יונדאי פליסייד, רכב פנאי ענק ממדים, נוצר כדי להתמודד באחת הקטגוריות היותר פופולריות בצפון אמריקה, שם הוא מתנהל בזירה שכוללת מתחרים מבוססים היטב - גם בארץ - כמו פורד אקספלורר ושברולט טראוורס. לכאורה, משימה קשה ולא אופיינית למותג שעשה לעצמו שם בעיקר עם דגמים קומפקטיים בגודלם. בפועל ומזה מספר שנים, יונדאי מוכיחה כי היא מסוגלת להתמודד גם בעולמות חדשים יחסית עבורה. ולא עושה זאת מעמדת האנדרדוג.
3 צפייה בגלריה
יונדאי פליסייד
יונדאי פליסייד
(צילום: ניר בן זקן)
פשוט זה לא. אצלנו למשל הוא נושא תג מחיר של 350 אלף שקל במקרה של רכב המבחן ובכך הוא לא רק הדגם היקר ביותר שיונדאי שיווקה כאן, אלא יקר ביותר מכפליים מהטוסון שסייע להפוך את המותג אצלנו למוביל, יקר פי חמישה מ-i10 שעומדת לצידו באולם התצוגה ובעשרות אחוזים מרכב פנאי אחר של יונדאי, סנטה פה שמציע אף הוא שלוש שורות מושבים. לא בדיוק קרקע נוחה להצליח בה.
סיכום: הפליסייד אינו מושלם. במחיר זה, בוודאי כשלא מדובר במותג יוקרה, אפשר לצפות לסביבת נהג מושקעת ומודרנית יותר. על אחת כמה וכמה שיונדאי הוכיחה כי היא מסוגלת לייצר כזו גם באזורי מחיר צנועים יותר, כמו במקרה של הסונטה או סנטה פה העדכניים שנראים ומרגישים כאילו עברו שלב נוסף באבולוציה.
וזו פחות או יותר הביקורת היחידה שיש לנו עליו. שכן ביחס למתחרים הפליסייד בהחלט נראה כמי שיכול להתמודד על ראשות הקטגוריה. עם תא נוסעים מרווח ושימושי, מערכות בטיחות מתקדמות, עיצוב מקורי ואיכות נסיעה גבוהה מהמקובל בדרך כלל בדגמים הפונים לשוק האמריקאי.
איך נראה: על הכביש הוא מושך תשומת לבד רבה, ולא רק בגלל מידות הענק. העיצוב מושקע ויורד לפרטים כמו יחידות תאורה מקוריות וקימורים שונים, ומצליח להעלים - במידת מה - את המידות העצומות של הרכב.
סביבת הנהג נאה, אך פחות משכנעת. המושבים מהמשובחים בהם נתקלנו בכלי רכב גדולים שכאלה, נוחים ותומכים ובעלי כיוון לתמיכת הירכיים. הקונסלה המרכזית נוחה לתפעול ויש שפע תאי אחסון לכל שימוש. אבל מדובר ברכב שמחירו 350 אלף שקלים, וככזה הוא פחות משכנע ומרגיש פשוט מדי הגם שניתן היה בקלות לשדרג זאת.
למשל, מסך המגע קטן מדי ופחות נוח לשימוש עם רזולוציה נמוכה מדי ותפריט לא אינטואיטיבי, אך בארה"ב הוא משווק אחרת ("8 אצלנו, "10.25 שם). או לוח המחוונים האנלוגי שמשווק אצלנו, במקום יחידה דיגיטאלית מרשימה ("12.3) שמוצעת בארה"ב. אגב, זו שעשתה דרכה לסנטה פה הזול ממנו משמעותית.
3 צפייה בגלריה
יונדאי פליסייד
יונדאי פליסייד
(צילום: ניר בן זקן)
אבל הוא גדול. ענק. עם כמעט חמישה מטרים בין הפגושים ואפשרות בחירה בין תצורת שמונה או שבעה נוסעים עם צמד מושבי קפטן בשורה השניה - כמו במקרה של רכב המבחן. מרחב המחיה מרשים בכל קנה מידה, ויאפשר גם לארבעה גבוהים (1.9 מטר ויותר) ישיבה נוחה, אם כי מאחור (בשורה השלישית) המקום עדיין מתאים יותר לצנועי קומה או מתבגרים.
היושבים מאחור נהנים מיחידת מיזוג עם שליטה נפרדת ומשבעה שקעי USB לטעינה, בנוסף למשטח אלחוטי. תא המטען גדול פי שלושה מהסנטה פה כשכל המושבים בשימוש, עם נפח של 509 ליטר בדומה למקובל, או 1,297 ליטר לאחר קיפול (חשמלי ברכב המבחן) של השורה השלישית.
רשימת האבזור כוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי עם חימום וקירור למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש כפול המאפשר גם ליושבי השורה השלישית ליהנות ממנו. בולטת בהיעדרה מערכת מצלמות היקפיות שיכולה לסייע בתמרון עירוני ולחפות על מראות קטנות מדי.
סוללת מערכות הבטיחות מרשימה וכוללת בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה מאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת מעבר לנתיב לא פנוי ופתיחת דלת כשמגיע רכב). בנוסף יש מערכת להתרעה על שכחת ילדים במושב האחורי.
איך נוסע: מנוע V6 בנזין בנפח 3.8 (291 כ"ס) מחובר כאן לתיבת שמונה הילוכים והנעה כפולה-קבועה. ולמרות שדף הנתונים מציג רצועת כוח צרה, בפועל שילוב המנוע-גיר עובד היטב בכל דרך, עם אספקת כוח חלקה ולינארית בנסיעה עירונית או זחילת פקקים בעוד שתיבת ההילוכים מהירת תגובה יחסית כשהיא נדרשת לצורך עקיפה. נתון צריכת הדלק לעומת זאת מאכזב למדי - 7.6 ק"מ לליטר במוצע מבחן לא תובעני במיוחד.
נקודה נוספת הראויה לשבח - כיול המתלים. בשונה ממתחריו האמריקאים, או בכלל מדגמי פנאי המגיעים אלינו לאחרונה מצפון אמריקה, ניכרת הקפדה על מרכב משוכך היטב. כתוצאה מכך הפליסייד לא רק מציע שילוב טוב בין יכולת ספיגת מהמורות במהירות נמוכה ושמירה על איזון (ושקט יחסי) במהירות גבוהה יותר, הוא מרגיש פחות מגושם, גבוה וכבד מכפי שהוא באמת. ובהקשר זה ראוי לציין שהתנהגות הכביש מפתיעה לטובה. שוב, בהתחשב בממדים והמשקל.
3 צפייה בגלריה
יונדאי פליסייד
יונדאי פליסייד
(צילום: ניר בן זקן)
בורר מצבי הנהיגה כולל גם שלושה מצבי שטח (שלג, בוץ וחול) המתאימים את פעולת ההנעה הכפולה ובקרת היציבות, אך חשוב לזכור כי למרות זאת, הוא מיועד להתמודד היטב עם טיולים בשבילי כורכר ולא מעבר לכך.
  • מנוע: V6, בנזין, 3.8 ליטר
  • הספק: 291 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 36 קג"מ ב-5,200 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 498 ס"מ
  • רוחב: 197.5 ס"מ
  • גובה: 175 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,986 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 509 ליטר, 1,297 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9 ק"מ לליטר, 299 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 350 אלף שקל (335 אלף שקל)