• במה נהגנו: מזראטי גרקלה
  • מתחרים: פורשה מקאן, ב.מ.וו X3, אודי Q5
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: החל מ-570 אלף שקל
  • בעד: יכולות דינמיות, ביצועים
  • נגד: נוחות נסיעה, צריכת דלק
בגדול: מזראטי מנסה כבר יותר מעשור למצוא את המקום שלה בשוק רכבי היוקרה, ולהיות יריבה אמיתית וישירה לפורשה. עד כה לא זה ממש הצליח לה. וכמו יתר החברות האיטלקיות בקונצרן סטנלטיס, גם היא סובלת מהיצע דגמים מיושן ולא ממש תחרותי באף אחת מהקטגוריות. ולמרות שכבר שמענו את זה מהאיטלקים ויותר מפעם אחת, הגרקלה החדש מסמן רוח עדכנית למותג.
זהו רכב הפנאי השני בסך הכל של היצרנית, שנוחת כאן שמונה שנים אחרי הלבנטה. הוא יתמודד מול פורשה מקאן, ובדומה לו הוא יוצע בעתיד גם בגרסה חשמלית המכונה פולגורה (Folgore, "מכת ברק" באיטלקית), שם שמזראטי תצמיד מעתה לכל הגרסאות החשמליות של דגמיה, כולל ה-MC20, גראן טוריזמו וגראן קבריו. עד שזה יקרה נהגנו בגרסת GT הבסיסית עם מנוע בנזין כדי לבדוק האם בדומה לנמסיס הגרמנית שלה, מזראטי הצליחה לשלב כאן אופי דינמי, ייחודי ושונה ברכב פנאי משפחתי.
עיצוב ותא נוסעים: לגרקלה חרטום מרשים, עם הסבכה המוכרת של היצרנית וסמל קילשון גדול במרכזה, וגם הפרופיל נאה. האחוריים לעומת זאת סתמיים למראה, למעט המופע של רביעיית המפלטים האמיתיים.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) וצמד מסכי מגע בקונסולה המרכזית - עליון ("12.3) למרבית המערכות ותחתון ("8.8) לבקרת האקלים, סידור המאפשר מיעוט מתגים, אך התפעול והמעבר בין התפריטים השונים מצריך הסתגלות. במרכז הקונסולה מוצבת סוללת מתגים לבחירת ההילוך המפנה מקום לתאי אחסון גדולים, אבל המעבר ביניהם מחייב לחיצה "בריאה" על המתג הייעודי וזה כבר פחות נוח. חוסר הנוחות מתבטא גם בבחירה במתגים במקום בידיות לפתיחת הדלתות שמרגישים כמו הצטעצעות מיותרת.
אהבנו את ההגה שלוש הצלעות הבשרני שעליו מוקמו מתג ההנעה ובורר מצבי הנהיגה עם מנופי שליטה ידנית גדולים להילוכים מאחוריו. גם המושבים הקדמיים מציעים נוחות טובה ותמיכה יוצאת דופן אבל שדה הראייה מוגבל בגלל שטחי חלונות צד קטנים וקורה A עבה הגורמת לשטח מת גדול בפניות שמאלה. איכות החומרים ודיפוני העור גבוהה והשעון הדיגיטלי בעיצוב אנלוגי מרשים ומאפשר גם תצוגת מצפן או מד G.
הגרקלה חולק את פלטפורמת ג'ורג'יו עם אלפא רומיאו סטלביו, שמיוצר לצידו במפעל בקאסינו. בהשוואה לסטלביו הוא ארוך ב-16 ס"מ (484.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-8 ס"מ (290 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה לשני נוסעים מאחור טוב מאשר באלפא, אבל נוסע שלישי במרכז יסבול מתעלה גבוהה לגל ההינע. גם תא המטען בנפח 535 ליטר גדול במעט מזה שיש לסטלביו (כ-35 ליטר יותר).
רשימת האבזור כוללת כציוד תקני ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת ותאורת מטריקס לד.
מנועים וביצועים: עד שתגיע הגרסה החשמלית, היצע המנועים בגרקלה כולל כיום בנזין בלבד. V6 בנפח 3.0 ליטר כפול מגדשים המוכר מה-MC20 עם 530 כ"ס בגרסת טרופאו הבכירה או ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V) ו-330 כ"ס במודנה או 300 כ"ס ב-GT הבסיסי שבו נהגנו. כל המנועים מחוברים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה.
למרות המנוע הצנוע הביצועים טובים מאוד. גם הזינוק הראשוני מהמקום - 5.6 שניות ל-100 קמ"ש, 0.8 שניות פחות מפורשה מקאן בסיסי. גם תאוצות הביניים טובות הודות לתחושה של אספקת כוח מיידית, שמאפשר המגדש הנעזר גם במנוע החשמלי המוצמד לו ומצמצם את השהיית הטורבו המוכרת, בשילוב תיבת ההילוכים מהירת התגובה. והוא עושה זאת בליווי צליל ערב לאוזן, שאם לא היו מגלים לנו, לא היינו חושדים שהוא מזויף ושהוא בוקע מהרמקולים. התשלום על הביצועים הוא בצריכת דלק גבוהה יחסית - 7.3 ק"מ לליטר.
נוחות והתנהגות: לגרקלה איכויות דינמיות גבוהות, מהמשובחות ביותר בקטגוריה וכאלה שעשויות להשתוות ואולי אף להעפיל על פורשה מקאן. עם אופי איטלקי המשלב הגה סופר מהיר (שני סיבובים מקצה לקצה) שאחראי גם לתגובות המיידיות של החרטום לשינויי כיוון בכניסה לפניה. מערכת ההנעה מתעדפת את הכוח לגלגלים האחוריים ויחד עם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה מתאפשרת - לאחר הוויתור על האלקטרוניקה - גם החלקת אחוריים קלה ביציאה מהפניה. גם מערכת הבלימה מדויקת עם עמידות טובה בפני דעיכה.
רכב המבחן צויד בבולמי זעזועים אדפטיביים אופציונליים (תוספת של 12 אלף שקל), אבל נוחות הנסיעה קופצנית והוא מתקשה לבודד את תחלואי הסלילה העירוניים. הנוחות משתפרת ככל שעולה המהירות, אבל רעשי דרך ורוח מצליחים לחדור אל התא.
סיכום: עם הגרקלה מזראטי הצליחה לשלב את האופי הדינמי הייחודי שלה במרכב פנאי, בצורה טובה בהרבה מאשר בניסיון הראשון שלה עם הלבנטה, והוא בהחלט יכול להתמודד - וללא כל רגשי נחיתות - מול המתחרה הישיר והוותיק שלו משטוטגרט. הוא לא חף מביקורת, לרבות תפעול שיש להסתגל אליו ונוחות נסיעה שאינה מבריקה בעיר. ואם לא די באלו, תג המחיר הגבוה - בדומה לפורשה - מציב את גרסת הבסיס של הגרקלה מול גרסאות הקצה של ב.מ.וו X3 ואודי Q5.
אם אתם מחפשים רכב פנאי או אופי דינמי וסמל נחשק יותר מאלו של המותגים הגרמניים הגרקלה הוא אופציה טובה. ואם מזראטי תצליח לשמור על היכולות הגבוהות האלו גם בגרסה החשמלית בעתיד, יש לה אפשרות להפוך מאלטרנטיבה לאמת מידה.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 300 כ"ס ב-5,750 סל"ד
  • מומנט: 45.9 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 484.6 ס"מ
  • רוחב: 194.8 ס"מ
  • גובה: 167 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,870 ק"ג
  • נפח תא מטען: 535 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.6 שניות, 240 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.1 ק"מ לליטר, 203 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 570 אלף שקל
פורסם לראשונה: 15:16, 29.12.22