עד לפני שני עשורים, יכולת דינמית גבוהה לא הייתה בלקסיקון של לנד רובר, יצרנית רכבי השטח המפורסמת. אלא שיצרניות היוקרה הגרמניות החלו לייצר רכבי פנאי, ואפילו פורשה הספורטיבית הציגה קאיין ראשון. ההצלחה לה זכו גרמה לבריטים לחשוב מחדש. אולי השטח הוא לא בהכרח המקום היחיד להצטיין בו?
3 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
(צילום: ניר בן זקן)
הספורט שהוצג לראשונה ב-2005 היה סנונית ראשונה בשינוי הגישה של הבריטים ומיד זכה לפולאריות אדירה. כל כך גדולה, עד כדי הפיכת משפחת ריינג' רובר המורחבת לחבורת רכבי פנאי יוקרתיים, חלקם לא ממש מעוניינים בבוץ ואבק, כמו האיווק והוולאר.
השנים חלפו, ההצלחה נותרה וכעת הוא נוחת כאן בדור שלישי בשושלת, וכמו קודמיו ינסה להעמיד אלטרנטיבה ייחודית לרכבי פנאי גרמניים כמו אודי Q7, ב.מ.וו X5 ומרצדס GLE, ולהתמודד מול המתחרה הישיר והסופר-מצליח - פורשה קאיין.
סיכום: ריינג' ספורט החדש משכלל ומשדרג את הנוסחה של קודמיו בשושלת, עם מראה מאוד מרשים, תא נוסעים מאוד איכותי ומודרני ויכולת כיסוי מרחקים מרשימה במיוחד. אבל תג המחיר שלו גבוה. 758 אלף שקל לרכב המבחן הם כ-60 עד 120 אלף שקלים יותר מרכבי הפנאי של אודי, ב.מ.וו, מרצדס ואפילו פורשה. וכשלוקחים בחשבון שהוסרו ממנו מערכות מכאניות ייחודיות שהופכות אותו יוצא דופן בחו"ל כמו היגוי אחורי, או הילוך כוח, זה נראה פחות אטרקטיבי. וחבל.
כנראה שהגרסה ההיברידית-נטענת שתנחת כאן רק בעתיד, תהיה תחרותית ומסקרנת יותר. עם תג מחיר דומה וטווח נסיעה נקי מזיהום של לא פחות מ-100 ק"מ. זאת נשמעת כבר מעניינת יותר, בעיקר מכיוון שגם היא נהנית מהיתרון המשמעותי ביותר שלו על מתחריו - מראה כוחני חסר תחרות.
איך נראה: בשונה מהדיסקברי והדיפנדר החדשים, מעצבי לנד רובר בחרו הפעם לשמור על מאפייני עיצוב דומים לספורט היוצא, בעיקר בחרטום, עם אותם כונסי אוויר מדומים על מכסה המנוע ובבתי הגלגלים הקדמיים. הפרופיל נראה חלק ודינמי יותר הודות לידיות פתיחת דלתות נשלפות וחישוקי ענק ("22), וגם האחוריים מרשימים עם יחידות תאורה מחוברות עם לוגו המותג. הוא עדיין נראה גדול מאוד, אבל לדברי היצרנית השינויים האלה מסייעים להקטנה משמעותית של מקדם הגרר - 0.29 לעומת 0.35.
סביבת הנהג עדכנית יותר עם מסכים גדולים מבעבר ואיכותיים יותר, הן ללוח המחוונים ("13.7) והן למסך מגע ("13.1), תוך שמירה על מתגי שליטה לבקרת האקלים ולמצבי נהיגה. פתרון שמפשט ומקל על התפעול. המושבים הקדמיים מציעים שפע אפשרויות כיוון חשמלי (וכוללים גם חימום ואוורור) ומאפשרים ישיבה ממושכת ללא כל מאמץ, עם משענת יד מתכוונת לכל אחד מהם ותנוחת נהיגה גבוהה-שלטת. מפתיע לגלות כי מראות הצד קטנות מדי ומכילות שטחים מתים גדולים מדי.
3 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
(צילום: ניר בן זקן)
איכות החומרים גבוהה, עם ריפודי עור דוגוניים ובורר הילוכים אלקטרוני נוח. יש מגוון תאי אחסון, אבל ללא מקרר מתחת למשענת היד כמו באחיו הגדול, אלא כאופציה בתוספת תשלום (6,300 שקל).
בהשוואה לספורט היוצא, החדש ארוך ב-6.5 ס"מ (494.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-7.5 ס"מ (299.5 ס"מ), שינויים שמגדילים משמעותית את מרחב המחיה מאחור, שם גם יש בקרת אקלים מפוצלת. תא המטען גדל ב-24 ליטר (647 ליטר), אך בשונה מקודמו ומהמתחרים הגרמניים, אין אופציה לשורת מושבים שלישית ומקום לשבעה נוסעים. גם הגלגל החלופי כאן זמני ולא מלא כמו בדגם היוצא.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ותאורת לד דיגיטלית.
איך נוסע: מערכות הנעה היברידיות-נטענות מסקרנות ינחתו כאן בהמשך השנה, וגרסה חשמלית תוצג רק ב-2024. אלה חדשות עבור מי שמייחל כבר להשתחרר מעט ממשאבת התדלוק. בינתיים נושא רכב המבחן מנוע טורבו-דיזל זהה לספורט היוצא, עם שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר, 300 כ"ס ומערכת היברידית קלה (48V), עם אותה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית בעוד ההנעה הכפולה מאפשרת ניתוק ההנעה לפנים בשיוט לטובת חסכון בדלק. והוא אכן מפתיע לטובה עם 10.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, תוצאה מרשימה לרכב כה גדול וכבד.
גם הביצועים טובים משמעותית מבעבר, וטובים בכלל. עם קיצוץ של שניה בזינוק ל-100 קמ"ש (6.3 שניות), ותיבת ההילוכים שמגיבה במיידיות להורדת הילוך לצורך עקיפה. שיוט על כביש מהיר? קליל ונינוח כמצופה.
כמו אחיו הגדול, גם הספורט משתמש בפלטפורמת MLA חדשה. אבל מערך המיתלים כאן פשוט יותר, עם קפיצי אוויר בכל פינה אבל ללא מוטות מייצבים אקטיביים והתאמת מידת הקשיחות באמצעות נתוני מצלמה וחיישני סריקת דרך ומערכת הניווט. נוחות הנסיעה כאן טובה, אבל הוא לא מצטיין ואינו מחקה את תחושת ה"שטיח מעופף" כמו אחיו הגדול. בעיר הוא עדיין מרגיש מגושם, עם רדיוס סיבוב גדול במעט מקודמו.
יש לזה פתרון, בדמות היגוי אחורי אקטיבי (7.3 מעלות) שמקטין משמעותית את קוטר הסיבוב (10.9 מטר, פחות 1.6 מטר) אבל הוא מוצע רק כאופציה בתוספת תשלום (56 אלף שקל) לחבילה המכונה סטרומר. זו כוללת גם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה ובעיקר מוטות מייצבים אקטיביים שהיו משפרים משמעותית את נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית.
3 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
לנד רובר ריינג' רובר ספורט
(צילום: ניר בן זקן)
בכל זאת, היכולת הדינמית טובה מבעבר, הודות לקשיחות מרכב גבוה יותר (35%), בסיס גלגלים ארוך יותר ומפסקי סרנים מורחבים (1 ס"מ מלפנים, 1.8 ס"מ מאחור), הוא עדיין הדינמי ביותר באולם התצוגה של לנד רובר. זה לא מפריע לו להרגיש מגושם יותר ופחות חד ומדויק מב.מ.וו X5 או פורשה קאיין. הגה ארוך (2.8 סיבובים מקצה לקצה) ונטול תחושה לא מסייע בכך.
מה לגבי שטח? יש כאמור מיתלי אוויר ששומרים על מרווח גחון וזוויות גישה ונטישה דומות לדגם היוצא, אבל הילוך כוח נעדר לראשונה בהיסטוריה מרשימת הציוד התקני (אופציה ב-2,900 שקל), ויחד עימו מצב סלעים במערכת טריין ריספונס. ברור לחלוטין כי אחוז אפסי מלקוחות ספורט יתקלו בסלעים, אבל נדמה לנו שגם הם היו מעוניינים לדעת לפחות שהלנד רובר שלהם מסוגל לנסוע במקומות בהם מתחרים ישירים לא יעזו.
  • מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-דיזל
  • הספק: 300 כ"ס ב-4,000 סל"ד
  • מומנט: 66.3 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית
  • הנעה: כפולה קבועה
  • אורך: 494.6 ס"מ
  • רוחב: 204.7 ס"מ
  • גובה: 182 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 299.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,435 ק"ג
  • נפח תא מטען: 647 ליטר
  • מרווח גחון: 28.1 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 30/33 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.3 שניות, 218 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.9 ק"מ לליטר, 203 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 758 אלף שקל