7 צפייה בגלריה
תופעת "הסנה הבוער"
תופעת "הסנה הבוער"
תופעת "הסנה הבוער"
(צילום ארכיון: זיו ריינשטיין)
לראשונה זה עשור, כביש 10 ייפתח במיוחד לתנועת כלי רכב אזרחיים ביום הקצר בשנה (21 בדצמבר) כדי לאפשר לקהל הרחב להגיע ולצפות באחת התופעות המרתקות והמסקרנות ביותר בארץ – תופעת "הסנה הבוער" בהר כרכום.
מאז מתקפת הטרור על האוטובוס שהיה בדרכו לאילת ב-2011, רובו של הכביש העובר בצמוד לגבול מצרים היה סגור לתנועת אזרחים ושימש רק את כוחות הביטחון. אולם בעקבות שיתוף פעולה בין שותפות תיירות הר הנגב לבין צה"ל, החל מחודש יוני האחרון הצבא פותח את הכביש לתנועת מטיילים אחת לחודש באחד מסופי השבוע. כעת, לראשונה, הכביש ייפתח גם באמצע השבוע ביום הקצר בשנה (יום שלישי, 21 בדצמבר), וגם בסוף השבוע שאחריו (25-24 בדצמבר).
כביש 10 הוא מהיפים בכבישי הארץ. לאורכו נפרסים נופי מדבר מסתוריים שמאפשרים הצצה אל מרחבי סיני, לצד פנינות חמד קטנות וטבעיות שכמעט לא נגעו בהן – ואחת מהן היא הר כרכום, שמזדקר לגובה של כ-800 מטר מעל פני הים ונצפה ממרחקים.
7 צפייה בגלריה
ג'יפים למרגלות הר כרכום
ג'יפים למרגלות הר כרכום
ג'יפים למרגלות הר כרכום
(צילום: תומר נחמני, רשות הטבע והגנים)
7 צפייה בגלריה
מטיילים עולים להר כרכום
מטיילים עולים להר כרכום
מטיילים עולים להר כרכום
(צילום: זמיר שמר)

בשטח ההר התגלו לא פחות מ-1,200 אתרים ארכיאולוגיים. אך בשנים האחרונות גולת הכותרת של הביקור בהר איננה האתרים הארכיאולוגיים הללו, אלא תופעת "הסנה הבוער", שמתרחשת בסמיכות ליום הקצר בשנה ומושכת אליה בכל שנה מאות מבקרים – שעד כה נאלצו לנווט את דרכם אל ההר בדרכי 4X4 ארוכות, מפותלות ולעתים קשות למעבר – בגלל סגירת הכביש.
מדובר בתופעה אופטית יוצאת דופן שמתרחשת רק בתקופת "היום הקצר ביותר בשנה" – כאשר השמש נמצאת במשך שבועות בודדים בזווית הנמוכה ביותר מול כדור הארץ. בשעה 12:00 בצהריים פוגעות קרני השמש הנמוכות בחלל הפנימי של אחת המערות הקטנות בצלע ההר, ובאופן נדיר, דווקא בזווית הנמוכה ביותר של השמש, הקיר הפנימי של המערה העשוי גבישים טבעיים מבצע באופן טבעי החזרה של קרני האור – ויוצר סביב פתח המערה אפקט אופטי בולט של אור זרחני בצבע כתום, הנראה כמו להבת אש.
התופעה המוארת נמשכת כשעה, אולם נמצאת בשיאה מספר דקות בודדות ואז נחלשת. שיא הזוהר מתקיים תמיד ב-21 בדצמבר, "אך ניתן לראותו גם בימים הקרובים אל היום הקצר בשנה וגם אחרי 12 בצהריים", מבהיר ד"ר שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב.
את התופעה המסקרנת גילה לתדהמתו בשנת 2003 יגאל גרנות, אקולוג ומורה דרך ממדרשת שדה בוקר, בעת שטיפס על ההר באחד מסיוריו הרבים באזור – ולפתע נגלה לעיניו מחזה מרהיב שטרם ראה בחייו. גרנות סיפר על התופעה המיוחדת לחברו מהמדרשה, ד"ר חיים ברגר, זואולוג, אקולוג ומורה דרך בעצמו, שכבר הכיר את ההר וגם את התיאוריות שגורסות כי הר כרכום הוא למעשה "הר סיני" המקראי. כשנחשף גם הוא ל"אש על הקיר", כפי שהוא מכנה אותה, החל לגבש תיאוריה שייתכן ומראה הזוהר היוצא מן הסלע הוא-הוא אותו אירוע שכולנו מכירים כ"סנה הבוער".
7 צפייה בגלריה
תופעת הסנה הבוער בהר כרכום
תופעת הסנה הבוער בהר כרכום
תופעת הסנה הבוער בהר כרכום
(צילום: רון פלד)
7 צפייה בגלריה
זריחה בחניון הר כרכום
זריחה בחניון הר כרכום
זריחה בחניון הר כרכום
(צילום: יותם פרבר)

44 אלף ציורי סלע, כולל "לוחות הברית"

הטיול בהר כרכום מתחיל בחניון הלילה שלמרגלות ההר, והגישה אליו מתאפשרת ברכבי 4X4 בלבד. מדובר בנסיעה של כ-10 ק"מ בדרך ג'יפים מסומנת באדום היוצאת מזרחה מכביש 10 ומובילה אל החניון. מהחניון יוצאים שני מסלולים רגליים – קצר (עלייה בשביל הכחול וירידה בירוק) וארוך (עלייה בשביל הכחול וירידה בשחור) – ושניהם מעגליים.
בהר כרכום נמצא גם אחד מריכוזי הציורים החרותים בסלע הגדולים בארץ, עם לא פחות מ-44 אלף ציורי סלע שהתגלו בשטחו. החרותות נעשו בידי אמנים קדומים, שחשפו בעזרת שבירת קרום הפטינה הכהה את הסלע הבהיר שמתחת וכך יצרו דמויות וסמלים שונים. עקב התחדשות הפטינה מזמן היצירה ועד היום יש התכהות הדרגתית של החרותות, וככל שהחרותֶת כהה יותר מעיד הדבר על היותה עתיקה יותר.
7 צפייה בגלריה
ציור סלע בהר כרכום
ציור סלע בהר כרכום
ציור סלע בהר כרכום
(צילום: אסף קמר)
7 צפייה בגלריה
חרותות סלע בהר כרכום
חרותות סלע בהר כרכום
חרותות סלע בהר כרכום
(צילום: אייל גארי)
על החרותות עצמן אפשר להבחין בתמונות של מחזות ציד, בציורי בעלי חיים, בכתובות בשפה התמודית (שפה שמית עתיקה שנכחדה) בנות כ-2,000 שנה – המאפיינות שבטים נוודיים מהמרחב המדברי של המזרח התיכון, ובמגוון עצום של סמלי פולחן שונים, בהם אפילו מנורת שבעת הקנים. מהמפורסמות שבהן היא חרותת הסלע הידועה כ"לוחות הברית" – שהוסיפה לתאוריה ולפיה הר כרכום הוא "הר סיני" המקראי. הר כרכום הוא שמורת טבע מוכרזת, על כן ציורי הסלע מוגנים ואין לקחת אותם מהמקום בשום אופן.
מריכוז זה של חרותות סלע מתפצלים השבילים. השביל הירוק פונה מערבה, עובר מעל מפל נחל כרכום והגב שמעליו ויורד חזרה לחניון הלילה. השביל הכחול ממשיך מזרחה לתצפית מרהיבה על אגן נחל פארן ועל הר צוריעז – ומשם לאתר שזוהה על ידי פרופ’ עמנואל ענתי, מהחוקרים הבולטים של ההר, כמקדש פליאוליתי מהקדומים בעולם.
מנקודה זו ממשיכים בשביל מסומן שחור, החוזר מערבה ויורד על שלוחה מתונה בחזרה לחניון הלילה. בין סיום הירידה לחניון נמצא אתר חשוב נוסף - מקדש פתוח קדום ובו 12 מצבות אבן, אשר מזוהות על ידי פרופ’ ענתי כמזבח שהוקם על ידי משה למרגלות הר סיני ומסמל את 12 שבטי ישראל.
הכביש ייפתח לכניסת כלי רכב אזרחיים ביום שלישי, 21 בדצמבר, ובשישי-שבת, 25-24 בדצמבר. הפתיחה תהיה לכניסה רק דרך הר חריף ונסיעה דרומה עד הכניסה בדרך העפר להר כרכום. הכניסה תהיה פתוחה בשעות 9:00-7:00, והיציאה חזרה מהר כרכום להר חריף תתאפשר אחר הצהריים בשעות 16:00-14:00. יובהר כי בימים אלו ספציפית לא תתאפשר כניסה לכביש 10 מחמוקי ניצנה דרומה, לעבר הר חריף. מועדי פתיחה נוספים של הכביש – באתר תיירות הר הנגב.