במה נהגנו: מאזדה CX-30
מתחרים: קיה -X-סיד, טויוטה C-HR, ניסאן קשקאי, סיאט אטקה
מתי אצלנו: עכשיו
מחיר: 152 עד 182 אלף שקל
בעד: עיצוב, יכולת דינמית, בטיחות
נגד: מרחב מחיה, מנועים
בגדול: מבחינת מאזדה, ה-CX-30 מיועד לגשר על פער - שלא ברור אם באמת קיים - בין ה-CX-3 המוכר, גרסת פנאי לסופר-מיני 2, ומכונית הליסינג המשפחתית הסופר-מבוקשת CX-5 - אף היא עם גנים של רכב פנאי מודרני. הלכה למעשה מדובר בצעד נוסף שמייתר קטגוריה (משפחתית קומפקטית במקרה זה) לטובת הנהירה חסרת המעצורים אחרי רכבי פנאי עם פוזה קרבית ותנוחת נהיגה גבוהה, שלטת ומעוררת לכן ביטחון. ובמילים אחרות ופשוטות יותר, זו גרסה מוגבהת ל-3 החדשה, על אותה פלטפורמה ועם אותם רכיבי הנעה.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
לא במקרה, היבואנית דלק מוטורס תולה בו תקוות גדולות מאוד. כמה גדולות? הפיכתו לדגם הנמכר ביותר שלה אצלנו. סיבות לאופטימיות יש והחשובה שבהן: בניגוד ל-3 שהושקה כאן לאחרונה, תג המחיר אינו מזנק מעבר למקובל בקטגוריה. האם הוא אכן מסוגל להזניק את מאזדה מעלה בטבלת המכירות, אחרי מספר שנות דשדוש ביחס למקום בו הורגלה להיות?
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב ותא נוסעים: ה-CX-30 מאמץ את קו העיצוב המשפחתי של המותג היפני, עם חזית דינמית הכוללת יחידות תאורה צרות וסבכה עמוקה. הוא מצויד אמנם בפסי הגנה בולטים מפלסטיק שחור, אבל מוותר על פסי גגון שמייצרים אשליית גובה. לכן הוא גם נראה יותר כגרסת מוגבהת ל-3, פחות כדגם נפרד.
עיצוב הפנים וסביבת הנהג מוכרים מה-3 ואיכות החומרים גבוהה בדומה לקומפקטית, כולל דיפוני עור (כאן בשילוב צבעים שחור-כחול ייחודי) ואלומיניום. צג תצוגה ("8.8) משתלב היטב בקונסולה, נשלט חוגה נוחה לשימוש. תנוחת הנהיגה מצוינת תודות לשילוב מוצלח בין מושבים מצוינים עם תמיכה משובחת והגה בשרני עם טווח כיוון רחב. נקודת הביקורת היחידה: תנוחת הישיבה אינה גבוהה מספיק בהתחשב בשטחי החלונות הצנועים יחסית.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
בהשוואה ל-3 האצ'בק, ה-CX30 קצר ב-6.5 ס"מ (439.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים קטן ב-7 ס"מ (265.5 ס"מ). המשמעות היא שמרחב המחיה לנוסעים מאחור סביר בלבד וקרוב יותר לזה של רכבי פנאי קטנים ממנו, כמו רנו קפצ'ור או סקודה קאמיק. במפתיע, מפתח הדלתות מאחור צר יחסית ועלול להקשות על כניסה-יציאה. מאידך, מרווח הראש טוב למדי תודות לממד גובה נדיב (10.5+ ס"מ) ונפח תא המטען עומד על 430 ליטר (135+ ליטר) והוא מכיל גלגל חלופי.
רשימת האבזור בגרסת הבסיס כוללת בקרת אקלים מפוצלת (עם פתחים ליושבים מאחור), מצלמת נסיעה לאחור עם חיישני חניה (ותצוגה קטנה מדי), מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "18 קלים. גרסת הביניים (160 אלף שקל ל-2.0 ליטר, 170 אלף שקל ל-2.5 ליטר) מוסיפה מפתח חכם, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה וחלון שמש. הגרסה הבכירה (174 אלף שקל ל-2.0 ליטר, 182 אלף ל-2.5 ליטר) מציע גם ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: גדי סיארה)
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית והתראת שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) וערנות נהג.
יחידות הנעה וביצועים: ה-CX30 מאפשר אצלנו לבחור בין מנוע 2.0 ליטר (165 כ"ס) או 2.5 (195 כ"ס), שניהם עם ארבעה צילינדרים וללא מגדש, תיבת שישה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. הביצועים מיישרים קו עם המקובל בקטגוריה (9.8 שניות ל-100 קמ"ש בקטן, 8.5 שניות בגדול). תאוצות הביניים טובות, בעיקר בשילוב במצב 'ספורט' בתיבה ההופך את תגובותיה למהירות ומדויקות באופן שכמעט מייתר שליטה ידנית.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: גדי סיארה)
שני המנועים עושים את העבודה ומספקים מספרים נאים, אך לא ניתן להתעלם מאובדן תחושת הבשרנות המשכרת של יחידות מוגדשות אצל המתחרים. בין היתר - ובעיקר ב-2.0 ליטר הצנוע יותר - מכיוון ששיא המומנט מושג בסל"ד גבוה יחסית, המאלץ את התיבה להוריד הילוך תכופות, במטרה לשמור על קצב התקדמות מועדף ולא רק תחת עומס או בכבישים הררים תובעניים, אלא גם בשיוט.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת ה-3, עם מתלה קורת מתח אחורית ולא פתרון רב-חיבורי שנוח יותר לכיול. בכל זאת, נוחות הנסיעה טובה מזו ב-3 תודות לכיול מיתלים שונה, אך ה-CX30 אינו יכול להתחרות על ראשות הקטגוריה מבחינה זו. במהירות שיוט נינוחה השקט מופתי, תחת סל"ד גבוה יותר חודר רעש מנוע.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: גדי סיארה)
ומה על היכולת הדינמית המפורסמת של מאזדה? ה-CX-30 נאמן למורשת ולמרות מרכז כובד גבוה מה-3 וזוויות גלגול מוחשיות יותר, הוא שומר על ריסון מרכב ראוי גם בעומסי פניה גבוהים. ההגה מדויק למדי אף הבלמים הרשימו פחות עם מעט מדי תחושה בתחילת מהלך וספוגיות מיותרת תחת עומס.
סיכום: מאזדה CX-30 הוא תוספת חשובה להיצע היצרנית היפנית בשוק המקומי, ואין ספק שהוא יאפשר לה לשפר את נתון המכירות הקיים. האם אכן יהפוך לרב-מכר בקטגוריה כפי שביבואנית מאמינים? נהיה חכמים יותר לאחר מבחן השוואתי שייערך בקרוב עם המרשימים בקטגוריה, הכוללת ניסאן קשקאי, סיאט אטקה, טויוטה C-HR וקיה X-סיד העדכניים. זה לא יהיה קל אבל יש לו בהחלט מה למכור מולם. בינתיים הוא צפוי למשוך לא מעט רוכשי 3 פוטנציאליים, אך לא נראה לנו שבדלק מוטורס יזילו דמעה על כך.
7 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, בנזין
הספק: 165 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט: 21.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד
תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
אורך: 439.5 ס"מ
רוחב: 179.5 ס"מ
גובה: 154 ס"מ
בסיס גלגלים: 265.5 ס"מ
משקל עצמי: 1,533 ק"ג
נפח תא מטען: 430 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.8 שניות, 196 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.6 ק"מ לליטר, 171 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 7
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 152 עד 174 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת מאזדה