ארמונות החשמונאים, מאתרי הארכיאולוגיה המרתקים בישראל שנמצאים בפאתי יריחו, הופכים לנגישים יותר, אך ליומיים בלבד. בימים שלישי ורביעי בשבוע הבא צה"ל יאפשר למטיילים להגיע אל המקום עם רכבם הפרטי, ובכך להימנע מנסיעה מסורבלת באוטובוס ממוגן עם ליווי צה"לי. יש להירשם מראש ולתאם את ההגעה מול רשות הטבע והגנים או מול בתי ספר שדה כפר עציון ועופרה.
בחודשים האחרונים כמה גופים ובהם מועצה אזורית מטה בנימין, החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה עפרה ובית ספר שדה כפר עציון פועלים מול צה"ל בבקשה שיאפשר שימוש בנתיב נסיעה ממצפה יריחו אל האתר ששוכן בשטח A שהכניסה אליו אסורה ללא תיאום ביטחוני.
בימי שגרה צה"ל מאפשר כניסת מטיילים לאזור רק באמצעות אוטובוסים ממוגני ירי שמגיעים מכביש מעלה אדומים-ים המלח, ומשם ממשיכים בליווי צבאי לקרבת האתר. הצורך באוטובוס והחנייה הרחוקה יחסית גורמים למטיילים שלא להגיע אל האתר.
4 צפייה בגלריה
אתר ארמונות החשמונאים
אתר ארמונות החשמונאים
אתר ארמונות החשמונאים
(צילום: בית ספר שדה כפר עציון)
4 צפייה בגלריה
אתר ארמונות החשמונאים
אתר ארמונות החשמונאים
שרידי בית מרחץ באחד מהארמונות
(צילום: בית ספר שדה כפר עציון)
4 צפייה בגלריה
ארמונות החשמונאים
ארמונות החשמונאים
ארמונות החשמונאים
(צילום: אסף קמר)
באדום: מסלול הנסיעה שהותר בשנים האחרונות. יציאה ממצפה יריחו עד למנזר סנט ג'ורג' ומשם ברגל, או דרך העיר יריחו באוטובוס ממוגן. הקו הכחול מייצג את המסלול החדש. אתר ארמונות החשמונאים מוקף בסגול.
אתר ארמונות החשמונאים כולל ממצאים נדירים לתקופה ההיסטורית ההיא, מראשית מלכות החשמונאים ועד סוף מלכותו של הורדוס מלך יהודה. לפני כשנתיים הסתיימו עבודות שיפוץ ושימור במקום בהשקעה של 10 מיליוני שקלים במסגרת מיזם "ציוני דרך". את המיזם הוביל בזמנו השר לירושלים ומורשת זאב אלקין.
"אין מתאים מלטייל באתר הזה כמו בחג החנוכה שבו מציינים את ניצחון החשמונאים על היוונים", אמר עמיחי נועם מבית ספר שדה כפר עציון.
כלל הגופים שקידמו את קבלת האישורים מקווים כי ריבוי המטיילים במקום יסייע לשימור האתר שכן הוא סובל לעיתים מוונדליזם, ככל הנראה על ידי פלסטינים מהעיר יריחו שמשחיתים אותו. "אם לא נחזור ונטייל במקום הזה, ההרס העצום יימשך ונתנתק מקדמוניות עמנו ומגורלנו". אמרו כלל המעורבים.
ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, הוסיף ואמר כי "אנו גאים להמשיך את המסורת בחג האורים וגם השנה המוני ישראל ירדו בדרך יריחו אל ארמונות החשמונאים תוך הקפדה מקסימאלית על נהלי הבריאות. בשנתיים האחרונות השקענו רבות בפיתוח האתר ביחד עם משרדי הממשלה ויש עוד לאן להתקדם. נמשיך בפיתוח אתרי המורשת שלנו".