קניית מכונית חדשה מבטיחה, בהרבה מקרים, כי ברכב שלכם מותקנות הטכנולוגיות היותר-עדכניות של עולם הרכב. אלה האמורות לשפר את איכות החיים בזמן הנסיעה, וגם להגן על הנוסעים במקרה של תאונה.
ובין שלל המערכות המתקדמות שמוצעות כיום בשוק, החשובה מכולן היא בלימת החירום האוטונומית, מערכת המפעילה באופן עצמאי את בלמי הרכב במקרה סכנה וכאשר הנהג אינו מגיב לה. המערכת מבוססת במרבית המקרים על מצלמה הנמצאת בקצה העליון של השמשה הקדמית, במקרים אחדים על רדאר-חרטום בלבד ודגמים יקרים יותר מציעים שילוב מועדף של שתי המערכות.
עם השנים הלכו המערכות והשתכללו בכל מובן. זיהוי העצמים של המצלמות שופרה, הוכנו אלגוריתמים לזיהוי דו-גלגלי ואף בעלי חיים ומהירות העיבוד עלתה. בדגמים יותר-חדשים המצלמה מסוגלת להגיב מספיק מהר גם במקרה שזוהה סיכוי להתנגשות בעצם נייח, בזמן שבמערכות המקוריות המצלמה תפקדה בעיקר מול עצם בתנועה.
בקיצור, עדיף כמובן שמערכת בלימת חירום תותקן במכונית שלכם, אבל משפחתית חדשה עולה כיום לפחות 140 אלף שקלים, סכום שבוודאי אנו נגיש לכולם ובעיקר לא בתקופה לא יציבה (גם) מבחינה כלכלית. מה עושים? הולכים על משומש.
לפניכם שבעה דגמים מומלצים בקטגוריות ייעוד שונות, אבל כולם משפחתיים הודות למרחב פנים ותא מטען גדולים יחסית. כולם כמובן מצוידים לפחות במערכת בלימת חירום אוטונומית וזמינותם בשוק טובה. ואף אחד מהם לא עולה יותר מכ-70 אלף שקלים. ויש גם ב-40 אלף. הערה: המחירים מבוססים על מחירון לוי יצחק (מרץ 2023).

מאזדה 6 (דור שלישי)

8 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
מאזדה 6 הייתה בישראל לדגם עממי ראשון שהוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, כשלפניה היו אלה בעיקר דגמי מרצדס, וולוו ואינפיניטי. היא משפחתית גדולה (D) ונחשבת למרווחת גם במונחים עכשוויים. בין היתר בזכות בסיס גלגלים (283 ס"מ) ומרכב ארוכים (486.5 ס"מ). עד 2017 היא שווקה גם בגרסת סטיישן שהייתה במפתיע דווקא קצרה יותר. הדור השלישי עדיין נמכר כחדש, חרף העובדה שעבר מעל עשור מאז שהוצג.
מערכת ההנעה מורכבת מאחד משני מנועי בנזין אטמוספריים - 2.0 ליטר או 2.5 ליטר - ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם שישה הילוכים. גרסת הסטיישן הוצעה עם מנוע 2.0 ליטר בלבד. מנוע 2.5 ליטר הוצע עם מערכת i-Eloop, מעין גרסה מוקדמת למערכות 48 וולט שהפכה נפוצה בשנים האחרונות.
בתחום מערכות הבטיחות היא כוללת מלבד בלימת חירום אוטונומית גם התרעת סטייה מנתיב בגרסת 'פרמיום פלוס' היקרה יותר. נזכיר כי מערכות הבטיחות עברו שדרוג עם השנים, כשהשינוי הבולט נעשה בדגמי 2017 (ינואר) - מערכת הבלימה האוטונומית תפקדה עד 80 קמ"ש וכללה זיהוי הולכי רגל (עד 30 קמ"ש קודם לכן), בעוד שמרמת הגימור 'פרמיום' נוסף אבזור בטיחות רב.

מאזדה 3

  • ממתי כאן: ינואר 2014
  • מחיר התחלתי: 43.5 אלף שקלים (1.5 ליטר 'אקטיב'), 53 אלף שקלים (2.0 ליטר 'ספיריט')
8 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
מאזדה 3 היא המשפחתית הקומפקטית הראשונה להציע בלימה אוטונומית במותג עממי. ולמרות בסיס גלגלים ארוך יחסית (270 ס"מ), היא אינה מרווחת במיוחד מאחור ולחובתה גם תא מטען קטן יחסית. לגרסת 2.0 ליטר 'ספיריט' יש ביקוש רב ולעיתים היא נמכרת מעל המחירון. בנוסף, רוב האבזור של 'ספיריט' הפך לתקני בכל רמות הגימור החדשות מיולי 2016, למעט גג השמש. מערכות הבטיחות המתקדמות כוללות מלבד בלימה אוטונומית בכל הגרסאות, גם התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי ותאורת קסנון עוקבת פנייה ב'ספיריט'

אופל אסטרה

  • ממתי כאן: אפריל 2016 (דור חדש)
  • מחיר התחלתי: 42 אלף שקלים
8 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
הדור החמישי של המשפחתית הקומפקטית אופל אסטרה (סגמנט C), היה מהראשונים מסוגו להציע מערכות בטיחות מתקדמות. עם זאת, הן זמינות רק בגרסת האצ'בק, ולא בכל רמות הגימור שכן מרבית האסטרות האלה בשוק המשומשות הן אקס ציי רכב (ליסינג) ברמת גימור נמוכה ונטולת מערכות בטיחות מתקדמות. מגרסת 'אנג'וי פלוס' המערכות כוללות גם התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון וזיהוי תמרורי מהירות.
צריך גם לזכור כי למרות שמחירה כחדשה היה דומה לבנות הקטגוריה האחרות, ערכה כמשומשת נמוך מהן משמעותית. אחת הסיבות לכך נובעת מסדרת כשלי מנוע בדור החדש (1.4 ליטר, 150 כ"ס) בשנים הראשונות.

הונדה סיוויק

  • ממתי כאן: אפריל 2015 (דגם מחודש)
  • מחיר התחלתי: 45 אלף שקלים
הונדה סיוויק - בגרסאות האצ'בק וסטיישן בלבד - הייתה למשפחתית הקומפקטית (סגמנט C) השנייה בישראל עם בלימה אוטונומית, שנוספה לה במסגרת מתיחת הפנים ששיווקה החל אצלנו באמצע 2015. למה גרסת הסדאן לא? כי היא יועדה במקור לשווקי מזרח אירופה ומדינות במזרח התיכון בהן אין דרישה למערכות בטיחות מתקדמות, זאת בניגוד להאצ'בק והסטיישן שיועדו לאירופה.
לסיוויק הרלוונטית לנו בסיס גלגלים קצר יחסית (259.5 ס"מ) לקטגוריה, ומרחב הפנים שלה צנוע בהתאם, הגם שתא המטען שלה גדול במיוחד. היא מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם חמישה הילוכים, או תיבת שישה הילוכים ידנית ונדירה בהאצ'בק.

ניסאן קשקאי

8 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
רכב הפנאי ניסאן קשקאי הוא היה לאחד הראשונים בשוק עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך יש לשים לב כי מערכות הבטיחות הוצעו רק מרמת הגימור האמצעית ('אסנטה SV'). בשנים הראשונות שווק עם אחד משני מנועים: 1.2 ליטר מוגדש עם 115 כ"ס או 1.6 דיזל עם 130 כ"ס. שניהם עם תיבה אוטומטית-רציפה והנעה קדמית. חשוב לזכור כי ב-1.2 ליטר חלש למדי ונחשב לבעייתי עקב כשל תכנוני. מערכות הבטיחות המתקדמות בגרסה הרלוונטית כללו מלבד בלימת חירום אוטונומית גם התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות ובגרסת 'טקנה' היקרה יותר, גם ניטור עצמים בשטח מת ומערך צילום היקפי.

טויוטה אוונסיס

8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הדור האחרון של טויוטה אוונסיס ששווק אצלנו עד 2018 נמכר כאן כבר ב-2009. ולמרות שהדגם הוצע לאורך השנים עם מערכות בטיחות מתקדמות, לישראל הן אושרו לשיווק על ידי היצרנית רק במהלך 2016. המשפחתית הגדולה לא הצליחה אצלנו במיוחד וערכה בהתאם, שכן לפי המחירון היא זולה מקורולה הזולה ממנה במקור ביותר מ-10%.
נזכיר כי בערוב ימיה נחשבה אוונסיס לקטנה יחסית לקטגוריה (סגמנט D) עם בסיס גלגלים באורך 270 ס"מ בלבד, דומה לזה של קורולה קומפקטית. אך האוונסיס ארוכה ורחבה יותר, ומציעה נוחות נסיעה עדיפה. מערכות הבטיחות שלה כוללות לצד בלימה אוטונומית גם התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי וזיהוי שלטי מהירות. בשנותיה האחרונות שווקה כאן עם מנוע 1.8 ליטר (147 כ"ס) ותיבה אוטומטית-רציפה.

הונדה HR-V

רכב הפנאי הקטן (B-SUV) הונדה HR-V ממשיך את מסורת היצרנית עם הסופר-מיני ג'אז, ומציע חלל נוסעים גדול יחסית לקטגוריה. הוא גם הראשון מסוגו עם מערכת בטיחות מתקדמת. אכן, פיאט 500X הציע זאת לפניו, אך הוא מאוד נדיר לאיתור עם מערכות כאלו. יש לו מנוע 1.5 ליטר בנזין עם 131 כ"ס ותיבה אוטומטית-רציפה. מערכות הבטיחות בו כוללות מרמת גימור 'אקזקיוטיב' גם התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי וזיהוי שלטי מהירות.

מיצובישי אאוטלנדר

  • ממתי כאן: אפריל 2013
  • מחיר התחלתי: 72 אלף שקלים
  • למבחן הדרכים (גרסת PHEV היקרה יותר)
מיצובישי אאוטלנדר הפופולרי היה לדגם פנאי עממי ראשון עם מערכות בטיחות מתקדמות, וראשון מסוגו עם שבעה מקומות. למעשה, עד אמצע 2017 הוא היה היחיד כאן עם שבעה מקומות ובלימה אוטונומית. צריך רק לזכור כי המערכות המתקדמות הוצעו בשנים הראשונות (2013-2016) ומתחת לרף המחיר שהצבנו, רק בגרסת הדיזל. עם מנוע 2.3 ליטר עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 הילוכים. מערכות הבטיחות בה כוללות בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.