שלוש שנים לאחר שתערוכת הרכב היוקרתית בעולם הנערכת מדי שנה בז׳נבה, בוטלה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, חוזר עולם הרכב לפורמט התערוכות המוכר. ולאחר שלוש שנים בהן ביטולה של ז'נבה סחף את כל התעשייה ונעל גם את שערי תערוכות הרכב הגדולות בפרנקפורט ופריז ודטרויט, שוב מציגה התעשייה את הדגמים החדשים על דוכנים נוצצים, לתקשורת והקהל. אבל היא עושה זאת בשוק הרכב הגדול בעולם, מקום מושבה של תעשיית הרכב הגדולה והמשפיעה בעולם. בשנגחאי, סין.
18 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
איך קרה ומה פתאום שדווקא שם החליטה התעשייה ליח"צן התאוששות? בעיקר כי הסינים כובשים בשנתיים האחרונות במהירות שיא את כל השוקים במערב, עם כמות בלתי נתפסת של מותגים ודגמים, תוכניות ויכולות, טכנולוגיית על ואפילו יתרון איכות. המערב מכיר בכך, ונתן את ברכת הדרך.
ויש עוד עניין שחשוב לתת עליו את הדעת. אנחנו למודי תערוכות רכב גדולות, ובשני העשורים האחרונים ביקרנו בעשרות מהן. ואי אפשר להתעלם מהעובדה שספק אם אי פעם נכחו כל כך הרבה בכירים ואנשי עסקים מעולם הרכב הישראלי בתערוכת רכב כלשהי. וכל זאת במטרה לגלות את מותג הרכב הסיני שאיש עדיין לא שם עליו את ידו, להפוך לזכיין של מותג סיני חשמלי שעדיין לא החליט מי ייצג אותו במדינה הקטנה והרועשת הזו במזרח התיכון. ואיך אפשר להאשים אותם אם הרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2023 הוא סיני-חשמלי שעד לפני שנתיים אף אחד לא באמת שמע עליו.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
אבל הביקור בתערוכה הזו שונה ממה שהורגלנו אליו, לא רק בגלל הנוכחות המוגברת של היבואנים הישראליים, גם לא בגלל המכונות המשונות לממכר שתיה קרה שדוברות סינית בלבד, ומסרבות להכיר בכרטיסי אשראי בינלאומיים. אפילו לא בגלל הבחירה המשונה שלא להפעיל את מערכת המיזוג באולמות התערוכה, בימים שבחוץ שוררת טמפרטורה של 33 מעלות עם 90% לחות.
18 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
כצפוי, פגשנו בתערוכה אינספור מותגים שלא מוכרים לקהל המערבי, ומייצרים כולם רכבים חשמליים שנראים פחות או יותר אותו הדבר, עם היצע כמעט משוכפל של מכונית סדאן, רכב פנאי קומפקטי ומיניוואן גדול. כולם כמובן עם מסכי ענק בתא הנוסעים. שמות המותגים האלו נכתבו בסינית בלבד, ונציגי החברות שנשלחו לתערוכה אינם דוברים אנגלית - מה שמראה על המוטיביציה הנמוכה שלהם לצאת מגבולות סין. וכשזוכרים שאוכלוסיית סין כפולה מזו של כל מדינות אירופה וגדולה פי 4.5 מזו של ארה"ב, מובן מדוע רבים מהם מסתפקים בקהל לקוחות מקומי.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
פגשנו גם אינספור קונספטים מעוצבים לתפארת של רכבי שטח קיצוניים, מכוניות מרחפות ודגמי ספורט מרהיבים - כולל אחת עם דלתות "מספריים" מתוצרת iCar, בלי שום קשר לאפל וגם בלי להתחשב בזכויות היוצרים של אתר הרכב הישראלי.
ובחזרה לקרקע המציאות. בסלט המוטורי הסיני הזה יש רשימה ארוכה של דגמים שחלקם צפויים לנחות בארץ עוד השנה, ולהעשיר עוד יותר את השוק המקומי שהופך לפתע לאחד העמוסים בעולם מבחינה מותגית. הנה הם לפניכם:

BYD סיגל (Seagull)

18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
המותג שזוכה אצלנו להצלחה אדירה מאז נחת לפני פחות משנה, הציג בתערוכה את הסיגל (שחף) כדגם חשמלי שישי, עם ממדים דומים למכונית מיני ומקום לארבעה נוסעים. קטגוריה צעירה שעדיין אינה רוויית מתחרים. בארץ היא תתמודד מול ליפמוטור T03 שכבר משווקת, נטע V ודאצ'יה ספרינג שינחתו אצלנו בעתיד. כל זאת על פלטפורמה משותפת ללהיט המכירות אטו 3 ולדולפין, עם מנוע חשמלי קדמי, 75 כ"ס, מצברי 30 קוט״ש וטווח של כ-220 ק״מ, או עם 102 כ״ס ומצברי 38 קוט"ש וטווח של כ-300 ק״מ.

נטע GT

מותג נוסף שצפוי לחדור לשוק המקומי ממש בקרוב. ה-GT יהיה דגם רביעי של היצרנית הצעירה, וראשון שישווק באירופה. עם שילוב ייחודי בין הנעה חשמלית למרכב קופה ותג-מחיר מתחת ל-200 אלף שקל. כבסיס משמשת פלטפורמת "שנגחאי" הייעודית לרכב חשמלי.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
לגרסת הבסיס מנוע אחורי בודד עם 230 כ"ס, יש גרסה נוספת עם שני מנועים בקצוות, הנעה כפולה ו-462 כ"ס. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 3.7 שניות, אזורים של מכוניות ספורט קיצוניות. טווח הנסיעה יעמוד על בין 400 ל-500 ק"מ בהתאם לגרסה. ויש גם קונספט עם גג נפתח שצפוי להגיע בעתיד לייצור סדרתי – ואולי גם אלינו.

צ'רי FX חשמלי

הענקית הסינית צ׳רי ביצעה כניסה מדהימה לשוק המקומי עם שלושה דגמים שכולם, בניגוד לטרנד, ללא חשמל. ואף על פי כן ולמרות זאת, מצאה עצמה כלהיט הרענן של השוק עם מקום של כבוד בין עשרת המותגים הנמכרים ביותר. בין היתר עם דגם פנאי מעניין בשם FX שכעת מקבל גם גרסה חשמלית מתבקשת כשהוא נשען על אותו בסיס של דגם הבנזין. ולכן הוא ממוקם מיד מול להיטי המכירות המקומיים - ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3. המנוע החשמלי מפיק 204 כ״ס, מצברי 66 קוט״ש יאפשרו טווח של כ-450 ק״מ, בדומה למתחרים הישירים.
18 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
עוד חשפה צ'רי את סטרה (Sterra), חטיבת יוקרה חשמלית שתשווק בשלב ראשון שני דגמים: משפחתית גדולה בשם ES ורכב פנאי בשם ET. שניהם על בסיס פלטפורמה חשמלית חדשה שצפויה לשפר את איכות הנסיעה הודות למתלי אוויר. מערכת מצברים במתח 800V תאפשר חיבור לעמדות אולטרה מהירות. טווח הנסיעה יעמוד על בין 400 ל-550 ק"מ.

הונגצ'י 101 ו-202

חטיבת היוקרה של יצרנית הרכב הוותיקה FAW, שהדהימה את השוק המקומי עם ה'רולס רויס הסינית', מכונית שאיש לא נתן לה סיכוי עקב תג מחיר באזור החצי מיליון שקלים ומראה שנוי במחלוקת, הציגה שני דגמים חשמליים נוספים תחת השם E101 ו-E202, הראשון כתשובה לטסלה מודל 3, השני מול מודל Y. הם צפויים לנחות אצלנו ובשווקים נוספים באירופה (שוודיה, נורבגיה, גרמניה, צרפת, בלגיה, הולנד ואיסלנד) במהלך 2024.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
שניהם ישענו על בסיס פלטפורמה חדשה המכונה HME וייעודית להנעה חשמלית, בשונה מה-E-SH9 (ה'רולס רויס') שמבוסס על פלטפורמת בנזין מוסבת. היצרנית עוד לא מפרסמת נתונים מלאים, אבל שניהם יוצעו בגרסאות הנעה קדמית (מנוע חשמלי בודד) או כפולה (צמד מנועים) עם הספק של יותר מ-600 כ"ס, זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות וטווח של יותר מ-600 ק"מ.
מסקרנת לא פחות היא מערכת המצברים של CATL במתח גבוה (800V) שתאפשר שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירות והוספת כ-200 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך חמש דקות בלבד.

IM LS7

חטיבת היוקרה החשמלית של קונצרן SAIC, הציגה רכב פנאי שאמור להתחרות בלא פחות מאודי Q8 e-tron, ב.מ.וו iX ומרצדס EQE SUV, עלית מותגי היוקרה. בסין הוא לבטח יצליח, שכן כשעה לאחר הצגתו התמלאו פנקסי ההזמנות באלפי לקוחות. למרות ממדים גדולים מהגרמנים (505 ס"מ אורך, 306 ס"מ בסיס גלגלים) הוא מאמץ מראה דינמי ומרשים, עם יחידות תאורה שמזכירות את אסטון מרטין DBX.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
סביבת הנהג כוללת מסכים לכל רוחב הדשבורד ומסך נוסף בקונסולה המרכזית, הגה בעיצוב סטיק של מטוס לראשונה ברכב מייצור סיני ומושב נוסע שניתן לקפל לפנים ולהפוך להדום עבור הנוסע מאחור. כמקובל הוא יוצע עם כמה מערכות הנעה. לאחת מנוע אחורי בודד (340 כ"ס), לאחרת מנוע נוסף מלפנים (238 כ"ס), הנעה כפולה עם 578 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות.

זיקר X

זהו כבר דגם שלישי של חטיבת היוקרה מבית ג׳ילי, עם תוכניות להתחרות בפולקסווגן ID3 סופר-פופולארית באירופה וקופרה בורן הצעיר. על שיווק המותג בישראל מתמודדות כמה מיבואניות הרכב המוכרות, בעיקר הגדולות שבהן. את הבסיס לו מעניקה סמארט 1# עם בסיס גלגלים זהה (275 ס"מ). אבל הוא ארוך ב-18 ס"מ (445 ס"מ) ונמוך בכ-6 ס״מ (152.5 ס״מ). גם מערכות ההנעה זהות לסמארט עם מנוע אחורי בודד (272 כ"ס) או צמד מנועים והנעה כפולה עם 428 כ"ס וטיסה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד.
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
סוללות 66 קוט"ש מאפשרות טווח של 440 ק"מ בעוד עיצוב הפנים מקורי עם מסך מגע גדול ("14.6) המותקן על גבי מסילה ונע (חשמלית) לפי בחירה עד קצהו הימני של תא הנוסעים, תא אחסון מרכזי עם חימום ל-50 מעלות או קירור למינוס 15 מעלות והדום נשלף לנוסע הקדמי.

פורטינג (Forthing) לייטינג

18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
חטיבת דגמי הפנאי של קונצרן דוגנפנג תתחיל לשווק בישראל את הלייטינג (Leiting) באמצעות היבואנית UMI. זהו דגם המבוסס על דגם בנזין (T5 EVO) של היצרנית, שהוסב להנעה חשמלית. הוא מצויד במנוע עם 204 כ"ס וניזון ממצברי 85.9 קוט"ש המעניקים טווח נסיעה של כ-480 ק"מ. בהשוואה לקיה נירו EV, בסיס גלגלים קצר בחצי ס"מ (271.5 ס"מ ) אבל הוא ארוך ב-14.5 ס"מ (456.5 ס"מ) וגבוה ב-12 ס"מ (169 ס"מ).

אקספנג G6

זו אחת מיצרניות הרכב הצעירות במדינה, וכבר מוזכרת כמתחרה ישירה לטסלה. בשוק האירופי היא זוכה לפחות הצלחה ולישראל היא צפויה להגיע במהלך השנה הבאה, כנראה תחת חברת קרסו הוותיקה. ה-G6 החשמלי שהוצג בתערוכה יהיה דגם חמישי עבורה, עם מראה פנאי-כמו-קופה הטרנדי, בדומה לפולקסווגן ID5, אודי Q4 ספורטבק וג׳נסיס GV60. הוא מבוסס על פלטפורמה חדשה עם ממדים דומים למתחרים (בסיס גלגלים של 289 ס״מ) אבל מקדם גרר נמוך (0.25).
18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
עיצוב הפנים מינימליסטי, עם לוח מחוונים דיגיטלי צר מאחורי הגה ומסך מגע גדול (״15) לשליטה במערכות השונות. הוא משווק בשתי גרסאות, עם מנוע אחורי בודד (296 כ״ס) או עם מנוע נוסף מלפנים, 487 כ״ס והנעה כפולה. טווח הנסיעה מרשים (כ-600 ק״מ) ומצברים במתח גבוה (800V) מאפשרים טעינה אולטרה מהירה עם תוספת של כ-200 ק״מ ב-10 דקות בלבד.

ג'ילי גלאקסי L7

רכב הפנאי החדש של תת המותג גלאקסי, הצפוי להגיע לישראל בשנה הבאה, יצויד בהנעה היברידית-נטענת שמקבלת את הכינוי נורד ת'ור - שם שמרמז על קשר עם וולוו השבדית. פרטים מלאים עדיין לא נחשפו, אך ג'ילי מצהירה כי יחידת ההנעה תשיג ניצולת תרמית פנטסטית של כ-44%. בשילוב עם תיבת שלושה הילוכים ייעודית חדשה, מבטיחה היצרנית לספק צריכת דלק של 19.1 ק"מ לליטר. באשר לביצועים, בג'ילי מבטיחים תאוצה של 6.9 שניות ומהירות מרבית של 200 קמ"ש.
18 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
היצרנית חשפה גם תא נוסעים חדש שמקבל את השם "סמארט קוקפיט", וכולל לא פחות מארבעה מסכים עם מערכת הפעלה חדשה המבוססת על שבב מבית קוואלקום וזיכרון ראם של 128 ג'יגה-בייט. כוח המחשוב הזה מאפשר להעיר את המערכת בתוך כמה אלפיות השניה, לטענת היצרנית. אגב, בגלל מגבלות של זכויות יוצרים, הרכב לא ישווק אצלנו עם השם גלאקסי. ספק אם גם השם הנוסף של תת המותג, "יין-הי", יהיה זה שייבחר עבורנו.

לקסוס LM

הדור הראשון של המיניוואן היוקרתי שווק בסין בלבד, אך מחליפו שנחשף כעת צפוי להגיע לאירופה וגם אלינו, עוד בשנה הנוכחית. הוא יוצע בגרסת שבעה מושבים או בגרסה מפוארת במיוחד עם ארבעה מושבים בלבד, כאשר בגרסה זו מותקנות מאחור צמד כורסאות הניתנות להשכבה.
בין החלק האחורי של הרכב לבין תא הנהג ישנה מחיצה הניתנת לאיטום בלחיצת כפתור, ועליה מותקן מסך ענק בגודל "48, לטובת ניהול פגישות למשל. מערכת שמע עם 23 רמקולים תאפשר גם חוויית קולנוע ברכב. יחידת ההנעה ההיברידית מוכרת מדגמים אחרים של היצרנית, עם נפח של 2.5 ליטרים, 250 כ"ס והנעה כפולה, כאשר הכוח נשלח לגלגלים האחוריים באמצעות מנוע חשמלי המותקן בסמוך אליהם.

סמארט 3#

18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
דגם חשמלי שני למותג הקטן, אחרי סמארט 1# שכבר משווק באירופה. הוא יתבסס על פלטפורמה מבית ג'ילי, שמחזיקה בבעלות חלקית על המותג, אך עוצב על ידי אנשי מרצדס שמחזיקה גם היא בנתח מהבעלות. כבסיס תשמש פלטפורמת SEA החשמלית-ייעודית של ג'ילי, עם שתי גרסאות מנוע לבחירה: מנוע אחורי בלבד עם כ-270 כ"ס, או צמד מנועים, הנעה כפולה וכ-440 כ"ס. בהשוואה ל-1# הוא ארוך ב-17 ס"מ (444 ס"מ) ועם עוד 3.5 ס"מ לבסיס הגלגלים (278.5 ס"מ). כרגע עדיין לא הוחלט אם היבואנית כלמוביל תמשיך לשווק את דגמי המותג, אך הסיכויים לכך נראים גבוהים כרגע.

פולסטאר 4

18 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
דגם פנאי קופה חשמלי חדש למותג החשמליות, גם הוא מבית ג'ילי. עם בסיס גלגלים של 300 ס"מ, אורך של 484 ס"מ וממד גובה של 154.5 ס"מ, ה-4 משתלב בקטגוריית פנאי-קופה בגודל בינוני (D-SUV), בדומה לאודי Q8 אי-טרון ספורטבק, טסלה מודל Y ויגואר I-פייס. לטובת העיצוב, ויתרה היצרנית במפתיע על חלון אחורי, כאשר את הראות מעניקה מראה מבוססת מצלמה. מערך נוסף של מצלמות ורדארים מבית מובילאיי יספק את מעטפת הבטיחות. לגרסת הבסיס 272 כ"ס, האצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות, וטווח נסיעה של 560 ק"מ, בעוד לגרסה החזקה 544 כ"ס, זמן האצה של 3.8 שניות וטווח של 600 ק"מ. לשתי הגרסאות משודכת סוללת 102 קוט"ש.

פולקסווגן ID.7

18 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
המשפחתית הגדולה החדשה של פולקסווגן תגיע אלינו במחצית השניה של 2024 ותתחרה ב-BYD סיל, טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 6. מלבד בסיס גלגלים מרשים של 297 ס"מ, לא נחשפו נתוני מימדים נוספים, אך המרווח הפנימי בהחלט ראוי. גם נתוני מערכת ההנעה נשמעים מבטיחים, עם הספק של 286 כ"ס, טווח נסיעה מירבי של 700 ק"מ וטעינה מהירה בקצב של 200 קילוואט. סביבת הנהג כוללת מסך מגע גדול ("15) ומספר שיפורים בהנדסת האנוש לעומת דגמים חשמליים קודמים.

WEY לנסהאן

18 צפייה בגלריה
WEY לנסהאן
WEY לנסהאן
(ניר בן זקן)
מותג היוקרה של גרייטוול חשף רכב פנאי חדש עם שישה מקומות ישיבה, שהגיע כעת לגרסת יצור סדרתי. עם אורך של 516 ס"מ ובסיס גלגלים של 305 ס"מ מדובר ברכב מרווח למדי, כאשר בשורה השניה ישנם צמד מושבי "קפטן". יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת כוללת מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר, שיחד עם המנוע החשמלי מייצר הספק משולב של 410 כ"ס ומזניק את רכב הפנאי ל-100 קמ"ש בתוך 4.9 שניות בלבד. סוללות בקיבולת 44.5 קוט"ש מאפשרות נסיעה חשמלית למרחק של 175 ק"מ. אגב, באופן רשמי הדגם לא מיועד לשיווק באירופה, אבל בעתיד יתכן בהחלט והוא יצטרף להיצע האירופי של היצרנית.