קשה לחשוב על מכונית שמייצגת את ה-DNA הטהור של ב.מ.וו טוב יותר מאשר ה-M5. גרסת הקצה למי שמוגדרת כבר שנים כמכונית הסלון הטובה בעולם, היא חלום מוטורי נחשק, ואחת מהמכוניות הראשונות בתעשיית הרכב שזכתה (ובצדק) לקלישאה של זאב בעור כבש. זו גם המכונית הראשונה של ב.מ.וו שעברה השבחה מלאה בחטיבת הביצועים, שהחלה את דרכה לפני יובל שנים עם קבוצה של 35 עובדים כמחלקת המרוצים של ב.מ.וו.
מלבד היותה מפגן טכנולוגי מרשים, שילוב של נוחות ופינוק של מטוס מנהלים עם ביצועים וכושר תמרון של מטוס קרב, ה-M5 הייתה גם כלי עבודה שימושי לאנשי עסקים גרמניים. בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים לא היו כמעט מכוניות שהיו מסוגלות לשייט באופן קבוע צפונית ל-200 קמ"ש באוטובאן המשוחרר מהגבלות מהירות, לעשות זאת בנינוחות המלווה באפס מאמץ, ועם כל אביזרי הנוחות המוכרים של סדרה 5 הרגילה.
14 צפייה בגלריה
ב.מ.וו M5
ב.מ.וו M5
ה-M5 נולדה כתוצאה מכישלון ה-M1
ה-M5 עברה תהליך אבולוציה ושיפור מתמיד לאורך השנים, אבל היא תמיד שמרה אמונים לביצועים באמצעות שושלת של מנועי בנזין רבי עוצמה, חלקם מהטובים ומהמשובחים ביותר שידעה התעשייה. תיבת הילוכים ידנית לא מוצעת בה כבר כמעט שני עשורים, וכשמרוץ החימוש מביא את הספק המנוע ליותר מ-600 כ"ס מעבר להנעה כפולה הוא דבר מחויב המציאות. אך זה עוד כלום לעומת השינויים שיופיעו בדור הבא והשביעי של השושלת. זה שכבר מתחמם על הקווים בניסויי נהיגה שונים ברחבי העולם, לקראת השקתו הרשמית בעוד כשנתיים. הוא ירתום את החשמל, לצד הבנזין, לטובת שיפור מסיבי בביצועים. כדי להתכונן כראוי לבואו, יצאנו לסיבוב פרידה עם הדורות הקודמים והבנזיניים הטהורים בשושלת המפוארת.

הלב של המרוצים - M5 E28

  • שנת השקה: 1985
  • כמות ייצור: 2,145 יחידות
  • מנוע: בנזין, 6 צילינדרים, 3.5 ליטר, 286 כ"ס
  • תמסורות: 5 הילוכים ידנית, הנעה אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.5 שניות, 245 קמ"ש
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
ה-M5 הראשונה נולדה כתוצאה מכישלון. ה-M1, הייתה דגם ייעודי ראשון (וגם היחיד, עד חשיפת ה-XM לאחרונה) שפיתחה חטיבת הביצועים הגרמנית בשיתוף עם דלארה ולמבורגיני במטרה להתחרות במרוצי 24 השעות של לה מאן, אבל שינוי בתקנות המרוץ מנע ממנה את האפשרות להתמודד בקטגוריה הרלוונטית. וכך המנוע המופלא (M88) שפיתחה ב.מ.וו עבור מכונית המרוץ הגיע לחרטום של סדרה 5, מה שהפך אותה למכונית הסלון המהירה בעולם עם ביצועים דומים לפרארי 308 GTS האקזוטית. ה-M5 הראשונה נבנתה בעבודת יד עם תוכניות לייצור כ-500 יחידות. הביקוש הרב גרם לבסוף לקצב ייצור הגבוה פי ארבעה מהמתוכנן.
נהיגה ב-E28 מרגישה כמו מסע בזמן. זוהי חוויית נהיגה אנלוגית ומעוררת חושים, כולל הריח הייחודי של ריפודי העור וזה שעולה מהמנוע לאחר שהוא מגיע לטמפרטורת עבודה תקינה, המלווה בפסקול הייחודי והאהוב של תצורת ששת הבוכנות ממינכן. המידע עובר לנהג ללא פילטרים, כמה אחיזה נותרה לגלגלים הקדמיים לצורך היגוי בכניסה לפנייה, וכמה עוד יש מאחור לטובת פתיחת המצערת ביציאה ממנה. מה שמפתיע בעיקר זה כמה קל לנהוג בה, גם כשהקצב מעט יותר מהיר ודורשני ממה שראוי למי שנמצאת כיום בעשור הרביעי לחייה. ולמרות גילה, יש כאן לא מעט פינוקים כמו למשל כיוון חשמלי למושבים הקדמיים ולמשענות הראש.

תורת האבולוציה - M5 E34

  • שנת השקה: 1988
  • כמות ייצור: 11,363 יחידות
  • מנוע: בנזין, 6 צילינדרים, 3.8 ליטר, 340 כ"ס
  • תמסורות: 5 הילוכים ידנית, הנעה אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.9 שניות, 250 קמ"ש
עם הדור השני ב.מ.וו כבר הבינה את ביקושי השוק לסלון עם ביצועים. מנוע ששת הצילינדרים מהדור הקודם עבר שורה של שינויים (3.6 ליטר עם 315 כ"ס או 3.8 ליטר עם 340 כ"ס החל מ-1992), עם ביצועים שהביאו את ב.מ.וו להציב בפעם הראשונה הגבלת מהירות אלקטרונית ל-250 קמ"ש - מעין הסכם ג'נטלמני בין יצרניות הרכב הגרמניות לבין גבולות הגזרה של מרוץ החימוש המכובד (למעט מקרים יוצאי דופן) המתקיים גם בימינו. היא גם הייתה הראשונה בשושלת שצוידה בבולמי זעזועים אדפטיביים עם שני מצבים קשיחות לטובת נוחות נסיעה או צמצום זוויות הגלגול. בנוסף, הוצע גם מרכב סטיישן שימושי לראשונה בחטיבת הביצועים.
על הכביש ה-E34 מרגישה כמו מכונית הרבה יותר מודרנית מקודמתה בשושלת. החל ביכולת של המיתלים לשכך אספלט משובש ועד לבידוד טוב יותר של רעשי דרך ורוח. גם רמת האחיזה שלה גבוהה באופן משמעותי מזו שהציעה קודמתה. התחושה כאן היא שאין לה שום בעיה לקחת אותנו ממקום הימצאנו בליסבון, חזרה למקום משכנה במוזיאון של ב.מ.וו במינכן, במהירות ובנוחות מקסימלית כאילו לא עברו שלושה עשורים מאז שירדה מפס הייצור. קשה לחשוב על מחמאה גדולה יותר מזו למכונית בגילה.

הילדה הכי יפה בגן - M5 E39

  • שנת השקה: 1998
  • כמות ייצור: 20,482
  • מנוע: V8, בנזין, 4.9 ליטר, 400 כ"ס
  • תמסורות: 6 הילוכים ידנית, הנעה אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.3 שניות, 250 קמ"ש
בעייני רבים - ואנחנו ממש לא חושבים אחרת - הדור השלישי של ה-M5 היא מכונית הארבע דלתות היפה ביותר שייצרה ב.מ.וו מעולם. והיא גם העלתה את הרף מכל בחינה, החל בביצועים הודות למנוע V8 (מכונה S62) מאלומיניום עם טכנולוגיה מתקדמת (תזמון שסתומים משתנה ובית מצערת אלקטרוני) שאיפשר לה לייצר כוח האצה של 1.2G וצליל מרהיב מרביעיית המפלטים מאחור, לראשונה בדגם. היא הייתה מפנקת הרבה יותר, עם מסך תצוגה בקונסולה המרכזית, טלפון אינטגרלי או מתגי שליטה מההגה; בטוחה הרבה יותר הודות לשילוב מערכת בקרת יציבות לראשונה בדגם של חטיבת הביצועים; והיא גם הייתה נוחה יותר עם יכולת משופרת של הורדת הכוח לאספלט הודות למתלה אחורי מודרני (רב חיבורי לעומת זרועות נגררות). גם הייצור הפך יעיל יותר, והיא הייתה הראשונה שהורכבה בשלמותה לצד סדרה 5 הרגילה במפעל בדינגולפינג.
אם אתם רוצים לדעת איך נראית סביבת נהג מושלמת, הגורמת לתחושת חיבור מיידית עם המכונית, אתם חייבים לסדר לעצמכם סיבוב ב-E39. מושב נהג משובח התומך היטב בגוף, הגה שלוש צלעות שמנמן שנופל בול לידיים, בורר ההילוכים מדויק המזדקר ליד ימין וסידור דוושות התאוצה, הבלימה והמצמד באופן אידיאלי למשחקי גז ביניים. גם איכות החומרים בה לא נופלת מהסטנדרט המקובל כיום. אך מה שבולט יותר מכל הוא השילוב האולטימטיבי בין נהיגה אנלוגית ומערבת כמו פעם, לבין שימוש במערכות מכניות מודרניות עם תחושת דיוק וחיבור יוצאי דופן, ועם מספיק כוח שישחרר את הזנב לריקוד אחוריים מעלה עשן, כמיטב מסורת ה-M. לו הייתי יכול לבחור איזו מהן לקחת הביתה, לא הייתי מתלבט.

צלילי המוזיקה - M5 E60

  • שנת השקה: 2005
  • כמות ייצור: 20,548
  • מנוע: V10, בנזין, 5.0 ליטר, 507 כ"ס
  • תמסורות: 7 הילוכים רובוטית, הנעה אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.7 שניות, 250 קמ"ש
הדור הרביעי בשושלת אימץ את קו העיצוב הנועז (והשנוי במחלוקת) של כריס באנגל. וכמקובל בתעשייה, גם כאן רף הנוחות עלה, עם כניסת מערכת התפעול iDrive החדשנית דאז של ב.מ.וו, תצוגה עילית של הנתונים על השמשה ומושבים עם תמיכה צידית משתנה בהתאם להפניית ההגה. המנוע החדש בתצורת V10 פותח בהשראת מכונית הפורמולה 1 של ב.מ.וו, עם יכולת נשימה לטורים גבוהים יותר מכל M5 לפניה ואחריה (קו אדום ב-8,250 סל"ד) וצליל אלוהי שמתלווה לכך. המנוע הזה כה יוצא דופן שהיינו מוכנים להציב אותו בסלון הבית כיצירת אמנות, והוא גם קיבל הכרה כשזכה בתואר מנוע השנה ב-2005, עם מקום של כבוד בהיכל התהילה של המנועים המדהימים ביותר שיוצרו אי פעם.
ה-E60 הייתה גם ה-M5 הראשונה ללא דוושת מצמד, ואת מקומה תפסה SMG רובוטית חד-מצמדית עם 7 יחסים, ואפשרות לבחירה בין כמה מצבי מהירות העברת הילוכים: חמישה לאוטומטי ושישה לשליטה ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה. נהיגה קצרה בה מבהירה מדוע זו גם ה-M5 האחרונה שעשתה שימוש בתיבה הזאת, שבכל מצב של שבו בחרתם בתחילת הנסיעה הוא גרם לכם להרגיש כמו בשיעור הנהיגה הראשון שלכם. האמריקאים לא היו מוכנים לוותר על דוושה שלישית, והם דרשו וקיבלו E60 עם תיבת שישה הילוכים ידנית. כדי לשמור על אמינות מערכת ההנעה ב.מ.וו כיילה מחדש את בקרת היציבות שלא תאפשר ניתוק מלא.

ביצועים ויעילות - M5 F10

  • שנת השקה: 2011
  • כמות ייצור: 19,533
  • מנוע: V8, טווין טורבו בנזין, 4.4 ליטר, 600 כ"ס
  • תמסורות: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.9 שניות, 305 קמ"ש
ה-F10 היא ה-M5 הראשונה שצוידה במנוע קטן יותר מזו שקדמה לה. היא גם הייתה הראשונה שעברה להגדשת טורבו ובכך שמה קץ לשושלת של מנועים אטמוספריים תאבי סל"ד. הביצועים היו נמרצים בהרבה, הודות לזמינות כוח משופרת שאיפשרה תאוצות קצרות באופן משמעותי ממהירות תלת ספרתית בקידמות 1 לקידומת 2. גם צריכת הדלק הייתה חסכונית ב-30%, מה שאפשר לבנקאי מז'נבה לעצור פחות פעמים למלא בנזין בדרך לפגישת עסקים חשובה בלוקסנבורג. הגרסה הנחשקת ביותר הייתה הקומפטישן שיוצרה במהדורה מוגבלת של 300 יחידות בלבד לציון חגיגות ה-30 לדגם עם תוספת כוח (600 כ"ס, 40+) והסרת הגבלת המהירות שאיפשרה לה לחצות לראשונה את רף ה-300 קמ"ש. זאת הייתה גם הפעם הראשונה שה-M5 הוצעה עם בלמים קרמיים כמקובל במכוניות על אקזוטיות, עם קאליפרים זהובים שהפכו לסימן היכר.
השינוי המשמעותי ביותר הוא בתיבת ההילוכים כפולת המצמד, שאיפשרה העברות מהירות משמעותית בעומס מלא, ונוחה משמעותית לא פחות בשאר הזמן. על ההגה הוצבו לראשונה מתגי M1 ו-M2 המאפשרים מעבר למצב נהיגה קבוע מראש. עשור לאחר שהוצגה, ה-F10 מרגישה כמו מכונית מודרנית לכל דבר ועניין, והיא בהחלט מסוגלת למצוא לקוחות נלהבים לו היו מציבים אותה כיום באולם התצוגה של ב.מ.וו. עם אותה יכולת לגמוא מאות קילומטרים בנוחות יוצאת דופן ובמהירות חסרת תקדים. בכביש מפותל או במסלול המרוצים היא תגרום לנהגי פרארי ופורשה להתבונן ברביעיית המפלטים אשר באחוריה מתרחקים לאופק.

הנאה כפולה - M5 F90

  • שנת השקה: 2017
  • כמות ייצור: עדיין בייצור
  • מנוע: V8, טווין טורבו בנזין, 4.4 ליטר, 625 כ"ס
  • תמסורות: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.3 שניות, 305 קמ"ש
עם הדור הנוכחי, ב.מ.וו כבר הבינה שזה בלתי אפשרי לשגר כל כך הרבה כוח רק לגלגלים האחוריים, והיא עברה להנעה כפולה. כדי להרגיע את המודאגים, המערכת איפשרה ניתוק של ההנעה לפנים והישארות בהנעה אחורית טהורה, למי שביקש לחסל צמד צמיגים בזמן הקצר ביותר. זה גם אפשר לה לקבוע שיא עולם בדריפט - עם 374 ק"מ בשמונה שעות של נסיעה על הצד - שבו היא מחזיקה עד היום. היא גם הייתה הראשונה שהשתמשה בתיבה אוטומטית רגילה (פלנטרית עם ממיר מומנט) בעוד המנוע נותר כמעט זהה לקודמתה בשושלת, כיוון שבמינכן כבר ידעו שהדור הבא יזכה לסיוע חשמלי. למרות הממדים שגדלו ומערכת ההנעה הכבדה יותר, המשקל העצמי נותר כמעט זהה, הודות לשימוש מסיבי באלומיניום ולגג עשוי קרבון.
הדבר המרשים ביותר ב-F90 היא עד כמה היא נוחה ונעימה לנהיגה יומיומית, בעיר ומחוצה לה, כמעט זהה ל-540 רגילה, שגרם לנו לתהות האם היא איבדה את העוקץ. את התשובה מקבלים ברגע שעוברים למצב הנהיגה הספורטיבי למנוע, לתיבת ההילוכים ולמערכת ההנעה הכפולה המתעדפת את הכוח לאחור, מה שגורם לה להפוך את עורה, מדוקטור ג'ייקל למיסטר הייד. הדבר הכי מרשים הוא אופן ההנגשה של היכולות הללו. גם כשהאספלט רטוב וחלק על מסלול אסטוריל או בכבישים המפותלים הסמוכים לו, וגם שזה שיושב מאחורי ההגה אינו נהג מרוץ מיומן. היא מאפשרת קצב סופר מהיר, נטול כל תקינות פוליטית ועם הרבה מאוד מעורבות והנאה מנהיגה, בדיוק כמו כל קודמותיה בשושלת.

אפשר להיות אופטימיים

נהיגה בששת הדורות של ה-M5 היא מסע בזמן המדגים את האבולוציה של מכונית הנחשבת לדובדבן שבקצה הקצפת של תעשיית הרכב. כל דור חדש שנחשף, לווה בלא מעט ספקות אם הוא יצליח לעמוד ברף הגבוה שהציב קודמו. עד היום לא התאכזבנו, אבל השינויים ב-M5 הבאה צפויים להיות דרמטיים הרבה יותר, למשל עליית משקל שיביאו עימן הסוללות של מערכת ההנעה משולבת חשמל, השפעתן על מאפייני הניהוג, היכולת לשמור על אופי וצליל המנוע אל מול תקני זיהום האוויר המחמירים וגם אם יש מקום לחדוות נהיגה בימים שבהם שורה של חיישנים ומחשב רב עוצמה מסוגלים לנהוג טוב ובטוח יותר מבן אנוש. רק בעתיד נדע את התשובה לשאלות האלו, אבל במבט לאחור על ההיסטוריה של ה-M5, אפשר לגלות אופטימיות.
פורסם לראשונה: 15:15, 29.12.22