סנטה פה היה רכב הפנאי הראשון של יונדאי, ובדור השני לחייו הפך לאחד הראשונים עם מקום לשבעה נוסעים, עם פופולאריות בהתאם. רק שכעת, בדור הרביעי, התחרות הפכה לקשה מאי פעם.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה
(צילום: ניר בן זקן)
מכיוון אחד יש לו את סקודה קודיאק ופיז'ו 5008 הזולים ממנו באופן ניכר, מהכיוון האחר ממוקמים פורד אקספלורר, סובארו איבולטיס ויונדאי פלסייד היקרים ממנו. וזה לא נגמר כאן, שכן יש גם מתחרים ישירים. למשל קיה סורנטו (האח לקונצרן) שנחת לאחרונה בדור חדש לחלוטין, או טויוטה היילנדר עדכני שהגיע ארצה סוף סוף. סיבה טובה עבור יונדאי לשלוח את הסנטה פה לעדכון מהיר, רק שנתיים לאחר הצגתו ומחצית הזמן הנדרש לכך בדרך כלל.
סיכום: יונדאי סנטה פה עבר מקצה שיפורים מרשים, לרבות סביבת נהג מודרנית ומאובזרת מבעבר, מערכות בטיחות מתקדמות יותר ומנוע שעבר שדרוג ותיבת הילוכים חדשה. לכך נוספו גם איכות נסיעה גבוהה מבעבר.
אז כן, הוא ללא ספק רכב טוב יותר, אבל גם המתחרים התעדכנו. גרסת הבסיס עם הנעה קדמית יקרה ב-25 אלף שקל מקיה סורנטו טורבו-דיזל. רכב המבחן כפול ההנעה עולה 300 אלף שקל וניצב מול גרסה היברידית-נטענת של אחיו הקוריאני. חשוב מכך, מול טויוטה היילנדר ההיברידי והגדול ממנו. ולשאלה אם הוא באמת טוב מהם, אותה לא נאלצנו לשאול בעבר, נקבל תשובה רק לאחר מבחן השוואתי בין השלושה.
מה שונה: המראה החדש כולל חרטום שונה עם סבכה גדולה יותר המשולבת ביחידות התאורה ואמורה להעצים כך את אשליית הרוחב. לכך יש להוסיף סט חישוקי ענק ("20, "19 בקודם) והתוצאה אינה מוצלחת שכן הוא נראה בעיקר מגושם.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה
(צילום: ניר בן זקן)
בתא הנוסעים יש מסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "7) וזה טוב, אבל פחות מרשים הוא הוויתור של היבואנית על יחידת ה-"10.25 המצוינת שמשווקת באירופה. הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש והיא נאה מבעבר, עם מתג בחירת הילוך במקום בורר. לא הפתרון האלגנטי או המוצלח ביותר לטעמנו, אבל כן כזה שמאפשר להוסיף תאי אחסון ומשלב אוטומטית למצב "חניה" אם הנהג שכח לעשות זאת. ברכב המבחן נוספו גם מצלמות היקפיות שימושיות ולוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) עם הקרנת פינות הרכב בזמן איתות. מערך הבטיחות כולל כעת שמירה על נתיב (תיקון בעבר), בנוסף למערכות שהוצעו בעבר.
למנוע הטורבו דיזל נפח זהה והספק דומה (2.2 ליטר, 202 כ"ס) אבל ה"בלוק" כעת מאלומיניום עם חומרים מפחיתי חיכוך, הזרקת דלק בלחץ גבוה ב-10%, מערכת ניהול תרמית מתקדמת (טרמוסט חשמלי) ומערכת שימון שונה. התוצאה משובחת, עם אופי פעולה נינוח, חלק, נעים ושקט יותר.
שינוי משמעותי יותר יש בתיבת ההילוכים. עדיין עם שמונה יחסי העברה אבל כעת כפולת מצמדים (רטובים) במקום אוטומטית רגילה (פלנטרית). יש שיפור זניח בביצועים הרשמיים (פחות 0.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש) ושינוי מורגש בנכונות לייצר כוח במהירות, עם תחושה נמרצת יותר בכל תוואי, בעיקר בנסיעה בינעירונית ובמהירויות גבוהות יותר, שם הוא מרגיש חסר מאמץ באופן מרשים. הנסיעה העירונית נעימה למדי, למעט גלישה נמרצת מדי לפנים במהירות זחילה עם עזיבת דוושת הבלם. צריכת הדלק טובה יותר, עם 12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
יונדאי גם ביצעה שינויים בגיאומטריית המיתלים ובכיולם, ונוחות הנסיעה יוצאת נשכרת מכך בכל טווח מהירות ולמרות החישוקים הגדולים. עובדה זו מתבטאת בעיקר בשמירה על מרכב מאוזן גם במהירויות כביש 6 בקטעים בהם הוא אינו סלול כהלכה. ההגה מרגיש טוב מבעבר - הודות להסטת זרוע מערכת ההגה למרכז - ותגובת הרכב הכבד לשינויי כיוון טובה מבעבר. לכך אפשר להוסיף שיפור בבידוד רעשי רוח ודרך.
הגרסה כפולת ההנעה של רכב המבחן כוללת גם שלושה מצבי שטח (שלג, בוץ וחול) בבורר תוואי הנהיגה, והם מאפשרים התמודדות טובה יותר עם שטחים דלי אחיזה. אלא שבקרת המשיכה מתקשה לאזן אובדן אחיזה בהצלבת צירים ולכן, ירידה לשטח שאינו שביל - אינה מומלצת.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה
(צילום: ניר בן זקן)
מה דומה: אין הרבה שינויים בתא הנוסעים והוא עדיין איכותי ומרשים, עם מושב נהג נוח ותומך היטב, כולל אפשרות כיוון תמיכת ירכיים. הוא אינו מעייף גם בנסיעות ארוכות למדי והנהג נהנה גם מתנוחת נהיגה שולטת-גבוהה, עם שדה ראיה מצוין לפנים ולצדדים.
מרחב המחיה ליושבים בשורה ה-2 משובח, בעיקר הודות לאפשרות כיוון מרחק הספסל, תוך שהם נהנים מצמד וילונות הצללה בחלונות, צמד שקעי USB ואפילו שקע חשמל (220V). השורה השלישית מתאימה בעיקר לילדים ולנסיעות קצרות יחסית. מערכת המיזוג כוללת פתחים לכל שורות המושבים, עם אפשרות שליטה נפרדת לחלק האחורי.
רשימת האבזור נותרה דומה, לרבות ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום ואוורור, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם וחלון שמש. במפתיע, דלת המטען כבר לא מצוידת במנגנון פתיחה חשמלי. נפח ההטענה עצמו גדול במעט כשהשורה השלישית מקופלת (571 ליטר, 24+ ליטר) ועדיין צנוע למדי כשהיא בשימוש (130 ליטר). כבעבר, יש תא ייעודי ברצפה לאחסון כיסוי תא המטען כשהשורה השלישית בשימוש.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.2 ליטר
  • הספק: 202 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 45 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
  • אורך: 478.5 ס"מ
  • רוחב: 190 ס"מ
  • גובה: 171 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 276.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,910 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 130 ליטר, 571 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.6 ק"מ לליטר, 189 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 300 אלף שקל