ביום שבת הקרוב (1.1.2022) יצא לדרך בפעם ה-43 בהיסטוריה ראלי דקאר. וכמו בשנתיים הקודמות, גם הפעם סעודיה תהיה המדינה המארחת. כ-600 מתחרים יתייצבו לקו הזינוק בעיר ג'דה, כשרק כמחצית מהם יחזור אליה כמעט שבועיים לאחר מכן, כשמד המרחק הוירטואלי שלהם עומד על כ-8,000 ק"מ שנצברו בתנאי השטח הקשים של המדבר הסעודי. וכן, בעיקר דיונות הענק המפורסמות.
דקאר השנה צפוי להיות מעניין במיוחד. אם בגלל ריבוי פייבוריטים בין הרוכבים והנהגים, או עקב שינוי התקנות וכניסה של מערכות הנעה ידידותיות לסביבה אצל אודי במכוניות, הינו במשאיות. עוד אגב, המתחרים בקטגוריית המכוניות יקבלו את ספר הדרך 15 דקות בלבד לפני הזינוק, ובכך תהפוך עבודתם של הנווטים לקשה ומשמעותית הרבה יותר. ולכבוד הזינוק, הנה הפרטים הדרושים למעקב.

אופנועים

ארון הגביעים של קבוצת ק.ט.מ עמוס ב-18 ניצחונות רצופים בדקאר (2001-2019), אבל אחרי שני עשורים בהם שלטה היצרנית האוסטרית ללא עוררין במירוץ השטח הקשה בעולם, הונדה היפנית הצליחה לגנוב ממנה ניצחונות, פעמיים ברציפות. כך שק.ט.מ מתייצבת הפעם רעבה לניצחון, ועם נבחרת מרשימה של רוכבים - כולם עם ניצחון בעבר. אל ותיקי הקבוצה טובי פרייס (מנצח דקאר 2016 ו-2019) ומטיאס וולקנר (מנצח 2018), יצטרף גם קווין בנווידס שערק אליה מהונדה לאחר שניצח עבורה אשתקד.
8 צפייה בגלריה
ק.ט.מ דקאר
ק.ט.מ דקאר
נבחרת החלומות של ק.ט.מ
הכוכב הגדול של הונדה הוא ריקי בראביק, הראשון לנצח את הכתומים אחרי שבע שנים מאכזבות, והאמריקאי הראשון לנצח בדקאר. לצד בראביק ירכבו פאבלו קווינטנילה שעבר להונדה מקבוצת הסקוורנה, וחוזה קורנחו שהוביל את המירוץ אשתקד עד שהתרסק בקטע הדירוג ה-10 ונאלץ לפרוש. סוגר את הרשימה של הונדה הוא חואן ברדה הוותיק שאמנם לא ניצח מעולם, אבל הוא יהיה הרוכב שעל שמו יותר ניצחונות בקטעי דירוג מכל רוכב אחר - 27 במספר, רק שישה פחות משיאני הקטגוריה אי פעם, סטפן פטרהנסל וסיריל דפרה.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2021
דקאר 2021
ריקי בראביק ינסה להביא להונדה ניצחון שלישי ברציפות
קבוצה נוספת שעשויה להפתיעה היא גאס-גאס, עם צמד רוכבים סופר מוכשרים שעברו אליה מק.ט.מ: סם סנדלנד (מנצח 2017) ודניאל סנדרס שסיים רביעי במירוץ אשתקד בניסיונו הראשון בדקאר. עוד ברשימת הקבוצות שעשויות להפתיע נמצאת הסקוורנה עם הרוכבים לוסיאנו בנווידאס וסקיילר האוס, האחרון חתם ביצרנית לאחר שסיים אשתקד חמישי בקבוצה פרטית, ללא תמיכת יצרן.

מכוניות

הקבוצה המסקרנת ביותר על קו הזינוק השנה תהיה ללא ספק היא אודי הגרמנית, עם השתתפות ראשונה במירוץ השטח הקשה בעולם. היא תעשה זאת עם ה-RSQ e-tron, מכונית מירוץ ראשונה בהיסטוריה עם הנעה חשמלית עיקרית ומנוע בנזין שמשמש כגנרטור לטעינת המצברים. וכדי לנטרל כל אפשרות שאי זכייה תהיה בגלל נהגים לא מנוסים או חסרי יכולת, דאגה החברה לנבחרת חלומות.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ e-tron
אודי RSQ e-tron
אודי מתייצבת לדקאר עם מערכת הנעה חשמלית מתקדמת
סטפן פטרהנסל המכונה "מר דקאר", עם 14 גביעי מקום ראשון (שישה על אופנוע, שמונה ברכב) יוביל את החבורה הנוצצת, כשברכב נוסף ינהג לא אחר מקרלוס סיינז (פעמיים אלוף עולם בראלי, פעמיים מנצח דקאר). הנהג השלישי יהיה מתיאס אקסטרום, פעמיים אלוף גרמניה במירוצי סלון שהתחרה אמנם אשתקד בקטגוריית רכבי שטח קלים, אך הפעם הוא כבר בליגה של הגדולים באמת. בראש קבוצת המירוץ של היצרנית הגרמנית עומד סוון קוואנדט, מי שניהל בעבר ובהצלחה את קבוצת מיני X-רייד בדקאר.
למרות שנראה כאילו יש לה את כל הכלים להדהים את העולם, המהלך הניסיוני של אודי גורר עימו צניעות לא אופיינית, והחברה מצהירה כי מבחינתה הצלחה תהיה להגיע לסיום. זאת שכן בניית רכב המירוץ נעשתה במהירות שיא ונדרשת עוד עבודה רבה עד שיבשיל להיות כלי רכב מנצח. לפולקסווגן זה לקח שש שנים של השתתפות במירוץ עד שהצליחה. פיז'ו ניצחה רק בפעם השנייה.
8 צפייה בגלריה
טויוטה היילקס דקאר נאסר אל-עטייה מתיו באומל
טויוטה היילקס דקאר נאסר אל-עטייה מתיו באומל
אל-עטייה ובאומל הם מהפייבוריטים הגדולים לניצחון
הפייבוריטית הגדולה לניצחון תהיה קבוצת טויוטה עם טנדר היילקס שעבר סדרת שינויים כדי להתאימו לתקנות החדשות בקטגוריה. נהגי הקבוצה הם כבעבר נאסר אל-עטייה (שלוש פעמים מנצח הדקאר) ג'ינל דה-ווליה (מנצח 2009), האנק לטגן ויזיד אל-ראג'י הסעודי, המכיר טוב מכולם את תנאי השטח בממלכה.
מי שעשויה להפתיע היא קבוצת פרודרייב, שערכה אשתקד הופעת בכורה בדקאר וכעת מתייצבת עם גרסה משודרגת לרכב המירוץ שלה. אל נהגי הקבוצה משנה שעברה - נאני רומה (מנצח 2004 על אופנוע, ב-2014 ברכב) וסבסטיאן לואב (תשע פעמים אלוף העולם ב-WRC), יצטרף אורלנדו טרהנובה, אחד הנהגים הוותיקים המירוץ.
8 צפייה בגלריה
פרודרייב דקאר
פרודרייב דקאר
סבסטיאן לואב בפרודרייב ינסה להשיג ניצחון ראשון בדקאר
מבין הרכבים בעלי הנעה אחורית יהיה קרב מסקרן בין סריל דפרה וחלאד אל קאסימי שינהגו כל אחד בפיז'ו DKR3008, לבין ג'ייקוב פרזיגונסקי במיני באגי. השלושה יתחרו אומנם בקבוצת פרטיות ללא סיוע של היצרניות, אבל נזכיר כי לרכבי המירוץ הללו יש רקורד מרשים עם צמד ניצחונות לכל אחד מהם (פיז'ו ב-2017-2018, למיני ב-2020-2021).

משאיות

כמו בכל שנה, קבוצת קמאז הרוסית היא הפייבוריטית לניצחון גם הפעם, כזה שיתווסף ל-18 שקדמו לו. מאחורי ההגה ישבו השנה דמיטרי סטוניקוב שניצח אשתקד, אנדרי קרגינוב (מנצח 2014 ו-2020), אנטון שיבלוב (מקום שני ב-2020 ו-2021) ואדוארד נקולייב שניצח ארבע פעמים וחוזר השנה לקבינה לאחר שנעדר מהמירוץ אשתקד.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2021
דקאר 2021
קבוצת קמאז הרוסית תנסה לשמר את הדומיננטיות
דווקא קבוצת המרוצים של מאז הבלרוסית, שהסתמנה בשנים האחרונות כיריבה הגדולה של הרוסים, לא תתייצב לקו הזינוק השנה. הסיבה לביטול ההשתפות ברגע האחרון היא שמאגרני המירוץ לא אפשרו לה להעמיס את שלוש משאיות המירוץ על המעבורת לסעודיה בגלל סנקציות שהטיל האיחוד האירופאי על בלארוס, לאור המתיחות השוררת בחודשים האחרונים.
ומי בכל זאת עשוי לאיים על הארמאדה הרוסית? שימו לב למרטין מקיק (איווקו) שסיים בחמישיה הראשונה בשנתיים האחרונות, אלס לופרייס (Praga) שסיים שלישי ב-2007 ולקבוצת איווקו של דה רוי עם הנהגים מרטין ואן דן ברינק שעבר אליה עם רנו, ולצידו במשאית השניה ינהג בנו מיטשל בהופעת בכורה במירוץ.
8 צפייה בגלריה
הינו דקאר
הינו דקאר
הינו היא הראשונה להתייצב עם משאית היברידית
עוד שווה לעקוב אחרי קבוצת הינו עם משאית חדשה שתהיה ראשונה בקטגוריה עם מערכת הנעה היברידית המשלבת בין מנוע טורבו-דיזל עם שישה צילינדרים למנוע חשמלי והספק משולב של יותר מ-1,000 כ"ס. מאחורי ההגה ישב הנהג הוותיק של הקבוצה, טרוהיטו סוגווארה.