אחרי חמש שנות היעדרות חוזרת סאנגיונג לקטגוריית הטנדרים בשוק המקומי. והיא עושה את זה עם דגם שהוצג כבר לפני חמש שנים תחת השם מוסו, שנזנח פעם נוספת בעבר לטובת אקטיון ספורטס. משנה (שוב) שם משנה מזל? לפחות על הנייר ואם להאמין לקוריאנים, בהחלט. מבחינתה, הפעם יש לטנדר שלה סט יכולות שיכול לאיים על ההגמוניה של רבי המכר איסוזו D-מקס וטויוטה היילקס.
3 צפייה בגלריה
סאנגיונג מוסו
סאנגיונג מוסו
(צילום: ניר בן זקן)
וכדי לא להשאיר דבר ליד המקרה, הגרסה שנבחרה להגיע ארצה עונה לשם 'גרנד', המבטיחה לטפל במרבית נקודות התורפה של הדגם הקודם. כך שהארגז גדול יותר, יכולת ההעמסה גבוהה משמעותית, והמערכות המכאניות שרלוונטיות לנהיגת שטח שודרגו.
סיכום: על הנייר, הטנדר של סאנגיונג נשמע מעניין מאוד. על הכביש ובשטח, פחות. יש לו אומנם יתרון בדמות ארגז גדול וכושר העמסה טוב (במעט) מהמתחרים, ורשימת אבזור נוחות טובה. אבל מכל בחינה אחרת הוא מתקשה להתמודד מולם. החל בנוחות נסיעה בינונית בכביש ובשביל, דרך תנאי שירות סבירים בלבד לנהג ולנוסעים ועד ביצועים פושרים.
שכן למרות מערכת הנעה כפולה 'אמיתית' ומכלולים חסונים, יכולת השטח שלו נמוכה משמעותית מהמקובל בקטגוריה, ודומה יותר לרכבי פנאי כפולי הנעה על כל המגבלויות הנגזרות מכך. עכשיו, אם תג המחיר שלו היה נמוך משמעותית מזה של מתחריו, הוא עשוי היה להיות שחקן מעניין. אבל פער המחיר עומד על אחוזים בודדים. פחות מ-10,000 שקלים במקרה של גרסת הבסיס, זהה בגרסאות הבכירות. וזה כבר פשוט לא כוחות.
איך נראה: העיצוב החיצוני מרשים מקודמו, עם חזית דומה לזו של הרקסטון המשמש לו בסיס, אבל מהצד ומאחור הוא מגושם למראה עם חישוקים קטנים מדי ביחס למרכב. גם סביבת הנהג דומה לזו של רכב הפנאי-שטח, אבל יש כאן לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) בעוד מסך מגע קטן ("8) ופחות מרשים.
איכות החומרים טובה יחסית, למעט שימוש בדיפון פלסטיק דמוי קרבון שנראה מצועצע. הפריע לנו היעדר כיוון עומק להגה המקשה על תנוחת הנהיגה ומושבים רחוקים מלשכנע - בעיקר לאורך זמן - מבחינת נוחות ותמיכה.
3 צפייה בגלריה
סאנגיונג מוסו
סאנגיונג מוסו
(צילום: ניר בן זקן)
גם תנאי השירות של היושבים מאחור אינם מזהירים. מפתח הדלת צר ומקשה על הכניסה, ומגרעת בולטת בקצה הדלת האחורית עשויה לפגוע בגופו של המנסה לסגור אותה. באופן חריג, חגורת הבטיחות לנוסע שלישי במרכז הספסל היא למותניים בלבד, סידור שחשבנו שעבר מהעולם במאה הקודמת.
אבל הארגז גדול משמעותית ממתחריו היפנים, ארוך בכ-4 ס"מ מאיסוזו וב-8.5 ס"מ מטויוטה (161 ס"מ), ורחב ב-4 ס"מ מה-D-מקס וב-3 ס"מ מההיילקס (157 ס"מ), עם קיבולת עדיפה על המוזכרים. קפיצי עלים מאחור במקום סליל באקטיון ספורטס מקנים כושר העמסה גבוה משמעותית (1,165 ק"ג), גבוה גם בכ-100 ק"ג ממתחריו היפניים. באופן נדיר בקטגוריה, אין גלגל חלופי. מכיוון שאת המקום המיועד לו מתחת לארגז תופס מיכל אוריאה. היבואנית תצייד אמנם כל רוכש בגלגל חלופי, אבל תידרשו להתקין אותו ובכך תגזלו מקום למטען ותעלימו נקודת פלוס של ממש.
רשימת האבזור של רכב המבחן עשירה יחסית עם ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם, חיישני חניה (מלפנים ומאחור) וחלון שמש. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית והתרעת על סטייה מנתיב ושטחים מתים.
איך נוסע: מנוע טורבו-דיזל, עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.2 ליטר, מגיע מהרקסטון עם הספק (202 כ"ס) גבוה מהמקובל בקטגוריה. אבל החיבור הוא לתיבת שישה הילוכים אוטומטית מיושנת (שמונה ברקסטון) ושאינה מכוילת היטב ומסרסת את המנוע עם תגובות מהוססות ואיטיות להורדת הילוך, גם במצב Power. שליטה ידנית בהילוכים מתבצעת באמצעות מתג זעיר על הבורר – סידור שרחוק מלהיות אינטואיטיבי. צריכת הדלק הייתה סבירה - 8.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
תצורת המיתלים בטנדר הקוריאני החדש דומה כעת למקובל בקטגוריה – עצמות עצה כפולות עם קפיצי סליל מלפנים, סרן חי עם קפיצי עלים מאחור – אבל הכיול מרושל. עם רכות מוגזמת מלפנים ונוקשות מאחור, וכתוצאה מכך חוסר איזון בין הצירים. גם בולמי הזעזועים לא מספקים ריסון ראוי במהירות שיוט. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית-מינוס בכל תוואי דרך ובכל מהירות, גם על כבישים סלולים היטב. על שביל משובש תחוו סגירת מהלך מוקדם מהצפוי. גם ההגה (הידראולי) לא נוח, כבד מדי בתמרוני חניה קל וחסר תחושה במהירויות שיוט.
3 צפייה בגלריה
סאנגיונג מוסו
סאנגיונג מוסו
(צילום: ניר בן זקן)
תיבת העברה מאפשרת הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח קצר עם נעילה אוטומטית לדיפרנציאל האחורי (של Eaton). אבל לצד המפרט המרשים, סובל הטנדר של סאנגיונג מתכנון לקוי של תחתית המרכב. כמו למשל גשר נמוך לתיבת העברה ומיקום נמוך מדי למיכל הדלק המייצרים מרווח גחון צנוע (22 ס"מ) . ועוד יותר מכך, אלו הפגושים העדינים שמקנים לו זוויות גישה-נטישה צנועות מרכבי פנאי (20.5-19.5 מעלות) שמונעים ממנו יכולת עבירות מתבקשת. אפילו חציית תעלה בין שדות חקלאים עלולה לגרום לצלקות שיהיו יקרות לתיקון.
  • מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.2 ליטר
  • הספק: 202 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 45 קג"מ ב-1,600 סל"ד
  • תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
  • הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
  • אורך: 540.5 ס"מ
  • רוחב: 195 ס"מ
  • גובה: 185.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 321 ס"מ
  • ארגז אורך/רוחב: 157/161 ס"מ
  • משקל עצמי/מותר: 1,165/2,095 ק"ג
  • מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 22 ס"מ, 20.5/19.5 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.7 שניות, 183 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 10.9 ק"מ לליטר, 239 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 280 אלף שקל (260 אלף שקל)