11 צפייה בגלריה
עץ חג מולד בנצרת
עץ חג מולד בנצרת
עץ חג מולד בנצרת
(צילום: החברה הממשלתית לתיירות)
נצרת בדצמבר היא התחליף המקומי שלנו לשווקי ואווירת הכריסמס בחו"ל. העיר מתקשטת באורות צבעוניים לקראת חג המולד. עץ האשוח הענק במרכז סנט אנטון מואר בשלל צבעים ותהלוכת חג המולד המסורתית (ב-23 בדצמבר) ומופעי הכריסמס בכנסיות הגדולות בעיר מושכים אלפים. אבל נצרת החגיגית של מעלה מסתירה כמה סודות בני אלפי שנים. אחד מהם, שנחשף בשנים האחרונות, מעורר התרגשות בקרב נוצרים אדוקים וקשה להאמין שהוא טרם הפך למוקד עלייה לרגל.
כ-100 מטר מכנסיית הבשורה ניצב מנזר יפהפה ובו שש נזירות מבוגרות השומרות על הסוד שעובר מפה לאוזן במשך מאות שנים ונחשף לאיטו. את מי שמבקש, ואין רבים כאלה, הן לוקחות אל מתחת למנזר וחושפות בפניו את המקום שנחפר בידיים ושהן מאמינות שהוא ביתו של יוסף הנגר, אביו המאמץ של ישו והמקום שבו גדל המשיח הנוצרי.

הסוד שמתחת לאדמה

11 צפייה בגלריה
 נצרת של מטה
 נצרת של מטה
נצרת של מטה
(צילום: אסי חיים)
הסיפור מתחיל ב-1855, כשלנצרת הגיעה קבוצת נזירות מצרפת בשם "האחיות של נצרת". הן קנו מספר חנויות בשוק והחלו לבנות מנזר על קרקע שהמקומיים סיפרו שבעבר עמדה עליה כנסייה עתיקה. המנזר שבנייתו הושלמה ב-1881 הכיל במשך השנים בית ספר וכיום פועל בו גסט האוס בעיקר לעולי רגל נוצרים (יש בו 58 חדרים והעלות ללילה היא פחות מ-400 שקל). סטפניה, הנזירה שמלווה אותנו, אל הסודות הקבורים תחת המנזר, מבהירה שזהו אינו מלון רגיל והאורחים יודעים שהם מגיעים למנזר פעיל כדי להתפלל.
ב-1884 החלו הנזירות לחפור בידיהן את האדמה שתחת המנזר. במשך שנים, שכבה אחרי שכבה, נחשפו כאן ממצאים ארכיאולוגיים: אולם גדול ומעליו קשת יפה, מערות קבורה, בורות מים, פסיפסים ומזבח של כנסייה עתיקה, שרידים צלבניים מימי הביניים, מבנים מהתקופה הביזנטית שמשויכים לאלף הראשון וגם מה שחולל את ההתרגשות הגדולה ביותר - בית אבן קטן מהמאה הראשונה לספירה, התקופה שבה חי ישו.
11 צפייה בגלריה
האם כאן גר ישו בילדותו?
האם כאן גר ישו בילדותו?
האם כאן גר ישו בילדותו?
(צילום: אסי חיים)
ומה גילו הנזירות מתחת למנזר? בעולם הנוצרי הדעות חלוקות אבל קן דארק, פרופסור לארכיאולוגיה והיסטוריה באוניברסיטת רידינג מאמין שמה שנמצא מתחת למנזר אחיות נצרת הוא אכן ביתו של יוסף, אביו של ישו, והבית שבו גדל. מדרגות יפהפיות מהתקופה הצלבנית מובילות אל התגלית שנחשפה לפני מספר שנים - שרידי בית אבן קטן מהמאה הראשונה לספירה. את החיבור לישו עושים המאמינים בזכות ממצא חשוב נוסף פה - מתחת לבית התגלתה מערת קבורה החתומה באבן גלילה כבדה המרמזת שלא מדובר בקבר של אדם רגיל. מאחר ולפי המסורת רק אדם צדיק יכול להיקבר ליד ביתו, מאמינים חלק מהארכיאולוגים והנזירות במקום שזהו קברו של יוסף, האב המאמץ של ישו ולמעשה מדובר בבית שבו הוא גדל.
מנזר האחיות נצרת. לתיאום ביקור במקום: 04-6554304.

תבלינים וצמחי מרפא

כשעולים חזרה אל פני הקרקע, חוזרים לנצרת של היום - עיר שוקקת המתקשטת לקראת החג. מרכז ביג הופך ליריד חג המולד כשבכניסה ניצב עץ אשוח מואר, איילי הצפון וכורסה גדולה לסנטה קלאוס וגם הבית של סנטה שנבנה במיוחד. שלל סיורים מוצעים בחודש דצמבר בעיר ורצוי לשלב גם ביקור בכנסיית הבשורה המרהיבה. וכמובן שאי-אפשר לבקר בנצרת מבלי לעבור בשוק ובעיר העתיקה שעוברת תהליך התחדשות. בשנים האחרונות נפתחו בה בתי קפה מעניינים, הגיעו מעצבים צעירים ששכרו את החנויות הישנות והריקות ומיקמו שם את הסטודיו שלהם וכל זאת לצד המוסדות המיתולוגיים שפועלים כל העת.
אחד מהמוסדות הוותיקים ביותר הוא מערת התבלינים של אלבאבור, בכניסה לשוק העיר העתיקה. המקום מזכיר את מערת האוצרות של עלי באבא. מהרחוב יורדים במדרגות לתוך לחללים עתיקים בעלי תקרות מקומרות מבושמים בריח עשרות סוגי תבלינים, לצד כלי טחינה עתיקים. המבנה בן 250 שנה שימש בעברו הרחוק (ולאורך 120 שנה) כטחנת טחינה לקמח ובהמשך הוסב על ידי משפחת קנאזע לחנות תבלינים. לצד התבלינים יש זיתים משובחים, חומרי אפייה ועוד. ג'ורג'יה וטוני הבעלים מוכרים כאן תערובות ייחודיות כמו ערכת תבליני הבית לפריקי בשר טלה, תבלין לבישול יוגורט, תבלין לתבשיל פריקי, תבלינים לממתקים ועוד. אחד החללים פה משמש כחדר אירוח ובו שולחן עם תבשילים שמבשלת המשפחה ומתובלים בתבליני הבית. ניתן להזמין ארוחה שתתומחר לפי גודל ההזמנה בתיאום מראש.
11 צפייה בגלריה
מערת התבלינים של אלבאבור
מערת התבלינים של אלבאבור
מערת התבלינים של אלבאבור
(צילום: אסי חיים)
טחנת הגליל אלבאבור, נצרת. 050-5744750.
עוד מקום היסטורי בשוק המוקדש לצמחי מרפא, קטניות ותבלינים היא חנות אלנאבולסי שנוסדה ב-1890 על ידי חאג' אסמאעיל מחרום אלנאבולסי, שעבר לכאן משכם. ב-1948 העסק הועבר לבנו ("אחמד") שהגדיל את העסק שב-1994 עבר לנכד ולנינים ("ניג'ים ובניו") שלמדו את הסודות המשפחתיים. לא מדובר פה רק בחנות תבלינים אלא במין בית מרקחת לצמחי מרפא שאליו מגיעים כאלו שהתייאשו מהרפואה המודרנית ומקבלים פה מרשמים לצמחים ולשמנים שרוקחים להם במקום.
11 צפייה בגלריה
בית מרקחת לצמחי מרפא אלנאבולסי
בית מרקחת לצמחי מרפא אלנאבולסי
בית מרקחת לצמחי מרפא אלנאבולסי
(צילום: אסי חיים)
רחוב 6129, נצרת. 054-7684798.

מאנקיש בחצר

פנייה באחת הסמטאות שמדרך הבשורה בעיר עתיקה, מובילה אותנו לאלבק - חצר פנימית מרוצפת עם פינות ישיבה שבקצה המאפייה של משפחת פהאורם. בתוך טאבון גדול הם אופים את המאפה הגלילי המסורתי מאנקיש. הטעם נפלא. מדובר בסוג של פיתה אווירירית מקמח מחיטה מלאה עם זעתר ושמן זית המוטמנים בגומחות בתוך הבצק. יש גם גרסאות עם לבנה, תועפות של בצל, עוף, או תערובות של ירוקים (15-8 שקל למאנקיש). את המאנקיש הלוהט שיוצא מהתנור ניתן לאכול על השולחנות בחצר המוצלת או באולם עתיק ויפהפה עם קשתות וקימורים שהוסב למסעדה וצמוד למאפיה.
11 צפייה בגלריה
מאנקיש אצל אלבק
מאנקיש אצל אלבק
מאנקיש אצל אלבק
(צילום: אסי חיים)
דרך הבשורה 136, נצרת.

קפה עם טוויסט

אמאני טאטור הנמרצת והמתולתלת, הבעלים של קפה אמאני, מייצגת את הדור הצעיר של נצרת. בעבר היא עבדה בתחום התיירות ובגיל 25, ממש לפני הקורונה, החליטה לפתוח בית קפה עדכני בעיר העתיקה שניתן לשתות בו אספרסו עם מאפה, ארוחות בוקר וארוחות קלות. היא מתגאה שכל המאכלים - למעט הזיתים ושמן הזית - מיוצרים פה. יש לקפה רחבה מרוצפת נעימה והתפריט משלב עדכנות עם מסורת נצרתית ומכיל לצד חביתה גם מטבלים ייחודיים, ומאכלים מבית סבתה כמו מוחמרה - לחם טחון המעורב עם פלפלים אדומים ולימון. ויש גם כריך ספיישל גבינה ערבית מטוגנת עם מרווה ועגבניות, פסטה עם צנוברים, ותה עם צ'ילי. אמאני מקווה שבית הקפה יחזיר אנשים לעיר העתיקה ויבסס בה קהילה, ולכן המוזיקה המתנגנת בקפה היא של אמנים מקומיים.
11 צפייה בגלריה
אמאני טאטור בבית הקפה שלה
אמאני טאטור בבית הקפה שלה
אמאני טאטור בבית הקפה שלה
(צילום: אסי חיים)
רחוב 6112, נצרת. 04-6147270
עוד מקום נהדר לקפה ולתרבות מקומית הוא "ליואן קפה-תרבות" שנפתח מתוך החזון להכניס חיים לעיר העתיקה, והפך למגנט תרבותי לאורחים מכל הדתות והלאומים.
העיצוב הצנוע הוליד בית קפה המעודד פשטות ואסתטיקה, באווירה מקבלת. הבעלים סמי ג'באלי מארח פה תערוכות, סרטים, סופרים ומוזיקאים ערביים. התפריט צמחוני ובסיסי, והמוזיקה מורכבת מפיירוז, מוזיקה קלאסית, ג'אז ומוזיקה ערבית אלטרנטיבית. לפרטים: 04-6283511.

חגיגת בשרים

מסעדת JJ סטייק האוס, הנמצאת ליד כיכר המעיין, משתבחת ברחבה חיצונית משובצת עצים ומנורות צבעוניות. בפנים יש מקרר בשרים מקצועי עם נתחים המתיישנים מול עיני הסועד. הבעלים הם ג'וזיף מנסור, בוגר תוכנית הבישול MKR, וחברו ג'ריס מילאד, מבעלי אחד האטליזים המוכרים בעיר, שמספק את הנתחים המובחרים. השולחן שלנו התמלא עם מנות פתיחה כמו נתח קצבים עם רוטב צ'ימצ'ורי (52 שקל), רצועות שייטל צרובות בגריל (52 שקל), קובהנייה (72 שקל) וקרפצ'יו עגל (52 שקל). בעיקריות יש סטייק פילה 250 גרם עם תוספת (128 שקל), סטייק ניו יורק (35 שקל ל־100גרם), נתחי אנטריקוט בלק אנגנוס 300 גרם (128 שקל). חלום לקרבונרים.
הגליל 1, כיכר המעיין נצרת.

כנאפה שהיא חובה

לכל אחד יש את הכנאפה שהוא בטוח שהיא הכי טובה בארץ, ולכן לא הגענו עם ציפיות מיוחדות לכנאפה ג'וז ולוז החדשה שנפתחה בסמוך לכיכר המעיין. המקום פשוט וקשה לדעת שמאחורי הדלת הזו מתרחש קסם אמיתי - כנאפה מופלאה ומהטובות שטעמנו. לפרטים: 054-2421021.
11 צפייה בגלריה
הכנאפה של ג’וז ולוז
הכנאפה של ג’וז ולוז
הכנאפה של ג’וז ולוז
(צילום: אסי חיים)

אמנות מקומית

בעיר העתיקה התמקמו מספר אמנים וכדאי להיכנס ולהתרשם. הדיל קאנז' צורפת תכשיטים בעבודת יד המבוססים על הקליגרפיה הערבית (054-6708201), סאמה אבו האנה פתחה את סטודיו 22 ויוצרת אמנות גרפית והדפסים מעניינים (050-8657659). עוד מקום מומלץ הוא Lawz studio. לפרטים: 050-3200762.
11 צפייה בגלריה
אמנות בסמטאות העיר העתיקה
אמנות בסמטאות העיר העתיקה
אמנות בסמטאות העיר העתיקה
(צילום: אסי חיים)

סיור חגיגי

עיסאם נסראללה מציע סיורים מודרכים בעירו. מסלולי הטיולים מלאי חוויות ובמהלכם הוא מפגין את הידע שלו על ההיסטוריה והתרבות המקומית וגם עוצר לטעימות. לכבוד חג המולד הוא מציע מסלול כריסמס שכולל את כנסית הבשורה האורתודוכסית, ביקור בסלון מקושט בבית פרטי כולל עוגיות כריסמס, סדנה של אומנית מקומית להכנת קישוטי כריסמס וטעימות ממאכלי החג. המחיר הוא 200 שקל לאדם (תלוי בגודל הקבוצה) והסיור נמשך שלוש שעות. לפרטים: 052-5141618.
11 צפייה בגלריה
מדריך הטיולים עיסאם נסראללה
מדריך הטיולים עיסאם נסראללה
מדריך הטיולים עיסאם נסראללה
(צילום: אסי חיים)

תצפית מגג המלון

אופציות הלינה בנצרת מגוונות, והן נעות מגסט האוסים זולים בעיר העתיקה ועד למלון גולדן קראון המפואר. אופציה חדשה שנוספה בחודש שעבר הוא מלון דה בלנד. זהו מלון חדש ומודרני השייך לרשת גולדן קראון, הנמצא במרכז רחוב פאולוס השישי. במקום יש 70 חדרי אירוח קטנים ובסיסיים אבל הכל חדש, מצוחצח ומאוד פונקציונלי.
11 צפייה בגלריה
מלון דה בלנד החדש שבלב העיר
מלון דה בלנד החדש שבלב העיר
מלון דה בלנד החדש שבלב העיר
(צילום: החברה הממשלתית לתיירות)
המיקום מצוין ואפשר להגיע לשוק ולהסתובב ברגל בעיר העתיקה. בקומה החמישית והעליונה נמצא ה־Roof Top המציע נוף פנורמי של נצרת ובעתיד מתוכנן כאן בר נחמד. המנות מורכבות מאוכל ערבי בפרשנות מודרנית. מחיר לחדר מ-900 שקל ללילה לזוג, ובהתחשב בזה - בהחלט מדובר בסך הכל באופציה מצוינת. לפרטים: 04-6107000.