• המסחרי של פורד כאן, מעכשיו עם מערכות בטיחות מתקדמות
  • עם מנוע דיזל ותיבת 10 הילוכים אוטומטית והחל מ-238 אלף שקל
  • גרסה היברידית-קלה עם צריכת דלק משופרת לא הגיעה
הוואן ששינה את אירופה: פורד טרנזיט הוצג לראשונה לפני 55 שנה ומאז הוא אחד מכלי הרכב המסחריים הנמכרים בעולם עם שמונה מיליון יחידות. כשהוצג לראשונה באמצע המאה הקודמת הוא שינה באופן דרמטי את שוק הובלת הסחורות באירופה, שכן יכולותיו הדינמיות והבטיחותיות היו טובות משמעותית מהמקובל אז בקטגוריה, תוך שהוא מאפשר הובלת סחורות ביעילות ובמהירות ברשת הכבישים המתפתחת.
עם מהירות מירבית של 145 קמ"ש הוא לא רק היה מהיר ממתחריו הבודדים דאז, אלא אפילו מהיר מחלק ניכר של המכוניות הפרטיות ששווקו אז. עד כדי כך שלפי נתוני משטרת בריטניה הוא שימש בשנות ה-70 ב-95% ממקרי שוד בנקים בבריטניה.
הווה מקומי: בשונה מאירופה, בישראל הטרנזיט פחות הצליח בשנים האחרונות, והשאיר את הזירה למתחרים בדמות מרצדס ספרינטר, פולקסווגן קראפטר ואיווקו דיילי בקטגוריה של עד חמישה טון, או פיאט דוקאטו ורנו מאסטר בקטגוריה של עד 3.5 טון.
כבעבר, הטרנזיט המעודכן יוצע בשלושה אורכי מרכב - "מדיום" (אורך 530 ס"מ, בסיס גלגלים 330 ס"מ) או "לונג" (598 ו-375 ס"מ בהתאמה) לגרסאות 3.5 טון, ו"אקסטרה לונג" (670 ס"מ לאורך, 375 ס"מ בסיס גלגלים) עם כושר העמסה גבוה ב-300 ק"ג בהשוואה לדגם היוצא, ל-5 טון, הודות למיתלים מחוזקים וצמיגים רחבים יותר.
מנוע 2.0 ליטר טורבו דיזל עבר סדרת שינויים הכוללת בין היתר מערכת עצור-סע ותומכת במעבר להגה בתגבור חשמלי, עם צמצום מובטח של צריכת הדלק ב-7%. ההספק נותר ללא שינוי – 130 כ"ס בגרסת הנעה קדמית בשידוך לתיבת שישה הילוכים ידנית, 170 כ"ס בגרסאות הנעה אחורית עם תיבת שישה הילוכים ידנית או 10 הילוכים אוטומטית חדשה (שישה בדגם הקודם). בורר נהיגה מאפשר בחירה בין ארבעה מצבים: "חסכוני", "רגיל", "כביש חלק" ו"גרירה" המשנים את אופי הפעולה של המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת היציבות.
מערכת היברידית קלה (48V) המוצעת הטרנזיט האירופאי ומביאה לשיפור נוסף של 3% בצריכת הדלק לא עשתה דרכה לגרסה המקומית. טרנזיט חשמלי עם טווח נסיעה של 350 ק"מ בין טעינות, כפול מהמתחרים הישירים, יצטרף להיצע רק בסוף שנה הבאה.
יותר בטיחות, יותר אבזור: פורד מציידת את הטרנזיט כציוד תקני בסוללת מערכות בטיחות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים. מערכות אפשאו לו להיות המסחרי הגדול היחידה שזכה לציון זהב במבחן בטיחות שערך לאחרונה EuroNCAP לדגמי הקטגוריה. רשימת האבזור כוללת מסך מגע "8 עם צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה קדמיים ואחוריים.
מה אנחנו חושבים: העדכון שעבר הטרנזיט אומנם צנוע מבחינה ויזואלית, אבל משמעותי מבחינת היכולת. החל בשיפור הביצועים הודות למנוע העדכני ותיבה ההילוכים החדשה, שדרוג כושר העמסה בגרסה הבכירה ובעיקר האבזור ומערכות הבטיחות המתקדמות כציוד תקני. כך שיש לו בהחלט את הנדרש כדי לשפר את מצב המכירות העגום שלו בשוק המקומי.
האם יצליח לעשות זאת? תלוי בעיקר במשאבים שתפנה היבואנית לטובת מהלך שכזה, בעיקר שיפור צוותי מכירה ושירות הנדרשים ללקוחות הקטגוריה התובעניים.