לרנו יש זכות ראשונים בקטגוריית המיניוואנים באירופה. תחילה עם האספאס הגדול והייחודי של שנות ה-80, ובעיקר עם הסניק שהקדים את היריבה הגדולה עם סיטרואן פיקאסו בשלוש שנים תמימות. אותו סניק הפך לרב-מכר ביבשת הקלאסית, תוך שהוא מציע אלטרנטיבה סופר-מעניינת ושימושית למכונית משפחתית "רגילה", עם תא נוסעים מרווח, שפע של תאי אחסון ופתרונות מקוריים. כל זאת תוך שמירה על איכות נסיעה גבוהה, ולא רחוקה מדי ממשפחתיות מוכרות למרות ממד הגובה שצמח.
ההצלחה של רנו לא נעלמה מעיני המתחרים, ואלה הפציצו את השוק באין-ספור דגמים, חלקם מאוד פופולאריים בשוק המקומי, דוגמת מאזדה 5 או מיצובישי גרנדיס. אבל בשנים האחרונות סובלים מובילי הנוסעים הללו מירידה תלולה בכוח המשיכה, וכמעט נעלמו מאולמות התצוגה, תוך שהם מפנים מקום ל... נכון, רכבי פנאי עם מקום לשבעה. מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל, סקודה קודיאק ופיז'ו 5008 כבשו את השוק, כאן ובאירופה.
ודווקא כעת, שלוש שנים וחצי לאחר שנעלם מהנוף המקומי, חוזר אלינו גרנד סניק עדכני, תוך שהוא מנסה בכל זאת לרכוש מחדש לבבות בשוק בעייתי מאי פעם. האם יש לו כלים מתאימים?
מחיר רכב מבחן (בסיס): 185 אלף שקל (165 אלף שקל)
מתחרים: סיטרואן ספייס-טורר, טויוטה פריוס+
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: תא נוסעים, אבזור, ביצועים
בסדר: אבזור בטיחות בגרסת הבסיס, תיבת הילוכים
טעון שיפור: נוחות נסיעה
ציון: 8

איך נראה

ביחס לדגמי הקטגוריה, הגרנד סניק נראה מצוין. וזה ראוי לציון, שכן מדובר ברכב מאוד ותיק שהוצג כבר לפני שלוש שנים וחצי. יחידות התאורה הקדמיות משולבות בסבכה הקדמית, בתי הגלגלים מודגשים והיחידות האחוריות הן בצורת בומרנג. יש גם גג שחור וצמד פסי גגון, חישוקי ענק ("20) מפתיעים בגודלם ובסך הכול, חזות דינמית ומושכת עין.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג מוכרת מדגמים עדכניים של היצרנית עם איכות חומרים גבוהה ושילוב צבעים מוצלח. יש לוח מחוונים דיגיטלי ("7), מסך מגע ענק ("8.7) ומיעוט מבורך במתגים, אך התפעול מחייב הסתגלות ארוכה יחסית. כמקובל ביצרנית, גם כאן ממוקם מתג בקרת השיוט במקום מוזר. הפעם הוא מוחבא מימין לבורר ההילוכים, יחד עם מתג שליטה במצבי נהיגה שונים.
המושבים הקדמיים הם מהנוחים ביותר שיצא לנו לפגוש ולא רק בסביבת המחיר הזו, עם תמיכה ונוחות מצוינים, לרבות אפשרות להארכת המושב לטובת תמיכה בירכיים. שטחי החלונות ענקיים ומקנים שדה ראייה טוב יותר מבכל רכב פנאי מקביל. מנגד, נהגים נמוכים עשויים להתקשות לאמוד את פינות המרכב מלפנים בעת תמרוני חניה.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
המרשים ביותר כאן הוא מספר תאי האחסון, כולל תא כפפות ענק שנפתח כמגירה, הקונסולה המרכזית בין המושבים הנעה לפנים-אחור וכוללת שלל תאים נוספים או ארבעה מקומות אחסון נסתרים מתחת לשטיחי הרצפה. ויש עוד פתרונות שהורים יעריכו, כמו מראה מרכזית נוספת ומתכווננת המאפשרת תצפית על כל אחד מהנוסעים מאחור, מגשים נשלפים מגב המושבים הקדמיים (פריט שהיה כבר בדגם הראשון), וילונות הצללה לחלונות האחוריים וצמד שקעי USB ייעודיים לנוסעים מאחור.
הסניק קצר בכ-6 ס"מ מסקודה קודיאק למשל (463.5 ס"מ), אבל בסיס הגלגלים שלו ארוך דווקא בסנטימטר (280.5 ס"מ). שורות המושבים השנייה מתכוונת למרחק, ומאפשרת מרחב מחיה מרשים ביחס למידות החיצוניות עם אפשרות להסיע בנוחות שני מבוגרים מלפנים, שלושה נערים בשורה השנייה ושני ילדים בשורה השלישית. פתחי המיזוג האחוריים ממוקמים בקורות B, ומאפשרים בכך הזרמת אוויר יעילה יותר גם ליושבים בשורה השלישית.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
תא המטען מכיל 233 ליטר כשכל המושבים בשימוש, ו-596 ליטר כששורת המושבים השלישית מקופלת. אלה נתונים דומים לסקודה וטובים ממרבית השבעה מושבים. קיפול כל אחד מהמושבים נעשה על-ידי מתגים בתא המטען או דרך מסך המגע מלפנים, כולל אפשרות לקפל את כולם בלחיצת כפתור אחת.
הגרנד סניק מוצע בשתי גרסאות. הבסיסית (ב-165 אלף שקל) כוללת מסך מגע ("7) עם צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני חניה מלפנים ומאחור (שימושיים ביותר) וחישוקי "20 קלים, אך אבזור הבטיחות צנוע יחסית, וכולל בלימה אוטונומית והתראת סטייה מנתיב.
רכב המבחן בגרסה הבכירה (ב-185 אלף שקל) זוכה למסך מגע גדול יותר ("8.7), תצוגת נתונים עילית, ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית עם עיסוי, חלון שמש (שאינו נפתח) ותאורת לד מלאה. אבזור הבטיחות בגרסה זו כולל גם התראת שטח מת, זיהוי תמרורים ובקרת שיוט אדפטיבית. במפתיע, היא מתנתקת מתחת ל-40 קמ"ש ולכן אינה יעילה לנסיעה בפקקים.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)

איך נוסע

יחידת ההנעה משלבת בין מנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.33 ליטר המוכר של הקונצרן, בשונה מהגרנד סניק היוצא שזכה להצלחה דווקא בגרסת טורבו-דיזל חסכונית. היחידה המודרנית מפיקה 140 כ"ס בגרסת הבסיס או 160 כ"ס בגרסה הבכירה, הנבחנת ומשודכת בשני המקרים לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד.
הביצועים הרבה יותר ממספקים, ומאפשרים לטפס את העליות לירושלים עם תפוסת נוסעים מלאה במהירות גבוהה מהמצופה לרכב שכזה. פחות מרשימה היא תיבת ההילוכים הקופצנית לעיתים בתחילת נסיעה, או מאחרת בהורדת הילוך לצורך עקיפה. במפתיע, העברות הילוכים ברכב המבחן לוו ברעשי תמסורת. צריכת הדלק הייתה טובה יחסית: 12.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
פחות מרשימה היא נוחות הנסיעה. שילוב של כיול מתלים נוקשה יחסית וצמיגים נמוכי חתך לא אפשרו שיכוך ראוי של אספלט עירוני והעבירו יותר מדי תנודות לישבני הנוסעים. בשיוט יש נוכחות גבוהה יחסית של רעשי דרך ורוח.
לגרנד סניק יכולות דינמיות גבוהות מהמקובל לרכב שכזה, טובות מברכבי פנאי מקבילים. זוויות הגלגול מבוקרות היטב, והמרכב נענה בחיוב לשינויי כיוון חדים תוך שמירה על יציבות כיוונית טובה מאוד.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

רנו גרנד סניק הוא מוביל נוסעים מצוין, בעיקר הודות לתא הנוסעים המנצל היטב את חלל הפנים. גם היושב מאחורי ההגה ייהנה מביצועים טובים ומיכולת דינמית גבוהה יחסית - בחירה ברורה של היצרנית, שהגיעה על חשבון הנוחות הבינונית לכל היותר.
הגרנד סניק יכול לגרום למשפחות להעדיף אותו על פני רכב פנאי, בתנאי שרוכשי הרכב יצליחו לנטרל ענייני פוזה ממערך השיקולים - שכן מבחינת הובלת נוסעים, מדובר בפתרון טוב ומוצלח יותר כמעט מכל בחינה. או במילים אחרות, אחד הפתרונות המשפחתיים הטובים ביותר שיש לשוק המקומי להציע.
7 צפייה בגלריה
רנו גרנד סניק
רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 1.33 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 160 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 27.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
אורך: 463.4 ס"מ
רוחב: 186.6 ס"מ
גובה: 166 ס"מ
בסיס גלגלים: 280.4 ס"מ
משקל עצמי: 1,596 ק"ג
נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 233 ליטר, 569 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 207 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.9 ק"מ לליטר, 132 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 185 אלף שקל (165 אלף שקל)