בשונה מצפון אמריקה, בישראל זכה שברולט סילברדו למעמד של מונפול בקטגורית הטנדרים הגדולים, עם נתח שוק של יותר מ-50%. וכדי להבהיר באיזה שוק מדובר - הטנדרים היותר-גדולים, אלה שמוגדרים כאן כמשאיות וזוכים לכן לפטור נוח ממע"מ, ללא שווי שימוש, עם החזר על בלו, אגרת רישוי נמוכה והכרה מלאה בהוצאות. מכיוון שכך, הכלים הגדולים, הסופר-חזקים ומאובזרים האלה, אטרקטיביים משמעותית - מבחינה פיננסית ולעיתים תפעולית - מהטנדרים הקטנים. נוסחה מנצחת עבור רבים שרישיון ג' אינו מהווה עבורם מכשלה.
ומה הפך את הסילברדו לנחשק כל כך בקבוצה הזו, בה נוכחית גם מתחרים ענקיים דוגמת פורד F250 וראם 2500HD? בעיקר תנאי שירות טובים יותר. החל בתא נוסעים איכותי ומאובזר ועד איכות נסיעה - נקודת תורפה מסורתית בטנדרים באשר הם - טובה משמעותית. אולי לכן מתמקד הדור חדש שנחת כאן דווקא ביכולת עבודה שתסייע לו לשמור על היתרון מול מתחריו ששיפרו משמעותית את סביבת הנהג והנוסעים.
מתחרים: פורד F250, ראם 2500HD
מחיר רכב מבחן (בסיס): 270 אלף שקל (240 אלף שקל)
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: תא נוסעים, אבזור, כוח
בסדר: יכולת שטח, נוחות נסיעה
טעון שיפור: שדה ראיה, כושר תמרון
ציון: 8

איך נראה

טנדרים מאוד גדולים לעולם יהיו מגושמים, רבועים, מגודלים וגסים למראה. בניגוד למכוניות פרטיות ותחת המגבלה שמציב הארגז מאחור, החופש העיצובי למתכננים מתחיל ונגמר בחרטום. זה האחרון אכן הפך לכוחני-אגרסיבי מבעבר, עם יחידות תאורה מפוצלות וסבכת ענק שאי אפשר לטעות בה.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג שודרגה עם חומרי ריפוד-דיפון איכותיים יותר, יש הגה חדש (סוף סוף מתכוונן באמצעות ידית אחת ולא שתיים), מושבים נוחים ותומכים יותר ומדרס רגל שמאל מתבקש. בין היתר כי בלם החניה מופעל כעת חשמלית.
יש צג נתונים דיגיטאלי גדול מבעבר בלוח המחוונים ומסך מגע ("8) ברזולוציה גבוהה יותר. למראות הצד הוענק ממד הולם לענק המוטורי, והן נטולות שטח-מת שאפיין את אלו בדגם היוצא. שטחי חלונות צד גדולים יותר מאפשרים שדה ראיה משופר אך מכסה המנוע הגבוה עדיין מגביל מאוד את הראות לפנים. נקודה ביקורת נוספת נוגעת לתא האחסון שקטן כעת בין המושבים הקדמיים.
אם הסילברדו הקודם לא היה גדול מספיק עבורכם, הנוכחי ענק ממנו. ארוך ב-26.5 ס"מ (635 ס"מ), רחב ב-3.5 ס"מ (208 ס"מ), גבוה ב-4 ס"מ (203 ס"מ) ולבסיס הגלגלים נוספו 13 ס"מ (403.5 ס"מ). אלו ממדי ענק, שיהפכו גם רכב פנאי בעל שבעה מושבים לצנוע מידות. ליושבים מאחור - גם שלושה מבוגרים - יש כעת מרחב מחיה טוב משמעותית, והם נהנים מפתחי מיזוג נפרדים (וחימום מושב ברכב המבחן), לצד צמד שקעי USB לטעינה (שישה פזורים בתא). הוויתור על ידיות אחיזה בתקרה תמוה, שכן הן אמורות לסייע גם לכניסה נוחה.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)
הצמיחה במידות לא פסחה על הארגז והוא גדול יותר (ארוך ב-8.5 ס"מ), עם גישה משופרת בזכות מגרעות ייעודיות בחלקו הקדמי המקלות על הטיפוס מעלה. הוא מכיל גם שקע חשמלי (230V) וברכב המבחן אפשרות פתיחה וסגירה חשמלית של הדלת האחורית מתא הנוסעים.
עוד ברשימת האבזור של גרסת LTZ הבכירה מלבד ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים וחלון שמש מקובלים, גם מצלמות היקפיות המאפשרות מגוון זוויות כולל תצפית על הגלגלים, וו הגרירה והארגז, והופכות את התמרונים במקומות צפופים והתחברות לנגרר פשוטים יותר. יש גם מערכת תאורה היקפיות, כולל לחלקו הפנימי של הארגז.
מערכת הבטיחות - כציוד תקני - כוללת בלימה אוטונומית, תאורה דינמית, התראה על סטייה מנתיב ושטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור). במפתיע ובשונה מהמתחרים, שברולט לא מציידת את הסילברדו בבקרת שיוט אדפטיבית.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)

איך נוסע

מנוע V8 טורבו-דיזל שרירי בנפח 6.6 ליטר (445 כ"ס, 124.5 קג"מ) הגיע מהדגם היוצא אך משודך כעת לתיבת 10 הילוכים אוטומטית חדשה (6 בדגם היוצא). בנסיעה רגילה השינוי כמעט ואינו מורגש, למעט בשמירה על סל"ד מעט נמוך יותר בשיוט, אבל הוא הופך למשמעותי בזמן גרירת שלושה טון בכביש הררי. התיבה החדשה שומרת את המנוע טוב יותר בתחום היעיל, והופכת את המשימה לקלילה עד זניחה. עם שילוב מערכת אגזוז-ברקס היא מאפשרת בלימת מנוע יעילה מבעבר ומפחיתה עוד יותר את הצורך בבלמים. צריכת הדלק? 6.2 ליטר ק"מ לליטר סולר במבחן המאומץ.
שלדת סולם חדשה וקשיחה מבעבר בשילוב כיול מיתלים שונה (עדיין סרן חי וקפיצי עלים מאחור, עצמות עצה כפולות ומוט פיתול מלפנים), מאפשרים כושר העמסה גבוה ב-50% (כחצי טון) מהדגם היוצא. שיפור קיצוני ומרשים, אבל כזה שחייב לבוא על חשבון נוחות הנסיעה. כיול המתלים נוקשה יותר כדי להתמודד עם פוטנציאל המשקל הגדול וזה מורגש במהירות נמוכה בכביש עירוני ועוד יותר מכך בשביל משובש. במפתיע, הריסון פחות מרשים אף הוא במהירות שיוט. בידוד הרעשים לעומת זאת שופר משמעותית, כמעט עד לרמת מכונית נוסעים.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)
מערכת ההנעה הכפולה בגרסת LTZ כוללת מצב "אוטומטי", המעביר את הכוח גם לגלגלים הקדמיים כשנדרש. הסילברדו הוא היחיד בקטגוריה עם מערכת שכזו ומדובר ביתרון משמעותי בתנאי אחיזה גרועים. גם מערכת ההגה שופרה והיא כעת פחות כבדה בתמרוני חניה ומדויקת יותר במהירות גבוהה, אם כי רדיוס הסיבוב הגדול הפך לענק (8.7 מטר, 85 ס"מ יותר).
מרווח גחון גבוה ב-1.2 ס"מ (25.7 ס"מ), זווית גישה טובה ב-2 מעלות (24.1 מעלות), הודות לפגוש קדמי פחות פגיע ומערכת הנעה כפולה עם הילוך כוח אמיתי, מסייעת ליכולת שטח מרשימה מבעבר. תיבת ההילוכים החדשה מאפשרת קצב זחילה איטי (עוד) יותר לנסיעה בשטח טכני, בלימת מנוע יעילה יותר ובקרת המשיכה מטפלת היטב באובדן אחיזה. בסך הכל לא כלי לעבירות עדינה, אך בהחלט בן לוויה גם לתנאי שטח מאתגרים.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)

איך בסוף

שברולט טיפלה היטב בבעיה היחידה שהייתה לה מול המתחרות בעבר - כושר עבודה, על כל היבטיו. במקביל לא ויתרה על שיפור תא הנוסעים וסביבת הנהג המשובחים ממילא, במטרה להגיב כראוי להתקדמות של מתחרותיה. מאידך, נוחות הנסיעה שהייתה מתכונותיו הבולטות והסיבה להעדפתו עד עתה, נפגמה. עד כמה זה ישפיע על מיקומו הבכיר עד עתה בטריו הכבד? על זאת נענה בקרוב.
7 צפייה בגלריה
שברולט סילברדו 2500HD
שברולט סילברדו 2500HD
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: V8, טורבו-דיזל, 6.6 ליטר
הספק: 445 כ"ס ב-2,800 סל"ד
מומנט: 124.5 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית 10 הילוכים
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח
אורך: 634.9 ס"מ
רוחב: 207.9 ס"מ
גובה: 202.7 ס"מ
בסיס גלגלים: 403.7 ס"מ
ארגז אורך/רוחב: 181.4/208.9 ס"מ
משקל עצמי/מותר: 1,633/3,515 ק"ג
זוויות גישה/נטישה: 21.9/24.1 מעלות
מרווח גחון: 25.7 ס"מ
מחיר רכב מבחן (בסיס): 270 אלף שקל (240 אלף שקל)
תודה לזוקו שילובים יבואני קטרפילר על הסיוע במבחן הגרירה