"באמת מדהים כאן, אבל כשכל עם ישראל יגיע לפה זה יהיה מאוד עמוס וצפוף, וכבר עכשיו אתה רואה שאנשים יושבים צפוף אחד ליד השני, ובעידן הקורונה זה בעייתי" – כך אמרה הבוקר עדי מירושלים שהגיעה עם בני משפחתה לבילוי יומי בחוף הירוק של נחל האסי, רגע לפני סוף חודש אוגוסט.
במהלך החופש הגדול יצאתי לבקר בנחלים ובמעיינות, מוכרים ומוכרים פחות, ברחבי הארץ. את הביקור האחרון לפני שהילדים יחזרו ללימודים בחרתי לעשות בנחל האסי. הגענו אל המקום לאחר שביום חמישי האחרון בית המשפט המנהלי בחיפה קבע כי הנחל וגדותיו הם קרקע השייכת לציבור, שמיועדת לציבור ושלציבור הרחב זכות גישה אליו. עם זאת, בית המשפט קבע כי זכות זו מתנגשת עם זכויות קיבוץ ניר דוד, שנבנה על-פי תוכניות חוקיות שאושרו כדין ללא התנגדות. על כן, הורה בית המשפט למדינה לגבש הסדר תוך 18 חודשים (שנה וחצי) שיאפשר את הביקור בנחל, ומנגד ישמור על זכויות תושבי הקיבוץ.
6 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
נחל האסי, הבוקר
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
רגעי שלווה אחרונים של החופש הגדול
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
היום היה מקום לכולם
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
אסף קמר נחל האסי
אסף קמר נחל האסי
אסף קמר בנחל האסי
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
נחל שמיר אלבז בנחל האסי
נחל שמיר אלבז בנחל האסי
צלם ynet שמיר אלבז סיים את משימותיו וקפץ למים
(צילום: אסף קמר)
השופטת תמר שרון-נתנאל קבעה כי לפי שעה לא ניתן לממש את זכות הגישה לציבור "ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני שצריכים להיערך על-ידי המדינה", והורתה לרשות מקרקעי ישראל ולמדינה לקבל החלטה ולגבש הסדר תכנוני שישקף את האיזון בין זכויות הקיבוץ ותושביו לבין זכויות הציבור בתוך 18 חודשים.
עוד קבעה כי גיבוש ההסדר הוא תפקידה של המדינה, ולא של בית המשפט, שאינו מוסמך להחליט במקום המדינה אלא רק לבחון את החלטותיה. בינתיים, עד שיגובש ההסדר התכנוני, חייב בית המשפט את המדינה לאפשר ולוודא את קיומה ומימושה של זכות הגישה אל "החוף הירוק", בצד המערבי של הקיבוץ, במתחם שהקיבוץ פתח במהלך ההליך המשפטי, תחת המגבלות שנקבעו בפסק הדין. בית המשפט גם הורה לקדם את תוכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי, והסדרה של מקום נופש בחיק הטבע, לכלל הציבור.
על גדות הנחל, בחוף שהכניסה אליו אינה עולה כסף, שוחחנו הבוקר עם לביא מאירי מזכיר קיבוץ ניר דוד. "אי אפשר לעשות הסכמים עם קבוצת אזרחים, טובה או רעה ככל שתהיה", אמר מאירי, "הסכמים אפשר לעשות רק אם יש גיבוי של המדינה או בית המשפט - וטוב ששניהם יחד. כשאתה עושה פשרה עם קבוצת אזרחים, אז למחרת בבוקר קמה קבוצת אזרחים אחרת ואומרת, 'הם היו פראיירים, אנחנו רוצים עוד'".
זאת אומרת שמבחינת אנשי המאבק, המאבק ממשיך? "בוודאי, הם התאהבו במאבק, התוצאות שלו פחות חשובות מאשר המשך המאבק, וחבל לי גם שהמאבק הזה מעלה גלי שנאה בין העיר לסביבה, גלי שנאה מיותרים שיהיה קשה מאוד לשקם אותם".
6 צפייה בגלריה
לביא מאירי  בנחל האסי
לביא מאירי  בנחל האסי
לביא מאירי בנחל האסי
(צילום: אסף קמר)
ואכן מחברי מחאת משחררים את האסי נמסר בתגובה לכתבה כי "המחאה ממשיכה עד שהקיבוץ ימלא אחר פסיקת השופטת, וחבל שהמשטרה לא דואגת לכך". עוד נמסר כי "התנאי המרכזי של מנהל התכנון להפקדת התוכנית היה ביטול חסימת כל הדרכים הסטטוטוריות. חיוב המדינה בהגשת תוכנית וקידומה משמעותה עמידה בתנאים שנקבעו וכך גם פתיחת השער הצהוב".
בשבוע שעבר נמסר מהקיבוץ כי "קיבוץ ניר דוד מברך על החלטת בית המשפט שדחה את עתירת תנועת ש"ס כלפיו וקיבל את עמדת המדינה והקיבוץ לפיה יש לאזן את זכות הגישה לאסי עם זכויותיו של הקיבוץ, וכי ההסדרה צריכה להיעשות על ידי המדינה. קיבוץ ניר דוד ימשיך לקיים את הוראות הדין. אנו קוראים לתנועת ש"ס ולכל הציבור לקבל את פסיקת בית המשפט".