טהרני נהיגה וחובבי המותג אמנם לא השתגעו על הרעיון - סיאט בחרה דווקא באטקה כדגם ביכורים למותג הבת קופרה, חטיבת הביצועים העצמאית שתתבסס בעיקר על דגמי החברה האם. בערך כמו חטיבות AMG של מרצדס ו-M של ב.מ.וו, אבל קצת אחרת, עם ניסיון לבידול שיווקי-תדמיתי קיצוני יותר. אולי בדומה ל-DS שהופרדה מסיטרואן, לאבארט שבחרה מפיאט.
כשנה לאחר שנהגנו בו לראשונה בהשקה עולמית, נוחת הקופרה אטקה באולמות התצוגה בישראל כשהוא מצויד בתג-מחיר גבוה רק ב-10% מלאון קופרה שהפכה לאחת מחביבות מכורי הביצועים בארץ, אך עם הבטחה לביצועים טובים ממנה במקביל לשימושיות העדיפה ברכב פנאי על-פני משפחתית-קומפקטית.

מחיר רכב מבחן (בסיס): 268 אלף שקל (250 אלף שקל)
מתחרים: אודי SQ2, ב.מ.וו X2 35i, מרצדס GLA35
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: ביצועים, יכולות דינמיות, נוחות נסיעה
בסדר: אבזור, תא נוסעים
טעון שיפור: צליל מנוע
ציון: 9

איך נראה

כדי להעביר את מסר ה"אנחנו לא סיאט רגילה" באופן הבוטה ביותר, מתנוססים על מרכב האטקה בגאון סמלי מותג הביצועים. וגם הפגושים שונים (עם לועות אוורור גדולים ושם המותג, שוב), מאחור מזדקרת רבעיית מפלטים כוחנית, יש סבכה שונה וחישוקי "19 בצבעי נחושת צעקניים. לפסי הפלסטיק סביב המרכב הוענק כאן צבע הרכב במקום השחור הסטנדרטי, ופסי הגגון המיותרים נותרו ללא שינוי. אהבנו את הגישה הסולידית יחסית, ואת ההתחמקות מצעקנות בוטה לה ציפה ללא ספק חלק מקהל היעד.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
גם עיצוב הפנים דומה (מדי) לאטקה הרגיל ולטעמנו לפחות, מתבקש היה לייצר בידול ניכר יותר ולוותר על התחושה הקודרת בדגם הרגיל. ההבדלים מסתכמים בהגה שטוח בחלקו התחתון, לוח מחוונים דיגיטאלי ("10.25) ואפשרות לתצוגת נתוני אקשן (מד תאוצה צדית, גדישה, הספק, טמפרטורת מים ושמן ומדידת זמני הקפה) על גבי מסך המגע ("8).
כמקובל בקונצרן, איכות החומרים טובה מאוד. רכב המבחן צויד גם במושבי אלקנטרה (עור בדגם הרגיל) עם תמיכה טובה יותר בגוף (עוד 18 אלף שקל), אבל תנוחת הנהיגה אינה ספורטיבית דיה, בעיקר עקב המושב המוגבה וגלגל ההגה שמוקם אופקית יחסית.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה ליושבים מאחור זהה לדגם הרגיל ואלה חדשות טובות לשימושים משפחתיים. גם כאן היושבים מאחור נהנים מפתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB לטעינה. לתא המטען 25 ליטרים פחות מהדגם הרגיל (485 ליטר, עם גלגל חלופי זמני) וגם כאן יש מנופים שימושיים לקיפול מסעד הספסל האחורי.
רשימת האבזור בנוסף חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי למושב הנהג, מצלמות היקפיות עם חיישני חניה מלפנים ומאחור, מערכת שמע משודרגת של BeatsAudio, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. כאופציה בתוספת תשלום מוצעים מושבי באקט ספורטיביים בעלי תמיכה משופרת (עוד 17 אלף שקל). אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטח מת.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)

איך נוסע

יחידת ההנעה מגיעה מהלאון קופרה – 2.0 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קונצרן פולקסווגן, כאן עם 300 כ"ס (10 כ"ס יותר). הוא משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה כפולה-קבועה. זו האחרונה מוסיפה אמנם כ-200 ק"ג למשקל העצמי, אבל מאפשרת הורדה יעילה יותר של הכוח לאספלט לעומת ההנעה הקדמית בלאון. בהתאם, נתון התאוצה ל-100 קמ"ש קוצץ ביותר משניה (4.9 שניות) תודות לבקרת שיגור יעילה.
מרשימה לא פחות מהביצועים בעומס מלא היא גמישות המנוע ותיבת ההילוכים החלקה שמאפשרים יחדיו התנהלות סופר-נינוחה גם בנהיגה עירונית וזחילת פקקים. צריכת הדלק בממוצע המבחן המאומץ הייתה טובה למדי - 8.5 ק"מ לליטר אך הצליל הבוקע מסעפת הפליטה יכול (וצריך) להיות בשרני ודומיננטי יותר במכונית שכזו.
מערך המיתלים נוקשה יחסית ומצטרף לצמיגים נמוכי-חתך, אך בולמי זעזועים אדפטיביים מנטרלים נוקשות-יתר ואחראים לנוחות נסיעה גבוהה ביחס למשפחתיות ספורטיביות, באופן שאינו מטריד אפילו במפגש עם מפגעי סלילה מקומיים. בידוד הרעשים קצת פחות מרשים, עם אוושת רוח וצמיגים בתא הנוסעים.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
ומה על היכולות הדינמיות בהתחשב במרכז הכובד הגבוה יחסית, מה שאמורה להיות שאלת-השאלות כאן? התשובה פשוטה. ביחס לכלי רכב רכב מסוגו, הקופרה אטקה הוא ללא ספק אחד המהירים בסביבה, וביחס בין מחיר לביצועים הוא כנראה הטוב ביותר. הפערים מהלאון קופרה צנועים מכפי שאפשר לצפות מרכב גדול וכבד יותר, וממש לא בטוח שנהג לאון (גם מיומן) יצליח להיעלם לאטקה בכביש מפותל.
אם מדובר באספלט חורפי רטוב, סביר להניח שרכב הפנאי כפול ההנעה יהיה מהיר יותר, תודות ליכולת ההאצה המהירה יותר ביציאה מפניה. אבל אם אתם טהרני נהיגה ואוהבים את המכונית שלכם זריזה, מדויקת ועם תגובות מהירות כברק, כזו שתעניק ריגושי נהיגה בדומה לחברות ז'אנר משפחתיות ספורטיביות, זו אינה המכונית עבורכם.
ההגה אמנם מהיר (שני סיבובים מקצה לקצה) אבל מרגיש כאן מעט מעורפל יותר. זויות הגלגול גדולות במעט ולמרות שגודל הבלמים זהה (310-340 מ"מ לפנים-אחור), הם צריכים להתמודד עם משקל גבוה יותר ומציגים תגובה פחות טובה בסעיף הרגש לצד פחות עוצמה. בהקשר זה ראוי להזכיר כי רכב המבחן צויד בצמיגי ברידג'סטון טורנזה T005 שאינם משתווים ביכולת לפירלי P-זירו בהם צוידו המכוניות בהשקה העולמית.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
בורר מצבי הנהיגה כולל חמישה מצבים ("רגיל", "ספורט", "קופרה", "שטח", "שלג") השולטים על המערכות השונות (שלושה מצבים ליחידת הנעה ולבולמי הזעזועים, שניים להיגוי) כמו-גם מצב התאמה אישית החשוב בגלל העובדה שהמיתלים במצב הנוקשה ביותר אינם מתאימים לאספלט ברמת סלילה פחות ממושלמת.

סיכום

הקופרה אטקה אינו חד ומדויק כמו סיאט לאון קופרה, אבל אינו רחוק ממנה כלל ומבחינות מסוימות אף עולה על בת המשפחה שהפכה כמעט לאגדה. שכן הוא מנצל ביעילות מערכת הנעה כפולה המנגישה ביצועים ויכולת דינמית גם לנהגים פחות מיומנים, לצד שימושיות יומיומית עדיפה משמעותית. זאת ועוד, מתחריו האפשריים - דגמי יוקרה של אודי (SQ2), ב.מ.וו (X2 35i) ומרצדס (GLA35) - יהיו יקרים ממנו משמעותית כאשר ישווקו כאן.
כך שאם אתם מחפשים רכב פנאי ספורטיבי מרגש, האטקה הזה הוא לחלוטין הרכב שאתם רוצים מתחת לבית. העובדה שאין לכם ממילא כל אפשרות אחרת בטווח מחיר זה, הופכת אותו לאטרקטיבי עוד יותר.
7 צפייה בגלריה
קופרה אטקה
קופרה אטקה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 300 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 40.7 קג"מ ב-2,000 סל"ד
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
אורך: 437.6 ס"מ
רוחב: 184.1 ס"מ
גובה: 162.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 263.1 ס"מ
משקל עצמי: 1,615 ק"ג
נפח תא מטען: 485 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.9 שניות, 247 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.5 ק"מ לליטר, 197 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 7
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 268 אלף שקל (250 אלף שקל)