• סוזוקי תשווק ראב4 וקורולה תחת שמה-שלה? מאזדה תעשה דבר דומה עם יאריס
  • המטרה בשני המקרים זהה: סיוע ליצרניות קטנות להתמודד עם תקני זיהום אוויר
  • יבואנית מאזדה לישראל מוסרת: שיווק מקומי נמצא בהחלט בבחינה
2 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
גלגל הצלה נוסף: ענקית הרכב טויוטה, בעבר ובמשך שנים היצרנית הגדולה בעולם, נחלצת שוב לסייע ליצרניות הקטנות יותר. אחרי שאפשרה לסוזוקי לשווק את האקרוס על בסיס ראב4 היברידי נטען ואת הסווייס על בסיס קורולה סטיישן היברידית, היא תבצע מהלך דומה עם מאזדה.
ה-2 הנוכחית, היא דור השני לסופר -מיני היפנית שעברה לאחרונה מתיחת פנים נוספת. היא הוצגה לראשונה לפני שש שנים וכיום היא מהדגמים הוותיקים בקטגוריה. בעוד ה-2 הראשונה זכתה להצלחה רבה, בעיקר הודות ליתרון ביחידת ההנעה ובמערכות הבטיחות, החדשה התקשתה לשחזר זאת.
כעת מתפרסם כי הדור הבא של ה-2 יהיה בעצם טויוטה יאריס היברידי שתיוצר עבור מאזדה לצד גרסת המקור במפעל בצפון צרפת. הסיבה לכך, כמו במקרה של סוזוקי, היא ההתגייסות של הענקית היפנית עבור מאזדה במטרה לאפשר לה להימנע מקנסות זיהום אוויר.
אחווה יפנית: כדאי רק להסביר את העניין הרב שמגלה טויוטה ביצרניות יפניות סוזוקי ומאזדה (לא רק), שכן מהצד ניתן היה להניח כי דווקא תהיה מרוצה להגדיל את כוחה באירופה על חשבון מי שאינן מסוגלות להתמודד.
ובכן, טויוטה הפכה בשנים האחרונות ממי שכונתה "צפון קוריאה של תעשיית הרכב", לזו שרוקמת אינספור שיתופי פעולה מסחריים. ראשית כמובן יצרניות יפניות כמו סוזוקי, מאזדה וסובארו, בהן היא מחזיקה שלא במפתיע בנתחים נאים. כ-5% בסוזוקי ומאזדה, ונתח ענק של לא פחות מ-20% בסובארו.
גם ביצרנית האופנועים ימאהה יש לה חלק, את דייהטסו רכשה לגמרי והאמינו או לא, לפני עשור החזיקו היפניים ב-3% מטסלה. יש להניח כי הם מצטערים על שמכרו את כל אחזקותיהם בה מספר שנים מאוחר יותר - בשווי של 15 מיליארד דולר לפי שווי השוק של טסלה כיום.
גם עם יצרניות אירופאיות מהצד השני של הגלובוס נוהגת טויוטה לשתף פעולה באופן הדוק. למשל בייצור מסחריות בשיתוף פיז'ו-סיטרואן, או החזרתה לחיים של הסופרה שהתאפשרה הודות לשיתוף הפעולה עם ב.מ.וו.
2 צפייה בגלריה
יאריס האמריקאית, על בסיס מאזדה דמיו
יאריס האמריקאית, על בסיס מאזדה דמיו
יאריס האמריקאית, על בסיס מאזדה דמיו
אגב, אפרופו שיתוף הפעולה עם מאזדה, בצפון אמריקה המצב היה הפוך, כשטויוטה שיווקה שם את היאריס חמש דלתות וסדאן על בסיס גרסאות מקבילות של מאזדה (2 ודמיו, בהתאמה), שיוצרו במפעל מאזדה במקסיקו. טויוטה החליטה לאחרונה לעצור את שיווק המכונית הקטנה משיקולי כדאיות.
כדאי לזכור כי שתי היצרניות היפניות חתמו לפני כשלוש שנים על שיתוף פעולה לפיתוח טכנולוגיית הנעה חשמלית, תקשורת בין כלי רכב (V2V), מערכות בטיחות מתקדמות. בנוסף, בשנה הבאה צפוי להפתח פס ייצור חדש לשתי היצרניות באלבמה, שיעסיק כ-4,000 עובדים ויאפשר בניית כ-300 אלף מכוניות בשנה, מרביתן רכבי פנאי עבור השוק האמריקאי.
מה אנחנו חושבים: זה לא חדש שהסופר-מיני של מאזדה מתקשה מול מתחרות מודרניות, כך שהתבססות על יאריס עדכנית וסופר-מוצלחת עם מנוע היברידי וחסכוני בהחלט עשויה לעזור לה. השאלה הגדולה היא מה יהיה תג המחיר, בהתחשב בכך שמדובר באחת מהקטגוריות הרגישות ביותר לכך.
דגמי סוזוקי המיוצרים על-ידי טויוטה עבור השוק האירופאי סובלים מתג-מחיר גבוה בהשוואה לגרסאות המקור, ואם המצב יהיה דומה במקרה של ה-2, זו תהיה משימה בלתי אפשרית עבורה להתברג חזרה לצמרת. במקרה כזה, הדגמים של היצרניות הקטנות ישמשו בעיקר כדי להוריד את ממוצע הצריכה ופליטת המזהמים, סוג של יפנובלוף.