אם יש בישראל מותג רכב שחייב את צמיחתו המטאורית לגידול העצום בפופולריות של רכבי פנאי למיניהם, הרי הוא קיה. ובעיקר בחמש השנים האחרונות הודות לספורטאז' 1.6 אורבן מ-2015, זה שהפך - בזכות החלטה אמיצה ונדירה למדי בשוק הרכב הישראלי - לאחד הדגמים הבודדים אצלנו ששבר מוסכמות מחיר והיה ללהיט מכירות ענק. מה שמעלה כמובן את השאלה מדוע יבואנים אחרים לא עושים זאת, ובוחרים פחות או יותר ליישר קו עם מתחריהם, אבל על כך בהזדמנות אחרת.
בחזרה לסלטוס, רכב הפנאי החמישי במספר שתשווק כאן קיה ומבחינת היבואנית, סוג של יורש לספורטאז' שאיבד את גרסת הבסיס ונושא תג-מחיר גבוה משמעותית כיום. הסלטוס, שפותח למעשה עבור שוקי הודו (שם הושק ראשון) ומזרח אסיה, משווק במפרט מעט שונה גם בדרום קוריאה ובצפון אמריקה, משם הוא מגיע אלינו בתקינה המקובלת. אצלנו ממתינים לו בינתיים להיטי מכירות מוכרים כמו פיז'ו 2008 וסקודה קאמיק - בחלק העליון של הקטגוריה מבחינת תג-מחיר.
השורה התחתונה: מיבואנית הרכב טלקאר שידעה לאסוף מהמתחרה סמלת את מותג קיה המדשדש ולהצעיד אותו לצמרת שוק הרכב הישראלי, אנחנו מצפים לג'וקר כמעט בכל השקת דגם חדש. ובאופן טבעי, מדי פעם יש גם אכזבות. אם בגלל היצרנית ורמת המוצר, ואם בגלל רמת תמחור. קורה. הסלטוס שייך לטעמנו לשתי הקטגוריות האלה.
אחדים יתרשמו מהעיצוב השונה וכולם יעריכו את תא הנוסעים המרווח יחסית. אבל כאן זה בערך נגמר ובשאר פרקי המבחן הוא סובל מבינוניות במקרה הטוב. כך במקרה של נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית, כך במקרה של יחידת המנוע-גיר, עיצוב הפנים ואפילו צריכת הדלק. אם קיה ראו בו יורש שיווקי לספורטאז' 1.6 הם עומדים כנראה להתאכזב. והאמת היא שגם מול מתחריו הישירים הוא לא עומד ללקק דבש.
קיה סלטוסקיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
איך הוא נראה ומרגיש: קל לזהות את שוקי היעד העיקריים של הסלטוס כבר במבט אחד על החרטום עמוס הניקל, יחידות התאורה ושאר קישוטים. על השאלה אם הוא נאה או לא נשאיר לכם לענות, אבל לטעמנו הוא מצועצע מדי בכל מקרה - מלפנים ומאחור. ועוד לא התייחסנו ליציאות הכאילו-מפלט המאוד לא משכנעות למראה. בכל הנוגע לסביבת הנהג והנוסעים, אנחנו יותר חד משמעיים.
שוב, קהל היעד הגדיר כנראה איכות חומרים נמוכה מהמקובל עבור דגמים המיועדים לאירופה, עם יותר מדי פלסטיק קשיח-מחוספס במקומות גלויים. ובכלל, קיה הלכו כאן לכיוון בעייתי-משהו עם יותר מדי שילובים בין גוונים וטקסטורות. המושבים יחמיאו אמנם לבעלי מידות גדולות (שוב, ארה"ב), אך לכן הם חסרי תמיכה ומעייפים לאורך זמן עבור בני אנוש צרים יותר. גלגל ההגה נעדר טווח בכיוון המרחק והוא מוצב לטעמנו בזווית אופקית מדי. כמו בספורטאז' אגב (מישהו שומע בקיה?), המושב ליד הנהג ממוקם נמוך מדי ואינו ניתן לכיוון גובה.
קיה סלטוסקיה סלטוס
(צילום: רונן טופלברג)
עוד מעמדת הנהג. שדה הראייה מוגבל מעט יותר מהרצוי, בין היתר על-ידי קורה A המטרידה בעת פניות לשמאל. פתחי מערכת השמע (האופציונלית) משתקפים בחלון ועלולים להטריד אף הם ומפתיע לגלות שרק לחלון הנהג פתיחה-סגירה בלחיצה אחת. מסך מגע גדול ("10.25) ואיכותי עם תצוגה נאה וברורה הוא נקודת אור בולטת, אך הוא מגיע רק ברמת האבזור הבכירה והיקרה יותר.
נקודת אור נוספת שייכת למרחב המחיה ליושבים מאחור, הנדיב מהמקובל במרבית רכבי הפנאי הקטנים. הספסל גם מוצב גבוה יחסית ולכן יש שדה ראייה ראוי לנוסעים. יש גם פתחי מיזוג נפרדים וחשובים להתמודדות עם האקלים הישראלי אך שוב - רק ברמת האבזור הגבוהה. תא המטען ענק (468 ליטר) אמנם, אבל הגלגל החלופי בו זמני. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית ושמירת מרכז נתיב, אבל נעדר בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים המוצעים בחלק מהמתחרים.
איך הוא נוסע: גם מבחינת מנוע-גיר הסלטוס שמיועד כאמור לשווקים אחרים, שונה. בעוד מרבית מתחריו בקטגוריה מצוידים במנועי טורבו קטני-נפח עם תיבת הילוכים רובוטית דו-מצמדית, לסלטוס מנוע בנזין גדול בהרבה מהמקובל כיום בנפח 2.0 ליטר והספק מכובד של 149 כ"ס. קיה מתגאה בעובדה שמדובר במנוע מתקדם במיוחד (מחזור אטקינסון, מערכת ניהול תרמית מתקדמת) שיסייע בצריכת דלק נמוכה. התגאו, אבל במבחן הוא השיג 10.9 ק"מ לליטר - סביר בלבד.
והוא משודך לתיבת הילוכים רציפה. אמנם, עם שמונה יחסי העברה קבועים מראש והתנהגות שמדמה לא רע תיבה אוטומטית רגילה, אבל כשהעסק הופך למעט יותר תובעני משיוט נינוח, למשל תחת עומס, המנוע האטמוספרי שזקוק לסל"ד כדי לייצר כוח רב מגייס מיידית כוחות ומייצר שאון לא נעים בתא. גם בשיוט אגב, ניכר שתא הנוסעים אינו מבודד כראוי.
נמשיך עם כיול המתלים שמעיד אף הוא מי זו ארץ היעד. עם כבישים ישרים וסלולים היטב בעיקר. על אספלט מקומי זה אומר נוחות נסיעה בינונית בלבד, הן בשיכוך זעזועים שמייצרים בורות בעיר והן בבעיית שמירה על מרכב מרוסן במעבר על רצף מהמורות. בהתאם, היכולת הדינמית אינה מרשימה ולמרות היא ממוקמת לצערנו הרחק מאחור ברשימת סדרי העדיפויות של הרוכשים בקטגוריה, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהיא פשוט נמוכה מהמקובל.
המשמעות היא שאובדן אחיזה מגיע מוקדם מדי, שזוויות הגלגול גדולות מדי וגם אם אתם לא מבלים באופן קבוע בכבישים מפותלים או חובבי הגה, תמרון התחמקות ממכשול יהיה כאן בעייתי יותר מתמרון זהה במתחרים אירופאים.
קיה סלטוסקיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, בנזין
  • הספק: 149 כ"ס ב-6,200 סל"ד
  • מומנט: 18.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 437 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 163 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,337 ק"ג
  • נפח תא מטען: 468 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.6 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.1 ק"מ לליטר, 202 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 141 אלף שקל (134 אלף שקל)