במה נהגנו: פיז'ו 2008 (דור שני)
מתחרים: רנו קפצ'ור, סקודה קאמיק, סיטרואן C3 איירקורס
מתי אצלנו: רבעון ראשון
מחיר משוער: החל מ-125 אלף שקל
בעד: עיצוב, תא נוסעים, יחידת הנעה
נגד: איכות נסיעה, מושב אחורי
בגדול: ה-2008 החדש הוא המצטרף האחרון (בינתיים) לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים הגדלה במהירות. כך שבעוד ה-2008 היוצא התמודד בעיקר בדרבי צרפתי-קבוע מול רנו קפצ'ור קודם, לגרסה העדכנית צפויים חיים קשים הרבה יותר מול מספר מתחרים חדשים.
גם הציפיות ממנו גבוהות, שכן אחיו הגדול (ה-3008) כבר מיצב עצמו כאמת המידה בקטגוריה גבוהה יותר לה הוא שייך, עם איכויות נהיגה גבוהות ומראה מושך שהפכו מבחינת היצרנית לכו משיכה חשוב במיוחד במסע הרנסנס התדמיתי והמוצלח שהיא עוברת בשנים האחרונות. האם הציפיות הגבוהות מגרסת הפנאי ל-208 החדשה ראויות, או שמא גבוהות מדי? ובכלל, האם גם מבנה זה מתאים לשלוש אפשרויות הנעה - בנזין, דיזל וחשמל - בדומה לאחות הקטנה?
8 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008
פיז'ו 2008
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב ותא נוסעים: בעוד ה-2008 היוצא נראה יותר כמו גרסת סטיישן ל-208 ופחות רכב פנאי, החדש מעלים את הבעיה. הוא לא רק נראה טוב ממנו אלא שלטעמנו הוא הדגם הנאה והמרשים בקטגוריה. יחידות התאורה מלפנים ומאחור דומות ל-208 העדכנית שאחראית לבסיס, אבל שאר המרכב שונה לחלוטין ומשלב אלמנטים עיצובים מרשימים שלא יותירו איש אדיש.
גם תא הנוסעים מגיע מהסופר-מיני ומציע מגוון חומרים איכותיים למראה ולמגע, מעוצב במקוריות ועמוס ברעיונות ושאר רוח. הוא כולל את הסידור המוכר של לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגת נתונים משתנה בעיצוב תלת-ממדי מרשים אף מרשימה לא קצרה של דגמי יוקרה.
מושב הנהג נוח ותומך, אבל המסעד קצר יחסית ועשוי להפריע לגבוהים. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית ומאפשרת תצפית מעוררת ביטחון על מכסה המנוע כמו ברכבי שטח אמיתיים - מנקודות היתרון הגדולות שהפכו "רכבי פנאי" לנחשקים כל כך. עם זאת, גלגל ההגה הקטן והשטוח בחלקו העליון והתחתון בו בוחרים בפיז'ו להתמקד, עדיין אינו מהחביבים עלינו. גם בגלל הגודל, גם בגלל טווח-כיוון מוגבל לגובה.
אהבנו את תא האחסון בתחתית הקונסולה המרכזית, עם מגרעת נפתחת המשמשת כמנשא לסלולארי ומאפשרת להשתמש בו בנוחות לצורך עזרה בניווט למשל. יש כנדרש גם מסך מגע גדול ("10 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto) אבל בחירה בין התפריטים השונים מתבצעת דרך שתי סוללות מתגים - הראשונה קלה יותר לתפעול אבל מתגי-מגע בשורה השניה נטולי פידבק ותפעולם לכן מסורבל-משהו ומחייב תשומת לב מיותרת מהנהג.
בהשוואה לקודמו, ה-2008 החדש ארוך ב-14 ס"מ (430 ס"מ), רחב ב-3 ס"מ (177 ס"מ) ונמוך ב-2 ס"מ (155 ס"מ). בסיס הגלגלים ארוך כעת בכ-7 ס"מ (260.5 ס"מ) ומאפשר מרחב מחיה טוב מבעבר. עם זאת הוא מרגיש מעט צפוף יותר ממתחרים עדכניים כמו סקודה קאמיק, רנו קפצ'ור או אף בן המשפחה סיטרואן C3 איירקרוס, בין היתר מכיוון שפיז'ו בחרה לוותר על אפשרות כיוון מרחק בספסל - המפריע לדבריה בגרסה החשמלית.
הכניסה למושב האחורי פחות נוחה בגלל סף דלתות נמוך. אלה שהתיישבו זוכים לצמד שקעי USB לטעינה אבל יאלצו להסתדר ללא פתחי מיזוג שהפכו בשנים האחרונות למצרך מבוקש - ובצדק - בתנאי הקיץ המקומי. תא המטען גדל ב-84 ליטר בהשוואה לדגם היוצא (434 ליטר, צנוע ממתחרים ישירים) בתמורה לוויתור על גלגל חלופי בדגמי ההשקה.
ה-2008 יוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורים. עוד לא ברור מה מתוכן יוצע בגרסאות שישווקו כאן ובהתאם ניתן יהיה להתייחס לציון הבטיחות שקיבל במבחן הריסוק של EuroNCAP - ארבעה כוכבים לגרסה הבסיסית או חמישה בדגם המצויד יותר.
יחידות הנעה וביצועים: ה-2008 ישווק בישראל עם מנוע טורבו-דיזל עם ארבע צילינדרים בנפח 1.5 ליטר המפיק 130 כ"ס, או טורבו-בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר. לזה האחרון שתי רמות הספק - 130 כ"ס ו-155 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית (שישה בקודמת) והנעה קדמית.
מנוע הבנזין החזק מהשניים מציע ביצועים טובים מאוד כבר בזינוק מהמקום (8.2 שניות, 2.3 שניות פחות מהדגם היוצא) לרבות תאוצות הביניים מרשימות תודות לתגובות מהירות של תיבת ההילוכים, בעיקר בבמצב ספורט. בשונה ממנועי שלושה צילינדרים של המתחרים, כאן הוא נטול רעידות ואפילו מפיק צליל נעים בסל"ד בינוני עד גבוה. בנסיעה רגילה תיבת ההילוכים חלקה ונעימה בהרבה מתיבות כפולות-המצמד במתחרים מקונצרן פולקסווגן או רנו.
נהגנו גם בגרסת הדיזל וכמקובל נתקלנו בגמישות טובה ונסיעה נינוחה במיוחד על גלי המומנט. בהשוואה לקאמיק וקפצ'ור הוא חזק יותר מבחינת הספק (15+ כ"ס) ובעיקר מומנט (פלוס 5 ו-4 קג"מ בהתאמה) ועל כן - לפני השוואה ראש-בראש - ביצועיו על הנייר טובים משמעותית (9.3 שניות ל-100 קמ"ש, 1.1 שניות פחות מסקודה, 1.7 שניות פחות מרנו). לא פחות חשוב, הוא שקט כמעט לחלוטין, בניגוד למנועי דיזל מתחרים שאינם מסתירים ווקאלית את חיבתם לסולר.
כמו ב-208, גם כאן תוצע יחידת הנעה חשמלית עם 136 כ"ס ותוספת משקל של 340 ק"ג, אך ללא כל פגיעה בחלל הפנים או בנפח תא המטען. למנוע שלושה מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורט), אבל המצב החסכוני "חותך" את התפוקה לחצי, כך שהוא מיועד בעיקר למצבי חירום בדרך לעמדת טעינה קרובה.
לתוספת המשקל יש כאן משמעות גדולה מבאחות החשמלית הקטנה, ונדמה שגם ממתחרים עם יחידות נטולות-זיהום כמו קיה נירו, יונדאי קונה ו-MG ZS. טווח הנסיעה בין טעינות (310 ק"מ) גם צנוע בכ-150 קילומטרים רישמיים מהצמד הקוריאני. למצברים קיבולת של 50 קוט"ש והם ניתנים לטעינה מהירה (100DC), עם יכולת להגיע מ-0 ל-80% תוך כחצי שעה.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשמת פלטפורמת CMP המודרנית של פיז'ו-סיטרואן, המאפשרת שמירה על משקל עצמי דומה לדגם היוצא למרות המידות הגדולות יותר. למרות זאת, נוחות הנסיעה ברכבי ההשקה לא תמיד שכנעה. גרסת הבנזין הפתיעה אותנו עם נוקשות-יתר, פועל יוצא של שילוב בין צמיגים נמוכי חתך שלא לצורך ואספלט שבור ומצולק בכבישי הנהיגה. שלא במפתיע, לדיזל נוחות גבוהה יותר עקב הבחירה בחתך צמיגים גבוה ומתאים יותר, כמו-גם כיול שונה - כך מצהירים בפיז'ו.
הגרסה החשמלית, בה נהגנו יש לציין כמה עשרות קילומטרים בלבד ולכן לא ניתן לאמוד את יכולתה באופן מלא, הרגישה אף מעט נוקשה יותר מהבנזין, פועל יוצא של כיול המיועד לתמוך במשקל הגבוה יותר. בהקשר זה ראוי גם לציין כי כמו ב-208, גם כאן סובלת מערכת הבלימה מדוושה נטולת תחושה עקב שילובה של מערכת אגירת אנרגיה, כאן עם מצב אחד בלבד.
התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, גם אם לא ניכרת כאן אותה מצוינות דינמית כובשת בדומה ל-3008. יש כאן יותר תת היגוי, פחות משוב מההגה ובאופן כללי, הרגשה שבפיז'ו כיוונו את ה-2008 לשימוש נינוח ורגוע יותר.
8 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008
פיז'ו 2008
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: בדומה ל-208, גם ה-2008 המבוסס עליה מציג עליונות חד-משמעית על הדגם המוחלף, תוך שהוא משפר את מרבית נקודות התורפה של קודמו, לרבות עיצוב, איכות וייחוד והיצע יחידות הנעה. הוא אמנם התקשה לשכנע על האספלט באירוע ההשקה וסבל בכך מבחירה קיצונית של צמיגים, אבל מגיעות לו הרבה מחמאות שכן הוא מותיר רושם ראשוני מצוין.
בשורה התחתונה, לפיז'ו יש הרבה סיבות לאופטימיות עם ה-2008 החדש שאמור להיות אחד מהדגמים היותר-נמכרים שלה. שכן מבחינות רבות הוא מציג בדיוק את השינוי שעובר על פיז'ו עם דגמי הפנאי הגדולים שלה, ובהתאם יביא למותג ללא ספק קהל לקוחות חדש וצעיר יותר - בדיוק מה שפיז'ו מחפשת.
מנוע: 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 155 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 24.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
אורך: 430 ס"מ
רוחב: 177 ס"מ
גובה: 155 ס"מ
בסיס גלגלים: 260.5 ס"מ
משקל עצמי: 1,205 ק"ג
נפח תא מטען: 434 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.2 שניות, 208 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.1 ק"מ לליטר, 140 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (EuroNCAP): בהתאם לגרסה, 4 או 5 כוכבים
מחיר משוער: החל מ-125 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת פיז'ו