מפלים שוצפים בנחל סער

נחל סער (ואדי חשבה) זורם בצפון הגולן, כ־300 מטר מדרום לבניאס, ונשפך לנחל חרמון. בערוץ הנחל שני מפלים גבוהים, שידהירו לכם את האדרנלין לא רק בחג האהבה: מפל רסיסים הנמצא כקילומטר ממזרח לגשר הידידות בכביש לכיוון עין קנייא, ומפל סער הנמצא לפניכם, הנופל מגובה כעשרה מטרים. עומדים מול השצף, לא נזהרים מרסיסי המים ונרטבים קצת, כי אין כמו להתרגש יחד ולהבין שגם בתוך האהבה שלנו מה שחשוב זו הזרימה וההתחדשות. ואם מתחשק לכם גם לזוז קצת בשטח, צאו למסלול רגלי מעגלי קצר וקל (30 דקות) שיוצא מהחניה וכולל תצפית על המפל וחציית גשר מעל הנחל. חוזרים לחניה במעבר מיוחד להולכי רגל על גבי הגשר שמעל הנחל (אין לצעוד על הכביש), ישר לתרמוס עם הקפה החם שהשארתם מבעוד מועד ברכב.
13 צפייה בגלריה
נחל סער בגולן
נחל סער בגולן
נחל סער בגולן
(צילום: ערן גל-אור, מסלולים)

הג'ובה הגדולה ביער אודם

13 צפייה בגלריה
הג'ובה הגדולה ביער אודם
הג'ובה הגדולה ביער אודם
הג'ובה הגדולה ביער אודם
(צילום: אפי שריר)
בימים אלה של שיא החורף יער אודם הוא המקום הנכון לטייל בו. ומה צריכה האהבה שלנו יותר מזה? במסלול מעגלי וסלול תדלגו על ההליכה בבוץ, ותטיילו במעבה יער האלונים המרשים, ואם תישארו מספיק זמן תחוו גם מה שידועה כ"מקלחת יער", כלומר שיטוט נינוח במעבה היער, כשאתם נושמים את הירוק־ירוק הזה כדרך בדוקה להפחית לחצים ולהתמסר לרגשות חיוביים. ואם מצב הרוח הרומנטי דורש גם איזו לגימת יין משלימה, אז תדעו שבמרחק חמש דקות נסיעה מהג'ובה הגדולה נמצא מושב אודם ובו יקב הר אודם היפה, ובו תוכלו להתחמם מול האח הבוערת ולהתענג על טעימות יין ועל פלטת גבינות. ומה עם סלפי שווה בסביבה, כדי שכולם יידעו שהייתם פה? ספוט רומנטי מעולה לסטורי תוכלו למצוא אם תגיעו אל "המרפסת" במרום גולן, שם ממתין לכם ספסל האוהבים המשקיף אל עבר פסגת החרמון. תנו קפיצה לשם ותראו כמה לייקים תקבלו, בעיקר אם תגיעו בזמן השקיעה. לתיוג ברשתות: #המרפסתבמרוםגולן או #הקודנצ'יקלנד על שם זיו קודנצ'יק שתיכנן את המקום.

תצפית מהארבל

13 צפייה בגלריה
מצוק הארבל
מצוק הארבל
מצוק הארבל
(צילום: אלעד גרשגורן)
מצוק הארבל (הנמצא במזרח הגליל התחתון, מצפון-מערב לטבריה ומצפון לבקעת ארבל) נוצר מהשבר הסורי־אפריקני הגדול ומשברים גיאולוגיים לרוחב הגליל התחתון, ואפשר ללמוד ממנו דבר או שניים על אהבה. הר ארבל מתנשא לגובה של כ־390 מטר מעל הכנרת, ובטיול לאורכו תוכלו ליהנות מתצפית רומנטית ומרהיבה על הנוף הירוק והפורח, ממבצר מערות ציורי, מציפורים ומשאר בעלי חיים ייחודיים למצוקים, וכמובן מצמחים נדירים.
בארבל מספר מצפורים, כאשר אחד מהם – החרוב (שאליו מגיעים בצעידה על המסלול השחור) מאפשר תצפית אל הכנרת, הגולן, החרמון ומזרח הגליל העליון והגליל התחתון, וכמובן מספק גם נקודה מעולה לסלפים זוגיים שיעיפו לעוקבים שלכם את הראש.
ואם בא לכם לשבת מחובקים בלי שאף אחד יפריד ביניכם מול הנוף המושלם הזה, נווטו אל הספסל הרומנטי שנמצא במצפור הר ניתאי, שם מתחת לעץ האלה המרשים, תחשבו על הדרכים שידביקו לנצח את האהבה שלכם. בלי ששום סדק יחצה אותה.

פריחת חורף בשקיעה בתל דור ובחוף הבונים

13 צפייה בגלריה
תל דור
תל דור
גן לאומי תל דור
(צילום: זהר שחר)
אין כמו שיטוט רומנטי על חוף הים כדי לגרום לאהבה שלנו לגאות, ולקצף התשוקה לעלות על פני המים. ואם כבר ים בשניים, אז בואו להכיר אתר ייחודי עם נוף עוצר נשימה ובו שילוב יפהפה של טבע ומורשת, ים ויבשה, עבר והווה.
גן לאומי תל דור הוא מוקד יציאה למספר מסלולים. תוכלו לעלות אל התל בשביל מונגש ונוח כשמכל נקודה נשקף נוף מרהיב של מפרצים. משם תמשיכו על השביל המסומן אל מסלול הים שעובר ממש על החוף וחושף את המקדשים שבנייתם לא הושלמה. אפשר (ואפילו מומלץ) לעצור ולבקש משאלה, אולי האלים שאליהם התפללו פעם עדיין מקשיבים.
נמשיך לאורך החוף ונראה את המספנה ואת הבריכות שבהן גידלו את הארגמונים – חלזונות שמהם הפיקו את גוון הארגמן שהיה יקר ערך ושימש לצביעת אריגים של עשירי התקופה, ואת התכלת ששימש לצביעת הציצית.
13 צפייה בגלריה
שמורת טבע חוף דור הבונים
שמורת טבע חוף דור הבונים
שמורת טבע חוף דור הבונים
(צילום: אסף רוזן)
ניתן לחזור למבואה ולעלות למרפסת התצפית וניתן גם להמשיך עד לשמורת חוף הבונים.
רצועת החוף הזו היא המפורצת ביותר בארץ, ועל גבעות הכורכר בעונה זו תראו פריחה של סחלבים, צבעונים, כלניות ואירוסים, ואם תגיעו ביום בהיר ושמשי תמונת הנוף של הכחול הגדול, הירוק העז של אמצע החורף והצבעוניות המסחררת של הפרחים תהיה מושלמת. יש יותר רומנטי מזה? אגב, האזור מכונה גם "משולש ברמודה של הים התיכון", בגלל מספר גדול של ספינות טבועות שנמצא למרגלות התל. רק תחשבו על כמות הלבבות שנשברו בגלל האהובים שנעלמו בלב ים.
האתר נסגר ב-16:00, ולכן אם רוצים לחזות בשקיעה הרומנטית יש לחנות מחוץ לשער הגן הלאומי וללכת קצת ברגל. יש גם מסלול הליכה מונגש (מתאים לעגלות ולכיסאות גלגלים), המטפס עד לתל דור ולמרגלותיו נופי הים התיכון וחוף הכרמל.

טיול בנחל ראש פינה

אומרים שנחל ראש פינה הוא המקום הכי רומנטי לאוהבים. ראש פינה היא מוקד משיכה לתיירים רבים המעוניינים לחוות מקרוב את הטבע היפה של הגליל העליון, יחד עם שפע של אטרקציות ואתרי מורשת. נחל ראש פינה מתחיל בהר כנען ונשפך אל הירדן ההררי, ולאורכו שלושה מעיינות: עין כדן, עין פינה ועין גיא אוני, שעל שלושתם הוקמו בעבר מבנים לתפיסת המים.
13 צפייה בגלריה
נחל ראש פינה
נחל ראש פינה
נחל ראש פינה
(צילום: נעם רווח)
בהגעה למקום ניתן לשלב גם טיול לאורך המעיינות באזור המתאים גם לזוגות שירצו לבלות את היום עם ילדים, לראות את הנחל הזורם על רקע נופי הגליל ולחוות מקרוב את סיפורי ההתיישבות בצפון הארץ במאות ה-18 וה-19. בעבר שימש הנחל כציר העלייה לצפת, שהייתה בירת המחוז של העות'מאנים ושל הבריטים. חדי העין יוכלו להבחין בשרידי דרך הבנויה מאבנים שסייעה לבני היישוב הישן מצפת כשהם החליטו לבצע במקום מהפכה התיישבותית, חברתית ותרבותית, לצאת מהישוב העירוני היהודי והמוגן וללכת להתיישב בין הערבים בכפר ג'עוני. לימים ייקרא מקום מושבם – גיא אוני ומאוחר יותר – ראש פינה. במקום תוכלו לצפות גם בבית הבזלת של ג'עוני, שריד היסטורי חשוב מהימים ההם. בנוסף, ניתן לעצור לאורך הנחל ולערוך תצפית רומנטית על העמק ועל שמורת החולה.
סיבה נוספת להגיע לטייל במקום הם בעלי חיים. באזור זה חולפים צבאים, שפנים, דורבנים, תנים, שועלים ועופות דורסים, שמשתלבים נהדר בתוך ים הפריחה של העונה היפה בשנה.
אורך המסלול הוא כ-3.5 ק"מ לטיול הלוך ושוב (חזרה לאותה נקודה). קיימת גם אופציה למסלול בכיוון אחד, שבה נקודת הסיום תהיה שונה מנקודת ההתחלה.

הליכה זוגית בשביל סובב כנרת

השיטוט האיטי לגדת הכנרת בימי חורף נפלאים אלה בעמק הירדן, יזמן לכם לא רק מזג אוויר נהדר ונוף מושלם, אלא גם הרבה מאוד שלוות נפש בשניים. אז זה הזמן לצאת לסיבוב רגלי זוגי בשביל סובב כנרת, מקיבוץ האון לקיבוץ מעגן.
איך? משאירים את הרכב בתחנת הדלק אלונית שבכניסה לקיבוץ האון, שם מתחיל שביל מסומן בשחור המוביל לכיוון דרום-מערב, על גדת נחל סמרה, אל שביל סובב כנרת המסומן בלבן-כחול-סגול. צועדים בתוואי לפי סימון שביל סובב כנרת, שחלקו עובר בין סבך קנים וחלקים אחרים ממנו מאפשרים עלייה לתצפיות מרהיבות על האגם הלאומי.
13 צפייה בגלריה
מסלול סובב כינרת
מסלול סובב כינרת
הפסקה לפיקניק במהלך המסלול
(צילום: איגוד ערים כינרת)
לאחר כקילומטר וחצי של הליכה, השביל מגיע למשאבת מים ומשם עולה לרחבת בית האריזה לבננות של קיבוץ מעגן. בנקודה זו, פונים חזרה אל תחנת הדלק בשביל מסודר המתאים גם לאופניים. לאורך ההליכה יש מספיק נקודות תצפית קסומות אל הכנרת ששווה לעצור ולהצטלם בכל אחת ואחת מהן.
אורך המסלול: כשלושה קילומטרים (כשעתיים הליכה). וכיוון שמזג האוויר באמת נהדר, מומלץ להביא איתכם שמיכת פיקניק, סלסילת מטעמים ויין, ולחגוג את האהבה על שפת הכנרת. לא לשכוח לאסוף אחריכם את האשפה. לפרטים על מסלולים נוספים: 55477* או באתר kineret.org.il.

מחזירים אהבות קודמות בבית גוברין

13 צפייה בגלריה
מערות בית גוברין
מערות בית גוברין
מערות בית גוברין
(צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים)
כדי להבין עד כמה האהבה שלנו היא זמנית, ועד כמה חשוב לשמר ולשמור עליה, שווה לקפוץ לגן הלאומי בית גוברין החובק מערות וחללים תת־קרקעיים ושרידים ארכיאולוגיים חשובים. הגן הלאומי בית גוברין הוא לב ליבה של "ארץ אלף המערות", שמציגה פלא אדריכלי מרהיב – אינספור מערות טבעיות או כאלו שנחצבו בידי אדם ונועדו למגוון רחב של שימושים בחייהם של אבותינו. שווה לצאת לטייל בין המערות ולצעוד בתוך צמחיית החורש המרהיבה, באזור שעשיר גם בבעלי חיים. לאורך השנים ניטעו מסביב לגן עצי שקד רבים המלווים את הבאים בפריחה ססגונית ויוצרים אווירה רומנטית. בזכות שלל המערות שמצויות בו, הכריזה אונסק"ו על הגן הלאומי כאתר מורשת עולמי. האתר פתוח בימים א'-ה' ובשבת בין השעות 16:00-8:00, ובימי שישי בין השעות 15:00-8:00. יש להגיע עד כשעה לפני סגירת המקום. הרשמה דרך אתר רשות הטבע והגנים.

שקיעה מדברית בניצנה

13 צפייה בגלריה
פתחת ניצנה
פתחת ניצנה
פתחת ניצנה
(צילום: טל שחר)
המדבר הנסתר שבפתחת ניצנה הוא מהאזורים היפים בארץ, ובתקופה זו של השנה, כשהשמש מחממת במהלך היום וענני אחר הצהריים מעניקים מראה קסום לשקיעה, מתקבלת תצפית נוף מרהיבה ורומנטית במיוחד. אם אתם כמהים לחוש את מגע הטבע והאדמה, אפשר לחלוץ נעליים ולצעוד יחפים בדיונות החול רחבות הידיים. אפשר לטייל גם במסלול רגלי קצר ובו תוכלו להתחבר אל שוכני המדבר הקדומים, הנבטים, שהיו הראשונים לגדל כאן ענבי יין. בקבוק היין וסל הפיקניק שתביאו איתכם ישלימו את החוויה, או שתוכלו לקפוץ ליקב רמת נגב שבקדש ברנע לטעימת יינות מקומית. אם תרצו להשלים את החוויה המדברית תוכלו להישאר ללון בפתחה באחד ממתחמי הקמפינג או הגלמפינג תחת כיפת השמיים.

תצפית מהגבעה הלבנה בירוחם

בקצה שכונת נווה עמק שבירוחם יש גבעה לבנה שובת לב שבפי המקומיים נקראת "ההר הלבן". הגבעה היא זכר לשכבות הגיאולוגיות הקדומות שפעם היו באזור, ובהליכה קצרצרה אפשר לטפס לראשה וליהנות מתצפית שקיעה זהובה על רכס ירוחם ועל העיירה עצמה. למרגלות הגבעה הוקם לפני מספר שנים הגסטהאוס הראשון בירוחם, The White Hill Guesthouse, שאורחיו נוהגים מדי ערב להצטייד בכוס תה צמחים חמה ובכרבוליות, ולעלות יחד אל התצפית היפה. מי שרוצים להתפנק בערב רומנטי במיוחד יכולים להישאר קצת אחרי השקיעה ולצפות בכוכבים המנקדים את השמיים הנקיים. כדי להגיע לגבעה חונים את הרכב מול הגסטהאוס ועולים ברגל.
ממש קרוב לגבעה הלבנה ממוקם ספסל תצפית שהוא חלק מהבית לתרבות המערב, שמחבר בין תרבות המזרח לתרבות המערב, "כולנא ירוחם". הספסל, שהוקם על ידי תלמידי המכינה הקדם־צבאית ירוחם, צופה אל נוף בראשיתי שובה לב, וזוגות נוהגים להגיע לפה עם גיטרה, בקבוק יין, או סלסילת פיקניק כדי לצפות בשקיעה.

בריכה בלב המדבר בעין ירקעם

13 צפייה בגלריה
עין ירקעם
עין ירקעם
עין ירקעם
(צילום: יונתן גריסנה, הערבה התיכונה)
מה דעתכם על נסיעה רומנטית לאורך כביש 90, עם המוזיקה שאתם אוהבים ברקע, נופי הערבה המשתלטים על חלונות הרכב. וככה תגיעו לצומת הערבה, ופניכם אל עין ירקעם – בריכה גדולה בלב המדבר. כשתגיעו לצומת הערבה, פנו מערבה לכיוון דימונה אל כביש 25, בצומת רותם ואחרי הקריה למחקר גרעיני, פנו שמאלה לכביש 206 ולאחר 13 קילומטר פונים שמאלה ומגיעים לשלט "עין ירקעם ומעלה פלמ"ח", וחונים. הולכים במשך עשר עד 15 דקות על שביל המסומן בצבע ירוק, עד להופעה של סימן "שקוף" (שני פסים לבנים ללא צבע ביניהם) הפונה שמאלה. כאן יורדים במדרגות עתיקות החצובות בסלע ומשם בזהירות לגב המים. המדרגות נחצבו כדי לאפשר לגמלים להגיע לנקודת הנביעה ולגב. המדרגות קשורות ככל הנראה למצד ירקעם הסמוך, ששימש כנקודת אבטחה בתקופה הביזנטית. משך המסלול כחצי שעה ודרגת הקושי שלו קלה. אם חשקתם בסלי פיקניק זוגיים ומפנקים עם מיטב תוצרת הערבה התיכונה, תוכלו לרכוש אותם במעדניית כביש 90 בכניסה ליישוב צוקים, או ביקב מואה במושב צופר.

לראות רחוק וגבוה

לדב גרינבלט מהחברה להגנת הטבע יש כמה רעיונות למקומות שבהם אתם יכולים לתצפת על נופים נפלאים ולקבל השראה מהטבע.
נגב: הר גמל, מכתש רמון. אל הר גמל מגיעים דרך הכניסה הראשית למצפה רמון. אם מגיעים מצפון לדרום, בכיכר פונים ימינה, עד הסוף, ואז שמאלה. כבר בפנייה רואים את העמדה, מזדקרת לה בנוף המדברי. חונים למטה ועולים כמה עשרות מדרגות עד למעלה. למעלה יש ספסל מסודר ואת אחד מהנופים הכי מרשים בישראל – כל מכתש רמון פרוש לפנינו.
13 צפייה בגלריה
תצפית על מכתש רמון
תצפית על מכתש רמון
תצפית על מכתש רמון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
דרום: תצפית מהר צפחות למפרץ אילת. להר צפחות מגיעים דרך כביש 12. אם נוסעים ממערב למזרח, אז מעט אחרי מתקן מקורות, פונים ימינה, לדרך עפר המגיעה עד למעלה. בקצה ההר יש בסיס צבאי ישן, שכבר אינו מאויש. שם ניתן להחנות את הרכב, לפנות שמאלה, להקיף את הבסיס ואז ימינה, לחלק העליון ביותר של האתר. שם, יש מרובע בטון, שעליו ניתן לשבת (תביאו איתכם כריות) וליהנות ממבט אל מפגש שלוש המדינות – מצרים, סעודיה וישראל.
13 צפייה בגלריה
תצפית על מפרץ אילת
תצפית על מפרץ אילת
תצפית על מפרץ אילת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מרכז: תצפית מחורבת בורגין לעמק האלה. לחורבת בורגין מגיעים דרך כביש 38. אם באים מכיוון בית־שמש, דרומה, פונים שמאלה לכיוון צפרירים, בכביש 3544 ואחרי כמה עשרות מטרים, ימינה, לפארק. משם יש נסיעה של לפחות 15-10 דקות, בדרך מסודרת ואיטית, בין כרמים ושדות חקלאיים. יש לנסוע על פי השילוט ל"חורבת בורגין". כשמגיעים לחניון, ממשיכים רגלית עם המסלול הכחול עד למעלה, שם נגלה לפנינו נוף 360 מעלות, של עמק האלה.
13 צפייה בגלריה
תצפית על עמק האלה
תצפית על עמק האלה
תצפית על עמק האלה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
צפון: תצפית ממצפה אופיר לכנרת. למצפה אופיר מגיעים דרך כביש 789, העולה לרמת הגולן, מכביש 92, עין גב. עולים לאט ובטוח בכביש יפהפה, ומעט לפני היישוב גבעת יואב, פונים ימינה, על פי השילוט למצפה. אחרי כמה דקות של נסיעה, לצד מטעים של פירות הדר, הנמצאים משמאלנו, מגיעים לחניון המסודר. הולכים מערבה עד הסוף, 30-20 מטר, ומגיעים למעקה הבטון, מתיישבים ומביטים בתצפית הטובה ביותר על הכנרת.