לפני בדיוק שנתיים חשף ynet סטארטאפ ישראלי מבטיח בשם Ride Vision, חברה שהציגה בתערוכת האופנועים הגדולה של מילאנו מערכת בטיחות מתקדמת לכלי רכב דו-גלגליים, שתפקידה להתריע באופן היקפי על קרבה מסוכנת לכלי רכב או עצמים אחרים. חודשיים מאוחר יותר (ינואר 2019) זכינו להיות הראשונים להתנסות - ולהתרשם מאוד לטובה - במערכת, עדיין בשלבי ניסוי, על כביש מקומי. כעת נראה כי הושלם השלב הראשון בדרך להכרה מלאה ביכולתה, עם דיווח כי גייסה שבעה מיליון דולר אשר יממנו את השקתה הבינלאומית.
ל-ynet נודע כי כבר בשנה הקרובה ייצאו לשוק אופנועים המצוידים במערכת ההתרעה שהיא מייצרת, המורכבת משתי מצלמות המותקנות בחלקו הקדמי והאחורי של האופנוע, יחידת מחשוב ראשית (ECU) המנתחת את המידע מהמצלמות באמצעות בינה מלאכותית ומשגרת אות למחווני התראה המוצבים על מראות הצד במקרה של רכב בשטח מת, רכב העוקף בצורה מסוכנת או קרבה מסוכנת לרכב אחר.
2 צפייה בגלריה
המצלמה האחורית - תדווח על רכב מתקרב במהירות
המצלמה האחורית - תדווח על רכב מתקרב במהירות
המצלמה האחורית - תדווח על רכב מתקרב במהירות
(ride vision)
עד כה גייסה החברה שהוקמה ב-2016 כ-10 מיליון דולר, וחתמה על מספר עסקאות שיתוף פעולה, בין היתר עם יצרנית חלקי הרכב הגרמנית קונטיננטל AG, שתספק את המערכת ליצרני רכב דו-גלגלי. החברה, המזוהה כ"מובילאיי של האופנועים" הולכת בדרכה של החברה שייסד פרופסור אמנון שעשוע, ותמכור אף היא ערכות אפטר-מרקט לכלים שכבר עלו לכביש. בישראל הן יעלו 1,600 שקל.
כפיצ'ר שלא מוצע במובילאיי, רייד ויז'ן מקליטה אוטומטית כל נסיעה ומגיעה עם אפליקציה ייעודית האוספת נתונים מכל נסיעה ושומרת אותם בטלפון הנייד. באפליקציה ניתן למצוא סיכום נסיעה, ניתוחה, מספר ההתרעות שניתנו ונתוני מהירות מרבית. הנתונים נשמרים באפליקציה האישית של הרוכב ואינם משותפים עם אף גורם אחר. בחברה מבטיחים כי המערכת תעבור שדרוגים תקופתיים וכי אלה יהיו זמינים לכל. בהם התרעות בטיחות חדשות ויכולות נוספות דוגמת שיחת חירום אוטומטית בעת תאונה, התרעת התנגשויות צד ואפילו יצירת סרטונים עם נתוני רכיבה אותם ניתן יהיה לשתף.
2 צפייה בגלריה
 ניתוח קשת איומים אפשריים
 ניתוח קשת איומים אפשריים
ניתוח קשת איומים אפשריים
(ride vision)
את סבב הגיוס הובילה קרן ההשקעות OurCrowd של ג׳ון מדבד, הקרן שהוכתרה כפעילה ביותר בישראל 2019, לצד YL Ventures, חברת הון סיכון בינלאומית המתמקדת בחברות סטארטאפ בשלבים מוקדמים; Mobilion VC, קרן הון סיכון העוסקת בפתרונות תחבורה חכמה עם תשתית הפצה רחבה; וחברת Metagal, יצרנית מראות לאופנועים.
בעולם ישנם כ-700 מיליון אופנועים המעורבים בכ-28% מכל תאונות הדרכים הקטלניות. כ-378 אלף רוכבים נהרגים מדי שנה בתאונות אופנועים. בישראל ישנם כ-598 אלף בעלי רישיון לאופנוע וכ-15% מסך ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל הם אופנוענים. עלות התאונות למדינה מגיע עד ל-2 מיליארד שקל בשנה (לפי נתוני הרלב״ד לשנת 2018).
מגיפת הקורונה הביאה לעלייה במספר רוכבי האופנועים בעולם כאלטרנטיבה זולה ומהירה לתחבורה הציבורית הצפופה שעלולה להיות מקור להידבקות. באיחוד האירופי בלבד זינקו מכירות כלי רכב דו-גלגליים בכ-30% מאז התפרצה המגיפה.
״כאופנוענים אנחנו מודים למשקיעים שלנו המסייעים לנו לצאת להשקה בינלאומית ושמחים על השותפות המתקדמת עם קונטיננטל, אמר אורי לביא, מנכ״ל ומייסד החברה. ״זו אבן דרך משמעותית בחיי החברה בדרך להגשמת החזון להעצים את רוכבי הדו-גלגלי ולסייע להם להרגיש בטוחים בזמן שהם נהנים מרכיבה״.