המערה הקסומה: כשטבלנו במעיין בהרי ירושלים


סמוך למושב אבן ספיר בהרי ירושלים, לא רחוק מבית החולים הדסה עין כרם, שוכן לו בתוך מערה מעיין יפה שנקרא עין ספיר. יצאתי לטבילה ביום קיץ חמים יחד עם עפרי סקל-נזרי, שינשינית בחוגי סיור של החברה להגנת הטבע, שהסבירה לי על אודות המקום: "בעצם עין ספיר הוא חלק ממערכת המעיינות הגדולה של אזור הרי ירושלים, הוא נובע בתוך מערה טבעית בעומק של 15 מטרים".
סקל-נזרי הוסיפה וציינה כי "העומק של המים עומד על כ-60 סנטימטרים. הם קרים מאוד בגלל שאנחנו במערה, זה אזור מוצל, אז גם בימי הקיץ החמים המים פה קרירים ונעימים ואפשר לבוא לטבול בכיף וליהנות מהטמפרטורה הנמוכה".
9 צפייה בגלריה
מעיין עין ספיר
מעיין עין ספיר
צלם ynet גיל יוחנן טובל במעיין
(צילום: אסף קמר)
איך מגיעים? המעיין מסתתר צמוד לגדר הדרומית של היישוב אבן ספיר. סעו עם הכביש העוקף שצמוד לגדר היישוב, פנו שמאלה לדרך עפר ואז תגיעו. אפשרות נוספת היא לכתוב בווייז "עין ספיר". אפשר לחנות במרחק הליכה קצרה מהמעיין. לכתבה המלאה - הקליקו.

באר מפתיעה בעמק יזרעאל

בעמק יזרעאל, סמוך למושב אלוני אבא, שוכנת לה באר מזמינה ומיוחדת שנקראת "הבאר של אבא" - מקום מקורי ומושלם לטבילה מרעננת ביום קיץ חם. בועז בר-שי, משורר ומורה דרך, ליווה אותנו וסיפר לנו על אודות המקום: "הגרמנים הגיעו לפה בתחילת המאה ה-20, לפני קצת יותר ממאה שנה, ובנו פה מקום קטן שנקרא 'ולד היין', נווה יער. הטמפלרים האלה שבאו מחיפה ומתל אביב החליטו להפוך את המקום לגן עדן פורח, והם הבינו שבישראל כדי להפוך את המקום לגן עדן פורח צריך לחפור באר. אז הם בחרו מקום מצוין וחפרו 15 מטר לתוך האדמה. הם הבינו שכדי לשרוד פה בעמק אתה צריך מים, והבאר הזאת נשארה".

9 צפייה בגלריה
הבאר של אבא עמק יזרעאל
הבאר של אבא עמק יזרעאל
הבאר של אבא עמק יזרעאל
(צילום: שמיר אלבז)
בר-שי הוסיף וסיפר: "עשרות שנים אחרי, כשהגרמנים שינו את עורם והפכו לנאצים, וסולקו מפה על ידי הבריטים, הגיעו לפה חברי גרעין צעיר וחלוצי בשם המאבק, והם באו והחליטו להתיישב בנווה יער ולהקים קיבוץ. הקיבוץ לא כל כך הצליח, אז עברו למושב שיתופי, והיום זה יישוב מדהים".
איך מגיעים? נוסעים ליישוב אלוני אבא וחוצים את הרחוב הראשי עד סופו, כאשר הוא הופך לדרך עפר שחוצה כרמים ושדות ציוריים. בקצה דרך העפר יש עץ בודד, והמעיין מסתתר בצילו. או שפשוט כותבים בווייז "באר אבא". לכתבה המלאה - הקליקו.

טבילה בחלק פחות מוכר של הירקון

הרבה מאיתנו מכירים את נחל הירקון וטיילנו לאורכו או בחלקים מסוימים שלו לפחות פעם אחת. אך כמה מכם מכירים את החלק הסודי שלו? הכירו את חוף אבו ראבח. הוא נמצא על גדת הירקון הדרומית בשטח מושב עדנים, מדובר למעשה בחצי אי יפהפה ועשיר בצמחיית מים וצל של אקליפטוסים עתיקים, בעבר פעלה שם טחנת קמח עם גלגלי טחינה המונעים באמצעות כוח המים, ממש כמו בסרטים היסטוריים ושמה הוא מקור השם של החוף.

9 צפייה בגלריה
אבו רבאח: המעיין הסודי בירקון
אבו רבאח: המעיין הסודי בירקון
אבו רבאח: המעיין הסודי בירקון
(צילום: אסף קמר)
לחובבי צילום וצפרים מדובר בגן עדן אמיתי, עשרות סוגים של עופות מים וחיות בר מתגוררות לאורך הירקון ובשעות הבוקר המוקדמות ניתן לצפות בהן בהנאה בכל כיוון. בגלל שמדובר בשטח פראי ולא בבריכת רחצה של מלון, אני ממליץ למי שרוצה ליהנות מטבילה נעימה ללא חששות, להיכנס למים עם סנדלים.
איך מגיעים? מצומת ירקונים על כביש 5, יש לקחת את הפנייה דרומה, לכיוון צומת סגולה ומיד לקחת ימינה אל דרך עפר המובילה אל גשר מתחת לכביש 5. משם יש לקחת ימינה ולאחר עשרות מטרים בודדים תראו את תחנת הקמח המשופצת אבו רבאח והגעתם. מי שמסתבך יכול לרשום אבו רבאח בווייז. לכתבה המלאה - הקליקו.

ברוכים הבאים למעיין הסוסים

מעיין הסוסים, או בשמו הערבי עין יבקע, עושה חשק לקפוץ למים ולשכוח מהצרות ומהחום הכבד של הקיץ. כיוון שמדובר בבריכת מים בתוך אתר ארכיאולוגי, מומלץ לטבול עם סנדלים. בתוך המים יש דגים רבים וחלזונות שחורים וזעירים המעידים על ניקיון המים. בקצה הבריכה יש חורשת עצים יפה המעניקה צל מענג ובסופי השבוע מגיעים לשם צעירים רבים מהסביבה. מי שרוצה את בריכת הסוסים רק לעצמו כדאי שיגיע באמצע השבוע בשעות הבוקר.

9 צפייה בגלריה
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
מעיין הסוסים
(צילום: אסף קמר)
המים במעיין הסוסים נקיים וטובים לרחצה, אבל כמה מאות מטרים משם הם נשפכים לנחל ציפורי המזוהם והמסוכן לרחצה. לכן אסור להיכנס באזור זה לכל נחל או בריכה שמוצאים במקרה, אלא רק למקומות מומלצים ובטוחים לרחצה.
כדי להגיע למעיין הסוסים אל תסתמכו על הוויז. האפליקציה מובילה לדרך עפר המתאימה לג'יפים ועוקפת את היישוב כעבייה. הדרך המומלצת והקצרה היא להיכנס דרך הכביש הראשי של כעבייה, יישוב בדואי מרשים בעל מדרכות נקיות ותושבים מסבירי פנים, לנסוע לאורך הכביש הראשי עד לקיוסק של בוש ומשם להתקדם בדרך עפר קצרה עד למעיין. לכתבה המלאה - הקליקו.

מעיין קסום בלב חיפה

חמש דקות הליכה ממרכז חורב בחיפה מסתתר מעיין נפלא, שלא רבים מכירים, בשם עין אחוזה. בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת המקום היה מוכר ואהוב על חניכי תנועת הצופים המקומית וחובבי טבע עירוני, אך במהלך השנים עומם זוהרו. בשנת 2011 חלה תפנית כאשר תושבי האזור בנו את הבריכה היפה שבה טבלנו. מדובר בפינת חמד אמיתית עם צמחייה מרהיבה של תאנה ושיחי ער אציל ריחניים, נדנדה מפנקת ונוף נהדר של מורדות הכרמל ובתים לבנים של שכונת מגורים יוקרתית.

9 צפייה בגלריה
מעיין עין אחוז בחיפה
מעיין עין אחוז בחיפה
מעיין עין אחוז בחיפה
(צילום: שמיר אלבז)
9 צפייה בגלריה
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
(צילום: אסף קמר)
איך מגיעים? ליד תחנת אוטובוס שנקראת "פרויד/ויתקין" יש מדרגות שיורדות לכיוון המעיין. אחרי כמה עשרות מטרים יש פנייה שמאלה ואז פיצול דרכים. פונים ימינה, ומתקדמים לכיוון החורשה בהליכה קצרה עד שמגיעים אל המעיין. לכתבה המלאה - הקליקו.

בדקנו את המגלשות המאולתרות בנחל הקיבוצים

עמק המעיינות הקסום ששוכן סמוך לגבול ירדן ולבית שאן לוהט מאוד בקיץ. למזלם של חובבי הטבע והטבילה ביום חם, האזור הגיאולוגי יוצא הדופן מלא באינספור מעיינות זכים ובריכות מים צלולות, חלקן סודיות ונסתרות ואחרות ידועות לציבור הרחב. הפעם החלטנו לטבול ולהתרענן בנחל הקיבוצים, אחד ממקורות המים הכי מפנקים בישראל.

9 צפייה בגלריה
אסף קמר יוצא לדרך
אסף קמר יוצא לדרך
אסף קמר יוצא לדרך
(צילום: שמיר אלבז)
אחד מהדברים המהנים בטבילה משפחתית בנחל הקיבוצים הוא מגלשות המים המאולתרות שבמקום. מדובר בצינורות ברזל, עטופים בבטון, שנועדו במקור לתעל ולשמור על גובה המים באמצעות סדרת סכרים. ילדים רבים מתמכרים לזרם החזק של המגלשה התחתונה בנחל הקיבוצים ובמקום לטייל לאורכו ולרוחבו של הנחל הם עסוקים בלופ אינסופי ומהנה של גלישה. כיוון שאין באזור מצילים ומדובר בשמורת טבע פראית, מי שלא יודע לשחות חייב לוותר על החוויה, ומי שיודע לשחות אבל רוצה לחוש ביטחון, יכול לגלוש בתוך הצינור הרחב עם גלגל הצלה או מזרן ים.
איך מגיעים? כתבו בווייז נחל הקיבוצים או סעו בכביש 669 המוביל לניר דוד, עקפו את הקיבוץ ופנו ימינה וימינה בדרך עפר לבנה ומאובקת אל החנייה. משם עולים במעלה הזרם, חמש דקות של הליכה עד שמגיעים למגלשה הראשונה. לכתבה המלאה - הקליקו.

טבילה מרעננת באגם ניצנים

בין אשדוד לאשקלון, בדיונות היפות של שמורת הטבע ניצנים, לא רחוק מחוף הים, שוכן מקום קסום ומרענן בשם אגם ניצנים. דני מילר, מדריכה של החברה להגנת הטבע בשנת שירות, הובילה אותנו בבטחה ממפרץ החנייה לאורך שביל חולי שמוקף בצמחייה עבותה, אל גדת האגמון והמראה המלבלב שנגלה פתאום מבין העצים עורר השתאות. מדובר במקווה מים גדול ועשיר בצמחייה, המים נצנצו בצבע כחול עמוק ועשרות דגיגונים וצפרדע גדולה קיבלו את פנינו בקפיצות ראווה.

9 צפייה בגלריה
אגם ניצנים
אגם ניצנים
אגם ניצנים
(צילום: אסף קמר)
מילר הידענית הסבירה לנו כיצד נוצר הפלא: "אגמון ניצנים הוא לא באמת אגם, אלא בריכת מי תהום. בעבר הייתה כאן מחצבה של סלע כורכר ששימשה לבניית כביש 4 הסמוך ונתיבי איילון. יום אחד העובדים שחפרו כאן פגעו באקוויפר מישור החוף שמכיל מים מתוקים, המים עלו למעלה, מילאו את שטח המחצבה ונוצר האגמון היפה הזה. המים כמובן מתוקים, הם לא לשתייה, אבל ניתן לשחות בהם, הם נעימים וחמימים".
איך מגיעים? הקלידו בווייז "אגם ניצנים" או סעו בכביש 4 בין אשדוד לאשקלון ופנו מערבה לכיוון הישוב ניצן. המשיכו בכביש לכיוון חוף הים של ניצנים ותחלפו על פני בסיס טירונים צה"לי מצד שמאל. פחות מדקה לאחר שתעברו את הבסיס תראו חנייה גדולה מצד ימין. שם מחנים את הרכב ונכנסים לתוך שביל צר בין העצים שבקצהו מסתתר האגמון המופלא של ניצנים. באתר הפראי אין שירותי הצלה והרחצה היא על אחריות המתרחצים. כיוון שמדובר בשמורת טבע ואין פחי זבל, אנא שמרו על הניקיון וכדי לא לסכן את בריאותן של חיות הבר קחו איתכם את כל הלכלוך. לכתבה המלאה - הקליקו.

המעיין החדש שהתגלה בצפת

במעיין האחרון ברשימה לא זכיתי, לצערי, לטבול בעצמי, אך שלי גולדשמידט, בלוגרית מעיינות מוכרת ומנהלת קבוצת הפייסבוק "אל תבואו יהיה כייף!!", יצא אל השטח ודיווחה לנו מתוך המים. מדובר במעיין חדש עם מים בגון תכלת בהיר שהופיע על קו התפר העדין שבין שמורת הטבע יער לימונים לגדרות האצטדיון העירוני של העיר צפת.

9 צפייה בגלריה
מעיין חדש בצפת
מעיין חדש בצפת
שלי גולדשמיט שמעיין החדש
"המים שממלאים את הבריכה המופלאה זורמים באופן טבעי מתוך נביעה קסומה הפורצת מהאדמה", סיפרה גולדשמיט. "זו זרימה עוצמתית שממלאת את הבריכה ויוצרת תחלופת מים. מישהו יצר תעלת ניקוז למעיין החדש, כדי שהמים הזורמים לא יציפו את האצטדיון הסמוך".
איך מגיעים למעיין? כותבים בוויז "מגרש כדורגל עירוני צפת". חונים בסוף המגרש ליד חניית הנכים. יורדים ברגל לאצטדיון, ממשיכים בהליכה לקצה מגרש החנייה. משם מתקדמים לתוך רחבת עפר, ובקצה שלה מסתתר המעיין. לכתבה המלאה - הקליקו.