עמק המעיינות הקסום ששוכן סמוך לגבול ירדן ולבית שאן לוהט מאוד בקיץ. למזלם של חובבי הטבע והטבילה ביום חם, האזור הגיאולוגי יוצא הדופן מלא באינספור מעיינות זכים ובריכות מים צלולות, חלקן סודיות ונסתרות ואחרות ידועות לציבור הרחב. הפעם החלטנו לטבול ולהתרענן באחד ממקורות המים הכי מפנקים בישראל. אמנם זה לא מעיין סודי ונסתר, אלא נחל מוכר ואהוב במיוחד על חברי תנועות הנוער ותושבי האזור, ברוכים הבאים לנחל הקיבוצים.
בעקבות פינות החמד הקסומות
כדי ללמוד על אתר הרחצה המושלם בחיק הטבע, קבענו בשעת בוקר עם שלי גולדשמידט, בלוגרית מעיינות, ומנהלת קבוצת הפייסבוק "אל תבואו יהיה כיף!!", שמוקדם יותר השבוע דיווחה לנו מהמעיין החדש שהתגלה בצפת. גולדשמיט הוליכה אותנו ממגרש החנייה הרחב, 5 דקות הליכה במעלה הנחל, דרך כמה בריכות רדודות, שולחנות פיקניק יפים ומתחם קמפינג קטן תחת צל העצים, אל גשר בטון מסיבי, המשקיף על החלק הפראי של המסלול.
"נחל הקיבוצים הוא מקום מושלם לרחצה בעמק המעיינות", אמרה. "יש כאן הרבה אופציות לרחצה ולטיול רטוב, כמו הסחנה, עין מודע ועין מגדל. המים בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות, גם בחורף, בדיוק כמו בנחל האסי ויש חנייה צמודה והכל בחינם. אפשר לטייל בנחל הקיבוצים, שנקרא גם נחל קיבוצים, בשתי דרכים עיקריות: דרך פארק המעיינות או בצורה הקלילה שאנחנו עשינו – לחנות בבריכת הקצינים ולעלות עם הזרם חמש דקות הליכה".
6 צפייה בגלריה
נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים
ברוכים הבאים לנחל הקיבוצים
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים
פינת חמד מוכרת ואהובה
(צילום: אסף קמר)
באופן אישי אני אוהב לעלות במעלה השביל עוד קילומטר או שניים, להכניס את הטלפון והמפתחות של הרכב לתוך תיק אטום למים, להיכנס לנחל בחלק הפראי והשקט שלו ולהתחיל בצעידה איטית בתוך המים, להתקדם בשחייה, לראות ציפורי בר ושפיריות צבעוניות ולהתמזג בחיק הטבע המופלא. לאורך הנחל יש צמחיית קנה עבותה המשמשת בית נסתר לציפורי המים ולחיות הבר הרבות השוכנות באזור. מי שיגיע אל גדות הנחל בשעות הבוקר המוקדמות יצליח לראות שועל או חזיר בר ולפי ההסברים על אחד השלטים אולי אפילו גירית דבש נדירה.
אחד מהדברים המהנים בטבילה משפחתית בנחל הקיבוצים הוא מגלשות המים המאולתרות שבמקום. מדובר בצינורות ברזל, עטופים בבטון, שנועדו במקור לתעל ולשמור על גובה המים באמצעות סדרת סכרים. ילדים רבים מתמכרים לזרם החזק של המגלשה התחתונה בנחל הקיבוצים ובמקום לטייל לאורכו ולרוחבו של הנחל הם עסוקים בלופ אינסופי ומהנה של גלישה. כיוון שאין באזור מצילים ומדובר בשמורת טבע פראית, מי שלא יודע לשחות חייב לוותר על החווייה, ומי שיודע לשחות אבל רוצה לחוש ביטחון, יכול לגלוש בתוך הצינור הרחב עם גלגל הצלה או מזרן ים.
6 צפייה בגלריה
צלם ynet שמיר אלבז ובלוגרית המעיינות שלי גולדשמיט
צלם ynet שמיר אלבז ובלוגרית המעיינות שלי גולדשמיט
צלם ynet שמיר אלבז ובלוגרית המעיינות שלי גולדשמיט
(צילום: אסף קמר)
הילדים של גולדשמיט, שהסכימו לבוא איתנו לטיול רק בגלל המגלשה, מיד רצו למים והתחילו להתגלש ושלי נשארה מאחור כדי להסביר לי כיצד מתגלשים בצורה בטיחותית ומהנה: "בקרבת פתח היציאה של הצינור זרם המים מתחזק, לצעוד בזהירות, מעל הצינור יש ידית אחיזה, מרימים את הגוף ונותנים לזרם לעשות את העבודה".
מלא בביטחון עצמי, התקדמתי בזהירות לפתח היציאה של הצינור, ניסיתי לעשות פוזות למצלמה, אבל זרם המים החזק תפס אותי בעוצמה והעיף אותי לתוך הצינור. תוך שנייה וחצי נשאבתי פנימה ועפתי במהירת שיא מענגת ומטלטלת לתוך הבריכה התחתית העמוקה, פשוט תענוג. המים היו נעימים, הזרם נחלש, היו דגים ופרפרים ואווירה של פארק מים חלוצי וקדום. תוך דקה אני והילדים חזרנו בריצה לראשית הצינור והתחלנו בלופ משחרר ומרענן של גלישות שונות ומשונות, חוויה אותנטית של אושר צרוף.
6 צפייה בגלריה
אסף קמר יוצא לדרך
אסף קמר יוצא לדרך
אסף קמר יוצא לדרך
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
בדרך החוצה מהצינור
בדרך החוצה מהצינור
בדרך החוצה מהצינור
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
רגע של התרוממות רוח
רגע של התרוממות רוח
רגע של התרוממות רוח
(צילום: שמיר אלבז)
נחל הקיבוצים הוכרז כשמורת טבע בשנת 2006, אולם באופן מצער המקום מלוכלך. על אף שיש פחים, מטיילים חסרי אחריות חברתית טינפו את השבילים ומקורות הצל השונים באשפה רבה, שאריות אוכל וכלי פלסטיק חד פעמיים, דיירי הקמפינג הפראי מול בריכות הקצינים הרדודות עושים את צרכיהם בתוך השיחים שמסביב. נחל הקיבוצים הוא משאב טבע לאומי, אנא שמרו על הניקיון ולמדו את הילדים לאסוף את הזבל ולא לסכן את הבריאות של חיות הבר באזור.
איך מגיעים? כתבו בוויז נחל הקיבוצים או סעו בכביש 669 המוביל לניר דוד, עקפו את הקיבוץ ופנו ימינה וימינה בדרך עפר לבנה ומאובקת אל החנייה. משם עולים במעלה הזרם, חמש דקות של הליכה עד שמגיעים למגלשה הראשונה.
פורסם לראשונה: 09:34, 21.07.22