רק אתמול (א') נראה היה כי כרגיל, עיצומים שביתות ושיבושים בתקופת בחירות, מורידים פוליטיקאים על הברכיים. מחאת נהגי המוניות כנגד רפורמת תעריפי הנסיעה שעומדת לדבריהם להרע משמעותית את מצבם הקשה ממילא, מחאה שהתבטאה בשיבוש התנועה בכבישים מרכזיים, סגירת התנועה מנתב"ג ואיום בהצבעת מחאה כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נחלה לכאורה הצלחה. שרי התחבורה והאוצר הודיעו במשותף כי תינתן "תקופת היערכות" נוספת של חודשיים, במסגרתה ייערכו הנהגים לשינויים הצפויים ויימשך המשא ומתן בין הצדדים.
לכאורה נראה היה כי נהגי המוניות השיגו את מבוקשם, או לפחות חלק ניכר ממנו. הלכה למעשה מסתבר כי לפחות מבחינת הנהגים, מדובר היה בתעלול יח"צני שמאחוריו מסתתרת מציאות זהה לזו שהמדינה מבקשת ליישם: התייקרות לצרכנים ורווח גדול משמעותית לנהגים בנסיעה עירונית, לצד הוזלה לנוסעים ואובדן זעיר של הכנסה לנהגים בנסיעה בין עירונית.
יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, יהודה בר אור, והדס יכקוסבון-ארידור מהמועצה הישראלית לצרכנות, התארחו באולפן ynet כדי לנסות ולהסביר מדוע מדובר ברפורמה אומללה שאינה מטיבה עם איש, למרות ההבטחות כי כולם צפויים לצאת מרוצים ממנה.
אז יהודה, המחאה הייתה הצלחה כבירה?
"אני לא רואה את זה כהצלחה כבירה. חברות שמייצרות את המונים התלוננו שלא ניתן יהיה להתקין אותם בבת אחת ואמרו שזה ייקח חודשיים. מפה נעשה תעלול, אמרו שנתנו לנו משהו אבל לא נתנו כלום, לא עצרו את הרפורמה, לא עצרו את הפגיעה האנושה בנהגי המוניות. הבטיחו לנו התייקרות נסיעה עירונית של 12.4%, בקושי מגיעים ל-6%. מחוץ לעיר אמרו שאולי נפסיד, אבל אנחנו מפסידים 30 ו-40 אחוז. המשמעות היא הפסד של 20-30 אחוזים בסוף היום. המצב הזה לא נסבל.
מה דעתך הדס על דבריו, על כך שנהגי המוניות נפגעים?
"יכול להיות שהם נפגעים, אבל אני פה בשביל לייצג את הצרכנים"
ואת חושבת שגם הצרכנים לא מרוויחים מהרפורמה הזאת
"חד משמעית, הרפורמה הזאת לא משפרת את מצבם של הצרכנים. ראשית בגלל תעריף שלישי שנוסף, בלילה וסופי שבוע. הוא מכניס אותנו לסיטואציה שבה דווקא בזמן שלצרכן יש פחות כוח מיקוח, בזמן שממילא אין תחבורה ציבורית, התעריפים קופצים בצורה קיצונית עד 46%". הרפורמה הזו יכולה להועיל לסוג מאוד ספציפי של צרכנים שנוסע הרבה לנתב"ג, לנסיעות בין עירוניות. אנשים ירוויחו, אבל לא רווח גדול.
אז אם הצרכן לא מרוויח ונהגי המוניות מפסידים, אז מי בישל את הרפורמה המוזרה הזאת ולמה?
"אני חושבת שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. אני בטוחה שהכוונות היו מצוינות ובאקסלים ובנתונים התיאורטיים זה עבד נפלא, אבל החיים הם לא תיאוריה.
בחזרה אליך יהודה
"יש לי 2 מונים במונית, חדש וישן, כדי לבדוק. ויש לי הוכחה חד-משמעית שנהג מונית הולך להפסיד 30-40 אחוז. נהג מונית לא יכול להתפרנס מ-30-40 שקלים לשעה. אם צרכן היה מרוויח ככה כל המדינה הייתה על הרגליים. אנחנו עומדים בתחתית הרווח היום במדינת ישראל ואנחנו עצמאיים שנפגעים הכי הרבה.