התוכנית להטיל מס נסועה על בעלי רכב, לא תבוצע ככפי שהוערך בתחילה בראשית שנת 2023, וגם לא בשנה אחריה. כך נודע ל-ynet. גורם בכיר במשרד האוצר אמר היום כי "דרושות הכנות להפעלת מס מורכב חדש מסוג זה, ולכן הסיכויים שהוא יופעל לפני 2025, קלושים בלבד".
1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
(סיון וינטר)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכוונה להטיל מס על בעלי רכב חשמלי, ש"נמלטו" מהמס הגבוה שגובה המדינה על דלק, תוכננה מזה זמן במשרד האוצר, ואף הוכנה ברשות המיסים בחודשים האחרונים. ועדה הייתה אמורה לקבוע את דרך גביית המס החדש, בהתאם לנסועת רכב חשמלי.
ההצעות שנבחנו לאחרונה היו הטלת מס בשיעור של 20 עד 30 אגורות על כל ק"מ נסיעה ברכב חשמלי. במקרה כזה, העלות הנוספת לבעלי רכב חשמלי שנוסעים כ-1,500 ק"מ בחודש (כ-18 אלף ק"מ בשנה) תעמוד על בין 300 ל-450 שקלים בכל חודש, שהם 3,600 עד 5,400 שקלים בשנה.
ל-ynet נודע כי בשל פיזור הכנסת ואי הכנת ואישור תקציב מדינה לשנים 2023-2024 בחודשים הראשונים של 2023, גם אם תקום ממשלה בהקדם אחרי הבחירות, לא ניתן יהיה להכליל את מס הנסועה בחוק ההסדרים. ראשית יש להמתין לעבודת ועדה מיוחדת ולהמלצותיה, ואת זאת יהיה על הממשלה החדשה למנות, ואחר כך תהיה חייבת לאשר את ההמלצות.
יצוין כי מס נסועה - במתווים שונים - מתוכנן כעת במדינות רבות בעולם, בכולן כתוצאה מתגובת משרדי אוצר לירידה - הזניחה בינתיים, אך כזו שתגדל משמעותית - בהכנסות ממיסוי על דלק. סכום עתק שבעלי רכב מזרימים לקופות אוצר ב-100 השנים האחרונות. בעבר עלו לא פעם הצעות להקטין או אף לבטל את המס על הדלק במיסוי לפי ק"מ, אך שינוי שכזה נדחה על הסף פעם אחר פעם.
יש להזכיר כי מדינת ישראל מעמיסה גם כך על נהג הרכב עלויות מהגבוהות בעולם. החל ממחיר רכישה גבוה במיוחד, דרך שיעור המס אותו היא דורשת על רכישתו, עלויות גבוהות במיוחד של חלפים ואבזרי בטיחות, כמובן המס על הדלק, עלות רישוי שנתי ועוד. כל זאת למרות שאלטרנטיבה ראויה בדמות תחבורה ציבורית יעילה, עדיין לא הוקמה.