שביל ישראל מחולק ל-55 מקטעים, שכל אחד מהם מתאים ליום הליכה מלא. חלק מהמקטעים קל יחסית, אך יש גם מקטעים קשים, מאתגרים וחמים יותר, ואפילו שביליסטים מנוסים בוחרים לדלג על חלקים מהם. איציק בן דב, רכז סימון שבילים בחברה להגנת הטבע (אותו ליווינו ביום סימונים בשטח - צפו כאן בסרטון) סייע לנו להגדיר את עשרת המקטעים הקשים והנוחים ביותר של השביל – לפי סדר ההליכה מצפון לדרום.

עשרת המקטעים הקשים: מאתגרים אך מפצים

1. מקטע 5: ברעם - מירון
המקטע שמקשר בין ברעם לבין פסגת הר מירון ומגיע עד חניון קבר הרשב"י נחשב לקטע השיא של שביל ישראל מבחינת הגובה – ואחד היפים ביותר בכל הנוגע לתצפיות הנוף. עם זאת, להולכים מצפון מצפה עלייה רצופה של 300 מטר בשביל תלול למדי עד פסגת הר מירון, ובהמשך ירידה בת 600 מטר, שמתחילה מתונה, בדרך עפר חשופה לשמש, אך מסתיימת בתלילות. לצועדים מדרום, העלייה בקטע זה מתישה למדי. בסך הכל, אורכו של המקטע כ-18 ק"מ. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מקטע ברעם-מירון
מקטע ברעם-מירון
קטע השיא של השביל מבחינת הגובה, ואחד היפים ביותר בתצפית הנוף. מקטע ברעם-מירון
(צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)
2. מקטע 10: כפר קיש - נוף הגליל
קטע זה עולה ויורד בשניים מהיפים בהרי הגליל התחתון, והנופים היפים מראשי ההרים מפצים על המאמץ שבעלייה ובירידה. במרכז המסלול עלייה תלולה למדי בצד המזרחי של הר תבור, ובהמשך ירידה תלולה בצדו המערבי. אולם רוב הטיול בתבור עובר בצל העצים. בהמשך יש עליות ברמה בינונית גם אל הר דבורה והר יונה. אם לא די בכך, מדובר ביום טיול ארוך מאוד, במסלול שאורכו כ-23 ק"מ. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מקטע כפר קיש-נוף הגליל
מקטע כפר קיש-נוף הגליל
עלייה תלולה ממזרח אל הר תבור וירידה תלולה מצדו המערבי. מקטע כפר קיש-נוף הגליל
(צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)
3. מקטע 13: יגור - נחל אורן
קטע זה של השביל חוצה את רכס הכרמל, מעמק יזרעאל אל חוף הכרמל, ואורכו כ-17 ק"מ. עם זאת, חלק מהירידות (או העליות, אם מגיעים מדרום) תלולות, ואינן מתאימות לטיול כשהמסלול בוצי. בסוף המקטע, בירידה לנחל אורן, יש קטע קצר של ירידה תלולה במצוק סלעי – שהופכת לעלייה קשה למגיעים מדרום. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מקטע יגור-נחל אורן
מקטע יגור-נחל אורן
קטע קצר של ירידה תלולה במצוק סלעי, שהוא עלייה קשה לבאים מדרום. מקטע יגור-נחל אורן
(צילום: איריס האן, החברה להגנת הטבע)
4. מקטע 22: לטרון - צובה
קטע זה של השביל, שאורכו כ-28 ק"מ, מחבר בין גבעות השפלה להרי יהודה – ונחשב למקטע הקשה ביותר של שביל ישראל במרכז הארץ. חלק מהמסלול מיוער ומוצל, אבל כל השאר חשוף לשמש. העלייה לרכס שיירות מעט תלולה, והירידה לנחל כסלון קשה ותלולה למדי. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מקטע לטרון-צובה
מקטע לטרון-צובה
חלק מהמסלול מיוער, אך היתר חשוף לשמש, והירידה לנחל כסלון קשה למדי. מקטע לטרון-צובה
(צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)

5. מקטע 36: נחל תמר - נחל עקרבים
המכתש הקטן הוא אחת מתופעות הטבע הייחודיות לארץ, וקטע זה של השביל יאפשר לצועדים לצפות עליו מכמה כיוונים ולבסוף גם לחצות אותו. עם זאת, המסלול, שאורכו כ-24 ק"מ, נחשב לקשה ומאתגר: במעלה נחל צפית ובמעלה עלי העליות תלולות וארוכות, ומעלה חצרה – שאותו עוברים בירידה – הוא ארוך. למטיילים שמתמודדים עם פחד גבהים, המעבר באזור המפל הגדול של נחל צפית עלול להיות קשה במיוחד. נוכח רמת הקושי של המקטע, מטיילים רבים מחלקים אותו לשני ימים, לנים בסוף היום הראשון בחניון הלילה שבשער המכתש, ומשלימים את חצייתו ואת העלייה במעלה עלי ביום השני. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מקטע נחל תמר-נחל עקרבים
מקטע נחל תמר-נחל עקרבים
המעבר באזור המפל של נחל צפית עלול להיות קשה במיוחד. מקטע נחל תמר-נחל עקרבים
(צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)
6. מקטע 37: נחל עקרבים - אורון
גם ההמשך של חציית "ארץ המכתשים" בנגב מאתגר למדי. אורכו של מקטע זה, שמקשר בין המכתש הקטן לבין המכתש הגדול, כ-19 ק"מ. הוא כולל ארבעה מעלות שדורשים מאמץ רב: ירידה במעלה ימין, עלייה במעלה פלמ"ח עם סולם ומאחזי יד, ועלייה וירידה במצלעות המכתש. העלייה בסולם במעלה פלמ"ח עלולה להיות מאתגרת למטיילים שמתמודדים עם פחד גבהים. (עוד מידע כאן)
16 צפייה בגלריה
מעלה פלמ"ח במקטע נחל עקרבים -אורון
מעלה פלמ"ח במקטע נחל עקרבים -אורון
העלייה בסולם מעט מאתגרת לבעלי פחד גבהים. מעלה פלמ"ח במקטע נחל עקרבים -אורון
(צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)
7. מקטע 38: אורון - נחל עפרן
"הכרבולת" – כך נקרא הקטע הזה בפי המטיילים, על שם צורתו של ראש הקיר של המכתש הגדול באזור זה – ורבים יציינו כי זהו יום הטיול הקשה ביותר בשביל. המקטע נחשב לאחד השיאים לאורך שביל ישראל כולו – גם מבחינת האתגר, אבל גם מבחינת היופי. המסלול, שאורכו כ-18 ק"מ, כולל טיול על שפת המכתש, על שכבות הסלע הנטויות, עם מבט אל הנופים בפנים המכתש מצד אחד ואל סביבת המכתש דרומה ומזרחה מצד שני. לאורך המסלול עליות וירידות תלולות. הירידה לבקעת צין עם נחל עפרן אמנם יפה אך מאוד מאתגרת, משום שהנחל יורד בתלילות דרך השכבות הנטויות ויוצר מפלים וגבים. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מטיילים בכרבולת במקטע אורון-נחל עפרן
מטיילים בכרבולת במקטע אורון-נחל עפרן
אחד השיאים בשביל, שרבים מציינים כיום הקשה ביותר. הכרבולת במקטע אורון-נחל עפרן
(צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)

8. מקטע 40: בקעת צין - נחל חווה
קטע זה חוצה את רמת עבדת ומוביל את הצועדים לכיוון מכתש רמון. המקטע הארוך, שאורכו כ-28 ק"מ, כולל העפלה וטיפוס על מצוק הצינים אל חוד עקב – פסגה בולטת מעל בקעת צין. העליות והירידות במקטע זה דורשות מאמץ, והעלייה לחוד עקב מצפון תלולה מאוד ועלולה להיות מאתגרת למתמודדים עם פחד גבהים. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
בקעת ציון וחוד עקב
בקעת ציון וחוד עקב
המסלול דורש מאמץ וכולל העפלה וטיפוס על מצוק הצינים אל חוד עקב. בקעת צין וחוד עקב
(צילום: גלעד כרמלי)
9. מקטע 47: נחל ברק - נחל ציחור
קטע השביל שמקשר בין נחל ברק לנחל ציחור הוא ארוך מאוד (כ-29 ק"מ) ולא ניתן לחלוקה בצורה נוחה. ברובו הגדול של היום ההליכה היא בדרכי עפר נוחות, אך המסלול כולל גם מעבר בשני מעוקים צרים ומרשימים – הקניונים של נחל ברק ונחל ורדית. המעבר בקניונים הוא בעזרת סולמות, מאחזי יד וחבלים, וייתכן שתידרש גם חציית גבים מלאים במים. יש גם אפשרות לעקוף את הקניונים. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
נחל ברק
נחל ברק
המעבר בקניונים הוא בעזרת סולמות, מאחזי יד וחבלים. ייתכן שתחצו גבים מלאים במים. נחל ברק
(צילום: צחי גלובין)
16 צפייה בגלריה
ירידה אל קניון ורדית במקטע נחל ברק-נחל ציחור
ירידה אל קניון ורדית במקטע נחל ברק-נחל ציחור
המסלול עובר בשני מעוקים צרים. בירידה אל קניון ורדית במקטע נחל ברק - נחל ציחור
(צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)

10. מקטע 51: באר מילחן - תמנע
קטע זה של שביל ישראל בהרי אילת מוביל אל פארק תמנע. לבאים מדרום, העלייה במעלה מילחן תהיה קשה מאוד. הבאים מצפון יעשו קטע זה בירידה תלולה אך ברמת קושי סבירה. המשך המסלול לבאים מצפון יעשה תלול יותר ככל שעולים אל שיא הגובה של הר תמנע – ואחריו מצפה ירידה קשה לאורך כמה מאות מטרים, שבהם גם כמה שיפועים חדים מאוד. אורך המסלול כולו כ-12 ק"מ. (עוד מידע כאן).


עשרת המקטעים הידידותיים: נוחים ויפהפיים

1. מקטע 3: ממצודת כ"ח לנחל דישון
המסלול עובר בשולי רמות נפתלי ומאפשר מבט מהפנט על שולי עמק החולה. הטיול, שאורכו כ-15 ק"מ, כולל עלייה אל קרן נפתלי ותצפית יפה (מומלץ מאוד להגיע למקום בשעת הזריחה), ממשיך דרומה בנוף חקלאי דרך בקעת יחמור ויורד אל ערוץ נחל דישון. תחילת המסלול במצודת כ"ח וסיומו בגשר כביש 886 מעל נחל דישון. (עוד מידע כאן).
2. מקטע 9: מהכנרת לכפר קיש
טיול ארוך ולא קל – אך מרהיב – בין נופים מהפנטים של אזור הכנרת במקטע שאורכו כ-25 ק"מ. המסלול כולל הליכה קצרה לצד מוצא נהר הירדן מהכנרת, טיפוס מהנקודה הנמוכה (200 מטר מתחת לפני הים) אל מצפה אלות (300 מטר מעל פני הים) שמציע תצפית יפה אל עמק הירדן והגלעד, ולאחר מכן ירידה מתונה אל ערוץ נחל תבור, כאשר הר תבור נראה במלוא פארו לאורך כל הדרך. תחילתו של המסלול בחצר כנרת במושבה כנרת, וסיומו בכביש הכניסה לכפר קיש (בנקודה הדרומית בעיקול הכביש). נקודות עניין נוספות לאורך המסלול: בית העלמין כנרת, אתר הירדנית, תל עובדיה, עין אולם ותל רכש. הזמן המומלץ הוא סוף החורף ותחילת האביב – אז הפריחה והצבעוניות בשיאה. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
נחל תבור
נחל תבור
צופים אל הר תבור במלוא פארו לאורך כל הדרך. נחל תבור
(צילום: גלעד כרמלי)
3. מקטע 11: מנוף הגליל לצומת המוביל
אחד המקטעים הקצרים בשביל ישראל, שמשלב הליכה עירונית, אתרי עתיקות, יערות אלונים ופריחה מרהיבה באביב. אורכו כ-14 ק"מ. תחילתו בהר יונה (סמוך לבית הקברות של נוף הגליל) וסיומו במחלף המוביל. בין נקודות העניין לאורכו: שרידי אמת המים לציפורי, שרידי גת גדולה ועתיקה, קבר רבי יהודה הנשיא ושמורת יער הסוללים. המסלול חשוף לשמש ולכן אינו מומלץ בקיץ, ואינו מומלץ גם לאחר ימים גשומים, משום שאז השביל בוצי. למטיילים באביב מומלץ להתחיל את הטיול בשמורת אירוס נצרתי, הצמודה לנקודת ההתחלה של המקטע. (עוד מידע כאן).
4. מקטע 15: מכרם מהר"ל לבית חנניה
מקטע שביל ישראל שעובר בכרמל נחשב לאחד האהובים והפופולריים ביותר על המטיילים שאינם צועדים לאורך השביל כולו ברצף. המסלול, שאורכו כ-23 ק"מ, כולל הליכה לאורכו של דרום הכרמל עד "החוטם" – הפינה הדרומית של הרכס, שממנה יורדים אל המישור – חוף הכרמל. תחילתו של המסלול בכביש הכניסה למושב כרם מהר"ל (הפנייה למשרדי קק"ל) וסיומו בכביש הכניסה למושב בית חנניה, ליד בית העלמין. בין נקודות העניין בטיול: מחצבה עתיקה, מערת הפעמון, עין צור, רמת הנדיב וחורבת עקב. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
שביל ישראל בכרמל
שביל ישראל בכרמל
הליכה לאורך דרום הכרמל עד "החוטם", הפינה הדרומית של הרכס. שביל ישראל בכרמל
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
5. מקטע 18: מיקום לתל אביב
יום שכולו ים, עם הליכה בנוף מישורי לאורך חופי השרון. אורכו של המסלול כ-20 ק"מ. תחילתו בתחנת הדלק בכניסה ליקום וסיומו בשפך הירקון ליד נמל תל אביב. בין מוקדי העניין לאורכו: גן לאומי חוף השרון, חוף געש, דיונות ארסוף, גן הפסלים ארסוף-קדם ("הגלריה הירוקה") וסידנא עלי. (עוד מידע כאן).

6. מקטע 19: מתל אביב לראש העין
שביל ישראל עובר ממש בתוך פארק הירקון, ומסלולו אמנם ארוך, כ-28 ק"מ, אך מישורי וקל, ולכן מתאים מאוד למתחילים. תחילתו של המקטע בשפך הירקון, סמוך לנמל תל אביב, וסיומו בשער הכניסה לגן הלאומי תל אפק. בין מוקדי העניין לאורכו: מתחם שבע טחנות, בריכת הנופרים וטחנת הקמח ההיסטורית אבו רבח. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
שביל ישראל בפארק הירקון
שביל ישראל בפארק הירקון
עובר במתחם שבע טחנות, בריכת הנופרים וטחנת הקמח. שביל ישראל בפארק הירקון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
7. מקטע 26: מבית גוברין לתל קשת
יום טיול בין המרחבים הפחות מוכרים של חבל לכיש, שאליהם המטיילים שאינם "שביליסטים" לרוב לא נוהגים להגיע. המסלול, שאורכו כ-21 ק"מ, עובר בין גבעות מתונות, כרמי ענבים ושדות חיטה ירוקים או צהובים – תלוי בעונה. מומלץ מאוד לטייל במקטע זה בחורף ובאביב – אז שדות השפלה מתכסים בפריחה. תחילתו של המסלול בתחנת הדלק בית גוברין וסיומו בתל קשת, ובין מוקדי העניין לאורכו: "הווילה" – אחוזה מפוארת שנבנתה בשנות ה-40 בידי עשיר ירדני ושימשה בהמשך את חיילי הלגיון עד שנכבשה, ותל לכיש. (עוד מידע כאן).
8. מקטע 32: מברכת צפירה למצדה
מקטע חדש יחסית של שביל ישראל, שסומן רק לפני כשנה וחצי, ושילב במסלול השביל גם את מצדה וים המלח. היום הראשון של המקטע המוביל אל ים המלח כולל טיול על גדתו הדרומית ומעל לערוצו של נחל צאלים – אחד הנחלים הגדולים שחוצים את מדבר יהודה בתוך קניון יפהפה. באמצע הטיול עוברים מול הנופים המרשימים של ים המלח והר המצדה. אורכו של המסלול כ-11 ק"מ וההליכה ברובו מתונה. ראשיתו בחניון הלילה ברכת צפירה וסיומו בכניסה המערבית לגן הלאומי מצדה ("הסוללה"). (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
מטיילים במקטע ברכת צפירה-מצדה
מטיילים במקטע ברכת צפירה-מצדה
מתחיל בחניון הלילה בברכת צפירה ומסתיים בגן הלאומי מצדה. מקטע ברכת צפירה - מצדה
(צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)
9. מקטע 41: מנחל חווה למצפה רמון
יום טיול מדברי וארוך בהר הנגב, שמשלב גֵּבֵי מים מרעננים ואת נופיו המהפנטים של מכתש רמון. אורך המסלול כ-28 ק"מ. ראשיתו בחניון הלילה על ציר הנפט וסיומו בתחנת הדלק שבכניסה למצפה רמון. בין נקודות העניין לאורכו: גֵּבֵי חווה, ערוץ הסדקים, שפת מכתש רמון, מצפור גבעת געש, פיסול סביבתי וחורשת קק"ל. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
ערוץ הסדקים בנחל חווה
ערוץ הסדקים בנחל חווה
משלב גֵּבֵי מים מרעננים ואת נופיו המהפנטים של מכתש רמון. ערוץ הסדקים בנחל חווה
(צילום: צחי גלובין)
10. מקטע 55: מהר יהורם לאילת
המקטע המסיים של שביל ישראל מוביל מהרי אילת אל חופו של הים האדום. אורך המסלול כ-12 ק"מ, והוא מתחיל בחניון הלילה הר יהורם ומסתיים בשמורת חוף האלמוגים באילת. בין נקודות העניין: נחל גשרון, גבול מצרים, מעבר צפרא, מעלה בולבוסים והר צפחות – שמעניק תצפית על ארבע ארצות בו זמנית: ישראל, מצרים, ירדן וסעודיה. (עוד מידע כאן).
16 צפייה בגלריה
סימון שביל ישראל בהרי אילת
סימון שביל ישראל בהרי אילת
תצפית אל ארבע מדינות בפסגת הר צפחות: ישראל, מצרים, ירדן וערב הסעודית. הרי אילת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
פורסם לראשונה: 17:57, 01.07.21