עד שיגיע (אם בכלל) הטליורייד, הסורנטו הוא רכב הפנאי הגדול ביותר שקיה משווקת בארץ והיחיד שמציע מקום לשבעה נוסעים. ועד כה הוא תפקד כסוג של אלטרנטיבה זולה יחסית לאחיו לקונצרן, יונדאי סנטה פה, עבור מי שרוצים מקסימום מרחב מחיה במחיר הנמוך ביותר. אלא שהדור הרביעי בשושלת מציג קפיצת מדרגה משמעותית מכל בחינה, אליה התוודענו כבר בסורנטו ההיברידי המשובח. אבל סקרנים שכמונו, ביקשנו לבדוק גם מה קורה עם מנוע דיזל חזק כמו פעם.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: עוד יותר מקודמו המוערך, סורנטו החדש הוא רכב פנאי משובח, מרשים למראה ושימושי למשפחה גדולה. על כל אלה הוסיפו מערכות בטיחות מתקדמות משופרות ואיכות נסיעה גבוהה. ולטעמנו לפחות, מנוע דיזל מתאים לו יותר, בעיקר הודות ליכולת עדיפה בנסיעה על הכביש המהיר וצריכת דלק נמוכה (עוד) יותר.
לצערנו, יבואנית קיה משווקת אותו כאן ברמת אבזור נמוכה - שלא לומר מעליבה - משמעותית מזו בה הוא יכול להיות מצויד באירופה. וכל זאת לרכב שעולה כמעט רבע מיליון שקלים, נא לא לשכוח. ולכן הוא ימשיך להיות כאן הבחירה ההגיונית, במקום לדלג מדרגה ולהפוך לטוב ביותר.
מה שונה: מנוע הטורבו-דיזל כאן חדש לחלוטין, למרות שהוא חולק נפח (2.2 ליטר) והספק מרבי (202 כ"ס) עם הדיזל היוצא. עם בלוק אלומיניום חדש וחומרים מפחיתי חיכוך, הזרקת דלק בלחץ גבוה יותר ומערכת ניהול תרמי מתקדמת (טרמוסט חשמלי), מערכת שימון שונה ורצועת תזמון במקום שרשרת. התוצאה מרשימה בכל קנה מידה. אופי הפעולה נינוח, הוא חלק ושקט ונעדר כמעט לחלוטין "טרטור דיזל". עם תגובות מצוינות ואפילו יכולת טיפוס מהירה, טובה משמעותית מבעבר. יופי של יחידה.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
המנוע הזה מחובר לתיבת שמונה הילוכים כפולת-מצמד (במקום אוטומטית-פלטנרית) והיא בעלת אופי פעולה טוב ביחס לתיבות מסוגה, גם אם היא סובלת מקופצנות מיותרת בתחילת נסיעה או זחילת פקקים. ביצועי הדיזל אמנם פחות טובים על הנייר מאלה של הגרסה ההיברידית (9 שניות ל-100 קמ"ש, 0.4 שניות יותר), אבל בעולם האמיתי זמינות הכוח כאן טובה משמעותית, וההרגשה טובה עוד יותר בשיוט מזורז או תאוצות ביניים, היכן שההיברידי מרגיש מעט עצל. הוא גם חסכוני יותר, עם 14 ק"מ לליטר סולר בממוצע המבחן. מרשים.
קיה משוקת כאן את הסורנטו דיזל עם הנעה קדמית בלבד, ועובדה זו מורגשת עם קושי מסוים של הורדת כוח לקרקע במצבים מסוימים. גרסת הנעה כפולה שמשווקת באירופה הייתה ללא ספק עדיפה, ובנוסף מעניקה גם יכולת שטח מסוימת. אגב, אם אתם מתכוונים לגרור עגלה, הדיזל מסוגל לסחוב 2.5 טון, ואלה 850 ק"ג יותר מאשר הגרסה ההיברידית.
הסורנטו ביצע קפיצת מדרגה בכל הקשור לעיצוב הפנים וסביבת הנהג וזה הורגש היטב בדגם ההיברידי. אלא שבגרסת הדיזל במבחן, משמעותית פחות. בעיקר בגלל בחירה באבזור צנוע כמו למשל לוח מחוונים אנלוגי, ידית בורר הילוכים ארכאית ומושבים פשוטים, ללא כיוון לכרית תמיכה לגב הנהג ולא לכיוון גובה מושב הנוסע. ואנחנו עוסקים כאן ברכב מבית קיה שעולה רבע מיליון שקלים.
מה דומה: העיצוב זהה לגרסה ההיברידית עם מראה כוחני ומודרני מבעבר. הוא גם גדול במעט מקודמו, עם תוספת של סנטימטר לאורך (481 ס"מ), לרוחב (190 ס"מ) ולגובה (170 ס"מ), בעוד בסיס הגלגלים גדל ב-3.5 ס"מ (281.5 ס"מ). ולכן מרחב המחיה כאן טוב מבעבר הודות לאפשרות כיוון מרחק של השורה השניה (עוד 4.5 ס"מ). וכן, הוא נוח יותר לשבעה מרכבי פנאי כמו פיז'ו 5008 או סקודה קודיאק.
מצד שני, אין בו כל אביזרי נוחות המקובלים בצמד האירופאים המוזכרים אבל יש לו מערכת מיזוג יעילה עם פתחים גם ליושבי השורה השלישית. תא המטען דומה לגרסה ההיברידית (187 ליטר בתפוסת נוסעים מלאה, 616 ליטר בקיפול השורה השלישית), וגדול ממתחריו האירופאים.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
מערך הבטיחות זהה לגרסה ההיברידית וכולל בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מניעת כניסה לנתיב לא פנוי), התרעת פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ומערכת התרעה לשכחת ילדים. גם מבחינה פסיבית יש שבע כריות אוויר כולל בין הנהג לנוסע להפחתת פגיעה ביניהם במקרה של תאונה צדית.
כמו הגרסה ההיברידית, גם הדיזל סובל מכיול מיתלים פחות מוקפד מיונדאי סנטה פה למשל. הוא קופצני על שיבושים עירוניים במהירות נמוכה וחסר ריסון מספק במהירות גבוהה. גם התנהגות הכביש מגושמת יותר, בוודאי בהשוואה לאחיו הקוריאני ומתחריו האירופאים.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.2 ליטר
  • הספק: 202 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 45 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 481 ס"מ
  • רוחב: 190 ס"מ
  • גובה: 170 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 281.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,832 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 187 ליטר, 616 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9 שניות, 202 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.1 ק"מ לליטר, 162 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 245 אלף שקל