מאות בני אדם נאלצו לחכות הבוקר (יום ד') בנתב"ג בתור ענק שנמשך אל מחוץ לכניסה לטרמינל 1. ברשות שדות התעופה לא הופתעו מהעומס, אך גם לא הצליחו למנוע אותו. זו תקופה ארוכה שהשדה סובל ממחסור חמור בכוח אדם. ברשות מפעילים כיום כ-400 מתגברים שמוקפצים לשדה ממשרדיהם, ולעיתים אף מביתם באמצע הלילה, כדי לתגבר את העמדות כשצריך. מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "מדובר היה באירוע קצה של שעה שתופעל על ידי 25 מתגברים שיצאו ממשרדיהם כדי לסייע".
אם חשבתם או קיוויתם שמרגע שהמראתם מנתב"ג, אז עברתם את החלק העמוס והבעייתי, כנראה שנשמתם לרווחה מוקדם מדי. מצב התעופה בארץ, העומסים הבלתי נגמרים, האיחורים והביטולים והמזוודות שלא מגיעות ליעד, הוא עדיין מתון יחסית למה שקורה בחלק ממדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם. איזי ג'ט, וויז אייר, לופטהנזה, בריסל, ריינאייר ועוד חברות אחרות שפועלות מאירופה מתמודדות עם עומסים חסרי תקדים שמלווים במחסור בכוח אדם. התוצאה: גלים של ביטולי טיסות ועיכובים ארוכים.
6 צפייה בגלריה
עומס בנתב''ג
עומס בנתב''ג
תורים ארוכים בטרמינל 1, מוקדם יותר החודש

אנגליה

בשדה התעופה גטוויק, השני בגודלו בלונדון, נערכים מראש לחודשי הקיץ באמצעות צמצום מספר הטיסות, מתוך ניסיון למזער את הנזק שנגרם לנוסעים לאחר שבועות שבהם יש תורים ארוכים, ביטולי טיסות, עיכובים אין-ספור, ובעיות רבות בשינוע הכבודה ואיתורה. לאור זאת החליטה הנהלת שדה התעופה להוריד נפח הפעילות של השדה כך שבכל יום בחודש יולי השנה יהיו רק 825 טיסות ביום ו-850 טיסות ביום בחודש אוגוסט, זאת בהשוואה ל-900 טיסות ביום בממוצע שפעלו מהשדה בשנים עברו.
6 צפייה בגלריה
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
(צילום: EPA)
כמו כן, השבוע פנו מהנהלת שדה התעופה הלונדוני הית'רו לחברות התעופה וביקשו מהן להוריד 10 אחוזים מנפח הפעילות שלהן, זאת על רקע חוסר היכולת להתמודד עם כמות הנוסעים, הטיסות והמזוודת. מהלך דומה בוצע בשדה התעופה סכיפהול שבאמסטרדם ובשדה בדבלין שבאירלנד.
להשוואה, בחודש אפריל השנה עברו בשדה התעופה הית'רו חמישה מיליון נוסעים שעלו על יותר מ-32 אלף טיסות. לפני הקורונה, באפריל 2019, מספר הנוסעים עמד על כ-6.7 מליון נוסעים ב-40 אלף טיסות. המצב הזה דומה פחות או יותר ברוב שדות התעופה באירופה ובכלל בעולם. רואים ירידה מנפח הפעילות ממה שהיה לפני הקורונה ועל אף זאת יש עומסים חריגים ובעיות רבות שלא היו בהיקפים כאלה גדולים.
6 צפייה בגלריה
תורים ועומסים בנמל התעופה לונדון הית'רו
תורים ועומסים בנמל התעופה לונדון הית'רו
תורים ועומסים בנמל התעופה לונדון הית'רו, היום
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
מזוודות רבות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
(צילום: רויטרס)
עיקר הבעיות נובעות מכך שחברות תעופה, כמו גם שדות התעופה, לא ציפו את העלייה החדה בנפח הפעילות לאחר משבר הקורונה ולא נערכו לכך, גם בהיבט של כוח אדם וגם בהיבטי תשתיות ומערכות תומכות. "המצב בשדה התעופה הוא כאוס", שיתף בטוויטר אחד הנוסעים בזמן שהיה בהית'רו כאשר מסועי המזוודות פשוט הפסיקו לעבוד, והמזוודת החלו להיערם בשדה התעופה. הנהלת שדה התעופה צייצה: "אנחנו מתנצלים על התקלה הטכנית שגרמה לשיבוש בפעולות מערכות מיון הכבודה". דובר שדה התעופה אישר בפני התקשורת הבריטית שהם מודעים לכך שיהיו נוסעים שיאלצו לעלות על מטוס או לצאת משדה התעופה ללא הכבודה שלהם.

ספרד

לאיזיג'ט, חברת לואו-קוסט פופולרית בקרב נוסעים ישראלים, יש עכשיו עוד צרות לאחר שהיו מספר ביטולי טיסות ועיכובים משמעותיים בטיסות שלה. איגוד עובדי החברה בספרד מאיים לפתוח בשביתות בזק של 24 שעות במהלך חודש יולי. מדובר בקבוצה של כ-450 דיילים ודיילות שדורשים העלאה חדה של 40 אחוזים בשכר היסוד שלהם, לאור השחיקה מהעבודה והעלייה החדה בכמות הטיסות שהם מתבקשים לאייש.
6 צפייה בגלריה
מטוסי של חברת איזיג'ט
מטוסי של חברת איזיג'ט
מטוסי של חברת איזיג'ט. יישארו על הקרקע?
(צילום: shutterstock)

גרמניה

חברת התעופה לופטהנזה ביטלה כבר מעכשיו כ-1,000 טיסות שהיו מתוכננות לחודש יולי, וההערכות הן שיהיו עוד טיסות שיבוטלו בחודשי הקיץ. עיקר הטיסות שבוטלו הן טיסות פנים אירופיות משדות התעופה מינכן ופרנקפורט, שני הבסיסים המרכזיים והגדולים ביותר של החברה בגרמניה וביבשת בכלל. בחברה תולים את הביטולים האלה גם במחסור בכוח אדם ובחוסר היערכות מתאים מבחינת תשתיות שדות התעופה לעומס הרב ולביקושים הגבוהים.
6 צפייה בגלריה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים של חברת לופטהנזה
(צילום: shutterstock)

ארה"ב

בארצות הברית המצב לא שונה. גלים של ביטולי טיסות ואינספור איחורים עם כמויות גדולות של מזוודות שלא מטופלות ומגיעות ליעדיהן באיחור רב. חברת התעופה דלתא הודיעה על ביטול 700 מתוך 2,400 הטיסות שהיו מתוכננות לסוף השבוע, לאור מחסור בכוח אדם. בהצרה לתקשורת הודיעה הנהלת החברה כי היא מתמודדת עם צוותים שמודיעים על מחלה ועם קושי לאייש טיסות. לפי עיתון ה"גארדיאן" הבריטי, בסוף השבוע האחרון בוטלו ברחבי ארצות הברית בסך הכל כ-14 אלף טיסות, כולל טיסות פנימיות ובין-לאומיות.

בארגון התעופה החשוב בעולם מודים שהופתעו

מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, ווילי וואלש, התייחס אתמול לכאוס העולמי בתעופה, בראיון לרשת CNN. לדבריו, ענף התעופה מתאושש באופן חזק יותר מהציפיות, זאת כשברקע יש עליה במחירי הדלק, מחסור בכוח אדם בכל המגזרים, וסכסוכים בין הנהלות לארגוני עובדים גם בחברות תעופה וגם בשדות תעופה, ואפילו בבקרה האווירית.
"המצב הזה הפתיע את שדות התעופה ברחבי העולם", הוסיף וולש שהיה באותו זמן בכנס השנתי של הארגון שנערך בקטאר. "כל הנושאים האלה צריכים להיות מטופלים. נכון שהיו שדות תעופה שביקשו מחברות התעופה לצמצם את הפעילות שלהם, אבל אלה שדות בודדים מבין אלפי שדות תעופה. טסתי בכל שדות התעופה 'הבעייתיים', ונכון שהם עמוסים הרבה יותר, אבל זה לא איך שמצטייר שיש שם כאוס בכל ימות השבוע".