סרס (SERES) הוא מותג רכב חשמלי צעיר מאוד שנוסד ב-2016, כשיתוף פעולה בין ענקית הרכב הסינית דונגפנג (Dongfang) ויצרנית הרכיבים צ'ונגקינג סוקון (Chongqing Sokon). ה-3 EV, מעין רכב פנאי חשמלי, הוא דגם ראשון למותג שנוחת אצלנו וחוסה תחת כנפי אחת מיבואניות הרכב הגדולות, חברת טלקאר המחזיקה גם בזיכיון שיווק קיה וסאנגיונג.
4 צפייה בגלריה
סרס 3 EV
סרס 3 EV
(צילום: ניר בן זקן)
כמו מתחריו הישירים, GAC GE3 (שמגיע לכאן בעזרת יוניון) ובעיקר MG ZS EV (לובינסקי) שהיה אשתקד הרכב החשמלי הנמכר ביותר, גם הוא משלב בין מרכב רכב פנאי שימושי, טווח נקי מזיהום של כ-300 ק"מ ותג מחיר של 140 אלף שקל, סביבת דגם-מחיר שעימה מיישרות היבואניות קו באופן לא מפתיע. אם בגלל עסקאות שנועדו לייצר רווח בציי רכב, אם מכיוון שזה "קצת-יותר-יקר" ממשפחתית קונבנציונלית ויחליק כך טוב יותר בגרונם של רוכשים בפוטנציה.
סיכום: המעבר של תעשיית הרכב לחשמל יצר הזדמנות ענקית לסגירת פער האיכות עבור יצרניות סיניות, שדשדשו במשך שנים ארוכות עם מוצרים מוטוריים נחותים באופן בולט מדגמים עממיים באירופה, יפן וארה"ב. מילא סגירת פער, במובנים מסוימים הסינים מקדימים כבר את האירופאים, בעיקר עם דגמים בסיסיים יחסית במחיר נוח מאוד ותמורה גבוהה לכסף. וגם עם איכות סבירה או יותר.
זה לא משהו שאפשר לומר על הרכב הראשון של סרס. הדגם המוסב נראה בסדר, מרווח יחסית ומציע אבזור נוחות שהפך לרף מתבקש בדגמים סיניים באזור המחיר שאליו הוא שייך. אבל מכל בחינה אחרת הוא מתקשה להשאיר רושם חיובי ובמובנים מסוימים הוא אפילו כושל. למשל נוחות נסיעה נמוכה והתנהגות כביש שאינה מתאימה לעידן הנוכחי, כל זאת לצד היעדר מערכות בטיחות אקטיביות.
ה-EV 3 פשוט נחות כמעט מכל בחינה ביחס לחשמליות מוכרות, גם אחיות לארץ המוצא. אילו היה זול מהן משמעותית אפשר היה "לסלוח" לו, אבל זה לא המצב. ברור כי טלקאר הנחיתה כאן את ה-3 EV כדי להתנסות בעולם החשמלי, לפרוץ דרך ואולי גם כדי להפגין רצינות במערכת היחסים החדשה עם המותג הסיני. זה לא משנה את עובדת היותו חסר כל בשורה עבור השוק המקומי. דגמים מתקדמים יותר, כמו ה-SF5 של היצרנית שעתידים לנחות כאן, עשויים לשנות את המצב. אנחנו משערים שגם בטלקאר ממתינים להם בשקיקה.
4 צפייה בגלריה
סרס 3 EV
סרס 3 EV
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראה: למעט סבכה קדמית אטומה, ה-3 EV נראה כמו עוד רכב פנאי, והוא חסר ייחוד ומגושם יחסית. לא במפתיע, שכן הוא למעשה גרסה חשמלית לדגם ותיק וקיים המשווק בסין עם מנוע בנזין. סביבת הנהג קצת יותר מיוחדת, עם דגש על "קצת". החומרים איכותיים יחסית באזור הקונסולה, פחות באזור בורר מצבי הנסיעה עם פלסטיק מבהיק ואיכות הרכבה בינונית.
לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע (בגודל "10.25 כל אחד) סטנדרטיים למראה, אך אזור המחוונים אינו מאפשר שינוי תצוגה כמקובל ותגובות מסך המגע איטיות מדי עם גרפיקה נמוכה וללא אפשרות צימוד מתבקשת ל-Apple CarPlay ו-Android Auto.
לצד מושב נהג נוח יחסית עם תמיכה טובה בגוף פגשנו בגלגל הגה שאינו מתכוון לעומק באופן מאוד נדיר בתעשיית הרכב העכשווית ועם טווח כיוון מוגבל לגובה. בכך נמנעת תנוחת נהיגה טובה וגם הראות מוגבלת על ידי קורות A עבות. תא האחסון בין המושבים הקדמיים גדול אומנם, אבל מחזיק הכוסות שבו עשוי פלסטיק זול למגע והתאמתו ברכב המבחן הייתה לקויה.
לחוגה המשמשת לבחירת מצב נסיעה (ולמצב חניה) לוקח זמן רב מדי לעבור ממצב D ל-R ולהפך, ופעם אחר פעם - בעיקר בתמרוני חניה - מוצא עצמו הנהג נאלץ לחזור ולהפעיל אותה כדי לשלב למצב הרצוי. אפרופו תמרוני חניה - בניגוד לנתון קוטר סיבוב סביר, בפועל הוא התגלה כגדול מהמקובל, בעיקר לכלי רכב מסוגו ובאופן שמסרבל את התנועה.
4 צפייה בגלריה
סרס 3 EV
סרס 3 EV
(צילום: רונן טופלברג)
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי והיושבים שם נהנים מפתחי מיזוג נפרדים, אבל המושב עצמו נמוך ועיצוב החלונות האחוריים מקשה על הראות החוצה. תא המטען צנוע למדי ודומה בגודלו לדגמי סופר-מיני (318 ליטר), אבל הוא מכיל גלגל חלופי.
אבזור הנוחות עשיר יחסית וכולל בין היתר משטח טעינה אלחוטי, מערכת מצלמות היקפיות עם תמונה באיכות נמוכה יחסית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, ריפוד עור למושבים, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים וחלון שמש. בטיחות? רק מערכות התרעה (מקוריות), להתנגשות וסטייה מנתיב. בגלל שהוא אינו משווק באירופה, גם מבחני ריסוק של EuroNCAP לא בוצעו לו.
איך נוסע: מנוע חשמלי מעביר 163 כ"ס לגלגלים הקדמיים והביצועים סבירים בלבד, כל עוד זוכרים שמדובר בהנעה חשמלית. 8.9 שניות ל-100 קמ"ש מייצגים זינוק זריז דיו לכל אחד מאיתנו בתנועה רגילה, אך בהשוואה למקובל מדובר בהאצה צנועה יחסית. לאחר זינוק ראשוני נחוש, התאוצה פוחחת ומעל 100 קמ"ש היא רחוקה מלהרשים. בורר עם שלושה מצבי נהיגה ("חיסכון", "רגיל" ו"ספורט") מציע התאמה לפי העדפת הנהג, אבל הראשון שבהם מגביל את כוח המנוע באופן דרמטי שמונע ממנו להיות רלוונטי בנסיעה מחוץ לתנועה עירונית.
גם מערכת הטעינה הרגנרטיבית מציעה שלושה מצבים, אך ניתן להגיע אליהם באופן מתסכל רק דרך מסך המגע ובכך מנטרלים מעשית שינוי תוך כדי נהיגה. חשוב עוד יותר, היא פעילה רק לאחר שהסוללה מגיעה ל-85% וגם אז, המצב "החזק" ביותר מייצר עוצמת האטה נמוכה מהמקובל. מאכזב היה לגלות כי מחשב הדרך לא מאפשר לאפס את נתוני צריכת החשמל ובכך מונע בדיקה מהימנה של צריכת החשמל הממוצעת.
מצברי 52.7 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה של 301 ק"מ ולמרות שמחשב הדרך הציג לנו נתון של 346 ק"מ לאחר טעינה מלאה, בפועל הצריכה גבוהה באופן משמעותי - בעיקר בשליש האחרון לפי תצוגת מצב הסוללה - וטווח הנסיעה מוגבל לכ-260-270 ק"מ. טעינה מהירה (50DC) אמורה לאפשר עלייה מ-10% ל-80% תוך חצי שעה, אלא שהזמן אצלנו היה ארוך ב-50% (כ-45 דקות).
4 צפייה בגלריה
סרס 3 EV
סרס 3 EV
(צילום: רונן טופלברג)
ולבעיה הגדולה של ה-EV 3, איכות הנסיעה. באופן טבעי, הסבת דגם "רגיל" לחשמלי אינה עושה חסד עם המוצר הסופי. החל מחלוקת משקל לא אידיאלית ועד בעיות התאמה של מערך המתלים. מרבית הדגמים - בעיקר היותר זולים שבהם - נאלצים להתאים עצמם ושומרים על יכולת בינונית, אבל לא הסרס.
מערך המתלים מאוד בסיסי ומתקשה בספיגת מהמורות קלות בתנועה איטית יחסית. מחוץ לעיר ניכרת בעיית שיכוך והמרכב מתנדנד עקב ריסון לקוי. בידוד הרעשים אינו מרשים ויש אוושת רוח מטרידה גם במהירות שיוט חוקית.
על יכולת דינמית אין מה להרחיב. התנהגות הכביש רחוקה מלשכנע ולא רק בגלל המשקל הגבוה (יותר מ-1.8 טונות עם נהג). חלקו הקדמי של הרכב מאבד אחיזה גם בתנאים רגילים לגמרי, מבלי להזכיר תמרוני התחמקות תחת עומס קיצוני. אלה המתלים, אבל גם צמיגים סיניים מבית Chaoyang שהרגישו מאוד לא בבית על האספלט במגוון תנאים. לרוכשי הרכב מומלץ להחליף אותם בהזדמנות הראשונה.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 52.7 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 163 כ"ס / 30.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 438.5 ס"מ
  • רוחב: 185 ס"מ
  • גובה: 165 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 265.5 ס"מ
  • משקל: 1,765 ק"ג
  • נפח תא מטען: 318 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.9 שניות
  • מהירות מרבית: 155 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 140 אלף שקל