פולקסווגן פולו GTI מעולם לא זכתה לאותה הילה של אחותה הגדולה ומי שנחשבת למייסדת קטגוריית המשפחתיות-ביצועים, גולף GTI. היא גם מעולם לא הציעה ביצועים ויכולות דינמיות משובחות כמו מתחרותיה הצרפתיות מבית פיז'ו ורנו.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו GTI
פולקסווגן פולו GTI
(צילום: ניר בן זקן)
אבל כיום המצב שונה, שכן צמד הצרפתיות - פיז'ו 208 GTI ורנו קליאו RS - לא מיוצרות עוד וכך גם חטיבת הביצועים של סיאט שלא הציגה יורשת לאיביזה קופרה. אלו שכן מיוצרות - פורד פיאסטה ST ויונדאי i20N - לא משווקת כאן עדיין, מה שמותיר את פולקסווגן לגמרי לבדה.
כעת היא אצלנו לאחר מתיחת פנים קלה, שאמורה לסייע לה לרשום הצלחה מסחרית גדולה יותר מבעבר. האם יש לה כלים לכך, רגע לפני שהמסך יורד על מנועי הבנזין?
סיכום: פולו GTI הנוכחית טובה מבעבר, מבחינת מראה חיצוני, סביבת הנהג, עדכון של מערכות הבטיחות המתקדמות ואפילו שיפור הביצועים (במעט).
אז כן, היא יקרה. 187 אלף שקל הם המון כסף למכונית קטנה, כ-20 אלף שקל יותר מהפולו GTI שלפני מתיחת הפנים. מצד שני, מיני קופר S הדומה לה מבחינת ביצועים ויכולת דינמית (ונחותה מבחינת שימושיות) עולה 80 אלף שקל יותר.
כך שהיא בודדה מסוגה, סופר מיני שיכולה לבצע כל מטלה באמצע השבוע, ולמרוח לכם חיוך גדול על הפנים בסוף השבוע. היא בחירה מצוינת, ולצערנו כנראה האחרונה מסוגה.
מה שונה: שינויי העיצוב צנועים, עם פס תאורה לכל רוחב החזית, פגוש קדמי עם יחידות תאורת לד קטנות בקצוות במקום פנסי הערפל והפנסים האחוריים שונים. כל אלה מצליחים להחזיר לפולו את הברק, ובאדום לוהט של רכב המבחן היא נראית מצוין, מושכת הרבה תשומת לב מבלי להיות מוחצנת מדי.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו GTI
פולקסווגן פולו GTI
(צילום: ניר בן זקן)
בתא הנוסעים השינויים צנועים יותר, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) בעל תצוגת נתונים משתנה כולל מדידת זמני הקפה, ומתגי מגע לבקרת האקלים שנראים טוב, אבל תפעולם מסורבל.
מערכות הבטיחות שודרגו עם שמירת נתיב (תיקון בעבר), התרעת שטח מת, אפשרות לזחילת פקקים בבקרת השיוט האדפטיבית, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור ותאורת מטריקס לד מצוינת.
השינוי העיקרי הוא למערכת ההנעה. עם קצת יותר כוח ממנוע בנזין מוגדש בנפח 2.0 ליטר (207 כ"ס, 7+) ותיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים חדשה (שישה בעבר) המאפשרים לקצץ 0.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש (6.5 שניות).
רצועת הכוח הרחבה של המנוע מאפשרת שיוט קליל במהירות גבוהה מאוד, אבל דווקא תיבת ההילוכים פחות מבריקה, שכן היא איטית בתגובותיה להורדת הילוך וקופצנית לעיתים בתחילת נסיעה. צריכת הדלק טובה למדי עם 11.1 ק"מ לליטר במבחן המאומץ.
מוזר שפולקסווגן בחרה לצייד את הפולו GTI בצמיגי חיסכון בדלק ולא אחיזה גבוהה, ואם לא די בכך, זו סדרה ותיקה של מישלן פרימסי 3 שהוחלפה זה מכבר. ולכן מגבלות האחיזה נמוכות מהצפוי, לא ברמה של שאר המכלולים ומהוות עקב אכילס לדגם. מי שקונה פולו GTI לא רק לפוזה, טוב יעשה אם יחליף לגומי רציני יותר.
מה דומה: מערך המתלים נוקשה מפולו רגילה ואחראי גם על הנמכת מרכב קלה (1.5 ס"מ). נוחות הנסיעה במהירות נמוכה אינה טובה בשל כך כמו בגרסה הרגילה, אבל היא משתפרת ככל שהמהירות עולה. בכל מקרה, היכולת הדינמית גבוהה והפולו מתמסרת ברצון לכל סגנון נהיגה. חלק מדויק ומהיר, או אגרסיבי עם שימוש בהעברות משקל והחלקות אחוריים כמו קומפקטיות חמות של פעם.
נציין לחיוב בהקשר זה את מצב ספורט בבקרת היציבות שמקנה בדיוק את מידת החופש הנדרשת כדי ליהנות מבלי להסתכן, ואת מערכת XDS המדמה (באמצעות הבלמים) פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה. הבלמים הפגינו יכולת טובה, אבל לא היינו מתנגדים לקצת יותר משוב מההגה, ולצמיגים הבינוניים יש חלק בכך.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן פולו GTI
פולקסווגן פולו GTI
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג נאה ומאוד לטעמנו. עם תפרים אדומים והגה שלוש צלעות בשרני עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים. מושבים בריפוד בד משובץ כהומאז' לגולף GTI הראשונה נראים מצויין וגם נוחים ותומכים היטב בגוף וחבל שהיבואנית לא מציעה אותם באחות הגדולה. בשונה מפולו רגילה, ב-GTI אנחנו דווקא אוהבים את בורר ההילוכים וידית בלם יד מכאנית.
רשימת האבזור דומה לדגם הרגיל עם מסך מגע ("8) המאפשר גם תצוגת נתוני אקשן (מד G, הספק, לחץ גדישה חום מנוע וחום שמן), משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם וחלון שמש עם וילון שלא מעניק אטימה מלאה מקרני שמש קיציות.
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי ביחס לקטגוריה, עם צמד שקעי USB ליושבים שם אבל עדיין ללא ידיות אחיזה בתקרה. תא המטען צנוע בכ-50 ליטר מפולו רגילה (305 ליטר) וכולל גלגל חלופי זמני.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 207 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 32.6 קג"מ ב-1,600 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 407.4 ס"מ
  • רוחב: 175.1 ס"מ
  • גובה: 143.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 254.9 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,361 ק"ג
  • נפח תא מטען: 305 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.5 שניות, 240 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.7 ק"מ לליטר, 155 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 187 אלף שקל