בקצרה:
  • גם פורד תשווק בארץ רכב פנאי קטן, שלא היה לה בעבר
  • עם אבזור בטיחות עשיר, אבזור נוחות צנוע יחסית
  • המחיר לא זול: 128 אלף שקל לבסיס ועד 145 אלף שקל
אל מרכז הזירה: הפומה הוא המצטרף האחרון - שנה וחצי לאחר השקתו בעולם - לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים אצלנו, סגמנט צומח (עדיין) במהירות בשוק הרכב עם קשת מתחרים רחבה מאוד ואיכותית. והוא חשוב במיוחד עבור פורד, שכן הוא מסייע למותג למשוך קהל חדש ובעיקר צעיר שעד כה הדיר רגליו מאולם התצוגה הכולל בעיקר דגמים גדולים ויקרים יותר.
כמו מרבית מתחריו, גם הפומה מבוסס על פלטפורמת סופר מיני, במקרה זה הפיאסטה שאינה משווקת כאן. מבחינת ממדים - 418 ס"מ לאורך, 259 ס"מ של בסיס גלגלים - הוא קרוב לדגמים היותר-קטנים בקטגוריה כמו קיה סטוניק ממנו הוא ארוך ב-4 ס"מ בלבד עם בסיס גלגלים ארוך בס"מ, ורחוק יותר מפיז'ו 2008 הארוך ממנו בלא פחות מ-11.5 ס"מ, או סקודה קאמיק לו בסיס גלגלים ארוך ב-6 ס"מ.
אלה אמנם דוגמאות קצה, אך בהקשר זה חשוב להתייחס למחירן. קיה סטוניק ניתן לרכוש החל מ-106 אלף שקלים (זול ב-22 אלף שקלים), ה-2008 והקאמיק הגדולים משמעותית? יקר באלף שקלים במקרה של הפיז'ו, זול ב-1,000 שקלים במקרה של הסקודה. נפח תא המטען (410 ליטר) קטן מהגרסה האירופאית ב-55 ליטר בגלל התקנת גלגל חלופי במקום חלל אחסון נוסף מתחת לרצפת תא המטען.
מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (125 כ"ס) מחובר לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית. הביצועים: 10.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש ו-187 קמ"ש מרביים.
אבזור בסיס צנוע, בטיחות עשירה: גרסת טיטניום הבסיסית צנועה מבחינת אבזור נוחות עם מסך מגע "8, מצלמת נסיעה לאחור, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. עיסוי במושבים הקדמיים הוא אופציה בתוספת 4,500 שקל. מערכות הבטיחות עשירות וכוללות כציוד תקני בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת וסיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול.
מעליה תוצע גרסת ST-ליין (134 אלף שקל) שמלבד שינויי עיצוב קלים מוסיפה גם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומנופי שליטה ידנית בהילוכים מההגה. גרסת ST-ליין X (145 אלף שקל) כוללת גם משטח טעינה אלחוטי, מערכת שמע של B&O, ריפודים משולבי עור, בקרת אקלים דיגיטלית, חלון שמש וחישוקי "18.
מה אנחנו חושבים: הפומה הוא רכב מושך עין ותוספת חשובה לאולם התצוגה של פורד, אבל הצלחתו אינה מובטחת. הוא אכן ייחודי ומצויד בסוללת מערכות בטיחות עשירות שמיישרות קו עם הטוב בקטגוריה, אבל במפתיע - ראו את הפוקוס - הוא יקר יחסית. אם מבחינת ממדים הוא קרוב יותר לקטנים והמאוד זולים בקטגוריה, מבחינת מחיר הוא מיישר קו עם הענקים (יחסית) והסופר מצליחים סקודה קאמיק, פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור. ואלה נתוני פתיחה מאתגרים בלשון המעטה, עוד לפני נהיגה ראשונה.