• במה נהגנו: בנטלי בנטיאגה S
  • מתחרים: אסטון מרטין DBX, לנד רובר ריינג' רובר
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: 1.88 מיליון שקל
  • בעד: יכולת דינמית, ביצועים, איכות ייצור
  • נגד: נוחות נסיעה בינונית, סביבת נהג מיושנת
בגדול: הבנטיאגה הוא רכב הפנאי הראשון, ובינתיים גם היחיד, של בנטלי. וממש לא מפתיע שהוא הדגם הנמכר ביותר של היצרנית, זה שאפשר לה לסיים את אשתקד עם נתון שיא של כמעט 15 אלף מכוניות חדשות. ועכשיו, בנטיאגה S, גרסה חדשה שנוספה להיצע במסגרת מתיחת פנים שעבר לאחרונה. כזו שאמורה להקנות לרכב הפנאי גדל המידות והכבד יכולת דינמית משופרת. בין היתר כתשובה לאסטון מרטין DBX, אבל גם כדי לגשר על הפער בין גרסת ה-V8 הבסיסית (והזולה יחסית) ל-W12 ספיד הבכירה (והמאוד יקרה).
עיצוב ותא נוסעים: הבדלי המראה בין ה-S לדגם הרגיל אינם גדולים וכוללים בעיקר נגיעות קלות. צביעה שחורה במקום ניקל לחלקי מרכב שונים (סבכה, כונסי אוויר), חישוקי "22 יחודיים וספוילר אחורי נוסף על דלת תא המטען. והוא עושה רושם שרירי יותר ואין לנו ספק שרוכשים פוטנציאליים יאהבו את האקסטרה-אקשן-ויזואלי, אבל לטעמנו זה מעט מוגזם. זו בנטלי אחרי הכל, יצרנית-על גאה, שאינה זקוקה לכך. אבל אנחנו בדעת מיעוט.
במסגרת מתיחת הפנים הוחלף (הגיע הזמן) לוח המחוונים האנלוגי בדיגיטלי, ויש מסך מגע גדול יותר ("10.3 לעומת "8) ופתחי מיזוג אחרים בקונסולה המרכזית. נוספה גם אפשרות לגימורי מתכת ייחודיים שנראים מצוין ובמקרה של ה-S, ריפוד אלקנטרה נהדר להגה. אלא שהבנטיאגה אינו רכב צעיר, וסביבת הנהג מעידה על כך עם עומס מתגים מיותר.
דווקא את שעון הזמן האנלוגי-קלאסי ופתחי המיזוג הייחודיים עם מנגנון סגירה ידנית (בעזרת מנוע חשמלי) אהבנו. קלאסיקה. ובכלל, איכות החומרים גבוהה מאוד, עם הרבה מאוד עור בכל פינה שמבדל אותו אפילו ממותגי יוקרה שמקמצים לאחרונה מבחינה זו.
כצפוי מרכב כה גדול, המושב האחורי מציע מרחב מחיה נדיר ויש גם אפשרות להזמין שורת מושבים שלישית עם מקום לשני נוסעים (מתבגרים). תא המטען נותר ללא שינוי עם 484 ליטר צנועים, או 215 ליטר צנועים עוד יותר כשהשורה השלישית בשימוש. אבזור הבטיחות נותר ללא שינוי וכולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת (אקטיבית), מניעת פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ותאורת מטריקס לד אדפטיבית.
מנוע וביצועים: המנוע כאן הוא ה-V8 הגדול (4.0 ליטר) וכפול מגדשים המוכר מדגמים אחרים בקונצרן פולקסווגן לו שייך המותג (אודי RS6, פורשה קאיין טורבו, למבורגיני אורוס) והוא מפיק כאן 550 כ"ס. ההנעה כפולה דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית ודיפרנציאל מרכזי מוגבל החלקה (טורסן), עם חלוקת כוח של 60-40 לפנים-אחור.
אלה מאפשרים לו לזנק ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות בלבד בדרך ל-290 קמ"ש. במפתיע, אלה ביצועים זהים לבנטיאגה נטול ה-S. התוספת היחידה כאן היא אגזוז שונה המאפשר סאונד מעט יותר ערב לאוזניים מהגרסה הרגילה.
נוחות והתנהגות: השינוי המשמעותי ב-S הוא מערכת מוטות מייצבים אקטיבית כציוד תקני, האמורה לצמצם משמעותית את זוויות הגלגול, יחד עם מיתלי אוויר נוקשים יותר (15%+). כבעבר יש בורר מצבי נהיגה המאפשר בחירה בין "נוחות", "בנטלי" (מצב ביניים), "ספורט" ו"התאמה אישית" המאפשר שינוי של כל אחד מהפרמטרים בנפרד (מערכת הנעה, הגה ומיתלים). השינויים האלו הופכים את הבנטיאגה לפחות מגושם מגרסת הבסיס וכמעט גורמים לנו לשכוח שמדובר ברכב שמשקלו 2.4 טון.
למה רק כמעט? כי תחושת הביטחון שהוא מעניק מתעתעת. הפיזיקה עדיין שם ודחיפה חסרת מודעות לכיוון המגבלות, עם כל הכבוד לאלקטרוניקה, עלולה לגרור עונש כבד. בין היתר עקב נקודת חולשה מפתיעה בדמות הבלמים, שלא שכנעו ברכב המבחן ודעכו מוקדם מהמצופה. בלמים קרמיים ענקיים (440 מ"מ ו-10 בוכנות מלפנים, 370 מ"מ מאחור) מוצעים כאופציה והיו עשויים להביא לשיפור מבחינה זו.
נוחות הנסיעה? לא מבריקה, בוודאי לא כמצופה מתג מחיר שכזה. נזכיר כי זו הייתה גם הביקורת על הגרסה הרגילה בה נהגנו בעבר. ואם שם היה לו קשה לשכך, כאן - עם כיול נוקשה יותר - המצב בעייתי. מפגעי סלילה עירוניים כמו מכסי ביוב ואספלט מצולק ממש לא עוברים לו טוב מתחת לגומי.
כמו בדגם הרגיל, גם כאן יש בורר עם ארבעה מצבי נהיגת שטח (שלג, כורכר, בוץ וחול) ומיתלי האוויר מאפשרים הגדלת מרווח הגחון (24.5 ס"מ) לטובת מי שממש יתעקש להתמודד עם אתגרי עבירות קלים. עצה שלנו - אל.
סיכום: כמו הבנטיאגה הרגיל, גם ה-S הוא רכב פנאי סופר-יוקרתי שמצליח להעביר את התחושה הזו לבעליו, וגם (לא פחות חשוב עבור קהל היעד) לצופים מבחוץ. כל זאת עם רמת שימושיות משפחתית מרשימה מאוד עם שיפור מתבקש ביכולת הדינמית וכביקורת - נוחות נסיעה בינונית בלבד וסביבת נהג מיושנת ביחס למתחרים.
אבל בין גרסאות הבנטיאגה, ה-S הוא ללא ספק המרשים והטוב ביותר. טוב בכל מקרה מדגם הבסיס האנמי במקצת ולא מוגזם כמו ה-W12 הכמעט-מופרך. בישראל זה אמור להספיק לו כדי לשריין לעצמו מקום של כבוד ברשימת המתחרים על תואר רכב הפנאי-יוקרה הטוב ביותר.
  • מנוע: V8, טווין-טורבו-בנזין, 4.0 ליטר
  • הספק: 550 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 78.5 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 514.4 ס"מ
  • רוחב: 199.8 ס"מ
  • גובה: 172.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 299.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,415 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 215 ליטר, 484 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 290 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 7.5 ק"מ לליטר, 302 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 1.88 מיליון שקל
הכתב היה אורח חברת בנטלי