לב.מ.וו מסורת ארוכה של דגמי הרודסטר, כאלה המציעים רוח ושמש בשיער (או בפדחת) לשניים. החל ב-507 האגדית, דרך Z1 הייחודית ועד Z8 הכמעט-אקזוטית שהייתה גם האחרונה לככב לצד ג'יימס בונד. אל יוצאות הדופן והנחשקות האלה יש להוסיף גם Z3 משנות התשעים ו-Z4 שהחליפה אותה בתחילת האלף הנוכחי. שתיים שניסו לקלוע לקהל רחב עם ויתור על מקוריות מחשבתית. הרעיון היה להתברג בין פורשה בוקסטר הדינמית למרצדס SLK היוקרתית, אך הפשרה השכלתנית הולידה אכזבה שיווקית. בקטגוריה המונעת בדרך כלל מרגש, השאיפה לקונצנזוס לא השתלמה.

ה-Z4 החדשה אמורה להיות שונה לגמרי. לא רק מהאחות טויוטה סופרה אלא בעיקר כי היא אינה משתדלת להציג איזון או פשרה. זו מכונית שלפי ב.מ.וו מסוגלת להחיות את עידן העליונות הדינמית של המותג. בעיקר בגרסת M40i החזקה שהתייצבה למבחן.
מחיר: 589 אלף שקל
מתחרים: פורשה בוקסטר, אודי TT, יגואר F טייפ
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: ביצועים, התנהגות, נוחות
בסדר: תא נוסעים
טעון שיפור: עיצוב, אין תיבה ידנית
ציון: 9

איך נראה

ה-Z4 מרשימה למראה, ולא רק מכיוון שהיא רודסטר, דו-מושבית מסובבת ראשים. היא פשוט מוצלחת למראה גם אם לא בטוח עד כמה פריטי העיצוב המשפחתיים של המותג מתאימים לה. למשל סבכת הכליות הרחבה, יחידות התאורה הצרות וצמד יציאות מפלט מוגזמות.
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג מוכרת היטב וכוללת בין היתר את לוח המחוונים הדיגיטאלי שאינו מאפשר התאמה מפורטת מספיק ועם מד סל"ד שפועל הפוך מהמקובל. ובכלל, אנחנו ב-2020, הגיע הזמן לוותר על חלק מהיצע המתגים הלא ממש נחוצים, למשל אלה שאחראים - בין היתר - לבחירת תחנת רדיו. אבל תנוחת הנהיגה מושלמת, עם תמיכה מצוינת לגוף ואפשרות כיוון פרטני לירכיים ומותניים. ריפודי העור האדומים הם עניין של טעם, למרות התאמתם המשובחת לצבע הלבן של המכונית.
הגג עשוי כעת בד - לעומת גג קשיח ב-Z4 היוצאת - ומאפשר פתיחה-סגירה מהירות מבעבר (10 לעומת 20 שניות) במהירות של עד 50 קמ"ש. הוא גם קומפקטי יותר ופתיחתו אינה פוגעת לכן בנפח תא המטען הצנוע (281 ליטר). בהקשר זה חובה לציין את הבידוד המרשים של תא הנוסעים מהרוח תודות לרשת בד המותקנת בין קשתות ההתהפכות. זו מאפשרת הנאה מנהיגה ללא גג גם במזג אוויר חורפי. ותודה גם למושבים מחוממים ובקרת אקלים מצוינת.
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
ובפעם הבאה בה יסביר לכם איש מכירות ש"במכוניות ספורט אמיתיות לא ניתן לשלב מערכות בטיחות מתקדמות", הזכירו לו את ה-Z4 שמציעה את מרבית המערכות המוכרות של ב.מ.וו, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת וערנות נהג כציוד תקני.

איך נוסע

בחרטום מוצב מנוע השישה צילינדרים המוגדש, הטוב והמוכר של היצרנית, עם 340 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית. רוצים ידנית? הסתפקו בגרסת הבסיס עם מנוע ארבע צילינדרים. השישה המוגדשים מספקים ביצועים טובים מאוד כצפוי. לא רק בזינוק מהמקום (4.5 שניות ל-100 קמ"ש), אלא בעיקר בתאוצות ביניים. גמישות היא שם המשחק. יחד עם נכונות המנוע הזה לטפס לסל"ד גבוה מאד, תיבת הילוכים מהירה ומדויקת ופס קול נפלא מאחור, הנהיגה "על הגז" הופכת לתענוג רב-חושי יוצא דופן. וככל שהכביש דורש יותר האצות, כן ייטב. גם צריכת הדלק מפתיעה לטובה - 9.7 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס ל-Z משמשת הפלטפורמה שפותחה עם טויוטה. עם בסיס גלגלים קצר יותר (2.5- ס"מ), מפסק סרנים רחב משמעותית (כ-10 ס"מ מלפנים, 5.5 ס"מ מאחור) ומרכז כובד שהונמך (תודות לגג בד) וחולק שווה-בשווה לפנים-אחור, לא מפתיע לגלות שזו לא רק הרודסטר הדינמית ביותר שב.מ.וו יצרה, היא גם אחת שאינה צריכה להשפיל מבט מול הטובות שבקטגוריה. וכן פורשה, אנחנו מתכוונים אליך.
רמת האחיזה גבוהה מאוד ונעזרת בסט צמיגים סופר-איכותי - מישלין פיילוט ספורט 4S (מלפנים: 255/35, מאחור: 275/35). התגובה להפניית ההגה (מדויק, מהיר, 2 סיבובים מנעילה לנעילה ) מעולה, אחיזת הגלגלים האחוריים פנטסטית - ותודה לדיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני שמשגר את הקטנה הזו מפניה לפניה בקצב מרשים. גם הבלמים (גדולים יותר בגרסה זו) מרשימים ביכולת האטה ועמידות נגד דעיכה בכביש תובעני.
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
עם זאת, כנראה שעבודת מסלול אינה מתאימה ל-Z4 הרכה מעט יותר מהרצוי בקצוות תחת עומס מלא, אבל כיול המתלים לא פחות ממעולה עבור הכביש הציבורי. רכותם היחסית של בולמי הזעזועים האדפטיביים מאפשרת נוחות נסיעה טובה מאוד בעיקר ביחס למתחרות. פשוט בול.

סיכום

זה לקח לב.מ.וו הרבה זמן, כמעט רבע מאה מאז ה-Z3 הראשונה. אבל בניסיון הרביעי זה הצליח. למינכן יש כעת רודסטר שלא מיועדת רק לסיבוב שופוני ביום שמש אביבי. זו מכונת נהיגה משובחת בעלת מספר יתרונות חשובים - למשל שישה צילינדרים נפלאים - על-פני המתחרים, עם יכולת דינמית שאולי אינה ברת תחרות על המסלול, אבל ביומיום כנראה עדיפה. כן, היא (מאוד) יקרה, אבל שומרת על הקו המקובל בעולמות לה היא שייכת, אלה של חובבי הגה (עשירים) שעדיין לא מוכנים לעבור לחשמלי-אוטונומי. עבורם היא (כמעט) שלמות מוטורית.
6 צפייה בגלריה
ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 340 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
אורך: 432.4 ס"מ
רוחב: 186.4 ס"מ
גובה: 130.4 ס"מ
בסיס גלגלים: 247 ס"מ
משקל עצמי: 1,610 ק"ג
נפח תא מטען: 281 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 250 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.5 ק"מ לליטר, 168 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 4
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 589 אלף שקל