שעת בוקר מאוחרת בחנייה של חמי טבריה. הכינרת בצבע כחול עמוק של חורף והראות אל האופק לכיוון רמת הגולן מלאה בערפילים שמזכירים אגם בצפון איטליה. רק בירידה הזהירה במדרגות לחוף הבלתי מוכרז הקטן והנסתר שמתחת לאתר הספא המפורסם ניתן היה לראות את הפלא – צינור מים שחור אפוף אדים, כמו בסאונה על סטרואידים, מזרים סילון של מים רותחים על הסלעים לכיוון החוף.

שלי גולדשמיט, בלוגרית המעיינות הוותיקה מקבוצה "אל תבואו יהיה כיף", שלא הרשתה לעצמה לפספס את הטבילה החורפית ויוצאת הדופן בחוף הסודי בכינרת, התמוגגה מאושר אל מול המראה. "זאת הפעם הראשונה שאני שומעת על הצינור הזה", אמרה, "זאת הולכת להיות טבילה מצוינת. אני דואגת לכל החיילים, ולבת שלי שהתגייסה, ומרגישה מועקה בגרון מהשביעי באוקטובר. אני מקווה להירגע בטבע לכמה שעות, 'לחזק את עמידות העורף', כמו שאומרים בחדשות".
גליה יקים הרוש, פעילה חברתית לשחרור חופי הכינרת, לא חיכתה לנו והחלה לבנות בעצמה ג'קוזי בחיק הטבע עם אבנים ומקל חפירה מאולתר. "אנחנו בנקודת היציאה של עודפי המים החמים של חמי טבריה", הסבירה. "אלה מים לוהטים תרמו-מינרליים בטמפרטורה של 60 מעלות או יותר. בנקודת היציאה מהצינור הם ממש חמים ואי אפשר לגעת בהם. אבל אני בונה פה בריכה שיהיה אפשר לשכשך".
בדיוק בנקודה שבה זרם המים הרותחים שיוצא מהצינור נשפך לכנרת, גליה מסדרת שתי שורות של אבנים בצורה אליפטית ומבקשת מאמיר דרור, שמאי מקרקעין ואורח קבוע בסדרת הכתבות על טבילה במעיינות חמים, לעזור לה לחפור ולהעמיק את קרקעית הבריכה הקטנה המשלבת בין מים חמים מהצינור למים קרים מהכינרת. המטרה הסופית היא יצירת ג'קוזי מפנק שיקרר את המים הרותחים לטמפרטורה של 40-35 מעלות, החום המושלם לטבילה חורפית בטבע.
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
אסף, גליה ושלי שוכבים במים החמימים על רקע הצינור הרותח
(צילום: אמיר דרור)
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
גליה בונה את הבריכה בשפך של הצינור
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
המים הרותחים שמוזרמים מחמת טבריה
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
מקום שלו ושקט בסך הכל
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
הירידה אל החוף
(צילום: אסף קמר)
אחרי שסיימנו לבנות את הבריכה נדרשו כמה ניסיונות, וכוויה קלה בישבן, למצוא את הנקודה עם הטמפרטורה המושלמת. חפרתי גומחה אישית בתוך הבריכה והוספתי לה תעלה קטנה של מים קרים מהכינרת – וככה הגעתי לתמהיל המושלם. מדובר בתענוג עילאי, מכת חום מפנקת שעוטפת את הגוף ומשחררת שרירים, מועקות וחסמים נפשיים שצצים בתקופה זו מכל כיוון. לרגע קצר התרכזנו בהווה - בכאן ובעכשיו. מי היה מאמין שאפשר לטבול במים חמים בכינרת באמצע החורף.
ביקשתי משלי המומחית להעניק ציון מדויק לחוויה התרמו-מינרלית הפראית. "אני נותנת לטבילה במים החמים בכינרת ציון 10, עם אזהרה לא להתקרב לאזור המים הרותחים שיוצאים מהצינור, אפשר לקבל שם כוויה".
6 צפייה בגלריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
החוף בכינרת ליד חמת טבריה
שלי (מימין) מדרגת את החוף
(צילום: אמיר דרור)
שאלתי את גליה אם היא לא חוששת שפרסום המקום יביא המוני טובלים שיהרסו את פינת החמד. "אני מכירה את המקום כבר שנתיים", השיבה. "בתקופה האחרונה הוא הפך ליותר מפורסם והתחילו להגיע יותר אנשים ועם האנשים הגיע הרבה זבל ואין כאן פעילות מוסדרת של ניקיון ופינוי אשפה. אז כל מי שמגיע שייקח את הזבל שלו לפח האשפה שנמצא למעלה ולא ללכלך ולהשאיר את החוף נקי.
"הבן שלי קצין חי"ר שלוחם בעזה כבר חודשיים, והמקום הזה מרגיע אותי. אני מזמינה את כל המפונים מהצפון שנמצאים במלונות באזור להגיע לכאן. בואו לטבול במים החמים, זה מרפא את הגוף ואת הנשמה".
גם שלי ביקשה לעודד את הציבור לחזור לטייל בחיק הטבע: "אנחנו חייבים שגם העורף יהיה חזק. אני חושבת שזה נורא חשוב שאנשים יחזרו לטייל בטבע. כמה שעות כאלו של נחת בכינרת ממלאים את כולנו באנרגיה טובה. אם זה יתאפשר, בחופשה הבאה של הבת שלי מהצבא אקח אותה לטבול כאן, כי הג'קוזי המופלא שגליה חפרה לנו ממש מעולה".
בשלב זה גליה נאלצה להחזיר אותנו למציאות, ואמרה: "אחר הצהריים יגיעו הגלים ויהרסו את הבריכה. אבל זה לא נורא, תמיד אפשר לבנות חדשה".
אז איך מגיעים? מטבריה נוסעים דרומה כמה דקות בהתאם לפקקים על כביש 90 או כותבים בווייז חמי טבריה. חונים בחנייה הציבורית הצמודה לכינרת מול חמי טבריה ויורדים בזהירות במדרגות לכיוון החוף.
אזהרה: החוף שמסתתר מתחת לחמי טבריה הוא לא מוכרז וללא שירותי הצלה והרחצה היא באחריות המתרחצים בלבד. בשעות אחר הצהריים מתפתחים באזור גלים וזרמים חזקים שהופכים את השחייה במים למסוכנת. אזור מצומצם סביב הצינור השחור מסוכן ואסור לטפס על הסלעים החלקים שמסביבו. המים שיוצאים מהצינור רותחים ועלולים לגורם לכוויות.