"החולים הם הסיבה לעומס בבתי החולים, ולכן יש לקנוס אותם כדי שלבריאים יהיו יותר משאבים". קראו את זה שוב ודמיינו שזו כותרת ראיון עם מנכ"ל משרד הבריאות. הרי כל המדינה הייתה מזדעקת, חברי כנסת היו משתוללים התקשורת הייתה "קורעת" אותו. ובצדק. ננסה שוב. הפעם הדובר הוא מנכ"ל משרד הביטחון: "תושבי עוטף עזה הם הסיבה להוצאות הבטחון האדירות שלנו. יש להעניש אותם ולתמרץ אותם לעזוב". אמירה שהייתה זוכה לתגובה ציבורית זהה. כמובן ששניהם לא חושבים ולא אומרים כך.
והנה קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, צוטטה בראיון שעסק בפרויקט נתיב-פלוס עליו היא חתומה, כאומרת ש"מי שנוסע לבד הוא חלק מהסיבה להיווצרות הפקק". קראו שוב. מי שרכש לעצמו רכב במחיר מהיקרים בעולם ושילם למדינה מסים באחוזים שאין להם אח ורע, כדי שיוכל להגיע להתנייד לעבודה ולצרכיו הפרטיים עקב כשלון משרד התחבורה בשיפור התחבורה הציבורית, הוא-הוא האשם במצב.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד התחבורה קרן טרנר-אייל נואמת
מנכ"ל משרד התחבורה קרן טרנר-אייל נואמת
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל. בעלי המכוניות אשמים במצב
(צילום: יאיר שגיא)
ובכן גבירתי, עשי לנו טובה, הניחי את המפתחות על שולחן השר (הזמני) והתפטרי. ולא בגלל הפקק או נתיב פלוס. התפטרי כי מי שמחזיקה בעמדה כזו, לא יכולה להביא פתרון אמיתי. מי שמכסה על מחדלי המשרד שלה בכך שהיא מאשימה את הציבור אותו היא אמורה לשרת, לא יכולה לכהן במשרה ציבורית. שכן את מייצגת עמדה מסוכנת, מביישת וחסרת תקדים. עמדה שניתן לתרגם אותה כך: החולים אשמים במחלתם כי לא נזהרו, בכך מזיקים למדינה ויש להענישם. גם כדי להקל על הבריאים, גם כדי לתמרץ את החולים להמנע ממחלה. נכון שזה הזוי?
אם איני טועה, תפקיד המשרד שאת ממנכ"לת הוא לטפל בין היתר במערכת התחבורה הישראלית. לנסות ולסייע - גם בעזרת משרדי ממשלה אחרים - למאות אלפי ישראלים שנדרשים מדי יום להיכנס לכרך. בוודאי לא להקשות עליהם. שכן למרות הצהרות שר התחבורה הקודם, ישראל כ"ץ, את הפריפריה הרי לא הצלחת לחבר למרכז כראוי בעזרת התחבורה הציבורית.
קחי את תושבי הגליל למשל, שנאלצים להתפרנס במרכזי התעסוקה בתל אביב. אזרחים שחיים על הכביש מספר שעות ביום. לא מבחירה, אלא מאילוץ. כתושב הגליל אני נאלץ להתנייד ברכב פרטי במשך שעה וחצי עד למשרד בתל אביב. שעה וחצי, כשאין פקקים. רכבת ואוטובוס? זמן הנסיעה עומד על שעתיים וארבעים בכל כיוון. זו לא אלטרנטיבה לרכב פרטי אלא עידוד השימוש בו.
אז כבוד מנכ"לית משרד התחבורה: אני לא אשם בפקקים, אני אפילו לא הסיבה להם. ברצון אחליף היום את הרכב הפרטי והמאוד יקר שלי בתחבורה אלטרנטיבית, רק שאת לא הצלחת לייצר כזו. נתיב פלוס שלכבודו התגייסת לאחרונה לראיון מפואר? גם את יודעת שהוא רלוונטי בעיקר למי שיכול לגייס טרמפיסטים באופן קבוע, לא לתושבי ישובי פריפריה קטנים.
בסופו של דבר, מתחת למופע שביעות הרצון העצמית, גם אתם יודעים שלא חשבתם מספיק על השלכות המהלך. עכשיו אתם מנסים לחפש אשמים, לטייח, מפנים אצבע מאשימה לציבור הנענש ממילא. וכאילו כל אלה לא מספיקים, מסתבר שרק עכשיו אתם מתחילים לחפש טכנולוגיה מתאימה למצלמות אכיפה, ופונים לציבור בתחינה שיגיע עם רעיון. נו באמת.
את מייצגת עמדה של משרד ממשלתי ואני מתבייש בה. כי זו עמדה שמקבעת את בעיית הפקקים, לא פותרת אותם. והמשמעות היא שאם לא תלכי הביתה, תמשיכי להתראיין בחגיגיות. ובאותו זמן, הציבור ימשיך להיות אשם בצרות שאת יצרת ולהן את אחראית.

הכותב הוא מנהל מערך דוברות וקשרי ממשל במכבי שירותי בריאות