קוקו טריפ הוא הכינוי המדליק של קובי פלד (43), בלוגר טיולים אנרגטי מראש העין, חובב ריצות שטח מאתגרות, נשוי ואב לשתי בנות. פלד עובד בחברת החשמל ומתחזק כתחביב בלוג טיולים פופולרי. מטרת הבלוג היא לעודד, ללא מטרות רווח, משפחות ואנשים שאין להם עם מי לטייל לצאת אל הטבע. קוקו, ששירת בסדיר כלוחם בדובדבן, סיים לאחרונה שירות מילואים ממושך בשומרון. בשיחת טלפון עם ynet הוא נשמע מקוטע כשברקע קולות ירי.

"אסף, תנסה לצעוק, הקליטה לא טובה כאן, אני בדיוק נכנס למטווחים", הוא אומר לי.
קוקו, רק סיימת מילואים של כמה חודשים לפני שלושה שבועות, איך החזירו אותך כל כך מהר לצבא? "סיימתי מילואים אחרי 131 ימים, השתחררתי לפני שלושה שבועות עם צו גיוס ביד. עכשיו, בגלל חודש הרמדאן, אני מתחיל עוד סיבוב של ארבעה שבועות".
מה אתה עושה בזמך הפנוי שאתה לא במילואים ואין מלחמה? "אני מעודד קבוצות חברתיות לטיולים וריצות שטח ללא תשלום. הרעיון הוא להנגיש את הארץ למטיילים בטבע. יש לי קבוצה עם כמה אלפי חברים ואני שולח להם פעם בשבוע לו"ז שבועי של טיולי משפחות, טיולים למיטבי לכת וריצות שטח. כל אחד בא עם הציוד שלו, לפעמים באים אנשים שאני לומד להכיר בפעם הראשונה. ככה יוצרים חברים חדשים ובגיל שלנו זה לא מובן מאליו".
13 צפייה בגלריה
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
(צילום: קובי פלד (קוקו טריפ))
על מה תמליץ לנו לסופ"ש הקרוב? "אני ממליץ על טיול מאוד מיוחד בוואדי ג'ורם שנמצא מעל מנחמיה בדרום הכינרת ליד רכס סירין, כך שזה אזור בטוח לטיול. מדובר על מסלול של 8.5 קילומטרים המשלב עליות במעלה הוואדי על סולמות ברזל ויתדות שזרזיף מים יורד דרכם וזאת חוויה מאוד כייפית לילדים. לא מדובר במסלול מאתגר במיוחד, הרבה משפחות הלכו את המסלול הזה והייתי מגדיר אותו בדרגת קושי בינונית.
"המסלול מתחיל במנחמיה, דרומית לכינרת, משם עולים בוואדי ג'ורם עם הסולמות והיתדרות. יש נחל שמזרזף בין הרגליים ואנחנו עולים בתוך הנחל עם זרימה חלשה. יש קצת שלוליות, אבל לא מקום לטבול בו. כשמגיעים למעלה לתצפית סירין אפשר לראות את הנוף המרהיב של כל הכינרת, הירדן הדרומי ומרבדים של צמחייה ירוקה".
13 צפייה בגלריה
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
מטפסים במעלה הסולם
(צילום: קובי פלד (קוקו טריפ))
13 צפייה בגלריה
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
(צילום: קובי פלד (קוקו טריפ))
13 צפייה בגלריה
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
מפלונםי בדרך
(צילום: קובי פלד (קוקו טריפ))
13 צפייה בגלריה
טיול בוואדי ג'ורם
טיול בוואדי ג'ורם
מרחבים ירוקים
(צילום: קובי פלד (קוקו טריפ))
איך יורדים חזרה לרכב? "בסולמות הרבה יותר קל לעלות מלרדת. כדי לרדת בדרך עפר נוחה להליכה מתחברים לשביל ישראל דרך שביל אדום שיורד בחזרה עד למנחמיה. יש מסלול נוסף של 12 ק"מ דרך שביל ישראל שמגיע לעין סאני. יש שם בחור שבנה לשביליסטים אתר לינה למטיילים ויש שם נביעה שהוא חפר ועשה בריכה חיצונית. משהו יפה מאוד".
איך עברה עליך המלחמה? "זה היה מאוד ארוך קשה ומאתגר. אני סמל מחלקת חי"ר עם כל האתגרים הניהוליים. למזלי התעסוקה המבצעית הייתה באיו"ש והיו מספר מקרים שהצלחתי לברוח בין משמרות לטיולים וריצות שטח. הטבע עזר לי לנקות את הראש, ועכשיו אני חוזר לגזרת קלקיליה.
"במהלך המלחמה, בחופשות הקצרות שהיו לי בבית, ראיתי שכולם ממשיכים לחיות כרגיל, יושבים בבתי קפה ונהנים מהחיים, כש-40 דקות נסיעה מהבית ירו עליי. בהתחלה אכלתי המון פיצוצים מזה. יצאתי עם אשתי לאזור הפאבים בפתח תקווה וכולם חוגגים ברחובות כאילו יצאו לאפטר פרטי. רציתי לצעוק להם שאנחנו במלחמה. ראיתי המון אנשים שנראים כשירים לגיוס, אבל הם לא עושים צבא, ואני שוכב במארבים של שמונה שעות רצוף. יש אנשים שמתים במלחמה ויש אנשים שלא משרתים. זה היה מכאיס".

לטייל בנחל תבור

שני פינאלי, בלוגרית טיולים שיחד עם בן זוגה הצלם בר שלגי, מסקרת טיולי שטח בארץ ובחו"ל, עדיין במילואים בחיל הרפואה ומאוד מתגעגעת לאהוב ליבה שסיים את חודשי המילואים המתישים שלו שבועיים לפניה וכרגע הוא מתאושש ומחכה לה בתאילנד. הם ייפגשו שם בעוד שבוע וייסעו ביחד לטייל בוויטנאם. בפעם האחרונה שדיברנו הם היו בתחילתו של הטיול הגדול שלאחר הצבא והמליצו לנו על טבילה רותחת ומופלאה במעיין סודי באיסלנד. משם הם עברו ליפן והמלחמה החזירה אותם הביתה באופן מפתיע לפחות שנה מוקדם מהצפוי.

"לסוף השבוע הקרוב אני ממליצה על נחל תבור. זאת העונה המושלמת לטייל שם ובזמן מלחמה הוא בטוח לטיול. יש שם כמה מסלולים. הפייבוריט שלנו הוא המסלול המעגלי שעובר בתוך הנחל, אורכו 8 ק"מ. יש עוד מסלול מעגלי הקצר של 3 ק"מ שלא יורד לתוך הנחל, אלא עובר עובר דרך תצפיות על הוואדי והפריחה. בתקופה של גשמים כבדים עדיף להישאר למעלה ולתצפת ולא לרדת למטה כי הנחל הופך בוצי וסוער ואין אפשרות לעבור דרכו את המסלול. עכשיו אפשר לרדת למטה, זה בדיוק הזמן לראות את הפריחה של הטורמוסים שאמורה להחזיק עד האביב.
"לדעתי זה לא טיול למיטיבי לכת, אומנם הוא קצת ארוך עם עלייה קטנה בסוף, אבל זה טיול מאוד כייפי ופסטורלי ומשלב בתוכו הרבה נקודות עניין כמו : פריחות, תצפיות שוות וגם נחל זורם ומפלונים, נקודות ישיבה עם ספסלים.
"לאורך הגדות הרחבות של הוואדי הזורם יש פריחה מרשימה של חרדל צהוב ומקבצים של טורמוס הרים כחול כלניות אדומות, רקפות ורודות, עירית נבובה לבנה. אפשר לראות גם את סוף הפריחה של השקדיות. בחודשי הקיץ הכול כאן צהוב וחם ועכשיו זאת העונה המושלמת לטיול בנחל תבור".
13 צפייה בגלריה
שני ובר במסלול נחל תבור
שני ובר במסלול נחל תבור
שני ובר במסלול נחל תבור
13 צפייה בגלריה
תורמוסים בנחל תבור
תורמוסים בנחל תבור
תורמוסים בנחל תבור
(צילום: בר שלגי)
13 צפייה בגלריה
נחל תבור
נחל תבור
נחל תבור
(צילום: בר שלגי)
איך מתארגנים למעברי המים לאורך השביל? "העומק של המים תלוי בכמות גשמים. ממש אחרי הגשם הוא לא עביר. עכשיו העומק של המים הוא בין הקרסול לברך ויש שלוש נקודות שונות למעבר לאורך המסלול. אני לא ממליצה לבוא עם כפכפים אלא עם סנדלים. לנו כל המסלול לקח חמש שעות למשפחות עם ילדים בטח זה ייקח יותר זמן".
איך מגיעים? "כותבים בווייז 'חניון נחל תבור' שנמצא צמוד לקיבוץ גזית. זאת שמורת טבע רשמית ומדובר בטיול של יום שלם. ליד החניון יש עמדת הסבר מסודרת של רשות הטבע והגנים עם שלט עליו כל סימוני השבילים והנציג של רט"ג יכול לעזור בתכנון. באזור יש עדרי פרות חמודות שמוסיפות לאווירה. הן מאוד יפות שקטות ועדינות ואני מבקשת לא להציק להן".
איך עברה עלייך המלחמה? "חודשיים לאחר שיצאנו לטיול הגדול אחרי הצבא חזרנו ארצה בגלל המלחמה, שנינו היינו במילואים. מאוד אהבתי את יפן והיא הייתה פחות יקרה ממה שחשבנו. התאהבנו בתרבות הייחודית, באסתטיקה, בנופים, מקדשים והאוכל היה מעולה. הלוואי שכל בוקר היינו יכולים לקום ולאכול מרק רמן טוב כמו ביפן. הם מעריצים סדר וניקיון, הם נחמדים ורוצים לעזור למטיילים.
"כשהמלחמה התחילה, לא חששנו לשהות ביפן כי היפנים אוהבי ישראל והרגשנו בטוח. לקח לנו הרבה זמן לחזור לארץ כי ביטלו המון טיסות ומשם ישר למילואים. שבוע הבא אנחנו חוזרים לתוכנית המקורית של טיול גדול סביב העולם, קנינו כרטיס טיסה עם כיוון אחד ואנחנו מקווים שנוכל לטייל כמו שצריך.
"בתחילת המלחמה פרסמנו המון תכנים של הסברה ישראלית ובעקבות תלונות של פלסטינים, מטא (חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם) הענישה אותנו והפרופיל שלנו נחסם בפני אנשים שלא עוקבים אחרינו. זאת הייתה תקפוה מבאסת והמון חשיפה ירדה לנו. העונש הוא זמני ועכשיו אנחנו מתאוששים וחוזרים לתלם עם 30 אלף עוקבים".

לטייל בעקבות האירוסים

בעקבות המלחמה, בן פרשיץ, מדריך סיורי חוויה טבע וקולינריה בצפון, רווק ומושבניק בנשמה המתגורר בהרחבה המטופחת של מרחביה, נאלץ להדרים את הפעילות שלו ולהסתגל למצב החדש שבו מסוכן לטייל באצבע הגליל, בנחלים ובאתרי הטבע האהובים הנמצאים בקרבת הגבול עם לבנון. בשיחה עם ynet הוא ממליץ לנו על סיור פריחה משפחתי ומפנק בגליל התחתון בעקבות אירוס הגלבוע הארגמני הנדיר ואירוס הנצרתי הלבן שנמצא בסכנת הכחדה.

13 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
(צילום: בן פרשיץ)
13 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
הכל פורח וירוק
(צילום: בן פרשיץ)
13 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
(צילום: בן פרשיץ)
"הנקודה הראשונה היא סיור רגלי קצר בשביל האירוסים בהר ברקן ברכס גלבוע בעקבות אירוס הגלבוע. רושמים בווייז 'חניון הר ברקן', משם יש שביל מעגלי קצר של 600 מטר בסימון שבילים אדום לבן. יש שם כמה פרטים יפייפיים של אירוס הגלבוע".
אופציה שנייה הכוללת מסלול קווי של 2 ק"מ עד חניון הר ברקן היא לרשום בווייז 'חניון האירוסים בגלבוע'. מחנים בחניון ונכנסים לשביל עם סימן שבילים ירוק לבן באורך של ק"מ עד חניון הר ברקן. מדובר בשני קילומטרים הלוך-חזור, או שניתן להשאיר רכב בצד השני של השביל. כבר אחרי 400 מטר בתוך השביל ניתן לראות את הפריחה היפה של האירוסים.
"אירוס הגלבוע הוא לדעתי הפרח הכי יפה מבין כל סוגי האירוסים בישראל. צבע סגול חזק וארגמני. אין להם מרבדים גדולים כמו בפריחת התורמוסים, אבל הם פרחים מאוד גדולים ומרשימים. השילוב המנצח של הצבע הסגול הארגמני שלהם עם כל הירוק של הגלבוע הוא חגיגה לעיניים. אירוס הגלבוע הוא אחד הפרחים הכי יפים שיש בין פרחי הבר של ישראל והוא צמח מוגן ומאוד נדיר שאסור לקטוף".
מדובר בפרח מוגן ומאוד נדיר. "בזמן שטיילנו בשמורת האירוס הנצרתי בנוף הגליל, צלם חובב יצא מהשביל כדי להתקרב לאחד הפרחים ומיד פקח של רט"ג הגיע להגן על האירוסים וביקש ממנו לחזור לשביל".
מה רואים בטיול הזה חוץ מפרחים? "הר ברקן מתנשא לגובה של כמעט 500 מטרים מעל פני הים, מדובר בתצפית אל הנופים המדהימים של עמק המעיינות והרי גלעד בירדן, עמק בית שאן והשדות הפרוסים מסביב כמו תשבץ של צבעים שונים. אחרי עונת הגשמים הכול פורח על סטרואידים, שדות ירוקים ושדות בצהוב של חרדל, מאגרי מים ובריכות דגים כמו משבצות כחולות.
"הטיול בעקבות פריחת אירוס הגלבוע הוא טיול מצוין למשפחות עם ילדים קטנים וגם למבוגרים בני הגיל השלישי שרוצים לראות פריחה מרשימה בטבע. השביל הקצר שעולה לנקודת התצפית במצפה הוא מונגש ומתאים לעגלות תינוקות וכיסאות גלגלים. השביל הארוך הוא דרך עפר".
13 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
נקודת תצפית חביבה
(צילום: בן פרשיץ)
כל מי שחושב כי לאחר הסיור הקצרצר בעקבות האירוס הארגמני היפייפה בהר הגלבוע, שפרשיץ המדריך האנרגטי ימליץ על הפסקת צהריים בנאלית - נכונה לו הפתעה מסקרנת. הנקודה הבאה בטיול היא סיור יוצא דופן ומאוד נדיר בעקבות האירוס הנצרתי הלבן הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.
"מהר הגלבוע ממשיכים צפונה לגבעת המורה אל האירוס הנצרתי. הדרך לשם קצת מורכבת, כותבים בוויז 'דחי' זה שמו של כפר ערבי קטן הצמוד לגבעת המורה. בכניסה לכפר נראה בצד ימין שלט גדול של קק"ל עם ציור של מצנחי רחיפה. שם נפנה ימינה ונעלה במעלה ההר עד שנגיע לצומת טי בה נפנה ימינה לכיוון אנטנות שרואים בברור. אנחנו נחנה ליד האנטנות בצידי הדרך. מצד שמאל של האנטנות נראה שביל צר שיורד כלפי מטה במדרון, שם נראה את הפריחה של האירוס הנצרתי הלבן והמאוד הנדיר לאחר 3 דקות הליכה. רק בזהירות עם ילדים כי מדובר במדרון חלקלק עם ירידה חדה וצריך ללכת לאט ובזהירות.
"האירוס הנצרתי הלבן מוגן ובסכנת הכחדה וחייבים להיזהר ולא לדרוך עליו ולא לקטוף אותו. בגלל שהפוריות של הפרחים של אירוס הנצרתי נמוכה, נוצרים מעט מאוד זרעים מה שאומר שהוא לא ממש מתרבה. לאירוס יש פריחה קצרה, זהו פרח גדול מסיבי שלא פורח בתפזורות גדולות והוא גדול ומרשים ומזדקף מול הנוף ובשרב הוא קמל מהר מאוד. הוא מאוד מאופיין לאזור העיר נוף הגליל (לשעבר נצרת עילית)".
13 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות הפריחה
לטייל בעקבות הפריחה
אירוס לבן
(צילום: בן פרשיץ)
איך עברה עליך המלחמה? "פה בעמק יזרעאל לא ממש מרגישים אותה. אבל לפני המלחמה עבדתי בעיקר בצפון, עכשיו אזור הטיול בצפון הצטמצם מאוד, התושבים פונו ואי אפשר לטייל בקו של יישובי הגבול ובנחלים האהובים של הצפון כמו הבניאס והחצבני. לכן התאמתי את הטיולים שלי לצפון היותר בטוח - בכל אזור העמקים והגלבוע והכינרת, כולל המלצות על קולינריה ואטרקציות תיירותיות מקומיות.
"במהלך המלחמה התנדבתי להוביל טיולים בחיק הטבע של המפונים הרבים שאולצו לעזוב את ביתם ומתגוררים באופן זמני בעמק יזרעאל ובאזור הכינרת ולא ברור מתי הם יוכלו לחזור. המטרה שלי הייתה לגרום להם להכיר קצת יותר טוב את האזור החדש להם ולנסות קצת להרגע בחיק הטבע".