המלחמה בעזה ובגבול הצפון נמשכת והסוף אינו נראה באופק. כדי למצוא רעיונות לטיול נעים ובטוח בסוף השבוע שימלא לנו את המצברים באוויר צח ובאנרגיות חיוביות פנינו לשני אנשים שמבינים דבר או שניים בטיולים.
ליאור אבולעפיה מאתר קינדרלנד, המומחה הלאומי לטיולי משפחות, המליץ לנו על מסלול "סובב עין כרם".
"סובב עין כרם הוא שביל נוח להליכה באורך של שמונה קילומטרים שמקיף את כל הכפר של עין כרם", אמר. "מדובר במסלול מושלם למשפחות עם ילדים גדולים או זוגות רומנטיים שאוהבים לטייל. שביל נוח שמקיף את כל היישוב. יש קצת עליות בדרגת קושי בינונית, אבל לא מאתגרת ולא חייבים להיות מיטיבי לכת ולא חייבים לעשות את כל המסלול. מתחילים בחנייה המרכזית של היישוב ועולים למקטע הראשון של שלושה ק"מ ויש שם תצפית מאוד יפה. עבור מי שמחפש מסלול יותר קצר, אני ממליץ על שביל החרוב. הוא גם מתחיל בעין כרם ומגיע לתצפית יפה במיוחד על הסכר של מאגר בית זית.
11 צפייה בגלריה
סובב עין כרם
סובב עין כרם
סובב עין כרם
(צילום: ליאור אבולעפיה)
11 צפייה בגלריה
סובב עין כרם
סובב עין כרם
אזור ירוק ויפה
(צילום: ליאור אבולעפיה)
11 צפייה בגלריה
סובב עין כרם
סובב עין כרם
סובב עין כרם
(צילום: ליאור אבולעפיה)
"הטיול הרגלי המצוין סביב עין כרם בחורף הירושלמי מזכיר לי מאוד חוויה אירופאית: רואים את המגדלים הנוצצים של הכנסייה הרוסית ואת הצבע הכחול עמוק של האגם וזה ממש כמו בחו"ל. גם הטבע עשיר בפריחה נעימה. יש מלא סחלביים, דבורניות, רקפות וכלניות. אומנם לא מרבדים רחבים כמו בדרום אבל מקבצים יפים. הולכים בתוך יער ירוק ודרך כרמי זיתים ובוסתנים".
11 צפייה בגלריה
סובב עין כרם
סובב עין כרם
הכנסייה והאגם
(צילום: ליאור אבולעפיה)
בפעם האחרונה שביקרתי באזור עם הילדים, וזה היה מזמן, אני זוכר שהיה בלגן עם כל הנושא של סימון השבילים והצבעים השונים כמו כל צבעי הקשת על המסלול. איך מוצאים שם את הדרך? "יש שם מלא סימוני שבילים בכל הצבעים ובכל הצורות. יש מקטעים בשחור לבן, אחרים עם סימון של שביל ישראל ויש המון סימנים מתחלפים. אני מציע לעקוב אחרי סימון שבילים בצורת עין כחולה וזהב באמצע. גם הסימון הזה לא רציף ודי מאתגר למצוא אותו. אבל למשפחה עם ילדים זה חלק מהכיף של המסלול היפייפה הזה.
"באמצע השבוע לא עמוס שם ונעים לטייל. בסוף השבוע כל המסעדות מלאות ויש המולה. אני ממליץ לקחת קפה טייק אוויי ולהתקדם למסלול עם סנדוויצ'ים מהבית או לחכות בתור הארוך. אגב, בסוף אזור המסעדות יש את המעיין המפורסם של עין כרם. מעליו יש את המקור של המעיין, נקבה עמוקה ומלאת מים שיורדים אליה בסולם של עשר מטר. המערה מתאימה לילדים גדולים, לקטנים פחות. חובה להביא פנס והכניסה על אחריות המטיילים".
11 צפייה בגלריה
סובב עין כרם
סובב עין כרם
הסולם בדרך לנקבה
(צילום: ליאור אבולעפיה)
איך עוברת עליך התקופה המטלטלת של המלחמה? "הארץ התכווצה, הפכנו למדינה קטנה. אנחנו לא מסתובבים בצפון הרחוק ולא בדרום. לדוגמה, לאחרונה בוטל 'דרום אדום' וזה היה מבאס. כבלוגר ויוצר תוכן בתחום הטיולים הרגשתי בתחילת המלחמה לא בנוח להעלות תכנים ונזהרתי מאוד באופי ההמלצות. לא רציתי להיות מנותק מהמציאות ולפרסם המלצות לטיולים בלה לה לנד והוספתי להמלצות מילים כמו הפוגה והתרעננות. הייתה תחושה שמי שיוצא לטייל בזמן מלחמה צריך להתנצל.
"בשנה שעברה עשיתי טרק שלג קשוח עד הרכבל העליון של החרמון ועכשיו אני לא יכול לחשוב על זה. אני חובב סקי וכל שנה הייתי בא לפתוח את אתר הסקי של החרמון. השנה היה עצוב, מבחינת התנאים והשלג זאת הייתה יכולה להיות עונה מדהימה, אבל שאלה יהיו הצרות שלנו, אני מכיר אנשים שמפונים מהבתים שלהם כמה חודשים ויש את הדאגה הרבה לשבויים שלנו.
"באופן אישי הלב שלי עם הלוחמים בעזה. אני יליד שנת 1966 ולפני המון שנים הייתי קצין חי"ר ומ"פ פלוגת הנח"ל בחאן יונס והכרתי כל סמטה וכל רחוב, צובט בלב שאני לא שם".

להתחבר לאווירה מדברית בהרי אילת

גל יעקב, בלוגרית ומדריכת טיולים שמתמחה בתכנון טיולים רגליים והרפתקאות, ממליצה לנו על טיול מרהיב למיטיבי לכת בהרי אילת.
"בחודשי הקיץ יש בהרי אילת עומס חום מטורף ולא נעים לטייל, לכן כדאי לבקר שם בחורף. דווקא עכשיו מבחינת מזג האוויר זאת תקופה מדהימה לטייל באזור. הנוף המדברי והפריחות הצבעוניות של החורף מאוד יפים ובכמה מהגבים יש מים והם מלאים. רואים בעיקר אבני חול אדומות והרים שחורים, נוף מרשים ומגוון.

"המסלול שאני רוצה להמליץ עליו הוא למעשה המקטע הראשון מדרום של שביל חוצה ישראל המכונה מקטע 46. אבל אנחנו נעשה אותו הפוך מההרים אל חוף הים של אילת. מתחילים בחניון הלילה בהר יהורם דרך הר צפחות ועד לסיום באזור בית ספר שדה אילת הצמוד לחוף הים של שמורת האלמוגים. מדובר ביום הליכה של 12 ק"מ למיטיבי לכת. אני ממליצה להביא שלוש או ארבע ליטר מים לאדם וארוחת צהריים. כובע נגד שמש ובגד ים לסיום. זה מסלול של יום שלם והוא לא מסלול קל, אבל מאוד יפה ובסוף אפשר לקפוץ לים ויש מאהל בדואי צמוד עם פיתות ולבנה.
"אנחנו פגשנו די הרבה אנשים יחסית למקטע שהלכנו בו. למעשה צעדנו בתוך מקטע הפופולרי לעונה של שביל ישראל ובחניון הלילה פגשנו הרבה שביליסטים שפתחו את העונה מדרום לצפון. מלא אנשים טובים שחזרו לטייל. מה שמיוחד בהליכה על השביל הוא הגיוון. כשמטיילים על השביל יש שקט ויש ימים שאפשר לא לראות אף אחד על המסלול במשך כל היום ובערב בחניון הלילה זה כיף לפגוש מלא אנשים".
11 צפייה בגלריה
גל יעקב בגיא האבוד
גל יעקב בגיא האבוד
גל יעקב בגיא האבוד
11 צפייה בגלריה
נחל גשרון
נחל גשרון
על סולם בנחל גשרון
11 צפייה בגלריה
נחל גשרון
נחל גשרון
נחל גשרון
(צילום: גל יעקב)
11 צפייה בגלריה
נחל שחורת
נחל שחורת
סימון דרך בנחל שחורת
(צילום: גל יעקב)
11 צפייה בגלריה
מדורה בחניון הר יהורם
מדורה בחניון הר יהורם
מדורה בחניון הר יהורם
(צילום: גל יעקב)
לגל יש טיפ חשוב למי שמתכנן לטייל בהרי אילת בחורף: "חניון הלילה הכי יפה באזור הוא בהר יהורם עם נוף מדהים, אבל נורא קר שם כי זה מקום גבוה עם הרבה רוח. ולאמיצים שמתכננים לישון שם אני ממליצה להביא הרבה שכבות. עבור מי שמחפש תנאים קצת יותר נעימים לקמפינג, אני ממליצה על חניון נחל שחורת, הוא יותר נוח ויש בו מי שתייה ושירותים אקולוגיים עם נסורת.
"נוח לטייל בהרי אילת ואפשר להגיע לחניוני הלילה עם רכב פרטי או עם מונית מאילת וזה לא רחוק. בהר יהורם אפשר גם לעשות מסלול מעגלי, אבל אני מאוד ממליצה לצעוד במסלול הארוך לכיוון הים ולעלות בעלייה להר צפחות.
"בגלל התנאים בשטח והסלעים, אני לא ממליצה לצאת לטיול עם סנדלים אלא עם נעלי טיולים או נעלי ספורט סגורות. מבחינת לינה בשטח צריך תיק גדול עם שק שינה ומזרן שטח, בגדים חמים בלילה וכמובן אוכל. כיוון שהיה לנו רכב שסיפק לוגיסטיקה, התפנקנו עם תבשיל פויקה מדהים וחילקנו גם לשביליסטים הרעבים והיה ערב נעים וכייף".
איך עברה עליך המלחמה? "מבחינה מקצועית המלחמה הייתה שוק מאוד גדול. הבנתי די בהתחלה שאחד הדברים שהכי יכולים לעזור להתמודד עם המצב ולרפא - זה לצאת ולטייל ולנשום את האוויר בטבע, לנשום ולהתנתק. לאחר החודש הראשון התחלתי להוציא טיולים והיה המון ביקוש, אנשים הבשילו יחד איתי, הם רצו את האסקפיזם הזה והטבע והשקט לנפש".