דניאל וולפסון, האישה הישראלית היחידה שהעפילה לפסגת האוורסט, תמריא ביום חמישי לאלסקה שבארצות הברית בדרכה לטפס על הר דנאלי (שנקרא בעבר הר מקינלי), שמתנשא לגובה של 6,168 מטר, ההר הגבוה ביותר באמריקה הצפונית. אם תעמוד במשימה בהצלחה, תשלים וולפסון טיפוס על שש מתוך שבע פסגות ההרים הגבוהים ביותר בכל אחת משבע יבשות העולם. לפני כשבועיים בלבד חזרה המטפסת הישראלית מנפאל לאחר שטיפסה על פסגת הר להוטסה, הרביעי בגובהו בעולם.
בריאיון הבוקר (יום ג') באולפן ynet נשאלה וולפסון מה מניע אותה? "קודם כל אגו, אני לא אשקר, יש אגו. אני רוצה להיות האישה הישראלית הראשונה שתסיים את אתגר שבע הפסגות. אני יוצאת מאזור הנוחות ועושה דברים שאנשים רגילים לא עושים, ואחרי זה אני חוזרת לחיים רגילים. זה מה שמרגש אותי". ב"חייה הרגילים" וולפסון עובדת כעורכת דין.
5 צפייה בגלריה
הר דנאלי
הר דנאלי
הר דנאלי
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
בייס קמפ, הר דנאלי
בייס קמפ, הר דנאלי
בייס קמפ, הר דנאלי
(צילום: shutterstock)
עד כה טיפסה וולפסון, כאמור, גם על ההר הגבוה ביבשת אסיה ובעולם כולו האוורסט (8,848 מטרים), על הר וינסון (4,892 מטרים) הגבוה ביותר ביבשת אנטרקטיקה, על הר אקונקגואה (6,960 מטרים) הגבוה ביותר בדרום אמריקה, על הקילימנג'רו (5,895 מטרים) ההר הגבוה ביותר באפריקה, ועל האלברוס (5,642 מטרים) ההר הגבוה ביותר באירופה. כדי להשלים את אתגר שבע הפסגות נותר לה עוד לטפס על הר קושצ'ושקו הגבוה ביותר באוסטרליה (2,228 מטר) ועל הדנאלי שלכיוונו תמריא השבוע. ככל שידוע, רק ישראלי אחד טיפס לכל שבע הפסגות - דורון אראל שעשה זאת כבר בשנת 2000.
במקביל, וולפסון מנסה להיות האישה הישראלית הראשונה שתכבוש את 14 הפסגות הגבוהות בעולם, וכדי לעשות זאת נותרו לה עוד 12 פסגות בגובה של מעל 8,000 מטר – K2, קנצ'נג'ונגה, מקלו, צ'ו אויו, דהאולָגירי, מנסלו, ננגה פרבט, אנפורנה 1, גאשרברום 1, פסגת ברוד, גאשרברום 2 ושישהפנגמה.

5 צפייה בגלריה
הישראלית הראשונה על הפסגה: דניאל וולפסון על פסגת הר האוורסט
הישראלית הראשונה על הפסגה: דניאל וולפסון על פסגת הר האוורסט
וולפסון בפסגה האוורסט, מאי 2021
(מתוך עמוד הפייסבוק של דניאל וולפסון)
את לא צריכה לנוח קצת? הגוף לא זקוק לשיקום? "אני צריכה, אבל העונה היחידה שאפשר לטפס על הר דנאלי זה בסוף מאי-יוני, וזו ההזדמנות שלי לסיים השנה את הפרויקט של שבע פסגות".
אז מה מחכה לדניאל הפעם? "זה טיפוס שונה לחלוטין מאשר טיפוס לפסגת האוורסט או להוטסה. הטיפוס הוא ספורטיבי, באמצעות מזחלת שמעמיסים עליה הכל. המזחלת שוקלת בין 40 קילוגרם במצב הטוב ל-80 קילוגרם – ואני אסחוב את המזחלת שלי עם הציוד האישי שלי ועם הציוד הקבוצתי. צריך לקחת אוהל, ציוד מטבח ואוכל לשלושה, הכל צריך להגיע למעלה – ולרדת, גם הצרכים שנעשה בדרך, אסור להשאיר כלום בדרך".
כמה אנשים בקבוצה? "שני אנשים. זה טיפוס שונה מכל הטיפוסים שעשיתי עד עכשיו, טיפוס מאוד אתגרי עבורי כי בעצם אין שם מדריך ומשלחת, אלא סך הכל שני אנשים. אני ועוד מישהו"
הר דנאלי נמצא באלסקה, בקו רוחב 63, 200 קילומטרים דרומית לחוג הארקטי. תנאי מזג האוויר קשים ביותר, וכבר בחצי הדרך לפסגה הם דומים לתנאים ששוררים בקוטב הצפוני. הטמפרטורות בפסגה נעות בדרך כלל בין מינוס 30 מעלות למינוס 40 מעלות.
"לא צריך להשתמש במסכת חמצן אבל ההר מאוד פיזי", הסבירה וולפסון. "ביחס לסביבתו הדנאלי הוא ההר שמתנשא לגובה הרם ביותר בעולם – 5,500 מטר, לעומת האוורסט שמתנשא ל-3,700 מטר, ולכן מבין 7 הפסגות – טיפוס על הר דנאלי נחשב לטיפוס הכי קשה מבחינה פיזית".
גם הדרך אל ההר היא מסע בפני עצמו. וולפסון תטוס לאלסקה, ושם מהעיר אנקורג' היא תעבור לעיר טלקיטנה ומשם תטוס במטוס מיוחד שינחית אותה על קרחון שממנו תחל את הטיפוס.
5 צפייה בגלריה
דניאל וולפסון מטפסת על הר להוטסה
דניאל וולפסון מטפסת על הר להוטסה
דניאל וולפסון מטפסת על הר להוטסה
5 צפייה בגלריה
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
יש חששות? "כן, יש חששות, תמיד יש חששות. יש כמה נשים שלא הצליחו בעונה הזאת לרדת מההר, הן נהרגו. שמעתי שיש מזג אוויר קשוח, קר מאוד, וגם זה דבר שצריך להתמודד איתו".

הפציעה הקשה - והשיקום שאיש לו ציפה לו

לפני כעשור נפצעה וולפסון באורח קשה כאשר נפלה מרכבל במהלך חופשת סקי בבולגריה. לפני קצת יותר משנה, כחודש לפני כיבוש האוורסט, סמדר שיר פרסמה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet את סיפורה. לאחר שנפצעה הרופאים לא נתנו לה סיכוי לחזור וללכת. על טיפוס הרים לא היה בכלל מה לדבר. "התעוררתי מחוברת להמון צינורות", סיפרה באותו ריאיון. "הסבירו לי ששברתי את עצם הירך ושהשתילו לי פלטינה. לכל אורך רגל ימין יש לי פלטינה".
במהלך השבוע בבית החולים בסופיה היא כבר סימנה לעצמה מטרה. "הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו מעבר ליכולות שלי. אמרתי לעצמי, 'אני אראה לכולם, אני עוד אטפס לפסגת האוורסט'. זה היה הזוי, על גבול הלא-שפוי. לפני עשר שנים לא ידעתי שום דבר על טיפוס, חוץ מזה שהאוורסט הוא ההר הכי גבוה בעולם".