי למדינות שהוגדרו אדומות, בעיקר לחודש ינואר, כספים שכבר שולמו לספקים לחופשות שכבר לא יתקיימו, ועבודה מסביב לשעון בהסברה ובשירות לקוחות שמייצר המצב החדש. מארגני הנסיעות למיניהם, חייבים לקבל פיצוי מהממשלה, מאחר ודה פקטו הממשלה מונעת מהם לייצר הכנסה ובהחלטותיה פוגעת בהם ממשית".
פורסם לראשונה: 06:52, 20.12.21