סקודה קודיאק, כמו דגמים רבים של המותג הצ'כי, הפך עם הגעתו ב-2017 למוביל הסגמנט, מנצח סדרתי בכל מבחן השוואתי והדגם הנחשק בקטגוריית רכבי פנאי לשבעה. עד כדי כך שגם בעידן טרום קורונה ומחסור בשבבים, היה הביקוש גבוה משמעותית מההיצע לו הצליחה צ'מפיון לדאוג. אבל אפילו זמני המתנה ארוכים והצורך להתפשר על גרסאות וצבעים, לא פגע באטרקטיביות שלו. סיפור הצלחה.
3 צפייה בגלריה
סקודה קודיאק
סקודה קודיאק
(צילום: ניר בן זקן)
כמו מרבית דגמי היצרנית הצ'כית, שכבר מספר שנים מחזיקה בתואר המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל, גם הוא קסם לקהל בזכות מראה ענייני, מרחב פנים נדיב, אבזור עשיר יחסית והקפדה על פתרונות חכמים המעידים על איכפתיות. ומתיחת הפנים שעבר נדרשת כדי לשמר את המעמד, שכן מתחרים ותיקים שעברו עדכון כמו פיז'ו 5008 מאיימים יותר מתמיד, ועוד לא הזכרנו את רב המכר של הקטגוריה - מיצובישי אאוטלנדר שמגיע אלינו כעת בדור חדש לחלוטין.
סיכום: אין ספק שסקודה הייתה יכולה (וצריכה) להשקיע יותר במתיחת הפנים. גם אם המראה לא חייב להשתנות, בכל הנוגע למערכות הבטיחות ומערכת ההנעה היה מקום לשדרוג. האם זה לא קרה בגלל הפניית משאבים לפיתוח דגמים חשמליים? יתכן בהחלט שזו הסיבה. אבל אכזבה קלה בהחלט נרשמה. בכל זאת - ולמרות שהמחיר התייקר - הוא עדיין טוען לכתר הטוב בקטגוריה. האם הוא עדיין הטוב מכולם? השארו עימנו, מבחן השוואתי מקיף יעניק לכך תשובה חד משמעית.
3 צפייה בגלריה
סקודה קודיאק
סקודה קודיאק
(צילום: ניר בן זקן)
מה שונה: העיצוב החיצוני התעדכן בעיקר בחרטום, עם יחידות תאורה צרות יותר (כעת מטריקס לד), סבכה גדולה מבעבר ומראה קצת יותר אגרסיבי. סביבת הנהג התעדכנה בהגה חדש, עוד דיפונים דמויי עור וברכב המבחן - גרסת אבזור בכירה - גם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם תצוגה משתנה. מחד, אלה שינויים לטובה, מאידך המתחרים נראים עדכניים יותר, וגילו של הקודיאק לא ניתן עוד להסתרה. כן ניכר בידוד טוב יותר מרעשי רוח ודרך.
מה דומה: מנוע (בנזין מוגדש, 1.5 ליטר, 150 כ"ס) ותיבת הילוכים (שבעה יחסים, כפולת-מצמד) עברו ללא שינוי. בלי מערכת היברידית קלה, בלי שיפורים או עדכונים. וזה מתבטא בתחושה מגושמת ועצלה משהו, בעיקר תחת עומס נוסעים ותוואי כביש. לכך אחראית גם תיבת הילוכים לא מבריקה, לא מהירה מספיק בהורדת הילוך ולא חלקה ונעימה תמיד בנסיעה עירונית. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה - 10.5 ק"מ לליטר.
נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, בדיוק כמו בקודיאק היוצא. וגם עבור הנוסעים, אין שינוי. מרחב המחיה נותר טוב מאוד, עם יכולת להסיע משפחה גדולה בלי שום בעיה, כולל בשורה השלישית המתאימה בהחלט לילדים, מבלי לפגוע בתא המטען שנותר גדול ביחס לקטגוריה (233 ליטר בתפוסת נוסעים מלאה).
סקודה ממשיכה להציע את אותה סוללת פתרונות ייחודיים המאפיינת אותה. מגרעות פלסטיק נשלפות מקצות הדלתות למניעת פגיעה בחניה, משענות ראש עם מנגנון ייעודי וחכם שתומך בראש בנסיעות ארוכות ועוד ועוד.
רשימת האבזור, ללא שינוי. רכב המבחן מציע ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, מפתח חכם (לכל הדלתות), דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "18. אפשר היה להוסיף, בהתחשב במחיר, גם מערכת מצלמות היקפיות ולא להסתפק במצלמת נסיעה לאחור פשוטה. גם מערך הבטיחות כמעט ללא שינוי, עם בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור) ובקרת שיוט אדפטיבית. וגם כאן אפשר היה להוסיף מערכת שמירה על נתיב והתרעת שטח מת אקטיבית.
3 צפייה בגלריה
סקודה קודיאק
סקודה קודיאק
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.5 ליטר
  • הספק: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 25.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 469.7 ס"מ
  • רוחב: 188.2 ס"מ
  • גובה: 168.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 279 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,740 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 233 ליטר, 593 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.8 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.8 ק"מ לליטר, 162 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 216 אלף שקל (182 אלף שקל)