קטגוריית המיניוואנים, כלי הרכב הגדולים האלה שייעודם הובלת נוסעים (והרבה), נכחדה כמעט לחלוטין. ומי שזקוק היום לרכב המסוגל להוביל שבעה נוסעים בנוחות, חייב לרכוש את אחד מרכבי הפנאי הגדולים מאמריקה שנושאים תג מחיר חוצה רף 300 אלף השקלים.
3 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
יוצא דופן מבחינה זו הוא קיה קרניבל, הדגם הכמעט יחיד בקטגוריה שמשווק גם היום, עם מתחרה יחיד בשם טויוטה סיינה שנמכר כאן רק בערוצי היבוא המקביל. היום, בדור רביעי בשושלת, הוא מבטיח שיפור בכל תחום וחוזר למנוע טורבו-דיזל חזק וחסכוני, בו לא צוייד כאן כמעט עשור.
סיכום: אפשר להניח בצד את השאלה אם הוא אכן טוב מקודמו? כמובן שכן, ובכל תחום. ומה עם מיצובו כאלטרנטיבה לרכב פנאי גדול כמו יונדאי פליסייד, פורד אקספלורר או שברולט טראוורס הנוצצים, רכבי פנאי עמוסי פוזה? גם, בהחלט כן. בתנאי שלא אכפת לכם מראה שמרני יותר.
מבחינת הנוסעים, מרחב המחייה, נפח תא המטען והתפעול, הוא עדיף עליהם משמעותית. נסיעות ארוכות בתפוסה מלאה? הוא יהיה נעים ונוח יותר, ובפער. וסביבת הנהג שלו מודרנית ואיכותית יותר, האבזור עשיר, מערכות הבטיחות סופר מתקדמות והוא מצויד במנוע דיזל מודרני, חזק וחסכוני בהרבה ממנועי הבנזין של רכבי הפנאי הגדולים. בקיצור, מוביל הנוסעים הטוב ביותר בשוק הרכב המקומי לכל מי, ובכן, שמעוניין להוביל נוסעים.
איך נראה: לעומת קודמו הוא נראה אגרסיבי, מודרני ומשמעותית פחות מגושם מהקרניבל היוצא. הוא בהחלט מרשים, גם כי הוא ענק ממדים, אבל אין לו את האקסטרה במראה, הדבר הזה שימשוך את העין כמו רכבי פנאי מקבילים בגודלם.
3 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
גם סביבת הנהג משופרת ובאופן ניכר מהדגם היוצא. לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ענקיים ("12.3 כל אחד), ריפוד ודיפון איכותי, גימורי מתכת, כמעט יוקרה. רק הפלסטיק השחור מבריק והמתלכלך בקלות הזה, הגיע הזמן שיצרניות רכב יפסיקו להשתמש בו ויפה שעה אחת קודם.
אנחנו לא מחסידי חוגה לבחירת הילוך המצויה כאן, אבל כרגיל היא מפנה מקום לתאי אחסון נוספים ומשלבת אוטומטית למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת. מושב הנהג נוח ותומך היטב, עם תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת ושדה ראיה טוב משמעותית מהדגם היוצא הודות לקורות A צרות יותר.
כניסה לחלק האחורי מתבצעת באמצעות דלתות צד חשמליות על מסילה, המאפשרות גישה נוחה וקלה יותר מדלתות רגילות כמקובל ברכבי פנאי למשל. סידור ההושבה כולל צמד מושבי קפטן בשורה השניה (מתכוונים על מסילה, לפנים-אחור) ושלושה מושבים בשורה השלישית עם מרחב מחיה יוצא דופן. ארבעה מבוגרים במידות גדולות לא יאלצו להצטופף כאן.
תנאי השירות מאחור הם מהטובים ביותר שתמצאו כיום בשוק הרכב, ולא נופלים מכלים יקרים בהרבה כמו פולקסווגן מולטיוואן או מרצדס V קלאס. יש יחידת מיזוג אחורית נפרדת עם פתחים לכל שורות המושבים, וילונות הצללה לכל חלונות הצד, חלון שמש אחורי נפתח ושקעי USB לטעינה לכל נוסע (שבעה בסך הכל). לתא המטען נפח עצום (1,138 ליטר, 180 ליטר יותר מבעבר) בתפוסת נוסעים מלאה וקיפול השורה השלישית יגדיל את הנפח ל-2,460 (240 ליטר יותר).
רשימת האבזור ברכב המבחן כוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, צמד חלונות שמש, ומערכת מצלמות היקפיות. מערך הבטיחות מקיף לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה וגם לאחור), שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי וגם מתריעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך נוסע: לצד מנוע V6 בנזין שהוצע בקרניבל הקודם מצטרף להיצע גם מנוע טורבו-דיזל חדש (2.2 ליטר, 201 כ"ס) שמוכר לנו מהסורנטו ויונדאי סנטה פה. לטעמנו מדובר באחד הטובים מסוגו שמשווקים כיום, עם אופי פעולה לינארי ורצועת כוח רחבה המאפשרת - יחד עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית - תאוצה חלקה ונעימה בכל מצב, לרבות שיוט במהירויות גבוהות. כל זאת בנינוחות לא אופיינית לכלי רכב גדול כל כך. גם צריכת הדלק הפתיעה לטובה: 12.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
3 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
מערך המיתלים מכויל לרכות יחסית ולכן נוחות הנסיעה בעיר טובה מאוד, קצת פחות כשהוא נדרש להתמודד עם שילוב של אספלט גלי, מהירות שיוט גבוהה ומספר נוסעים. אך המרכב עבר הקשחה לעומת הדגם המוחלף והתנהגות הכביש יוצאת נשכרת. הוא מרגיש פחות מגושם והיכולת הדינמית שלו גבוהה משמעותית. רדיוס הסיבוב נותר זהה לדגם היוצא (5.85 מטר) למרות הצמיחה בממדים, נתון שמקל על תמרונים במקומות צפופים.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.2 ליטר
  • הספק: 201 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 45 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 515.5 ס"מ
  • רוחב: 199.5 ס"מ
  • גובה: 177.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 309 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,084 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 1,138 ליטר, 2,460 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.7 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.3 ק"מ לליטר, 196 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 280 אלף שקל (260 אלף שקל)