חזון הרובוטקסי של מובילאיי פגש את המציאות בסיבוב: במסיבת עיתונאים שנערכה במסגרת תערוכת CES השנתית בלאס וגאס, הציג מייסד, מנכ"ל ונשיא מובילאיי, אמנון שעשוע, את האסטרטגיה לשנים הקרובות. בין היתר הבהיר כי בניגוד להצהרות קודמות, מובילאיי לא תפעיל בעצמה מערך מוניות אוטונומיות (רובוטקסי), אלא תפעל לפיתוח מערכת שיתופי פעולה, במסגרתו היא תספק את הטכנולוגיה למפעילות אחרות.
3 צפייה בגלריה
 אמנון שעשוע ב-CES
 אמנון שעשוע ב-CES
אמנון שעשוע ב-CES
(הגר בוחבוט)
לפני בדיוק שנתיים, כדאי להזכיר, הבטיח שעשוע כי "ב-2022 נתחיל לקיים שירות רובוטקסי, 100 מוניות ללא נהג שיפעלו בתל אביב, בתחילה עם מכוניות מתוצאת NIO וב-2024 עם כלי רכב של פולקסווגן. השירות יפעל בשלב ההרצה בהסעות של עובדי מובילאיי, אחר-כך יפתח לנסיינים רשומים, ובהמשך לכלל הציבור. המטרה: להגיע לאלפי רובוטקסי ברחבי בארץ".
3 צפייה בגלריה
 ניסוי רובוטקסי בתל אביב
 ניסוי רובוטקסי בתל אביב
ניסוי רובוטקסי בתל אביב
(מובילאיי)
מה גרם לשינוי הכיוון? ההסבר פשוט. מניעת בזבוז כספים על השקעות עתק בניסויים של תוכניות שבסופו של תהליך לא יוכיחו עצמן כרווחיות. במקום, תשתף החברה פעילות עם חברות בעלות ידע רב בתחומן. "האתגר של הרובוטקסי הוא לא טכנולוגי", אמר שעשוע והסביר כי המוניות האוטונומיות שלו כבר בשלות לחלוטין לתפעול, "האתגר הוא בצד העסקי".
3 צפייה בגלריה
(הגר בוחבוט)
לצד זאת מובילאיי תמשיך לקדם את תחום ה-ADAS - מערכות סיוע מתקדמות לנהג עבור כלי רכב אוטונומיים לצרכנים פרטיים. שעשוע הסביר כי הרובוטקסי מצד אחד, והרכב האוטונומי הפרטי מהצד השני, הם שני חלקים משלימים של שוק הרכב וכי בשניהם מובילאיי מתכוונת לעסוק במידה שווה כמנועי צמיחה משמעותיים.
מבחינה אסטרטגית, הסביר כי המיקוד של התעשייה בפתרון המוניות האוטונומיות נובע מכך שקל יחסית להפעיל רובוטקסי - צי שנמצא בשליטת המפעילה ומוגבל מאוד מבחינה גיאוגרפית. לדבריו, מובילאיי הולכת בכיוון ההפוך, ומשקיעה בפיתוח מערכות אוטונומיות לצרכן הפרטי במרחבי הפעלה מדורגים (ODD): למשל, תחילה בכבישים מהירים בלבד ובמהירות מוגבלת, לאחר מכן גם במחלפים ובמהירויות גבוהות וכן הלאה. כך הרכב האוטונומי יוכל להתמודד בצורה הדרגתית עם האתגרים שבדרך.
מובילאיי גם מהמרת בגדול על מערכת ה-SuperVision היחסית-חדשה שלה, שכבר מותקנת על כ-70 אלף דגמי Zeeker (מותג היוקרה של ג'ילי) בסין, מספר שאמור להכפיל את עצמו במהלך השנה הנוכחית. המערכת מאפשרת כיום נהיגה ללא צורך בשימוש בידיים, אולם היא עדיין מחייבת את הנהגים להישאר עירניים ולא להוריד את העיניים מהכביש, ומוכנים לתפוס פיקוד במקרה הצורך.
בחברה מסמנים את המערכת - הכוללת מערך של 11 מצלמות ורדאר, כמנוע צמיחה עסקי משמעותי, שמאפשר ליצרניות רכב לספק חוויה דומה לזו של מערכות דומות ברכבי טסלה - שפעולתן נחקרת כיום על ידי מספר גופים ממשלתיים בארה"ב. במובילאיי עובדים כבר על המערכת הבאה, המכונה Chauffeur (נהג פרטי), ולדברי שעשוע היא תיכנס לייצור בשנת 2026.

הכתבת אורחת חברת מובילאיי ב-CES