4 צפייה בגלריה
יובל ובתו אבישג שנפצעו בתאונה בכביש 171
יובל ובתו אבישג שנפצעו בתאונה בכביש 171
יובל ובתו אבישג שנפצעו בתאונה בכביש 171
"אני מאוד מתנגד לסגירה של הכביש, זו פשוט שערורייה", אומר בשיחה עם ynet יובל, שרכב על אופנועו בכביש 171 שמוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב יחד עם בתו אבישג בת ה-19 בחול המועד סוכות – והיו מעורבים בתאונה שהובילה שוב לסגירתו. "הכביש הזה באמת בעייתי, אבל זו אחריות של הנהגים ואני לא רוצה בשום אופן שישתמשו בתאונה כהצדקה לסגירה", הוא קובע.
האופנוע של יובל התנגש באחד הסיבובים שהראות בהם מוגבלת ברכב שהגיע מהכיוון הנגדי, והוא ובתו נפצעו באורח בינוני ופונו במסוק של חיל האוויר לבית החולים סורוקה. "עבור הבת שלי זה היה טיול סיום טירונות, היא עוד מעט מורידה את הגבס. אני בינתיים עם התקן חיצוני וברזלים וזה הולך להישאר איתי עוד כמה חודשים. כמעט איבדתי שם את הרגל, יכולתי לאבד שם גם את החיים", הוא מספר – אך ממהר להוסיף: "הגענו לשם בגלל שרצינו לטייל באזורים המופלאים והנידחים האלה, ולסגור את הכביש שמוביל אליהם זה איום ונורא. העובדה שמבחינה סטטיסטית אין שם הרבה תאונות מדברת בעד עצמה".
הכביש נסגר בשנית לתנועת אזרחים בסוף אוקטובר – פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש. ל-ynet נודע כי ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות התאונה שבה היו מעורבים יובל ובתו – ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. על הסגירה המחודשת לא נמסרה לציבור שום הודעה רשמית. ראש המועצה, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה, הסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות".
4 צפייה בגלריה
שלטים בכביש 171
שלטים בכביש 171
"הנסיעה אסורה". השלטים בכביש 171
(צילום: גלעד כרמלי)
בתחילת אוקטובר, נזכיר, הכביש נפתח מחדש בעקבות התערבותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי – שבועיים וחצי אחרי שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet. השלט שאסר על הנסיעה בכביש הוסר אז, ובמקומו הוצב שלט שמזהיר מפני כביש משובש. כמו כן, מהירות הנסיעה בכביש הוגבלה ל-50 קמ"ש.
הפרסום על אודות סגירת הכביש הוביל אז לסערה ואף לאיומים בפנייה לבג"ץ מצד החברה להגנת הטבע, לשכת מארגני תיירות נכנסת ומורי דרך מהנגב. מדריכי טיולים רבים ביטלו סיורים בעקבות ההחלטה, שהתקבלה ימים ספורים לפני חגי תשרי. מדובר בכביש שמלבד להוביל אל הבסיס הצבאי בהר חריף שעל גבול מצרים, מוביל גם אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב.
כעת, בעקבות הפרסום על הסגירה החוזרת של הכביש, חזרו שוב האיומים בעתירה לבג"ץ. בתחילת החודש נשלח אל ראש המועצה דורון מכתב הדורש ממנו לבטל את החלטתו, והוגדר כ"פנייה דחופה והתראה טרם נקיטה בהליכים משפטיים". על המכתב חתומים יחדיו מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן, מנהל המחלקה המשפטית של החברה להגנת הטבע עו"ד אסף רוזנבלום, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל יוסי פתאל ומנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל לביא זמיר, וכן נציגי התיירנים ומורי הדרך בנגב: אפי פרי בשם מדריכי טיולים ותיירנים ממצפה רמון, זיו שרצר מבית ספר שדה שדה בוקר, ואבישי אפרת מהעמותה לתיירות ויזמות בירוחם. העתקים מהמכתב נשלחו אל משרדי התחבורה, התיירות, הביטחון והאוצר, וכן אל רשות הטבע והגנים.
4 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171
(צילום: נעם שלו)
"התבשרנו מן התקשורת על סגירתו המחודשת של מקטע כביש 171", נכתב במכתב. "עם כל הצער על התרחשותה של התאונה, איננו סבורים כי סגירת הכביש למטיילים בעקבותיה היא הפתרון הראוי והנכון. כבישים בישראל אינם נסגרים, סתם כך, עקב התרחשותן של תאונות, שהינן כורח בלתי נמנע מעצם קיומה של תנועה תחבורתית ממונעת".
במכתב צוין עוד כי הכביש "מהווה כביש גישה יחיד לחבל ארץ שלם, הכולל שורה של אתרי טיול ייחודיים ופופולריים. סגירתו הפתאומית של הכביש מהווה פגיעה קשה בציבור המטיילים, ביוזמות הטיילות החינוכית, בתנועות הנוער, בחוגי הסיירות ובגופי התיירות המקומיים אשר ייאלצו כעת לבטל טיולים ופעילות חינוכית לשמירת טבע באזור. תמוה הדבר עוד יותר, על רקע העובדה שלמיטב ידיעתנו, נעשו לאחרונה תיקונים שונים בתוואי המדובר, כולל סתימת בור מסוכן. גורמים שונים המכירים את השטח טוענים כי אין בכביש סכנה מיוחדת, ודאי ביחס לכבישים אחרים, וכי אין בנמצא נתונים סטטיסטיים המעידים על מספר יוצא דופן וחריג של תאונות בכביש זה".
כותבי המכתב מאשימים את ראש המועצה כי סגירת הכביש נעשתה שלא כדין ובאופן שרירותי: "לא נראה כי המועצה מתכננת לבצע פעולות כלשהן לשיפור בטיחות הכביש, אלא ממתינה לישועה מצד משרדי הממשלה. כלומר, מדובר בהתנערות של המועצה מאחריותה על פי דין, אשר אינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית ומינהלית". מלבד הדרישה לפתוח את הכביש מחדש באופן מיידי, דורשים כותבי המכתב מהמועצה לפרט גם מה משך הזמן המתוכנן לסגירת הכביש ואילו פעולות תחזוקה, אם בכלל, מתוכננות להתבצע בו – ומהו לוח הזמנים הצפוי.
למרות שחלפו שבועיים מאז שהמכתב נשלח, טרם התקבלה תשובה מצד ראש המועצה ערן דורון. דורון עצמו מסר בתגובה לפרסום על סגירת הכביש כי "לאחר סיום חגי תשרי, המועצה פנתה למשרד התחבורה לקדם את הסדרת הכביש והאחריות עליו. מאחר ומצב הכביש לא השתנה והוא מסכן את הנוסעים בו ולצערנו התרחשה במהלך החג תאונת דרכים קשה, עלינו לנקוט מדיניות מחמירה. המועצה מצפה שמשרד התחבורה יזרז את הסדרת הכביש מאחר ובעוד חודשיים, בחופשת החנוכה, תנועות הנוער ומטיילים רבים יירצו לטייל והדבר לא יתאפשר. המועצה ממליצה למציאת חלופות טיול שאינן דורשות נסיעה בכביש 171".