ירוחם המתחדשת מנסה להציע מעבר למדבר, חוויה תיירותית, לא פחות משכונותיה בדרום הארץ. יצאנו לבדוק את מוקדי הלינה והפנאי בעיר הדרומית לצד פעילויות הטבע והקולינריה שיש לעיר להציע.
22 צפייה בגלריה
אגם ירוחם
אגם ירוחם
ברוכים הבאים לירוחם המתחדשת. אגם ירוחם
(צילום: יאיר פז)
22 צפייה בגלריה
כרם ירוחם
כרם ירוחם
כרם ירוחם
(צילום: גלעד ילון)

אגם והפתעות סביבו

הסיור בירוחם התחיל באחד המקומות היפים ביותר שיש לירוחם להציע – פארק ירוחם שבו נמצא גם אגם ירוחם, נווה מדבר צמוד לעיר. הפארק, והאגם בפרט, יצרו ציפיות גבוהות למשיכת תיירים למקום, מקימיו ציפו שישמש כמוקד עלייה לרגל אך אלו לא התממשו תחילה מאחר שהוא הזדהם במי שופכין שהפכו אותו לבעייתי לרחצה. כיום לאחר שיקום הטיילת שמסביב לאגם וטיפול במי האגם עצמם הוא הפך להיות ידידותי לסביבה ולחי בה.
22 צפייה בגלריה
אגם ירוחם
אגם ירוחם
מגוון אפשרויות לעשות סיבוב סביב אגם ירוחם
(צילום: גלעד ילון)
כעת ניתן לראות כאן לא מעט ברווזים וציפורים נודדות שעוברות פה במהלך השנה, לנסוע ברכב, ללכת ברגל, לשכור רכבים מאופניים משפחתיים או אישיים וסגווי ועד רקשות אופני שטח וקארטינג פדלים, איתם תוכלו לרכוב לאורך הפארק. ואפשר גם סתם להסתלבט בנקודה שאהבתם ולתפוס כמה רגעים של שלווה, ואפשר גם לעשות כאן פיקניק.
אבל הפעילות המפתיעה כאן היא חדר בריחה באוויר הפתוח. תמר יוקל, בעלת החברות "ויטמין שיא" ו"רגעים במדבר", שמציעות את הפעילויות במרחב הפתוח ולשכור ציוד כמו האופניים והסגווי, הסבירה איך זה עובד. "כשמגיעים לפארק מקבלים דף הוראות שבתוכו תמצאו בר-קוד. אחרי הסריקה מגיעים למפה דיגיטלית שתוביל אתכם מנקודה לנקודה".
22 צפייה בגלריה
המסלול האינטראקטיבי בפארק
המסלול האינטראקטיבי בפארק
המסלול האינטראקטיבי בפארק
(צילום: יח"צ)
22 צפייה בגלריה
אגם ירוחם
אגם ירוחם
אגם ירוחם
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
לצד כל אלו, יוקל מציעה גם לשכור קרוואנים איתם תוכלו להעביר לילה בפארק, במכתש ובכל מקום שתרצו באזור. עד לפני שמונה שנים יוקל ובעלה גרו בכלל בשומרון ועבדו בעבודות אחרות. "היה לנו טוב, בעלי ניהל בית ספר ולי היה עסק של הפעלות ניידות לקבוצות. יום אחד החלטנו לארוז הכל ולעבור עם תקווה חדשה לירוחם ושם נולד חלום להקים פארק-מרכז תיירותי", סיפרה יוקל.
חשוב לציין שלצד כל אלו, מתחם חדש מתכונן להיפתח כאן בקרוב. המתחם, שישתרע על שטח של כ-18.5 דונם, יכלול צימרים, מתחם גלמפינג, אוהלי קבע, אזור קמפינג חופשי ופיתוח אפיק חניון הלילה אשר יותאם לקרוואנים.
22 צפייה בגלריה
גלמפינג באגם ירוחם (הדמיה)
גלמפינג באגם ירוחם (הדמיה)
הדמיה של מתחם הגלמפינג העתידי באגם ירוחם
(צילום: ארז לוטן)
אגם ירוחם - פרטים:
עלות השכרת אופני שטח, סאגווי רקשה 45 שקלים לשעה, אופניים משפחתיים 95 שקלים.
שעות הפתיחה: יום ראשון עד רביעי בשעות: 8:00 - 14:00, יום שישי 8:30-13:30. פרטים נוספים באתר.
מוקד הצפרות וסיורי העקרבים באזור הפארק בתיאום מראש בטלפון 051-2367497.

העמודים שהיו עדים לכל השינויים

אחרי שיטוט קצר בעיר, מומלץ לעצור לטיול קצר בחיק הטבע המדברי הצמוד לירוחם. רעואל קסל, תושב ירוחם ופעיל חברתי המשמש כמדריך מקומי באזור, פגש אותנו והציג לנו תצפית מעניינת שנמצאת על גבעה ממש במרכז העיר. ממנה השקפנו מצד אחד על הבנייה החדשה של העיר ומצד שני ובהיפוך מוחלט, על הגבעות המדבריות הצהובות והפארק הירוק.
22 צפייה בגלריה
תצפית על ירוחם
תצפית על ירוחם
תצפית על ירוחם
(צילום: גלעד ילון)
22 צפייה בגלריה
סמל הזהות של ירוחם והמדריך רעואל
סמל הזהות של ירוחם והמדריך רעואל
סמל הזהות של העיר והמדריך רעואל קסל
(צילום: גלעד ילון)
בקצה אותה גבעה נמצאים שני עמודים גדולים שבמהלך השנים קיבלו את הכינוי "פסל הזהות של ירוחם". "כמעט בכל ציור של ירוחם תוכל לראות את 'פסל הזהות'", הסביר לי קסל ואמר "כאן ברחוב הזה שלידנו, יש בתים יפים וחדשים, אבל לפני כ-70 שנה, היו כאן הבתים הראשונים של מתיישבי ירוחם. יותר נכון, צריפים. כך שהעמודים האלה עדים לכל השינוי שקרה כאן לאורך השנים".

חולות צבעוניים ביום, צפייה בכוכבים בלילה

אם מסתכלים על ירוחם כנקודה מרכזית ממנה יוצאים לטיולים בטבע – מצד אחד נמצא הפארק, נווה המדבר עם האגם ומהצד השני יש את המכתש הגדול, או כמו שהתחילו לקרוא לו לאחרונה במקום – מכתש ירוחם.
במכתש עצמו ישנם מספר מסלולי הליכה ואת החולות הצבעוניים המפורסמים, אליהם ניתן להגיע באופן עצמאי עם הרכב. שם תוכלו למלא בקבוק שקוף במגוון צבעי אבן החול.
לקינוח, הגענו לתצפית הר אבנון, משם חזינו במכתש הגדול במלוא תפארתו. "האוצר העיקרי שיש לנו כאן בנגב זה הטבע והמדבר כפי שהוא. הוא שמושך אליו מדי שנה המוני מטיילים ואנשים", מסביר לי קסל בנקודה שממחישה את טענתו בצורה מושלמת.
22 צפייה בגלריה
תצפית הר אבנון
תצפית הר אבנון
תצפית הר אבנון
(צילום: גלעד ילון)
22 צפייה בגלריה
שקיעה בירוחם
שקיעה בירוחם
שקיעה בירוחם
(צילום: גלעד ילון)
בנקודה הזאת פגשנו זוג פנסיונרים ממשגב שהחליט לשלב שני לילות גם בירוחם כחלק מהטיול שלהם בדרום הארץ. הזוג סיפר כי הם הופתעו לטובה מההתפתחות בירוחם שבעבר הייתה רק "כביש מסכן, היום ירוחם נראית הרבה יותר טוב ממה שהיא הייתה. יחידות חמודות להשכרה ואוכל טעים, הופתענו לטובה".
כשהחשיכה יורדת על המכתש, החום המדברי מתחלף בקור חודר עצמות של לילות החורף. הצטיידתי בכרבולית ומעיל וחזרתי למרכז המכתש לפגוש את משה גלנץ, שמציע פעילות אסטרונומיה מודרכת במקום שנקרא "שירת הכוכבים". "המטרה היא לחבר אותנו למשהו שמעבר לכאן ועכשיו. בעזרת הטלסקופ ומצביע הלייזר אפשר לראות כאן מחזות יפים מאוד, את אותם הכוכבים שהקדומניים ראו", מסביר גלנץ.

22 צפייה בגלריה
זוג המטיילים ממשגב והמדריך בתצפית ירוחם
זוג המטיילים ממשגב והמדריך בתצפית ירוחם
זוג המטיילים ממשגב והמדריך בתצפית
(צילום: גלעד ילון)
גילוי נאות, גלנץ הוא גם עובד ב-ynet אך תחביבו הפך עם השנים למקצוע של ממש, זה לצד תחביב נוסף עליו נרחיב בהמשך. לפני שש שנים גלנץ הגיע לירוחם וכחובב אסטרונומיה ניסה להבין מהמקומיים מאיפה יתאפשר לו לצפות בכוכבים. "כולם נסעו למצפה רמון, אמרתי 'רגע יש מכתש רבע שעה נסיעה מפה עם מלא כוכבים בשמיים, למה לא מגיעים לפה?' וזאת הייתה המטרה שלי - להפוך את ירוחם למוקד לצפייה בכוכבים". לפי גלנץ, יש בממוצע 280 ימים בשנה ללא עננות שבהם ניתן לראות כוכבים, כך שסביר שתוכלו לשלב הדרכת כוכבים אם תשהו בעיירה כמה ימים.
22 צפייה בגלריה
תצפית ב"שירת הכוכבים"
תצפית ב"שירת הכוכבים"
גלנץ והטלסקופ ב"שירת הכוכבים"
(צילום: מרדכי גורדון)
22 צפייה בגלריה
תצפית ב"שירת הכוכבים"
תצפית ב"שירת הכוכבים"
לתצפת על כוכבי לכת ושמיים זרועי כוכבים בחושך המדברי. "שירת הכוכבים"
(צילום: מרדכי גורדון)
הדרכות האסטרונומיה במכתש כוללות טלסקופים גדולים דרכם יתגלו כוכבי הלכת, מכתשי הירח, ערפיליות, צבירי כוכבים, גלקסיות וכוכבים כפולים, בשילוב סיפורים מרתקים מהתפתחות האסטרונומיה ועד התגליות הגדולות של תקופתנו. ההדרכות מתאימות למבוגרים ולילדים.
שירת הכוכבים בירוחם - פרטים:
מתי? בכל ערבי חמישי ובכל לילות חול המועד פסח.
לפרטים: בפייסבוק, הרשמה מראש חובה: 052-727-6100 או 052-670-5523.

סדנאות - חגיגה מרוקאית ומחדוש "זבל של אחרים"

בירוחם תמצאו כמה סדנאות מגוונות. הראשון הוא סטודיו זואק לאומנות מרוקאית. מרכז התרבות שהוקם לפני חמש שנים על ידי הדסה יצחק שרת ובן זוגה, לאחר תקופת מגוריהם במרוקו, כולו לדבריה, "חגיגת אומנות מרוקאית אחת גדולה". הסטודיו מציע מגוון סדנאות אומנות מרוקאיות, הרצאות ואירועי תרבות. הסדנאות משלבות בין האומנות המסורתית לבין טכניקות חדשניות ומודרניות. הן מתאימות לקהל הרחב, גם ללא ידע וניסיון מוקדם.
22 צפייה בגלריה
טודיו זואק
טודיו זואק
חגיגה מרוקאית בסטודיו זואק
(צילום: גלעד ילון)
22 צפייה בגלריה
הדסה בסטודיו זואק
הדסה בסטודיו זואק
הדסה יצחק שרת בסטודיו זואק
(צילום: גלעד ילון)
"הרגשתי שהאומנות שנחשפתי אליה במרוקו שייכת למרחב כאן. היה לי ברור שהסטודיו הזה יקום פה בירוחם כי הוא חלק מהנוף, חלק מהסיפור, חלק מהתרבות המקומית", מספרת יצחק שרת וממשיכה: "הטכניקה מהנה ומתאימה לכולם. בסופו של דבר כולם יוצאים עם תוצר יפה ומיוחד שאפשר לתלות בבית - שכולו 'זואק'".
סטודיו זואק - פרטים:
איפה? רחוב אשר סנקר 31, ירוחם.
א-ה בשעות 9:00 - 15:30 (או בתיאום מראש בשעות הערב). ימי שישי 9:00 - 13:00. (סדנאות בתיאום מראש). עלות סדנאות 120 - 250 ש"ח למשתתף (תלוי במוצר).
פרטים נוספים תמצאו באתר.
סטודיו נוסף מעניין במיוחד הוא "סוט קייס" Suit-Case, שדוגל במחדוש מוצרים או חומרי גלם ישנים ונותן להם משמעות חדשה. כך פחית טונה ישנה הופכת להיות שעון בגלגולה החדש, שברי עץ לא שמישים מהמפעלים הופכים לאדניות וטוש מקלחת הופל לפסל בדמות נמלה עם רגלי ווישרים ועוד. השם של המקום, "מזוודה" נולד מתוך מה שהוביל לפתיחת סדנאות האלו. כשקרן ודניאל סינגר לקחו מזוודה ישנה והפכו אותה לשידת איפור וכך נתנו לה חיים חדשים. "אנחנו נותנים חיים חדשים ל'זבל' של אחרים" מספרים בני הזוג.
22 צפייה בגלריה
סטודיו סוט קייס
סטודיו סוט קייס
"לתת למוצרים משמעות חדשה". סטודיו סוט קייס
(צילום: גלעד ילון)
22 צפייה בגלריה
סטודיו סוט קייס
סטודיו סוט קייס
קרן סינגר בסטודיו שהקימה עם בן זוגה
(צילום: גלעד ילון)
"פיתחנו את הסדנאות מתוך הרצון להביא אנשים לגעת בחומרים ולבנות משהו מגניב לעצמם ולא רק ללכת לחנות ולקנות", אמרו בני הזוג. סנדאות המחדוש מיועדות לבודדים ולקבוצות, למבוגרים ולילדים כאחד. "הילדים יכולים ליצור מנורות לילה, משאיות או ינשופים והמבוגרים ייצרו שעונים, אדניות שולחנות ועוד שלל אפשרויות נוספות, בסוף לכל אחד יש נגיעה אישית בתוצר", מסבירה סינגר.
סטודיו Suit-Case - פרטים:
איפה? רחוב יסמין 364, ירוחם.
הסדנאות נקבעות בתיאום מראש, במספר הטלפון: 054-7001181.
פרטים נוספים באתר.

גסטהאוס כמו בחו"ל

אחרי יום ארוך במיוחד, נותר למצוא מקום לשים את הראש ללילה. אבישי אפרת, חיפאי במקור, הקים ביחד עם אשתו את The White Hill Guesthouse (אכסניית הגבעה הלבנה) לפני שלוש שנים. הגסטהאוס המיוחד שואב השראה מהוסטלים וגסטהאוסים בהם ביקרו הזוג ברחבי בעולם והוא קם מתוך חלום משותף שלהם לארח.
עוד סיפר אפרת, כי המטרה שלו היא ליצור חוויה אחרת ממה שאנחנו רגילים בארץ. "להכיר את המארחים והמטיילים האחרים".
22 צפייה בגלריה
גסט האוס
גסט האוס
The White Hill Guesthouse
(צילום: גלעד ילון)
22 צפייה בגלריה
גסט האוס
גסט האוס
(צילום: גלעד ילון)
אפרת הודה כי ירוחם לא הייתה בהכרח המקום הראשון עליו חשבו, אבל עם הזמן הבינו כי העיר הפכה ליעד תיירותי לכל דבר, "ראינו איזה פוטנציאל אדיר יש כאן עם הטבע שנשקף מכל מקום. זהו פוטנציאל שנמצא רק בתחילת הצמיחה שלו וזה ממשיך להתקדם בסיורי כוכבים וצפרות, סדנאות, קולינריה, אופניים ובאמת שפע מכל הסוגים. מרגישים את זה בתנועה שהולכת וגוברת לירוחם", סיפר אפרת.
The White Hill Guesthouse - פרטים:
איפה? הדקל 181, ירוחם.
שעות פעילות: 08:00 - 22:00
הזמנה טלפונית - 0546596339 או דרך האתר.

חומוס, פוייקה, אוכל ביתי, מאפים ובירה

מה אוכלים בירוחם? נתחיל מפרויקט מיוחד בשיתוף עמותת "עתיד במדבר" – פרויקט שבו מבשלות כמה מנשות העיר שפותחות את ביתן ואת סירי הענק שלהן עבור האורחים.
ביקרנו אצל שולה כנפו שפתחה את שולחן ביתה. זהירות, שולה לא תיתן לכם לעזוב עד שלא טעמתם מכל מטעמי המטבח המרוקאי שלה. ממרק חרירה, דרך קוסקוס עם ירקות ועד לבקר ועוף לצד מגוון סלטים. שולה היא אישה מעוררת השראה שבעזרת פרויקט המבשלות יכלה לעזור ולתמוך בקהילה המקומית ולהירתם למען אנשים עם מגבוליות בעיר. הפרויקט כל כך הצליח שהכסף ששולה גייסה דרכו עזר לממן טיול לחרמון.
התשלום למבשלות נעשה באמצעות עמותת "עתיד במדבר".
22 צפייה בגלריה
"המבשלות", שולה
"המבשלות", שולה
"המבשלות", שולה כנפו
(צילום: גלעד ילון)
אם תרצו חוויה יותר "תל אביבית", גל לוי מ"גלו - אופים באהבה במדבר", יוכיח לכם שגם בירוחם אפשר למצוא מאפים ועוגות טעימות לצד קפה טוב. בחצר ביתו הנעימה תוכלו ליהנות מארוחת בוקר טובה או לקחת אותה איתכם לדרך. המקום מציע גם ארוחת ערב זוגית רומנטית, סעודה משפחתית אחרי מסלול מפרך בטבע או סיום טעים ליום גיבוש קבוצתי לצד מנות חלביות עשירות וקינוחים שמשאירים טעם של עוד.
22 צפייה בגלריה
ארוחת מאפים ב"גלו"
ארוחת מאפים ב"גלו"
ארוחת מאפים ב"גלו"
(צילום: גלעד ילון)
הארוחות נעשות בתיאום מראש וניתן להשתתף גם בסדנאות אפייה ובישול או לאסוף סלסילות פיקניק נדיבות.
"גלו - אופים באהבה במדבר" - פרטים:
איפה? התמר 79, ירוחם.
טווח המחירים בתפריט נע בין 38 שקלים ל-64 שקלים. שעות פעילות 08:00 - 22:00. פרטים נוספים באתר.
אם חשקה נפשכם בחומוס טוב, תשמחו לדעת שבקיץ האחרון נפתחה גם חומוסייה באזור, שלא תבייש אף חומוס יפואי או עכואי. "חומוס אינתי" יציע לכם מגוון מנות חומוס מעניינות וגם מלבי טעים.
בא לכם לעבור חוויה יותר מקורית ואישית במדבר? תוכלו להזמין ארוחת פוייקה מותאמת אישית מ"קדרה במדבר". עסק שהוקם לפני שש שנים במטרה לחבר בין המדבר והשטח לאוכל ואנשים. הפוייקה מתאים למשפחות ולקבוצות.
חומוס אינתי - פרטים:
שעות פתיחה מ10-20:00 ראשון עד חמישי פתוח בין 10:00 ל-20:00, שישי בין 10:00 ל-14:00.
קדרה במדבר - פרטים:
ניתן להזמין במספרי הניידים: 0528878589 או 0506796456. או בעמוד הפייסבוק.
ויש גם בירה צוננת בלב מדבר. תוכלו להכין אחת בעצמכם בחצר ביתו של מבשל ויצרן הבירה משה גלנץ, אותו אחד מהצפיות על הכוכבים. חוץ מלטעום וללמוד איך מכינים בירה, תוכלו ללמוד מי היו הראשונים שהפיקו בירה באופן מסחרי, כיצד משפיע צמח הכשות על הטעם ומה ההבדל בין בירת לאגר לבירת אייל.
בירה גלנץ - פרטים:
איפה? נחל צין 68, ירוחם.
מחיר: 30 שקלים לאדם עבור שלוש טעימות בירה, עם הסיפור של עולמה המרתק של הבירה והיזמות המקומית בירוחם על כוס בירה גלֶנץ.
מתי? בכל יום שישי בין השעות: 11:00-15:00. לפרטים באתר, האינסטגרם או במספר הנייד: 052-7276-100.
22 צפייה בגלריה
בירה גלֶנץ - מבשלת בוטיק שנולדה בירוחם
בירה גלֶנץ - מבשלת בוטיק שנולדה בירוחם
בירה גלֶנץ - מבשלת בוטיק שנולדה בירוחם
(צילום: אור אלכסנברג)

הכותב היה אורח של תיירות ירוחם