הטיסות הישירות והחדשות אל היעד המסקרן אומנם קירבו אותנו אל מרקש וקזבלנקה יותר מתמיד. מצד שני הקורונה וחוסר הוודאות - שאליו כבר סוג של התרגלנו בתקופה הזו, עדיין לא מאפשרים לטוס לשם בבבטחה. אבל מי אמר שבשביל להרגיש מרוקו חייבים לעלות על מטוס? הגענו לביקור מפתיע באזור באר שבע, שהשאיר אותנו עם ניחוחות מרוקאיים, בלי בדיקות קורונה, טופסיאדה ושעות טיסה מעבר לים.
באחד הרחובות הישנים בלב העיר העתיקה בבאר שבע, בתוך מבנה שעל פניו נראה די תמים, מסתתרת הפתעה שהצליחה לבלבל אותנו ולחשוב שאנחנו לא בבירת הנגב אלא בבירת מרוקו. מעבר לדלת הירוקה מסתתר לו "לה ריאד", מקום חדש שנפתח בימים אלו ומבטיח (וגם מקיים) חוויית לינה ממש כמו במרקש.
הבית שנבנה לפני 110 שנים שימש עד לפני שנה וקצת את מימי אוסעדון, בעל המקום, כסטודיו לשמלות כלה. יום אחד בחודש מרץ של שנה שעברה, שריפה כלתה את המקום והעלתה את כולו בלהבות פרט לכמה תמונות של אביה של אוסעדון. זה היה סימן עבורה לשפץ את המבנה המיוחד ולעשות בו שימוש אחר "שכולם ייהנו ממנו", היא מסבירה, וכך הפכה את המקום לריאד המרוקאי הראשון בישראל.
14 צפייה בגלריה
הפטיו בריאד
הפטיו בריאד
הריאד הראשון בארץ
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
קבלת פנים מקוראית אמיתית
קבלת פנים מקוראית אמיתית
קבלת הפנים בריאד
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
הכי קרוב למרקש
הכי קרוב למרקש
הכי קרוב למרקש
(צילום: גלעד ילון)
מה זה בעצם ריאד? "ריאד זה סוג של בית שנבנה סביב חצר פנימית, מעין פטיו שכל החדרים פונים אליו. בדרך כלל יש גם מקווה מים שזה מה שעשינו פה", מספרת אוסעדון בהתרגשות ומתארת את התגובות שהיא קיבלה כשפתחה את המקום: "ביקרו כאן מרוקאים שדמעו, לאחרים היו צמרמורות שהחזירו אותם לבתים שבהם גדלו,.זה היה הסגנון של הבתים במרוקו".
כשמנסים לחקות חוויות של תרבויות בעולם, קל ליפול לתוך קילשאות, לא לדייק מספיק ובעצם לפספס את המטרה. בריאד של אוסעדון לא מרגישים את התחושה המאכזבת הזאת של מלאכותיות יתר. כשמתהלכים בחדרים הרבים במתחם, בין הדלתות החרוטות, דרך פינות הישיבה - אם הספות שבפנים או ספות השיזוף שבחוץ) ואפילו במקלחת ובמטבח - נראה שהייתה מחשבה עמוקה על הפרטים הקטנים. מאקססוריז במדפים ותלבושות מרוקאיות מסורתיות שנתלות ליד המיטה, הבריכה הקטנה לטבילת הרגליים וכמובן הפן האומנותי שנבחר בקפידה על ידי בעלת הריאד.
אוסעדון מספרת שעקב מגפת הקורונה היא לא יכלתה לייבא רהיטים ממרוקו כמו שרצתה במקור, אבל עשתה מלאכה נאמנה לנסות להעתיק את התחושה והמראה של ריאד מרוקאי לכל דבר.
המקום מתאים לזוג שרוצה להתפנק או לקבוצות חברים. כאשר מי שמגיע לכאן משכיר את כל המתחם ולא רק חדר אחד. מיטה זוגית יש רק אחת אבל יש בין החדרים עוד המון ספות גדולות ומזרנים שמתאימים ללינה של עד שישה או אפילו שבעה אנשים או לאירועי יום לקבוצות ללא לינה. יש גם אפשרות להזמין ארוחות מיוחדות במקום.
מחיר ב-Mimi Le Riad:
לילה אמצע שבוע - 2,223 שקלים, בסופ"ש - 3,276 שקלים.
אירוע חד יומי: עד 10 משתתפים - 3,510 שקלים, מעל 10 משתתפים - 4,095 שקלים.
פרטים נוספים באתר או במספרים: 0526798157, 050-4900031.

מסעדה עם מסורת מרוקאית של 150 שנה

אחרי שהתפנקנו בריאד, הגיע הזמן לחפש ארוחת ערב מרוקאית כהלכתה. ביקרנו במסעדת יקוטה שנמצאת דקות הליכה מהמתחם, שם פגשתי את בן מויאל, או כמו שהמקומיים קוראים לו - "בבר", שמנהל, מארח ומבשל אוכל אותנטי במסעדה כבר דור רביעי. המסעדה עצמה קיימת 56 שנה, אך לדבריו של "בבר", משפחתו עוסקת בגסטרונומיה כבר לא פחות מ-150 שנים.
"זה התחיל במרוקו וזה ממשיך פה. כשלקוח נהנה, הוא מיד זוכר. כשהוא מתרגש מאוכל הוא תמיד זוכר את הטעמים, הוא תמיד שואף לחזור לטעמים שהוא כבר טעם", מספר "בבר".
14 צפייה בגלריה
שולחן של כבוד מרוקאי
שולחן של כבוד מרוקאי
שולחן עם הרבה כבוד
(צילום: גלעד ילון)

14 צפייה בגלריה
דור רביעי של אוכל הכי אותנטי. מסעדת יקוטה
דור רביעי של אוכל הכי אותנטי. מסעדת יקוטה
דור רביעי של אוכל מרוקאי אותנטי. בבר במסעדת יקוטה
(צילום: גלעד ילון)
אז מה אוכלים כאן? קוסקוס עם בשר, דגים מרוקאים, טלה, פרגית, מגוון סלטים, לחם פרנה טרי ועד מגוון אפשרויות בהתאמה אישית. "בבר" העיד שסועדים חוזרים אליו גם לאחר שנים בדרך לצפון או לאילת בשביל לאכול קוסקוס ולחוות את החוויה הקולינרית האישית שהוא מציע. עוד מספר הבעלים שהוא מקפיד לגשת לכל אורח כשהוא מגיע ולפני שהוא עוזב, לשאול לשלומו להתאים לו את המנה שמתאימה לו.
מעבר למנות המיוחדות ולטעמים הנפלאים, המסעדה נמצאת בבניין אדום ומיוחד שמנסה לשחזר מבנים מסורתיים במרוקו. הקירות מעוטרים בציורים ובתמונות של קרובי משפחה של הבעלים ובעיטורי זהב עדינים, וגם פה נראה שחשבו על כל הפרטים הקטנים כש"בבר" בעצם משקיע את חייו בשימור האוכל, האירוח והמסורת של יהדות מרוקו.
מסעדת יקוטה, מורדי הגטאות 27, באר שבע שעות פעילות בימי א'-ה' 12:00 - 00:00 ובימי שישי 09:00 - 15:00 טלפון: 050-7949495.

ויש גם מסעדה אותנטית בשוק

אם יקוטה נחשבת למסעדה מרוקאית יוקרתית, אפשר גם לאכול מאכלים בחוויה קצת פשוטה יותר אבל לא פחות טעימה במסעדת "אידה הלב הרחב". אידה למעשה טוניסאית, אבל גם פה תוכלו ליהנות מקוסקוס, בשר, מפרום וסלטים רבים. וגם לפגוש את בעלה שדואג לבדר את כל האורחים במסעדה הקטנה והצנועה בשוק העירוני בעיר שתציעה לכם אוכל ביתי אותנטי וטעים.
14 צפייה בגלריה
אוכל מרוקאי בשוק
אוכל מרוקאי בשוק
ויש גם אוכל מרוקאי בשוק
(צילום: גלעד ילון)
"אידה הלב הרחב": בימי א'-ה' בשעות 09:00 - 17:00 או עד שנגמר האוכל. ימי שישי בשעות 09:00-15:00 או עד שנגמר האוכל.

אחרי כל האוכל - חובת טיול בשוק

לאחר כל האוכל, כדאי קצת למתוח רגליים ולכן יצאנו לסיבוב בשוק העירוני בבאר שבע. "הסודות הכי טובים נמצאים כאן בשוק, יש פה ריחות וטעמים של כל התרבויות שקיימות היום בחברה הישראלית ואין ספק התרבות המרוקאית היא חזקה ושולטת כאן", מספרת מיטל קנפו, מנהלת השוק.
אז מה תוכלו למצוא בשוק? בעצם כל מה שעולה על רוחכם - מפלפלים חריפים בכל הגדלים, מגוון תבלינים, דגים להכנת תבשילים מרוקאים, שעבור המוכרים הלוטוס הוא הכוכב המרוקאי, לחמי פרנה וכמובן - בשר.
14 צפייה בגלריה
אין כמו פיתה טרייה מהשוק
אין כמו פיתה טרייה מהשוק
אין כמו פיתה טרייה מהשוק
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
חוויית הקניות בשוק של באר שבע
חוויית הקניות בשוק של באר שבע
חוויית הקניות בשוק של באר שבע
(צילום: גלעד ילון)
בשיחה עם נאור אטיאס, קצב בשוק, הוא מספר כי "האוכל המרוקאי הוא מאוד חד בטעמים שלו, יש בו מבחר מאוד עשיר וגדול כשהם משתמשים בהמון חומר גלם זאת אומרת אם עושים תבשיל בשר אז בעיקר בשר וזה מה שמאפיין בעצם את העדה". לפי המקומיים השוק בעיר הוא הגדול ביותר בארץ והססגוני ביותר, אין ספק שאם תשוו אותו לשווקים המוכרים האחרים בארץ הוא הרבה יותר נוח ומרווח להליכת הולכים ושבים בשוק ובפנים מעבר לחוויות מרוקאיות יחכו לכם ריחות, טעמים וצלילים של כל התרבויות בארץ.
השוק העירוני של באר שבוע - שעות פתיחה: 06:00 - 18:00.
עוד טיפ חשוב: מידי שישי בשעה 09:30 ובשעה 10:00 מתקיימים סיורים קולינריים מרתקים בשוק העירוני. בסיור החווייתי אפשר ממש להרגיש את המתרחש כיום בשוק, להכיר את הסוחרים, לשמוע את הסודות שמאחורי ה"בסטות" ולטעום מהדוכנים המגוונים שברחבי השוק.
הסיורים יוצאים מידי יום שישי בשעה 09:30 ו-10:00 משוק באר שבע, ליד תכשיטי חביב.

לחזור שנים אחורה במוזיאון האסלאם

אחרי ששבענו, קפצנו למסגד העתיק בעיר העתיקה, שמשמש היום כמוזיאון האסלאם ובית לתערוכה מתחלפת" "מפגשים בדרך הזהב", שמספרת על השפעת האסלאם באפריקה המערבית.
"לא יוצא לנו כישראלים יהודים שנמצאים פה במדינת ישראל להיכנס למסגדים כמו המסגד המיוחד הזה שלנו כאן", אומרת שלומית לזר, מדריכה במתחם המוזיאונים, ומתארת את מה שניתן לראות בתערוכה: "יש כאן מוצגים שונים, בעיקר חפצי פולחן של עמים במערב אפריקה: מסכות, פסלונים, אביזרי ראש ועוד.
14 צפייה בגלריה
מוזיאון האסלאם
מוזיאון האסלאם
מוזיאון האסלאם
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
תרבות עשירה במוזיאון האסלאם
תרבות עשירה במוזיאון האסלאם
הזדמנות ללמוד על תרבות מפוארת
(צילום: גלעד ילון)
"גם למרוקו האסלאם חלחל בשלב כזה או אחר ולכן חלק המוצגים כאן גם מגיעים ממרוקו המדינות השכנות לה ומציגות את האופן שבו האסלאם מתקיים שם ובמקומות אחרים". מעבר למצגים המרשימים המשוחזרים מהם תוכלו להתרשם, התערוכה תספר לכם את הסיפור של התפשטות האסלאם במדינות האלו, וכיצד ממדינות בעלות אופי דתי פגאני העמים במדינות אפריקה החלו להתאסלם.
מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח: העצמאות 60, באר שבע. ימים ושעות פתיחה: ב', ג', ה': 16:00 - 10:00, ד': 19:00 - 12:00, ו', ש': 14:00 - 10:00. בימי ראשון המוזיאון סגור. מחיר: למבוגר 25 שקלים, ילד 10 שקלים, סטודנט 15 שקלים. יש הנחה לאזרחים ותיקים ולתושבי העיר.

לרכוב על גמלים ולדמיין שאתם במדבריות הסהרה

עוד פעילות שתשאיר אתכם עם תחושות של ביקור במדבריות מרוקו היא רכיבה על גמלים. תוכלו לעשות את זה במרחק נסיעה קצר מבאר שבע לכפר הבדואי תראבין שליד להבים.
14 צפייה בגלריה
בארץ זה כיף לא פחות - רכיבה על גמילה
בארץ זה כיף לא פחות - רכיבה על גמילה
בארץ זה כיף לא פחות - רכיבה על גמילה
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
חוות גמלים בבאר שבע
חוות גמלים בבאר שבע
חוות "חלב בראשית" בבאר שבע
(צילום: גלעד ילון)
14 צפייה בגלריה
מוצרים מחלב גמלים
מוצרים מחלב גמלים
מוצרים מחלב גמלים
(צילום: גלעד ילון)
שם בחוות "חלב בראשית" תוכלו לפגוש מקרוב יענים, סוסי פוני וכמובן את ספינות המדבר. מעבר לרכיבה על הגמלים, תוכלו להאכיל נאקות ולהכיר מקרוב את התרבות הבדואית על שלל גוונייה. המקומיים יחכו לכם עם פיתות חמות, קפה ותה וגם תוכלו להתנסות במוצרי קוסמטיקה מחלב נאקות שמיוצרים בארץ, שלפי דברי המקומיים, הם בעלי סגולות בריאותיות ייחודיות ויוצאות דופן.
איך מגיעים? בווייז: חלב בראשית כפר תראבין. שעות פעילות א'-ש' 10:00 - 18:00 בתיאום מראש. מחיר: 35 שקלים לאדם. טלפון: 077-3295116.

ועוד קצת מבאר שבע

אם תרצו להכיר מקרוב את העיר העתיקה, גם בלי קשר למרוקו ולשמוע את הסיפורים המעניינים מאחורי המבנים ההיסטוריים תוכלו להצטרף לסיור מודרך בעיר העתיקה. בכל חמישי בערב יוצא סיור מודרך באזור הכולל טעימות וביקורים באזורים המעניינים והמסקרנים בין הפינות העתיקות עם הסיפורים מימי העות'מאנים.
14 צפייה בגלריה
סיורים בבאר שבע
סיורים בבאר שבע
סיורים בבאר שבע
(צילום: גלעד ילון)
תשמעו על הדמויות המיוחדות בעיר בהווה ובעבר ועל הסצנה התרבותית בעיר באר שבע של היום מפי המדריך המקומי. מומלץ לפני ההגעה לעיר להתעדכן באירועי תרבות נוספים כמו הופעות, פעילויות ועוד באזור העיר העתיקה.
סיור בעתיקה: כל חמישי בשעה 18:30 יציאה מגן אלנבי מחיר: 10 שקלים.

הכותב היה אורח "לה ריאד"